Nederlands accent?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Nederlands accent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:08

runningkawa schreef:
Ik al brabander spreek het ook uit als Es en Es bank.

Maar vind jij die reclame dan al iemand die niet zijn best doet als je die an de telefoon krijgt?

Yup! 'As an as' aka 'sas' (6) is geen ABN en ik vind dat IEDERE Nederlander ABN moet kunnen spreken.

De Nederlandse taal verloedert écht niet alleen door de jeugd, zoals constant geroepen wordt. Er zijn echt TEveel mensen die het niet onder de knie hebben.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:10

Ik praat brabants en gelders door elkaar Knipoog

050206051012

runningkawa schreef:
Nee, dat heb ik niet gezegt.

Ik heb gezegd dat je als je aan de telefoon net zo bot overkomt als een van je eerste berichten hier, dat je werk dan niet het juiste zal zijn.
Want zo'n bot iemand aan de andere kant word je niet blij van Lachen

Verder heb ik het idee, dat jij denkt dat mensen al heel snel niet hun best doen.
Weet jij veel hoe ze anders praten Haha!

Ik denk dat je van veel mensen niet eens wílt weten hoe ze praten Haha!

Ik zei al: ik ben een rasecht platte Utrechtse hoor, ik kan er ook wat van, maar in mijn vrije tijd en bij/tegen mensen die ik goed ken.

Verders ben ik heel lief op mijn werk hoor Haha!

Anoniem

Duidelijk dus, waarom jij je ergert aan de telefoon.

ik kan je zeggen, een echte limburger, die dagelijks plat praat, kan dat niet beter als in die reclame.

Dus dan vind ik het oordeel wat jij doet echt bij jou liggen.
Veel te groot en te sterk en totaal niet eerlijk

Cer

Nou ja, sommige accenten zijn nog wel een soort van charmant, maar er zijn er ook wat die echt niet om aan te horen zijn... Knipoog

En een accent (een zachte 'g', of een rollende 'r' )vind ik wat anders dan echt onverstaanbare praat zoals plat limburgs, gronings of weet ik veel wat... Ik kan me niet voorstellen dat je dan niet verstaanbaar kan praten....?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:11

runningkawa schreef:
Duidelijk dus, waarom jij je ergert aan de telefoon.

ik kan je zeggen, een echte limburger, die dagelijks plat praat, kan dat niet beter als in die reclame.

Dus dan vind ik het oordeel wat jij doet echt bij jou liggen.
Veel te groot en te sterk en totaal niet eerlijk

Nee, ben ik dus nog steeds niet met je eens Lachen

Ikzelf ben kampioen in plat-praten, maar zal echt niet naar een bedrijf in Limburg bellen en mijn platste Utrecht eruit gooien. Ik blijf erbij: dat vind ik onfatsoenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:12

Dat kan ik me ook niet voorstellen.
maar versta jij de sns reclame dan niet?

Erger jij je net als Quellian ook al als je zo iemand aan de telefoon krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:12

Dat is niet het platse Limburgs
Wil je dat nu echt niet inzien?

Plat Limburgs versta ik ook niet en dat terwijl ik als brabander maar 25 km van de limburgse grens ben opgevoed.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:13

runningkawa schreef:
Dat kan ik me ook niet voorstellen.
maar versta jij de sns reclame dan niet?

Erger jij je net als Quellian ook al als je zo iemand aan de telefoon krijgt?

Ik moet me idd erg inspannen om hem te kunnen verstaan ja Lachen

En ja, als ik zo iemand aan de telefoon krijg, dan vind ik dat vreselijk.

Leuk detail: m'n bazin komt net binnen, ff haar ei eruit gooien over een vrouw die zó plat praatte dat ze haar niet kon verstaan. Ze zei: 'ze praatte raar he?' *LOL*

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:13

runningkawa schreef:
Dat is niet het platse Limburgs
Wil je dat nu echt niet inzien?

Plat Limburgs versta ik ook niet en dat terwijl ik als brabander maar 25 km van de limburgse grens ben opgevoed.

Plat Limburgs, Algemeen beschaafd Limburgs; maakt me niet uit, klinkt voor mij hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:14

Oo wat heb ik er een pesthekel aan als mensen elkaar gaan aanvallen op hun accent zeg! Ik kom dus uit Drenthe, praat gewoon abn hoor, kan niet eens plat drents, maar natuurlijk hoor je dat ik uit drenthe kom, net als dat ik het hoor dat iemand uit utrecht of limburg of wat ook komt.... Maar wat een gezeik om meteen een hele provincie erop af te vallen dat ze geen nl kunnen spreken! je kan ook een beetje je best doen om het te verstaan, vaak in zinsverband versta je het prima. Zo snap ik fries over het algemeen ook wel in grote lijnen en als er dan een fries woord is wat ik niet snap dan weet je t vaak wel door de rest van de zin... We leven nu eenmaal in een lang met weet ik het hoeveel dialecten, dus beetje aanpassen kan geen kwaad..... Vaak heb je namelijk niet eens door dat je een woord dan net anders uitspreekt...

