gewoon huisvrouw wat is daar mis mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Re: gewoon huisvrouw wat is daar mis mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:51

Pfieuw, volgens mij is deze discussie al eens langsgekomen Ja

Hier dan een 'ontaarde' moeder Haha! Werk gemiddeld 32 uur (zomers 40, winters 24) en heb daarnaast een baan en een cattery. En oja, ook nog een dochter Knipoog
En die dochter wordt dus ook van hort naar her gesleurd. Arme meid Ach gut Maar verdraaid, ze doet het prima! En ze kan ze ook super aanpassen aan de regels en eisen van de verschillende huishoudens waar ze verblijft. De dagen dat ik thuis ben (en dat is niet veel, omdat ik naast werk ook mee ga naar de wedstrijden van mijn paard en shows af ga lopen met de katten) genieten wel 100%, gaan we leuke dingen doen. Helaas lijdt mijn huishouden hier nog wel eens onder, maar ach, morgen weer een dag!

In principe had ik niet gekozen voor deze situatie, werd namelijk alleenstaand toen ik 6 maanden zwanger was. En dan moet je wel! Ik vertikte het namelijk om mijn hand op te houden bij de staat!

dajos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:53

ShannaY schreef:
dajos schreef:

Wat is dat voor bekrompen gedachten? Wat denk je dat die kinderen op de kinderopvang hebben en op school? Daar kunnen ze ook de hele dag rennen, knutselen, lachen gieren en brullen! En niet geheel onbelangerijk.. ze hebben leeftijdsgenootjes waar ze mee kunnen omgaan, en dat is héél goed voor het sociale contact voor je kind, dan dat hij geisoleerd thuis zit met zijn moeder en een eventueel broertje of zusje. Bovendien, 24/7 voor je kind zorgen een full time baan? Dat krijgen de werk moeders er ook nog bij als ze thuis komen. Eerste geld in het laadje verzorgen, dan de kinderen verzorgen, en dan daarnaast ook nog eens het huishouden. Oja, voordat ik uitgemaakt word voor een student die het niet weet omdat ze geen kinderen heeft. Ik heb een klein broertje van 4, waarbij ik nog in huis leef, dus ik weet heel goed waar ik over praat, omdat ik het allemaal zéér bewust mee maak!

Mijn broertje zit barstensvol verhalen als hij thuis komt van school en de BSO!

Beste ShannaY,

zou je mijn verhaaltje nog eens rustig door willen lezen? Want ik beledig hier volgens mij helemaal niemand!!! En dat was al helemaal niet mijn bedoeling, dus als jij dat zo opvat; Sorry Bloos.

Bovendien staat er duidelijk bij de kinderopvang, dat daar in princiepe niks mis mee is, maar dat het niet mijn keuze is. Maar dat ik daar een bepaald gevoel bij heb. En natuurlijk mag jij daar anders over denken!

Ik hoop alleen wel dat we het een beetje netjes kunnen houden. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:53

Leonoor schreef:
In principe had ik niet gekozen voor deze situatie, werd namelijk alleenstaand toen ik 6 maanden zwanger was. En dan moet je wel! Ik vertikte het namelijk om mijn hand op te houden bij de staat!

Precies... of op de centjes van je hardwerkende man. Wat als je relatie op de klippen komt? Dan sta jij zonder centjes met je kind op straat. No thanks, ik hou er van om mijn EIGEN schaapjes op het droge te kunnen hebben! OK dan! En en niet afhankelijk te zijn van mijn vriend/man.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:58

dajos schreef:
Beste ShannaY,

zou je mijn verhaaltje nog eens rustig door willen lezen? Want ik beledig hier volgens mij helemaal niemand!!! En dat was al helemaal niet mijn bedoeling, dus als jij dat zo opvat; Sorry Bloos.

Bovendien staat er duidelijk bij de kinderopvang, dat daar in princiepe niks mis mee is, maar dat het niet mijn keuze is. Maar dat ik daar een bepaald gevoel bij heb. En natuurlijk mag jij daar anders over denken!

Ik hoop alleen wel dat we het een beetje netjes kunnen houden. Knipoog

Niks aan de hand hoor Lachen Maar veel "huis"moeders hebben vaak dat oordeel van stressige moeders die hun kinderen op de creche dumpen en dan 1 voor 6 hun kinderen weer ophalen met een geirriteerde houding. Zo steekt de wereld niet in elkaar, maar zo verdedigen huis mamma's zich vaak.

Mijn moeder werk 3 dagen in de week, en de rest van de dagen is ze thuis met mijn broertje.. maar de dagen dat ze werkt gaat hij naar school en de BSO.

