Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superlise

Re: Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:21

ja, ik weet het niet waardoor het komt ik denk inderdaad ook soms doordat veel mensen laks zijn.
maar met D of een T ,dat weet ik gewoon niet, ik ben daar heel slecht in net als ''dan ik/mij en als ik/mij''.
dus het ligt er ook aan of je een gewoon slecht in taal bent.
en msn-taal, denk ik niet.
ik praat op msn gewoon, ik type alles vol uit, aan ''BrEeZAhH'' heb ik een hekel en het duurt super lang.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:34

Ik kan mij er ook erg aan ergeren. Voornamelijk omdat het gros van de berichten makkelijk gecorrigeerd kan worden als het eens een keertje nagelezen wordt wanneer het getypt is en nog een keer wanneer het eenmaal op bokt staat. Er bestaat niets voor niets een edit knop! Helaas zijn de meesten bokkers ondertussen al op weg om zo snel mogelijk een reactie te geven in een volgend topic..

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 17:55

Oeps, ik begrijp het berichtje van moderator Fairie niet !
www is groter dan lzp ????? Blond

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:59

hoi, misschien maak ik ook wel eens een schrijffout, vooral als het op d's en t's aankomt..
maar het is niet expres dan!
waar ik me echt aan stoor, is dat ik steeds meer zie dat mensen zeggen: "IK en de ander."
het hoort "de ander en ik" te zijn!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:00

Er bestaat altijd nog iets van spellingscontrole op Word, echt ik kan me er zo aan irriteren dat mensen soms 'jah, of neej' gaan schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:08

dewitje13 schreef:
Het zou zomaar kunnen. Als je geen msn taal of afkortingen of smileys weet, raad ik je aan om eens in het boek 'Doe eens raar met je haar' te kijken, daar staat een hele lijst in.

Ik zie niet in waarom ze daarvoor een boek zou moeten lezen. Laat die gare typers maar gewoon normaal Nederlands schrijven.

Op msn kan ik prima leven met mensen die hier en daar een type- of spelfoutje maken. Ook hier en daar een "iig" of "idd" vind ik geen probleem. Niet helemaal in volzinnen praten op msn? Prima. Maar houd het wel leesbaar. Mensen die beginnen met msn-geheimtaal en een overdaad aan kleurtjes en smileys, gaan bij mij geheid héél erg snel op de block en uit mijn lijst.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 18:12

Superlise, je bent pas 14 jaar, dat d en t verhaal leer je echt nog wel als je dat wilt. Vergeet kofschippen e.d. vervang het werkwoord door fietsen dan ben je er al bijna.
Je zegt nml. nooit hij fietsde maar hij fietste dus een t in dit geval. Maak er eerst verleden tijd van. Hij rende dus hij heeft gerend. Hij boerde dus hij heeft geboerd. Hij hoestte dus hij heeft gehoest. Klopt toch experts onder ons? Maar als jij die fouten maakt is dat helemaal niet erg hoor, het gaat er om dat de Nederlandse taal niet helemaal niet meer volgens de regels gaat, niet dat je eens een foutje maakt omdat je dat nog niet geleerd hebt.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:13

IK vind het ook gewoon niet netjes staan, als ik eerlijk zeggen mag.
Als je altijd maar woorden fout schrijft, dan weet je op een gegeven moment niet meer hoe je het goe dmoet schrijven volgens mij.

In Spanje kan de jongeren generatie er anders ook wat van hoor.
En die weten dan idd niet meer hoe je daadwerkelijk de woorden schrijft. Bijv. Que= Ke

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:15

Ik typ eigenlijk altijd gewoon in ABN Tong uitsteken

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:17

Spelfouten erger ik me niet zo aan, foute zinsbouw ook niet, maar een stukje moet wel duidelijk leesbaar zijn.
Dus punten, komma's, hoofdletters en een enter als dat nodig is.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:28

kan het in sommige gevallen ook te maken hebben met waar je in Nederland woont.
Ik bedoel wij hier in twente drukken ons anders uit dan in bijvoorbeeld Brabant/ Friesland of noem maar op.

Wij twentenaren slikken bij ons spreken veel letters in en misschien doen sommigen dat ook tijdens het typen ??

Tja en anders ben ik ook ouder wets Clown ( of valt er iest op aan mijn bericht???)

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:31

Perrokai schreef:
" me paardje" terwijl dat "mijn paardje" moet zijn

Volgens mij is dat niet persé luiheid of msntaal, maar weten veel mensen gewoon niet eens dat "me paard" fout is.
Het wordt namelijk ook heel vaak zo uitgesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:33

Volgens mij hadden die mensen dat wel geweten als ze gewoon wat beter hadden opgelet op school Tong uitsteken

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:35

Nou precies ja, laksheid inderdaad. Zelf stoor ik me er ook mateloos aan. Uiteraard heeft iedereen wel eens een schrijffoutje, maar zolang die schrijffouten niet in een sollicitatiebrief staan? Dan is geen wereldramp.

