Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mijn vriend kan niet met geld omgaan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:52

superwoman schreef:
Arrabel schreef:
Draagkracht... dat begrijpt hij niet. (of wilt hij niet begrijpen)
Ik weet zeker dat hij dat onzin vind.

Dat je procentueel hetzelfde betaald aan de vaste lasten

Ff denken...

Totaal vaste lasten = 100%
Totaal beide inkomens = 100%
Zijn inkomen is ...% van jullie samen en dat is het percentage dat hij van de vaste lasten betaald...

Toch??

En ik zou dan de paarden niet onder de vaste lasten rekenen... Die zijn dan toch voor jou...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:53

Maar, zoals Lenn al terecht opmerkt: als hij dit onzin vind dan kun je uitleggen tot je een ons weegt.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:55

Arrabel schreef:
Citaat:
Kijk eens op Nibud en vul eens je maandelijkse vast lasten in.

Waar op de site staat dat?
Ik kan het niet vinden.. Bloos

Ik heb het gevonden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 12:55

Sylvia schreef:
Maar, zoals Lenn al terecht opmerkt: als hij dit onzin vind dan kun je uitleggen tot je een ons weegt.

Dan wil hij dit toch niet snappen idd... Dan zou ik geloof ik eens serieus na gaan denken of je met zo iemand wel verder wil, want ik vind dit nogal wat... Hoe moet dat later als je kinderen krijgt dan wel niet? Jij de luiers en ik het eten?? Knipoog

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 12:59

Citaat:
Ff denken...

Totaal vaste lasten = 100%
Totaal beide inkomens = 100%
Zijn inkomen is ...% van jullie samen en dat is het percentage dat hij van de vaste lasten betaald...

Hoe reken je dat precies uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:06

Zo kruis tabel is het makkelijkst: Zijn inkomen x 100 / jullie totale inkomen. Dan krijg je het percentage van zijn loon tegen jullie totale inkomen. Dat percentage wordt dan zijn deel van de vaste lasten, dus vaste lasten totaal / 100 x het eerder uitgerekende percentage... Duidelijk zo??

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:09

Lastig als je in zon situatie zit. Hier komt hij ook niet al te vriendelijk naar jou toe over.

Wij hebben een gezamelijke rekening voor de vaste lasten, en beide nog een aparte rekening. Wat we overhouden delen we, gaan we samen dingen van doen, sparen we wat van. etc

Alle vaste lasten optellen. incl boodschappen. Dan de salarissen optellen. Netto loon-vaste lasten= wat je netto overhoud per maand. Dat deel je gewoon, beide gelijk.

Ik vind dat je in een relatie er niet moeilijk om moet gaan doen dat de een meer verdient dan de ander, als je dat al niet met de ander wil delen..

Ik maak er even een makkelijk sommetje van. hij verdient 400 netto meer. Ik ga er ongeveer van uit dat, dat dan 1/3 meer is als dat van jou. Bijv. hij 1600 netto jij 1200.

Vaste lasten totaal is 1800 euro=100%
inkomsten totaal is 2800 euro = 100%

hij verdient 1600/2800*100=57.14%
jij verdient 1200/2800*100=42.86%

Hij betaald 1800*57.14%= 1028.52
jij betaald 1800*42.86%=771.48

zoiets

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:12

Ow meid ik weet precies hoe je je voelt.
Met mijn vriend is het ook zo.
Alleen die is nog erger.
Die staat nu al zo'n 6 maanden 1000 euro in de -, en nu heeft hij ook nog eens zijn creditcard gebruikt. Ik ben al 1000 keer een gesprek met hem aangegaan. Hij luisterd wel netjes, maar hij komt zijn woorden niet na. Ik heb hem nu gelukkig al wel zo ver dat hij aan mij toestemming moet vragen wat hij mag kopen. (Op zich best triest, maar ik zag geen andere oplossing.)
Ik wil gewoon dat hij uit het rood komt. Maar ik heb hem ook onder druk gezet. Ik heb gezegt dat als hij binnen een half jaar niet uit het rood is, ik niet bij hem blijf. Hoeveel pijn ik mezelf ermee doe. En een half jaar is nog ruim zat aangezien hij in 2/3 maanden uit het rood kan zijn.