Wat is daar mis mee? Ik en mijn broer zijn het levende bewijs van 2 zéér zelfstandige kinderen.
Ik ben 21, heb een goede baan, ik heb een paard, een auto, ik ga 2 keer per jaar op vakantie, en heb een zeer sociaal leven. En dat allemaal uit eigen zak! Vertel mij dan eens wat er slecht was aan die kinderjaren in verschillende huishoudens...

Dajos, dit is uiteraard in het algemeen geantwoord Knipoog

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:00

ik heb bewust gekozen om te blijven werken.
toen max 8 jaar geleden werd geboren ben ik van 5 adgen werken
terug gegaan naar 2 en een half.
ik werk op maandag van half 9 tot 6 dinsdag van half 9 tot 1
en zaterdag van 8 tot 6
maandag pikt de buuf hem uit school, toen hij kleiner was paste oma op
op dinsdag pik ik hem zelf uit school
en op zaterdag is papa zelf thuis.
ik wilde blijven werken, ook om onder de mensen te blijven.
ik kan niet zo goed tegen binnen zitten.
de muren komen binnen no time op me af.
ook om mijn eigen inkomen te hebben,
ik heb altijd hard gewerkt voor mijn centen,
en doe dat nog steeds,
ik wil niet het gevoel handje op houden hebben/krijgen.
als ik totale huisvrouw zou zijn,
zou ik niet lekker in me vel zitten, zeker wat uitgaven beterfd,
als ik iets zou kopen, zou het me op den duur geen goed gevoel geven.
het zijn zijn zuur verdiende centen.
nu heb ik mijn eigen geld, en als ik dan iets koop.
heb ik niet het idee dat ik daar verantwoording voor af moet leggen.
nu weet ik zeker dat hij daar niet moeilijk over zou doen,
maar toch, het zou me niet lekker zitten.
druk zat heb ik het wel,
naast mijn werk gezin, huishouding ook nog de paarden
waar ik dagelijks mee bezig ben.
erg druk, maar ik vind het heerlijk.
ben nu eenmaal geen bank typje

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:01

Uhm ok Clown

Ik heb ook jaren veel stage gelopen, bijbaan erbij, druk met paarden etc etc,...

Maar als je dan noodgedwongen thuis komt te zitten omdat je lichaam nou eenmaal die 40+ uren niet meer aan kan, zul je niet anders kunnen!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:29

ShannaY schreef:
Precies... of op de centjes van je hardwerkende man. Wat als je relatie op de klippen komt? Dan sta jij zonder centjes met je kind op straat. No thanks, ik hou er van om mijn EIGEN schaapjes op het droge te kunnen hebben! OK dan! En en niet afhankelijk te zijn van mijn vriend/man.

Tja, zo kan jij het zien, maar zoals een andere bokker het ook al schreef is elke man/vrouw afhankelijk van elkaar...
De vrouw voor het geld, en de man voor de verzorging van het kind, boodschappen, was en het huishouden.
Dus zo zwart-wit als jij het ziet, zie ik het (gelukkig) niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:30

Het gaat hier over financieel afhankelijk zijn. Dat is zeker zwart-wit.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:34

Misschien wel. Maar dit is waarschijnlijk een eindeloze discussie.
Ik ben blij dat iedereen het anders ziet, en doet.
Ik zou het niet anders willen en een ander zou voor geen goud in mijn schoenen willen staan...
Verschil moet er wezen.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:35

zoveel mensen zoveel meningen.....

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:46

Ilzas schreef:
soesita schreef:
Voor de rest is er volgens mij helemaal niks mis met huisvrouw of -man zijn, alleen kunnen zich het steeds minder mensen permitteren.

Je slaat de spijker op zijn kop!

Vind ik ook...En wie is er nu de dupe van de emancipatie van de vrouw? De vrouw zelf dus....

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:49

Caira schreef:
niets mis mee, waar ik wel altijd moe van wordt is die huismoeders die roepen dat we niet moeten onderschatten wat het is om huisvrouw te zijn.

en waar haal jij je ervaring hierover vandaan?? Ik hoor dit nooit gezegd worden en als het wel zo zou zijn,dan zou ik zeggen: KLOPT! het wordt namenlijk vaak ook onderschat.

Wil je je buitenshuis werk goed doen,ben je na 8 uur "ploeteren" klaar,wil jij huishoudelijk werk goed doen,ben je noooit klaar. Zorgen voor de kinderen, administratie, koken, boodschappen, schoonmaken,opruimen, de sociale contacten onderhouden is een ritueel wat je elke dag weer goed wil doen en elke dag opnieuwmoet gebeuren. En is het dankbaar werk?????? Niets een dagje vrij, 24/7 voor iedereen klaarstaan,ik weet het niet. Heb wel respect voor de vrouwen die zoveel van zichzelf kunnen inleveren.

