Ouders beginnen gezinshuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booga

Re: Ouders beginnen gezinshuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 23:27

Als eerste snap ik heel goed wat je bedoelt en zou het er met je ouders over hebben. Niet als verwijt, maar vertellen over je angst en dat je bang bent dat andere kinderen jouw plekje overnemen, jouw dingen gaan doen met jouw ouders, jouw hond en jouw keuken. En of je dan 19 bent en op kamers bent, of 30 en een eigen gezin hebt, gevoel is gevoel. Toch zou ik niet twijfelen aan hun liefde voor jou, jij bent hun kind, het plaatsje in hun harten die jij inneemt kan niemand vervangen, niemand kan dat resetten en er een ander voor in de plaats zetten. Het is niet JIJ weg, ander erin, maar JIJ in hun hart en anderen ernaast.
Ik vind het super dat je ouders dit willen gaan doen en ik had gewild dat er toendertijd bij mij was ingegrepen en er een gezinsvervangend tehuis was gevonden.....waar vreemde mensen je met open armen wilden en konden ontvangen, met een grote 'zus' als voorbeeld (JIJ dus) en wat liefde om je weer mens /kind te kunnen voelen.

Ik wens je er heel veel sterkte mee meis, hou je taai, het komt echt wel goed !!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:32

N.a.v. dit topic is er een ander topic gestart.

viewtopic.php?f=2&t=670224&hilit=

Misschien zouden de felle tegenstanders ook het standpunt van iemand kunnen bekijken die in de positie heeft gezeten waar een goed gastgezin heel veel voor haar en de rest van haar broers en zussen had kunnen betekenen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:44

Ik snap heel goed wat je bedoeld.

Tuurlijk ben je trots op je ouders dat ze zoveel voor een ander overhebben en tuurlijk ben je blij dat er kinderen zijn die een rustige thuissituatie nodig hebben en dat bij jou ouders kunnen krijgen.

Maar ik snap goed dat je er een dubbel gevoel bij hebt. Het is toch je huis die al heel lang jou huis is geweest, waar je hebt gewoont en die elk weekend in principe nog steeds jou huis is en nu gaat er ineens ontzettend veel veranderen.

Ik zit in een soortgelijke situatie... niet dat mijn ouders pleegkinderen gaan opvangen, maar wel mijn hele "thuis" situatie wordt omgegooid.

Ik woon pas sinds 2 maandne of zo op mijzelf, maar mijn vader is pastor die sindskort in een andere parochie aan het werk is gegaan. Inmiddels staat het huis sinds februari te koop, nu ik en mijn twee andere zussen het huis uit zijn is het huis gewoon veel te groot.

En nu gaan ze niet zomaar in een ander huis wonen, nee ze gaan in het parochie huis van die kerk wonen. Dat betekend dat er maar 1 logeerkamer is, die we moeten delen mochten we tegelijk bij mijn ouders willen slapen. (nu wonen mijn zussen in dezelfde stad, en zo vaak slapen die niet bij mijn ouders, maar toch) ... ook verhuizen ze van een stad waar ik al mijn vrienden en hobby's heb in het weekend, naar een dorp een half uur daar vandaan.

Nieuw dorp, in een parochiehuis waar ze alleen de bovenverdieping een apartement hebben. Oftewel als ik naar mijn ouders wil moet ik eerst langs allerlei mensen die ik helemaal niet ken die daar aan het werk zijn. ander dorp, bij mijn vriendje vandaan etc etc...

Het is gewoon veel verandering, de vertrouwde thuisbasis is overhoop gehaald en ik kan me voorstellen dat je daar een heel dubbel gevoel bij krijgt. Zeker als het op jezelf wonen en zo nog vrij nieuw is (ik woon nu pas 2 maanden op mezelf, maar ik bedoel een jaar is ook nog helemaal niet lang)

Het loopt vast wel los, je went er wel aan en je ouders zullen nog steeds dezelfde ouders zijn... laat je niet wegjagen maar probeer je een beetje aan te passen. Dit probeer ik ook en dan komt het vast wel goed Lachen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:10

Ik snap het heel goed. Andere (of het nu 'dit soort' kinderen zijn of andere) in jou huis. Ik vindt het een beetje flauw om te zeggen dat het niet van de TS is. Tuurlijk is het wel haar thuis !!

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, maar ik ben dan ook nog jong en niet in een stadium in mijn leven dat ik daar aan zou denken. Maar vanuit je ouders vindt is het wel een super goed idee !! Als je andere mensen kan helpen, doen !!

