Hoe zelfstandig zijn/waren jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chessiej

Re: Hoe zelfstandig zijn/waren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:46

Ik ben 17, en mwa ja denk wel dat ik zelfstandig ben..
Mijn ouders werken allebei ze hebbe een eigen bedrijf, dus best druk... Dan ga ik aan de slag in het huis! Ik stofzuig, maak alles schoon, ruim de kasten en laatjes op en doe me eigen kamer zoals kleren opruimen, kast opruimen, kamer netjes houden bed opschudden en alles... Eten koken doet me moeder en strijken ook..

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:00

Redelijk zelfstandig.
Een weekje samen met m'n zus het huishouden + de paardenboel runnen lukt iig prima Knipoog

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:02

Ik ben 19, en behoorlijk zelfstandig, help m'n moeder niet zo vaak in huis, maar doe daarentegen veel bij de paarden. Er staan er op dit moment 20, en daar doe ik zoveel mogelijk voor na m'n werk.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:05

Sannum schreef:
Ik ben 19, en behoorlijk zelfstandig, help m'n moeder niet zo vaak in huis, maar doe daarentegen veel bij de paarden. Er staan er op dit moment 20, en daar doe ik zoveel mogelijk voor na m'n werk.

Leuk werk !

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:07

nou, naast een volledige baan.. De paarden zijn m'n werk niet meer, die doe ik ernaast, na m'n werk. Lachen

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:09

Ik ook.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:10

Ik ben eigenlijk helemaal niet zelftandig Tong uitsteken
Ik zorg er wel zelf voor dat mn kamer schoon is, en mn kleren doe ik in de was...Maar verder...
Soms kook ik wel eens voor mij en mijn ouders, en tsja...Boodschappen doe ik ook nooit Tong uitsteken

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:58

Ik heb eigenlijk voor zolang als ik me kan herinneren mijn eigen kamer moeten doen en vooral in vakanties helpen met stofzuigen enzo.
Afwassen doen we áltijd samen. Net als tafeldekken e.d.
De was en strijken deed ik vanaf m'n 16e ongeveer zelf. Gewoon omdat ik vond dat ik er anders te lang op moest wachten, dus ging ik het maar zelf doen. Clown

En nu ben ik 18 en woon 3 dagen per week alleen in het huis van m'n moeder, die er dan dus niet is, dus dan doe ik alles zelf. Vind het wel zo netjes om dan ook te stofzuigen enzo.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:20

Ik ben op m'n 20e op kamers gegaan en daarvoor deed ik eigenlijk niet zo heel veel in huis... Kamer opruimen, kleding in de wasmand (maar ik zou het eigenlijk raar vinden als je deze twee dingen niet zelf doet...) en soms m'n eigen was opvouwen.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:41

Ik werk voor mijn geld (krijg Alleenafentoe kleedgeld en Elke week zakgeld Haha! ) was mijn eigen kleren, maak mijn eigen kamer schoon, doe ook wat in het huishouden. Mijn ouders hoeven me nooit ergens heen tebrengen, of ik ga met de fiets, of met een vriendin mee. Dus ik vind me zelf ook wel aardig zelfstandig, maar goed als ze weg zijn dan mis ik ze wel hoor Tong uitsteken

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:52

Ik ben 14 en ik denk, dat als het erop aankomt, ik mezelf redelijk kan redden.
Ik doe nu al veel in het huishouden (behalve koken), regel mijn eigen afspraken, bepaal zelf wanneer ik wat ga doen enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:43

Ben altijd vrij zelfstandig geweest, belde overal zelf achteraan en deed altijd de dingen die ik wou doen, ookal betekende dat dat ik ergens alleen heen moest. Als je mijn zusje dan had, die hing altijd veel meer aan mijn moeder, die liet mijn moeder overal achteraan bellen en ging echt nergens alleen heen! Ook kocht ik op mijn 22e mijn eigen huis en ging dus op mezelf wonen. Vanaf dat ik het huis uit ben ben ik helemaal volledig zelfstandig en ook financieel totaal onafhankelijk! *best trots!* Haha!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:18

In de leeftijd van 14-18 woonde ik nog thuis. Ik poetste zelf mijn kamer en verschoonde zelf mijn bed. verder moest ik wat klusjes doen, ramen lappen ofzo of de afwas. En verder had ik vanaf mijn 15e altijd een bijbaantje! Heel belangrijk, ik heb ik weet niet hoeveel baantjes gehad!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:24

Ik kan het wel, maar vind het errug prettig als er voor me gezorgd wordt Clown.
Ik pas regelmatig op, op huizen van vriendinnen/bekende en kan dan redelijk voor mezelf zorgen, alhoewel ik vaak pas de dag voordat ze terug komen, alles opruim Clown.
Maar ik vind het gewoon eerug prettig als er iemand voor me zorgt, ben gewoon een beetje lui.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:10

Ik vind me best zelfstandig.
Mijn kamer is echt mijn zorg en school ook. Koken en kleren wassen doen mijn ouders over het algemeen, maar als zij niet kunnen of ik heb iets echt nodig of ik eet eerder of later, dan doe ik het gewoon zelf.
Als mijn ouders op vakantie zijn, doe ik gewoon alles. Dus ik kan best op mezelf wonen, ik ben zelfstandig genoeg. Maar ik ga gewoon niet meer tijd erin steken dan nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:25

