Phonofobie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Derma

Re: Phonofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:50

Ik heb het ook met bellen. Deze week kreeg ik telefoon van een buitenlandse leverancier. Ik schrok me rot, want moest ineens in het engels praten (nou heb ik normaal niet zo'n moeite met engels). Ik was dus helemaal niet met mijn gedachten bij het gesprek en kon helemaal niet volgen waar het over ging. Gelukkig vroeg de dame of ze later terug kon bellen op een tijdstip wat mij uit kwam. De volgende dag om half 11 zou ze weer bellen. Ik ben dus de volgende dag om half 11 naar de wc gegaan, koffie gehaald, zodat ik maar niet op mijn plek zou zijn. Helaas was ik net terug toen de telefoon ging en ik moest dus wel opnemen. Het gesprek ging verder gelukkig goed en ik snap dus helemaal niet waar ik me nou zo druk om maakte.
Ik doe op mijn werk alles per mail, of ik loop er naar toe als het kan. Bellen doe ik alleen als het echt moet of ik diegene goed ken en er zeker van ben, waar ik het over heb. Het gaat de laatste tijd wel steeds beter omdat ik toch wel vaak gebeld wordt en dan moet ik wel. Hierdoor gaat zelf bellen ook makkelijker. En achteraf valt het eigenlijk altijd wel mee.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:13

Cathelijne schreef:
Ik durfde vroeger ook niet te telefoneren, maar in mijn geval heeft dat te maken met het feit dat ik stotter. Ik was bang voor de reactie van mensen voor als ik stotterde, via de telefoon heb je tenslotte geen lichaamstaal waardoor een stilte door een blokkade echt een stilte werd. Die angst voor het telefoneren (en ook het stotteren) heb ik afgeleerd door 't gewoon te doen. Ik kan me nog goed herinneren dat de theapeute nooit zelf de telefoon opnam, dat deden haar clienten altijd.

Herkenbaar Knipoog
Bellen is jarenlang om precies dezelfde reden voor mij een groot probleem geweest. Zweet in m'n handen, maar het móest. Ik heb regelmatig heel erg voor banketstaaf gestaan aan de telefoon, maar het was niet anders. Dit is begonnen rond mijn twaalfde. Ook op school leverde dit flinke problemen op (pesten), dat zijn dus een paar hele lange jaren geweest Scheve mond

Toen ik het huis uit ging (21) en in een vreemde omgeving ging wonen (ik bleef niet in de buurt, maar ging gelijk 150 kilometer verderop Clown), werd het er niet beter op. Ik moest solliciteren en mijn achternaam begon met een T. God, wat was dát een drama! Scheve mond Lekker kansloos vond ik mezelf, als ik bij het uitzendbureau al niet eens mijn eigen naam kon zeggen... Scheve mond Toen ik bij het zoveelste UZB stond te stotteren, was ik er ineens hélemaal klaar mee. Ik heb tegen die knul daar gezegd dat ik over een paar weken wel terug zou komen, dat ik hier eerst mee ging afrekenen. Hij kéék me aan! Haha!
Ik was zó pissig!! Boos! Ben rechtstreeks vanuit de stad naar de huisarts gefietst (hárd, ik kwam hijgend binnen Haha!), heb de beste man bijna over z'n bureau heengetrokken toen hij zei: "Maar het valt toch best wel mee?" en heb een verwijsbrief voor de logopedist ge-EIST. Meteen gebeld (jawel Ja) en de volgende dag zat ik er al Haha!
Het heeft niet lang geduurd, ik kwam al snel in zo'n groep terecht en ik identificeerde me totáál niet met mijn groepsgenoten. Zij waren in mijn ogen echt goed beschadigd door het stotteren. Súperonzeker en een aantal van hen functioneerde hierdoor totaal niet meer in de maatschappij. De therapeut liet inderdaad door ons de telefoon opnemen. Ik zorgde dus wél, dat ik niet naast dat ding zat Clown
Ben er een maand of drie heengeweest en toen was het klaar. Over. Zoveel "therapie" had ik trouwens niet eens gehad, het was meer het idee van "Dit wíl ik niet, dit bén ik niet".