Het zal omdat je zelf door de weeks niet thuis bent wat langer tijd nodig hebben om er aan te wennen, maar ik denk dat het met de tijd wel beter zal worden.

SprinT_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 10:14

moet er eerlijk gezeght niet zo aan denken!!
dan heb je alllemaal van die rare mense in je huis lopen enzo
dan zou ik togh als je studeert ofzo na kamers gaan of later na kamers gaan

jojohorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:19

CD28 schreef:
Zal dan maar even de situatie hier omschrijven. Sorry TS het hoort niet echt bij je vraag maar dan snappen misschien mijn mede-bokkers waarom ik niet echt blij ben met dit gezin...

Pleegmoeder en pleegvader zijn hier vorig jaar komen wonen met 3 eigen kinderen en ik geloof 6 pleegkinderen. Pleegmoeder (vol tattoo's en piercings, met hoofd in de rode menie gevallen) is ongeveer begin 30. Pleegvader (loopt altijd in trainingspak, ontzettende bierbuik vol tattoo's) is iets ouder denk ik. Hun woning staat vlak bij mijn paardenbak. Als ik aan het rijden ben zeg ik ALTIJD vriendelijk goedendag. Pleegvader negeert me volledig, heeft niet het fatsoen zich voor te stellen of iets te zeggen. Pleegmoeder heeft zich wel aan me voorgesteld maar alleen omdat ik toevallig op mijn paard zat en zij erlangs liep.
Pleegvader heeft pleegmoeder bedreigt, ook een pleegkind is bedreigt, daarom heeft pleegmoeder vader eruit gezet. Vader bedreigt nog steeds en er lopen dus inmiddels een stuk of 6 honden waaronder 2 van die pitbulltypes voor haar veiligheid.
Pleegmoeder is inmiddels een relatie begonnen met pleegkind (!) van ongeveer een jaartje of 18.
Kan iemand me vertellen waar hier die stabiele basis is voor de kinderen die dit zo ontzettend hard nodig hebben??

Pleegkinderen gebruiken mijn paardenbak als asbak. Op mijn vriendelijke verzoek dit niet meer te doen krijg ik een grote bek. Het gezin heeft recht van overweg van onze weg. Inmiddels hebben we diverse malen moeten verzoeken de rotzooi op te ruimen en geen auto's midden op onze weg te plaatsen.
De honden ontsnappen regelmatig en lopen dan in onze tuin. Ik hoef zelf geen hond maar ik wil zeker geen hond van de buren in mijn tuin. Als dit 1 keertje gebeurd maakt me dat niets uit maar dit gebeurd zo vaak... Ook lopen die beesten rustig mijn huis binnen. De kippen van andere buren zijn inmiddels afgeslacht door deze lieve hondjes...
Hun terrein voor huis staat inmiddels vol caravans... Niet echt het uitzicht waar ik op gehoopt had...
En zo kan ik nog een hele tijd door gaan...

Met al het respect... natuurlijk gun ik deze kinderen een goed tehuis maar zoals hier is volgens mij geen normale situatie. Ik kan werkelijk niet begrijpen waarom hier kinderen geplaatst worden...