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:14

Quellian schreef:
runningkawa schreef:
Ik al brabander spreek het ook uit als Es en Es bank.

Maar vind jij die reclame dan al iemand die niet zijn best doet als je die an de telefoon krijgt?

Yup! 'As an as' aka 'sas' (6) is geen ABN en ik vind dat IEDERE Nederlander ABN moet kunnen spreken.

De Nederlandse taal verloedert écht niet alleen door de jeugd, zoals constant geroepen wordt. Er zijn echt TEveel mensen die het niet onder de knie hebben.

Zullen we dan gewoon het Nederlands afschaffen en alle kinderen op school gewoon Fries, Gronings, Drents, Amsterdams, Haags, Twents, e.d. leren?
Ik bedoel: jij doet het voorkomen of niemand nog ABN leert tegenwoordig.

Als ik jou aan de lijn krijg klink jij voor mij ook 'raar'. Immers dat rare Utrechtse accent is voor mij niet normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:15

Juist, voor jou klinkt het hetzelfde, maar een wereld van verschil.

Op die sns reclame is iemand die wel zijn best doet nederlands te spreken.
meer kun je niet verlangen.

Verlang je wel meer, vind ik jou juist de lompe, ipv die limburger aan de telefoon.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:16

esilep schreef:
Ik was laats bij een vriendin in Groningen en werd door haar oer Groningse vrienden belachelijk gemaakt om mijn accent, ik kom zelf uit Haarlem en volgens mij spreekt men daar juist abn. Ik kan zelf natuurlijk niet oordelen of ik wel of geen accent heb. Hebben jullie een accent, en wat zijn daar jullie ervaringen mee?
Ik werk zelf in een call-centre en moet soms mensen uit de achterhoek bellen. Ik versta ze soms echt niet. ik vraag me dan af of ze echt niet "normaal" Nederlands kunnen.

Het is voor zover ik weet algemeen bekend dat mensen uit haarlem het "schoonste" nederlands spreken. Het is accentloos ABN voor zover ik weet..

En dat die groningers jouw taaltje raar vinden vind ik weer niet zo vreemd, moet elk van hun maar eens alleen naar Haarlem gaan en daar praten, dan komen ze voor hetzelfde te staan Haha!

Ik kom uit Rotterdam, werk ook op een callcentre en ik weet dat ik ook een Rotterdams R heb Haha! Kan me niet zoveel schelen eigenlijk! Ik lach de mensen uit andere gebieden niet uit, doen zij dit wel bij mij, dan zegt dit meer over hun dan over mij Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:16

runningkawa schreef:
Verlang je wel meer, vind ik jou juist de lompe, ipv die limburger aan de telefoon.

Dank je Kusje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:17

Citaat:
Als ik jou aan de lijn krijg klink jij voor mij ook 'raar'. Immers dat rare Utrechtse accent is voor mij niet normaal.

Juist
Ik vind bijv die kinderen van kinderen CD's verschrikkelijk
Jee, dat is toch geen taal.
Maar ook goede tijden slechte tijden, wat een kak taal.

Voor mij dan.

Maar ik heb er geen moeite mee dat mensen dat spreken, helemaal niet.
Maar dat is ook geen ABN Haha!

En Aub Quellian Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:18

flettie schreef:
Zullen we dan gewoon het Nederlands afschaffen en alle kinderen op school gewoon Fries, Gronings, Drents, Amsterdams, Haags, Twents, e.d. leren?

Ik kan heel zuiver ABN spreken, zonder zelfs maar een accent Lachen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:18

Ik lach mensen met een accent zeker niet uit, en mensen die plat praten ook niet. Ik versta die laatste simpelweg niet... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:19

Denk je zelf.... Lachen

Anoniem

wedden dat dat niet zo is... Ik weet zeker dat ik het zou horen dat je uit het westen komt...

050206051012

Cer schreef:
Ik lach mensen met een accent zeker niet uit, en mensen die plat praten ook niet. Ik versta die laatste simpelweg niet... Clown

Maar dan nog moet JIJ je best doen, want jij bent dan te lomp en bot om ze te willen verstaan Pling Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:20

Relaxed schreef:
wedden dat dat niet zo is... Ik weet zeker dat ik het zou horen dat je uit het westen komt...

Try me Haha!

*deze ging net per ongeluk via Pb*

Anoniem

Quellian schreef:
Cer schreef:

Maar dan nog moet JIJ je best doen, want jij bent dan te lomp en bot om ze te willen verstaan Pling Haha!

Jeeemig grow up zeg! Koe

Anoniem

Maar wat is plat cer?

Al ik hier nauw ff plat gaow proate kan ik m'n eige vurstelle dè` nie iederein dè verstu.

Maar als niet limburger heb ik toch echt geen moeite met de sns bank reclame.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:21

Quellian schreef:
flettie schreef:

Ik kan heel zuiver ABN spreken, zonder zelfs maar een accent Lachen

Kan ik ook totdat ik Almelo moet zeggen Haha!