Dus goddank ben ik hier vanaf (ze kunnen me nu niet stílkrijgen, net of ik nog wat in te halen heb Haha!), maar ik begrijp dus héél goed wat Cathelijne hierboven zegt. Het beinvloedt je leven flink, want bellen/praten met andere mensen is er een heel groot onderdeel van.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:53

ik snap wat je bedoeld... ik heb het ook... al is t wel veeel beter geworden t afgelope jaar.

met hele goede vrienden kan ik nu gewoon bellen...met mensen die ik minder goed ken wordt het echt al lastig... en mensen opbellen die ik helemaal niet ken is nog steeds een verschrikkelijke ramp met mij.

ik had dit vorig jaar tegen mijn vriend gezegd( nja niet officieel maarja, is allang al weer over trouwens).
hij moest er heel erg om lachen maar ging me toen om de meest idiote dingen bellen...gewoon..om even te bellen..
en het went vanzelf..
ik vond het vooral( vind nog steeds wel) erg moeilijk om gesprekken te voeren over 'niets' gewoon wat praten dus..
maar door al die telefoontjes met die jongen is het echt al beter geworden..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 21:56

heb ondertussen ffe wat meer reacties gelezen...wat hebben eigelijk ontzettend veel mensen hier last van.. ik dacht altijd dat ik de enige was...

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:10

haha, wat zijn we eigenlijk ook gek Clown ..
Nouja, ik weet nu iniedergeval dat ik niet de enige ben!
En van de deur openen ben ik dus ook niet de enige Cool

De enige manier om er overheen te komen is toch gewoon om te doen..

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:26

ja k vrees van wel:P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:21

missKimmiej schreef:
Dit heb ik ook..

Maar hebben jullie ook problemen als jullie de deur moeten openen ofzo als er wordt aangebeld?
Of als je gewoon met iemand moet praten (ik weet dan echt niet waar het over te hebben hoor) Clown ?

Face to face heb ik geen probleem. Iemand aan de deur vind ik alleen vervelend als er onverwacht wordt gebeld en ik weet niet wie of wat ik kan verwachten. Maar dat is meer wrevel dan niet durven opendoen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 23:56

face to face heb ik er ook geen last van, ben over t algemeen( aan de telefoon uitgezonderd dus:P) helemaal niet onzeker of verlegen..vandaar dus ook dat die jongen zo verbaast reageerde Lachen

maar ik zou zeggen..
probeer wat vaker (korte) gesprekjes over de telefoon te hebben.. eerst bijv met je beste vrienden..dan wat vaker met minder goede vrienden..
misschien gaat t niet helemaal over maar het zal vast op den duur wel verbeteren

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:00

vroeger durfde ik ook nooit op te nemen, en doe het nu nog steeds liever niet, behalve als ik het nr herken.
Ik durfde niet eens mijn les af te bellen, dus wachten ik altijd tot ik zeker wist dat ik het antwoord apparaat zou krijgen.
wel een les verspilt, maar gellukkig niemand gesproken Lachen

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:01

ik vond de manege bellen vroeger ook altijd eng...straks wist ze niet wie ik was..
maar al heel snel hoefde ik alleen m'n voornaam te zeggen en t was al duidelijk dat ik t was..
zit alleen nu wel op een nieuwe manege Tong uitsteken

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:30

Ik heb dit ook hoor! Laat mijn ouders of vrienden altijd bellen.. had een keer een soli gesprek af laten bellen door mijn beste vriendin. Ik heb nog niet zo lang met mijn vriend maar bij hem durf ik zelfs soms niet op te nemen zwaar irritant. Dromen Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Hij zegt erover of ik bang ben voor stiltes.. maar dat is t gewoon niet echt! Als mijn tel gaat en ik zie een bepaald nummer schiet mijn hart naar achteren.. Ach gut

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:07

Ik heb je even een PBtje gestuurd Lachen

Ik weet precies hoe het voelt!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:10

Ik pak ook nooit mijn telefoon op als ik het nummer niet ken Nagelbijten / Gniffelen

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:09

xXVeronaXx schreef:
Ik pak ook nooit mijn telefoon op als ik het nummer niet ken Nagelbijten / Gniffelen

Nagelbijten / Gniffelen erg hè, eigenlijk zouden we in therapie moeten Ja

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:52

Ja idd Nagelbijten / Gniffelen

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:49

Ik ben ook noiet zo goed in 'vreemde mensen' bellen, vooral niet als ik iets van hun wil...
Maar heb in de zomervakantie in een callcenter gewerkt; dan móet je wel
en ik moet zeggen het gaat nu wel beter Ja

Nog een tip: wanneer je iemand wel op móet bellen, maak dan eerst een lijstje wat je wilt zeggen etc.
dit geeft een beetje een geruststellend gevoel misschien.
Leg het eens aan een vriendin uit, en vraag of je haar eens mag bellen, hoop dat zoiest helpt!
Het is idd zeeeer vervelend dit Ach gut