Ik zou hem toch onder druk gaan zetten. Want dit is voor jou ook niet fijn. Geloof me, binnen de kortste keren zitten ook jullie in het rood en sleurt hij jou er ook in mee.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 13:14

Citaat:
Zo kruis tabel is het makkelijkst: Zijn inkomen x 100 / jullie totale inkomen. Dan krijg je het percentage van zijn loon tegen jullie totale inkomen. Dat percentage wordt dan zijn deel van de vaste lasten, dus vaste lasten totaal / 100 x het eerder uitgerekende percentage... Duidelijk zo??

Citaat:
Ik maak er even een makkelijk sommetje van. hij verdient 400 netto meer. Ik ga er ongeveer van uit dat, dat dan 1/3 meer is als dat van jou. Bijv. hij 1600 netto jij 1200.

hij verdient 1600/2800*100=57.14%
jij verdient 1200/2800*100=42.86%

Hij betaald 1800*57.14%= 1028.52
jij betaald 1800*42.86%=771.48

AAHHH ik snap het niet, ik ben zo slecht in rekenen... Blond

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 13:15

Ik heb eerlijk gezegd wel zoiets van als het zo door blijft gaan en hij blijft koppig dan heb ik er eigenlijk helemaal niet zo'n zin meer in....

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:18

Arrabel schreef:
Ik heb eerlijk gezegd wel zoiets van als het zo door blijft gaan en hij blijft koppig dan heb ik er eigenlijk helemaal niet zo'n zin meer in....

En dat is te begrijpen. En misschien als je dat eens op tafel gooit en hem onder druk zet, dat de situatie eens gaat veranderen? Bij mijn vriend is het lampje al langzaam aan het branden.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:23

Hij verdient x procent van het totaal.. dus betaald hij hetzelfde x procent over de totale uitgaven..

totaal is 100 % zijn salaris/het totale salaris *100= het aantal procent dat hij verdient..

totale lasten * het aantal procent dat hij verdient= totaal wat hij betaald

Ik zou gewoon rond de tafel gaan zitten. Je hebt er voor gekozen samen een leven te delen, dus de kosten en inkomsten, in mijn ogen. Je wilt met elkaar samen zijn, dus lijkt me het een klein gebaar om ook de inkomsten gelijk te delen. Succes iig

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:56

rebeltje schreef:
Lastig als je in zon situatie zit. Hier komt hij ook niet al te vriendelijk naar jou toe over.

Wij hebben een gezamelijke rekening voor de vaste lasten, en beide nog een aparte rekening. Wat we overhouden delen we, gaan we samen dingen van doen, sparen we wat van. etc

Alle vaste lasten optellen. incl boodschappen. Dan de salarissen optellen. Netto loon-vaste lasten= wat je netto overhoud per maand. Dat deel je gewoon, beide gelijk.

Ik vind dat je in een relatie er niet moeilijk om moet gaan doen dat de een meer verdient dan de ander, als je dat al niet met de ander wil delen..

hij verdient 1600/2800*100=57.14% 1600 delen door 2800 keer 100= 57.14
jij verdient 1200/2800*100=42.86% 1200 delen door 2800 keer 100= 42.86
Hij betaald 1800*57.14%= 1028.52 1800 delen door 100 x 57.14
jij betaald 1800*42.86%=771.48 1800 delen door 100 x 42.86

zoiets
Laatst bijgewerkt door jaantsje op 19-12-06 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:56

Ik zou het ook eerlijk doen, naar percentage van het inkomen.