Ik werk zelf 2 a 3 dagen,zorg samen met vriend voor 2 kids, heb mijn eigen hobby's maar weet dat ik het huis en de kookkunsten echt af en toe verwaarloos. Vind mezelf dan ook echt geen goede huisvrouw.Hoeft voor mij ook niet,want ik hecht persoonlijk meer waarde aan mijn mogelijkheden die ik nu ook buitenshuis kan ontwikkelen en weet dat en,en,en dus niet gaat. De vrouwen die dat wel kunnen zijn voor mij superwoman's.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:50

ja nou en sommige ploetern 8 uur buitenshuis maar hebben ook een huishouding hoor.

Die doen dus veel meer zowel buiten als binnenshuis

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:51

goede huisvrouw vindt ik niet echt belangrijk,
goede moeder des te meer

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 12:58

tita schreef:
ja nou en sommige ploetern 8 uur buitenshuis maar hebben ook een huishouding hoor.

Die doen dus veel meer zowel buiten als binnenshuis

nou zoals je bij mij kan lezen,laat ik omdat ik ook buitenshuis werk, in huis veel meer schieten dan dat ik zou doen,als ik volledig thuis zou zijn....dus jouw stelling gaat voormij niet in ieder geval niet helemaal op.

Degene die dat dus wel dubbel doen vind ik zoals eerder gezegd SUPERWOMANS en ik ken ze...maar velen breekt het wel op uiteindelijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:03

Precies, Terorita. Ik ben blij dat ik in een vrij land leef, waar ik zelf de keuze kan maken om te leven zoals ik dat wil. Vroeger werkte ik alleen maar (toen had ik bv. ook geen paard, daar had ik echt geen tijd voor) en reisde ik de wereld rond (nu blijven we trouwens meer in Europa tijdens vakantie, ook heerlijk, en straks als ze wat groter is, gaan we ook wel weer verder weg waarschijnlijk). Prima tijd en nu is het weer even tijd voor een iets ander leven.
Daarbij, als ik al partime zou werken (fulltime wil ik gewoon echt niet met een kind) en mijn vriend zou ons verlaten, kan ik ook niet leven zoals ik nu leef, het huis niet houden, ons paard niet houden e.d. Dus dat zou geen eens veel uitmaken, alleen maar wat meer geld en ik zou minder tijd met mijn dochter hebben, die ik van hot naar her moet gaan slepen. Sommige moeders en kinderen gedijen daar prima bij, maar mijn kind heeft nou eenmaal wat meer stabiliteit nodig. Daar doet zij het prima bij en ik eigenlijk ook. Ik vind het prima zo voor nu en hoe het in de toekomst loopt, nou, dat zien we dan wel weer.
Het leven is voor mij heel wat meer dan alleen maar werken en geld en ik voel me absoluut onderdeel van de maatschappij, ook al werk ik even niet buitenshuis. Mijn vriend en ik zijn samen een gezin met ons kindje en we zijn in heel veel opzichten afhankelijk van elkaar. Dat voelt prima voor ons en zo hoort het ook. Haha!

Trouwens, toen kindlief vorige week ziek was, waren mijn dagen en nachten weer pittig, hoor. Ik vond dat mijn vriend als hij de volgende dag moest werken, maar lekker door moest slapen, maar ook ik kan niet uitslapen 's morgens (was het maar waar). Na een paar vrijwel slapeloze nachten, vond hij het welletjes, en heeft het van me overgenomen en is gewoon later naar zijn werk gegaan. Hij is gelukkig heel zorgzaam voor zijn beide 'meiden'. Hij zegt ook heel vaak, dat een dag thuis vaak vermoeiender is dan een dag op kantoor, ook al heeft hij het druk. En ik snap wat hij bedoelt, want ik heb zelf jarenlang gewerkt. Het is gewoon heel anders, maar daarom niet 'minder'. Maar leg dat maar eens uit aan mensen die geen kinderen hebben. Veel van mijn vriendinnen met kinderen vinden het heerlijk dat ze 2 of 3 dagen werken, omdat ze het thuis zwaar vinden. Voor hun is hun werk 'rust'. Dat vind ik dan wel weer grappig en ik snap het ook. Voor mij is mijn paard momenteel 'rust', maar ja, dat hebben zij dan weer niet. Clown