Ik ben heel zelfstandig; maar niet per se mbt tot huishouden.
Eenmaal per week maak ik mijn kamer schoon, ik heb al sinds jonge leeftijd huisdieren, veel alleen thuis en regel ook een groot aantal dingen zelf. School heb ik altijd al alleen gedaan, alles. Werkstukken/Spreekbeurten/Plannen, zonder hulp van anderen verder.
Mijn moeder maakt zich door mijn zelfstandigheid een stuk minder zorgen met dingen om mij dan om mijn broertje, die is weer compleet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:43

Of je het zelfstandigheid moet noemen weet ik niet, ik denk dat dat net aan de situatie ligt..
Ik heb vanaf mijn 14e tot aan mijn 21ste het hele huishouden gerunt, ik kookte elke avond voor het hele gezin (vader,moeder,broertje), ik stofzuigde, ik dwijlde, ik liet de hond uit, ik ruimde de vaatwasser in en uit, ik deed de was, ik strijkte, ik hield mijn eigen slaapkamer bij, inclusief mijn bed verschonen e.d. en ga zo maar door..
Ik was hier nooit zo blij mee, en zelfstandigheid kan ik het bij mij ook niet echt noemen omdat het bij mij opgelegd werd..

Wat wél een voordeel is, is dat ik totaal geen moeite had met het huishouden toen ik op mijzelf ging wonen, ik was alle klusjes al gewend, dus dat scheelde wel een hoop Ja

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:24

Ik poets een keer in de week,Ik kook vaak,Ik was mn eigen beddegoed,Ik heb tot voorkort alle dieren bijgehouden. Nu door ruzie met mijn zus doet mijn moeder het.Ik houd een hele weide bij in alles wat ik kan doen ... (voeren/mest opruimen/inentingen bijhouden/hooi laden en lossen/vlas bestellen ) wel een aantal dingen net de hulp van mijn vader omdat ik die niet zelf kan doen. Ik werk 2 dagen in de week,vrijdags stage ,en zaterdag avond .. zondag is de enige rustdag ... dus zelfstandig ben ik wel

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:29

ik kan net zo zelfstandig zijn als ik wil, ik heb veel verantwoordelijkheid, ik heb 3 paarden, 30 konijnen, 20 kippetjes chinnetje en 3 hamsters, niemand die zich ermee bemoeid, vanaf dat ik 14 ben zorg ik al zelf voor de beesten en neem ik moeilijke beslissingen.
In het huishouden doe ik niet zoveel, alleen als mn ouders het echt heel druk hebben, ik moet wel zelf mn badkamer schoon houden, die deel ik met mn huisgenootje (wij verhuren thuis kamers aan studenten, heel gezellig Knipoog )

ik ben net 3 weken terug van een stage op aruba, daar heb ik 3 maanden ook voor mezelf gezorgd (zelf koken, alles schoon houden, zaken regelen die niet goed gaan, op tijd op mn werk zijn, verantwoordelijkheden nemen dus...) en eigelijk is dat alles me heel goed bevallen t was echt lastig om weer thuis te zijn, nog steeds eigelijk... dus ja eigelijk ben ik best wel zelfstandig, als wij thuis iets eten wat ik niet lekker vind, kook ik zelf wel wat Lachen maar daarintegen bemoei ik me niet echt met mn 3 broertjes en mn zusje...
oh en ik ben 18 trouwens

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:45

Ik ben 17, ik ben zelfstandig genoeg om op kamers te mogen wonen Knipoog
Maar of ik eten kook/ mijn kamer opruim o.i.d hangt toch echt wel af van mijn 'zin' Haha!

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:56

mwah dat had ik op een gegeven moment ook well, je begint om 7u smorgens te werken en je komt om 20u een keer thuis nou ik had niet altijd zin om te koken, dan werd t alleen een ei en een tomaat ofzo Tong uitsteken

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:45

Jennyzz schreef:
Soms hoor ik van mensen van mijn leeftijd dat hun moeder hun brood smeert

*LOL*

Mijn moeder smeert dus wel mijn brood op maandagochtend Haha! (als ik naar school moet Knipoog ) Maar ik woon wel op kamers Huilen van het lachen Het is gewoon veel eenvoudiger want ik heb altijd maar een kwartier om te douchen/aankleden/eten/tandenpoetsen/tas inpakken.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 16:36

Ik ruim zelf af en toe mijn kamer op en probeer hem wel een beetje schoon te houden. Ik vind het super irritant als iemand mijn spullen gaat opruimen.
Verder strijk ik iedereen zijn was tegen een vergoeding en ik kook ook zo af en toe. Tong uitsteken
Mijn kleren gooi ik natuurlijk zelf in de was en als het echt nodig ik kan ik zelf ook wel een wasje draaien.

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 17:58

Ik moet zelf wel mijn kamer een beetje in fatsoen houden dus gewoon mijn kleding opruimen etc. maar ik moet ook de tafel dekken afruimen en het paard uitmesten eten geven etc.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:47

Oejj voel me best verwend Bloos
Ik doe helemaal niks in het huishouden..
Mijn moeder maakt mijn brood enzo klaar, maakt mijn bed op poetst mijn pc stofzuigt mijn kamer etc
Als ik naar school heen moet mest mijn zus de stal van mijn paard en doet hem in de wei geeft der voer etc Bloos
In het weekend doe ik mijn paardje zelf Lachen
OMG ik voel me echt verwend nou ik dit zo typ Sigaar