Ik zal het ook proberen voor te rekenen voor je (ben docent, dus dat zou mogelijk moeten zijn Clown )

Oke, stel jij verdient €1000,- en je vriend verdient €1500,- (netto)
dan is jullie totale inkomen €2500,- (zover lijkt me vrij logisch)

Jouw percentage van het totale inkomen komt overeen met (1000/2500)*100 = 40%
Zijn percentage van het totale inkomen komt overeen met (1500/2500)*100 = 60%
Samen is dat (2500/2500)*100 = 100%
jij bent dus goed voor 40% van wat er totaal binnenkomt aan geld en hij 60%
Alle vaste lasten zou je dus op kunnen delen in 40%/60%

Stel de huur is dus 500 euro, dan betaal jij daar 40% van en hij 60%
Dat doe je op de volgende manier:
500*0.4 = € 200 (40%)
500*0.6= € 300 (60%)
ga maar na 500*1 = € 500 (100%)

Al jullie vaste lasten kan je dus zo (naar percentage) verdelen. In mijn voorbeeld dus 40/60, maar er kan net zo goed 35/65 uitkomen en dan reken je dus met 0.35 en 0.65.

Succes!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 13:58

Arrabel schreef:

Logisch, je bent een leuke jonge meid.
Als je een relatie hebt, moet het leuk zijn en de vonken er vanaf springen. Als er problemen zijn, samen bespreken. ALs dit nu al niet lukt, wat heeft de toekomst dan voor je in petto. Tuurlijk is het moeilijk voor hem om te erkennen dat er iets mis is, maar je wilt hem daar toch in helpen.
Misschien als je het vanuit die hoek benadert dat hij niet gelijk in de verdediging springt.
Het gaat om jou geluk hoor!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:35

Even over een andere brug gooien:
Volgens mij heb je het gevoel dat jij een hoger aandeel in de kosten van huur+vaste lasten op je neemt dan hij. Daar wil je vanaf. Aangezien overleg en naar draagkracht te hoog gegrepen zijn. Waarom niet gewoon fifty-fifty?

Dat zou al een begin zijn, niet gelijk het uiterste vragen. Als ik eerlijk ben denk ik dat je het zelf ook namelijk zover hebt laten komen dat jouw salaris wordt opgeslokt door huur en zijn salaris voor hem voor het grijpen blijft (geen verwijt hoor Knipoog ). Je kunt dat niet opeens helemaal recht zetten, want inderdaad. Je vriend voelt zich nu opeens van zijn geld beroofd, je vraagt hem nu opeens zelfs méér te betalen dan waar hij met zijn (overigens niet al te snugger overkomende *LOL* breintje aan kan denken!

Ik denk dat je nu beter eerst even alles goed op de rit moet gaan zetten betreft financiën. 2 eigen rekeningen en wellicht 1 gezamenlijk voor huur/ licht water en boodschappen etc. De rest (verzekering, cadeautjes, uitjes, jouw paarden etc) dan maar vanaf de eigen rekening.

Als dan de tijd rijp is en je vriend wat minder gefrustreerd is betreft de centen, dan pas verder proberen uit te leggen wat kosten verdelen naar draagkracht is. Nu staat hij er toch niet open voor en zal hij inderdaad bij iedere poging aanhalen dat hij meer moet betalen dan jij. Daar schiet je niets mee op.

P.s. als je vriend niet open staat in samen de financien regelen en delen, als je daar niet uit komt zou ik mij achter mijn oren gaan krabben of je wel gelukkig wordt door een relatie te hebben met zo iemand. Geld maakt niet gelukkig, maar geldzorgen maken wel ongelukkig Knipoog

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:04

Bienotje schreef:
Even over een andere brug gooien:
Volgens mij heb je het gevoel dat jij een hoger aandeel in de kosten van huur+vaste lasten op je neemt dan hij. Daar wil je vanaf. Aangezien overleg en naar draagkracht te hoog gegrepen zijn. Waarom niet gewoon fifty-fifty?

Mijn idee ook ja. Als ik het nu hoor betaal jij zo absurt veel meer dan hij dat het al heel wat zou zijn om de huur ed. te splitten. Maak een rekening waar je allebei maandelijks de helft van dit bedrag op stort en betaal er huur en alle vaste lasten van. De rest van je geld mag je vrij uitgeven.
Is zo simpel dat zelfs hij ( Knipoog ) er niet moeilijk over kan doen en dan heb jij geen last meer van zijn uitgaven.