Maar Spirit, zelfs als je het zo uitspreekt is het niet goed! Je schrijft mijn paard, dus je zegt ook mijn paard. Het is gewoon slecht Nederlands en erg jammer.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 18:35

Drenten en Groningers slikken ook veel in maar ik kom dat niet tegen ergens op schrift tenzij het met opzet gedaan is. Een oude spreuk op een huis ofzo..

En "me zusje" en ik, en "me vader" staat ook in advertentietekst op marktplaats, dat doe je niet als je beter weet.

Er stond namelijk letterlijk: me zusje en ik moeten onze paarden verkopen want me vader is dood dus nu moeten we de boerderij verkopen.
Laatst bijgewerkt door Perrokai op 21-12-06 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:36

Gewoon laksheid. Iedereen leert op school dat het "MIJN paard" en "ik verveel ME" is.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:38

Elzepelze schreef:
Maar Spirit, zelfs als je het zo uitspreekt is het niet goed! Je schrijft mijn paard, dus je zegt ook mijn paard. Het is gewoon slecht Nederlands en erg jammer.

Je hoort mij ook niet zeggen dat het goed is of wel?
Ik vind het namelijk enorm dom overkomen als iemand dat opschrijft.

Al moet ik zeggen dat ik veel beter Nederlands schrijf dan dat ik praat Bloos

kazi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:38

ik vind vooral de dt-fouten die hier verschijnen soms verschrikkelijk. En zeggen dat de leerkrachten op school niets anders doen dan die werkwoorden in ons hoofd stompen...

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:43

Spirit schreef:
Je hoort mij ook niet zeggen dat het goed is of wel?
Ik vind het namelijk enorm dom overkomen als iemand dat opschrijft.

Al moet ik zeggen dat ik veel beter Nederlands schrijf dan dat ik praat Bloos

Nee dat zeg je niet, bedoel er ook niets verkeerds tegen jou mee!
Feitelijk zeg ik alleen maar dat het dan nóg dommer is. Want zoals Nouks zegt; er wordt iedereen geleerd dat het mijn paard is en ik verveel me. Snap je?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:02

ik kan me er ook aan ergeren ja... Ik vind het gewoon echt dom staan, alsof je iemand voor je hebt die te stom is om normaal te schrijven... Ik merk dan ook dat ik in een discussie posters van zulke berichten gewoon niet serieus neem Bloos Tenzij iemand bv dyslexie heeft. Ik lees ook geen berichten die slecht geschreven zijn, of totaal zonder leestekens.. nou ja alleen om ze in het taalblooper-topic te kunnen zetten en er om te lachen Nagelbijten / Gniffelen

Ik block trouwens ook mensen die een hele plaatjesgeheimtaal op msn erop na houden, of ik vraag of ze er iets aan willen doen.. want dat vind ik gewoon echt niet fijn communiceren. Dat je hier en daar een d of een t husselt is niet erg, afkortingen als idd vind ik ook niet erg, maar zo waardeloos als er veel mensen op bokt schrijven.. dat is gewoon tenenkrommend Nagelbijten / Gniffelen

Wat ik ook wel grappig is dat dan bepaalde mensen zijn die het onder "ik heb dyslexie" gooien, terwijl je gewoon ziet aan de manier van schrijven dat het met dyslexie niets te maken heeft (ik weet er vanwege mijn werk best veel van). Dat vind ik echt schaamteloos, er zijn mensen die werkelijk heel veel moeite hebben met schrijven, maar dan omdat je gewoon te lui bent om gewoon nederlands te schrijven jezelf maar onder die aandoening te scharen echt not done. Daar tegenover staat natuurlijk dat als iemand duidelijk dyslectisch is, ik zonder problemen hun berichtjes lees Haha! Haha!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 19:25

Ik erger me niet maar ik moet wel bekennen dat ik iemand die zo schrijft niet zo hoog inschat, dus ga ik er al gauw van uit dat ze jong zijn. Niet iedereen is supergoed in taal, of je hebt niet opgelet of het ligt je niet. Ik heb alleen opgelet de eerste twee klassen van de mavo, daarna konden ze me niets nieuws meer leren en had ik negens! Ook op de Havo .Dat is wel lang geleden nu en als ik dat niet gewoon zo volgehouden had, had ik nu de helft allang vergeten en niet meer geweten hoe het hoort.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:29

Ik ben 10, eerst schreef ik wel zo, maar nu ben ik er achter gekomen dat het niet erg lekker leest ... soms zijn het ook wel echt de typ fouten, maar vaak is dat gewoon uit lui heid (dat denk ik tenminste Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:38

Ik weet wel hoe ik correct moet spellen, maar soms ben ik lui Clown En dan typ ik sneller en ga ik wel eens spreektaal gebruiken in plaats van schrijftaal Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:04

Ik kan me er ook aan ergeren, maar ik weet dat ik ook veel fouten maak. Ik probeer zo foutloos mogelijk te schrijven. Maar dt fouten sluipen er toch geregeld in. Ik kan het simpelweg niet.. Lachen

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 20:05

He Ies van 10, je profiel staat inderdaad eerst vol met "me zus"
e.d. doe je dat dan dus expres? Ik zie namelijk ook dat je ook wel goed Nederlands kan schrijven op je 10de !! Ja