Ik ploeter niet zo zeer thuis, al zorg ik wel dat alles voor elkaar is. Het is meer dat ik nogal een energiek peutertje heb, die je nogal bezig houdt en van afwisseling houdt. Maar ik geniet daar juist heel erg van, dat ze zo ondernemend en gezellig is. En in het weekend, hoeven wij als gezin het huis niet schoon te maken, op te ruimen of boodschappen te doen, omdat ik dat al lekker gedaan heb en we als gezin of ieder apart (ja, we hebben ook zo onze verschillende hobby's) alleen maar leuke dingen kunnen doen. Zalig!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:15

Nadya schreef:
Ik ploeter niet zo zeer thuis, al zorg ik wel dat alles voor elkaar is.

hoe herkenbaar Haha!
eens in de zoveel tijd krijg ik een uitbarsting,
dan werk ik het huis van top tot teen al soppend af.
dan is alles weer spik en span...
zoals vandaag, zonnetje schijnt, ramen open pui open
was is gedaan, huisje aan kant gemaakt.
en voldaan kijkend naar een schoon netjes huis.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 13:20

Je moet je DING doen om gelukkig te zijn,je doet dus iets wat bij jou past. Iets waar jij voldoening uit haalt,maar zeg nou eens eerlijk.Een kind van hot naar her slepen, vind een kind dat nou echt prettig.Een kind weet niet beter, maar als je ze iets anders zou kunnen laten zien.Dan denk ik toch wel dat ze voor een gezellige thuis situstie zouden kiezen.Wat is er nou gezelliger, na school tijd op een op vang en daar alles bespreken(als je dat al wil)of lekker thuis bij je vader of moeder.Het is zo jammer dat veel kinderen geen keus hebben.Bij mijn jongste is er vandaag carnaval, ik heb haar verkleed kleren aan gedaan en heb haar gesminkt.Ik heb haar zelf naar school gebracht, zou ik dat niet doen dan zie ik een beteuterd smoeltje en dan is mijn dag naar de .......

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:22

soms hebben mensen geen andere keus!
mijn zoon word er niet slechter van, is ie tot nu toe ook niet geworden.
hij blijft 2 x in de week over.
is enig kind, maar o zo sociaal en kan zich prima aanpassen,
ik denk dat het belangrijk is, hoe je de ueren die je wel met je kind hebt invult.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:22

sommige moeten blijven werken dus moet je kind van hot naar her of wil je nu gaan zeggen dat je dan maar geen kinderen moet nemen

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:24

Terorita schreef:
hoe herkenbaar Haha!
eens in de zoveel tijd krijg ik een uitbarsting,
dan werk ik het huis van top tot teen al soppend af.
dan is alles weer spik en span...
zoals vandaag, zonnetje schijnt, ramen open pui open
was is gedaan, huisje aan kant gemaakt.
en voldaan kijkend naar een schoon netjes huis.

En dan is het nog maar half 1.. Kan je de rest van de dag bokken Knipoog

Serieus, ik denk dat 'alleen maar' huisvrouw zijn ook best wel meevalt. Ik heb het beide gedaan, momenteel werk ik weer voor ongeveer 25 uur in de week. Daarnaast zorg ik dus voor mijn dochter en voor mijn huis.

Misschien ben ik wel een erg slechte huisvrouw, maar ik ben gemiddeld niet meer dan 1 a 1,5 uur bezig per uur aan mijn huis. Dat is inclusief de was, maar exclusief koken. Ik zag ergens staan; 2 keer per dag dweilen. Mijn gezin mag blij zijn als ik het 1 keer in de week doe Haha! Ik vind dat niet zo belangrijk hoor.
Het is hier absoluut niet vies, maar van de grond eten is misschien niet aan te raden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 13:26

Ik bedoel te zeggen dat als iemand niet hoeft te werken en dan haar/zijn kinderen van hot naar her sleept.Dus dat je wel thuis kan zijn maar alleen denkt aan je eigen belang.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:26

2 x per dag dweilen Verward
ben blij dat ik de stofzuiger 1 keer per dag de kast uit trek

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:27

marleen_usar schreef:
Ik bedoel te zeggen dat als iemand niet hoeft te werken en dan haar/zijn kinderen van hot naar her sleept.Dus dat je wel thuis kan zijn maar alleen denkt aan je eigen belang.

en in veel gevallen denk ik dat deze mensen juist in het belang van het kind denken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 13:31

Als je dus fultime huisvrouw bent vind ik het niet meer dan normaal dat het huis er fatsoenlijk uit ziet.Dat als pa thuis komt na een dag hard werken, dat hij dan wel ziet dat er in huis ook het 1 en ander is gedaan.