Maar ik denk dat je ook groot gelijk hebt om je af te vragen wat je met een vriend moet die zich niet eens het principe 'draagkracht' wil laten uitleggen zonder te freaken.. Succes!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:15

En als je beide een gedeeltje (50% of 75%) van je totale salaris op een rekening zet. Die rekening is alleen voor huur, gas, licht, boodschappen (en misschien de paarden).. dus alleen de vaste lasten.
Wat over blijft is gelijk een spaarcentje!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:41

Denk voor jezelf maar eens na over de toekomst, ik heb er ook jaren voor gevochten en helaas zonder resultaat. Als ze zo zijn kun jij het toch niet meer veranderen, je moet voor jezelf nagaan of jij zo je verder wilt leven Knipoog
1 tip kies voor jezelf!

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:53

Pfff.. In jhouw situatie had ik niet nog eens een gesprek gehad met alle kans op ruzie maar allang mn biezen gepakt. Laat t m maar eens een tijdje lekker uitzoeken met zn geld.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:15

Ik hoop dat je het niet verkeerd opvat , maar volgens mij zit er meer problemen in je relatie dan alleen geldproblemen.
Als er ruzies zijn over geld heeft het meestal met macht te maken.
Ik vind het belachelijk dat jij meer betaald dan hem. En hem voor geld moet vragen( machtkwestie)
Mijn zus is al vijf jaar bij haar vriend. na vijf jaar betalen ze alles 50/50 maar hij werkt fulltime en zij studeert nog. Zij moet alles voor de helft betalen met haar studiefinaciering. Als ze te kort komt mag ze van hem lenen, en moet ze hem eind van de maand terug betalen. Nu na vijf jaar is deze scheefheid en egoismse van zijn kant wel de reden van een aankomende relatie breuk.
Maar ze is ondertussen wel goed genoeg om te koken en schoonmaken en boodschappen te doen. Terwijl hij op op zijn gat zit of uitgaat.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:19

Jennasilver: Dat vind ik ook niet eerlijk dat 50/50 als zij nog student is maar ach sommige mensen laten liever een ander overal voor opdraaien zodat ze al het geld aan zichzelf uit kunnen geven Frusty
Kerels, je kunt beter pot worden Clown

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:21

Jennasilver, dat is belachelijk zeg...

bij ons werkt het gewoon prima, dat we allebei een deel van ons inkomen storten op de gezamelijke rekening en daar alles van betalen.
Nou kan het in ons geval beter op 1 hoop, want het komt vaak voor dat we voor 'onszelf' iets kopen van de gezamelijke rekening. En dat vinden we allebei prima eigenlijk.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:27

sja, het is hoe je het ziet. Voor hetzelfde geld zit je vriend op een ander forum te klagen dat jij net zoveel geld weggeeft aan je paarden en verzorgsters, en dat als híj eens een extraatje wil, zoals een fiets, jíj helemaal furieus bent. Volgens mij komt het van 2 kanten (sorry). Maar ik ken natuurlijk het verhaal helemaal niet, dus ik kan helemaal fout zitten Lachen één ding staat vast: jullie kunnen niet overeenkomen met elkaar als het gaat om geldzaken. Dus zoals de meerderheid al zegt: de kosten delen?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 17:29

Frannie schreef:
sja, het is hoe je het ziet. Voor hetzelfde geld zit je vriend op een ander forum te klagen dat jij net zoveel geld weggeeft aan je paarden en verzorgsters, en dat als híj eens een extraatje wil, zoals een fiets, jíj helemaal furieus bent. Volgens mij komt het van 2 kanten (sorry). Maar ik ken natuurlijk het verhaal helemaal niet, dus ik kan helemaal fout zitten Lachen één ding staat vast: jullie kunnen niet overeenkomen met elkaar als het gaat om geldzaken. Dus zoals de meerderheid al zegt: de kosten delen?

Heb jij wel het topic goed doorgelezen?
Citaat:
de kosten delen?

Daar ben ik ook mee bezig maar zelfs dat is zeer moeilijk, hij is erg koppig en heeft steeds smoesen om al het geld op zijn eigen rekening te houden.