Normaal gesproken zouden zulke gezinnen niet toegestaan worden door jeugdzorg.
bij ons thuis zijn we ook een pleeggezin, en weet dat me ouders eerst een hele goedkeuring nodighadden door jeugdzorg,alles wordt nagetrokken over het verleden etc..echt alles hoe mijn ouders zijn opgegroeid hoe ze mij en mijn broer en zussen hebben opgevoed etc...
inmiddels hebben mijn ouders 6 kinderen in de opvang(waarvan 2 in het weekend komen) de oudste is 10)en ik weet precies hoe Josa zich voelt.alleen ik woon zelf nog thuis dus het is 24/7 met pleegkinderen. In het begin toen ik het hoorde(zonder overleg met mij hoe ik erover dacht/voelde) dat mijn ouders een pleeggezin waren en er binnekort kinderen zouden geplaats worden,vondt ik het redelijk leuk. wist niet wat ik moest verwachten, had geen flauwbenul.maar goed het was te laat om me er tegen te verzetten en mijn ouders wilde het heel graag.uiteindelijk kwamer er ineens 3 kinderen, halfbloedjes een jongetje van 5 meisje van 3 jongetje van 1. in het begin wel erg wenne, maar ja weinig last van(hunzelf moesten ook nog wennen) maar in de loop van de tijd begon ik me er een beetje aan te iriteren, het was ineens erg druk minder tijd samen met mijn ouders.maar het was te doen.totdat er nog een meisje erbij kwam(die er nou nog is) erg druk meisje. begon me er nog meer aan te iriteren en werdt ook stil. en er kwam nog een jongentje erbij. wel leuk jongetje in het begin.. maar uiteindelijk viel dat ook tegen. het is erg raar om ineens met vreemde kinderen(hoe jong dan ook) om te moeten gaan.normaal gesproken ook altijd wel normaal kunne praten met mijn ouders. maar het is heel erg geminderd, spreek ze nouwlijks,of ze zijn te druk met de kinderen of ze willen even een momentje voorhunzelf/hobby. en áls er tijd was dan kwam er wel weer een kind tussendoor om wat te vragen of wat dan ook.vroeger ging ik ook nog wel eens ff stad in met mijn ouders, maar zelfs dat is gestopt.en zo kan ik nog doorgaan. ik kan me erg goed indenken dus dat josa het er moeilijk mee heeft. het is ook zeker niet niks! het wordt vergeten wat voor een impackt het heeft op de ''eigen'' kinderen van pleegouders. dat die ook moeten wennen of helemaal niet mee overweg kunnen.maar het kan ook zeker heel positief uitpakken. maar goed in dit geval niet.verder vindt ik het wel knap van me ouders en andere pleeggezinnen hoor! heb er ook wel respect voor. maar helaas kan ik er niet mee overweg.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:03

JoJo, jouw verhaal klinkt toch niet al te positief. Misschien is het verstandig om eens een goed gesprek te hebben met je ouders onder 6 ogen. Ik vind het heel erg vreemd dat je ouders jou niets hebben gezegd. En dat jij er pas in een veel te laat stadium mee bent geconfronteerd.

Geef je ouders aan dat er op dit moment te veel kinderen zijn. En dat je problemen hebt met sommige van hen. Pleeggezinnen hebben de mogelijkheid om zelf te bepalen hoeveel kinderen er komen. Spreek met je ouders af dat er niet meer kinderen bijkomen. En als een van deze 6 weggaat dat er dan geen nieuwe voor in de plaats komt.

Jij mag als eigen kind best je grenzen aangeven! Zoals ik het nu lees wordt er weinig rekening met jou gehouden. Dat je ouders het heel graag willen of dat die kinderen zo sneu zijn doet daar niets aan af. Kom wat meer voor jezelf op en ga naar je ouders toe.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 15:46

Ik ben weer terug van vakantie en heel blij met de vele leuke en goede reacties...

Ik lees vanavond of morgen uitgebreid terug en dan zal ik ook even wat reacties geven...

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:18

Ik ben het er mee eens Haha!
Mijn tante doet dit ook alleen met iets meer kinderen 10 stuks om precies tezijn.
Ik ben er ook geweest heb er een half jaar gezeten en heb het onwijs naar me zin gehad.

Je ouders helpen mensen die dit niet zo 1 2 3 zouden doen.
En in het leven is het geven en nemen en delen.
Het is niet JOU hond, het is de hond van de hele familie geldt ook voor de keuken en de rest.
Want JOU hond zal ook wel geknuffeld worden door vrienden/familie/ omgeving.
En 4 kinderen valt nog mee.
Het kan zijn dat je enigst kind bent en dat je nu alles met zijn 5 moet delen.

Stel: jij heb ouders die jou mishandelen, de kinderbescherming haalt je er weg.
Je wordt in een kindertehuis geplaatst en vanuit daar wordt jij naar een lief gezin overgeplaatst.
Sorry maar ik zit liever bij een LIEF gezin dan mensen die me te golera slaan.

Kinderen kunnen dan ook beter funcioneren en leren er mee omgaan.
Ze komen in een gezin met een normale papa en mama.
Wie gunt zijn kind nu niet meer dan een leuke en goede jeugt+ opgroei.

Mijn mening vroeg je en die heb je.

Groetjes
Sabrina
(PM's welkom Haha!)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:44

horseylove ik denk dat iedereen liever in een gezin zit waar ze goed worden behandeld dan ergens waar ze worden mishandeld...
Maar op het moment dat je besluit 4 (probleem)kinderen in huis te nemen, denk je niet alleen aan het welzijn van die kinderen, maar ook aan die van je eigen gezin!

En ik gun iedereen een fijn huis, zelf heb ik gelukkig super ouders, maar na de eerste ervaring van een half jaar met pleegkinderen denken ze nu wel 2x na voor ze er nog eens aan beginnen. Ik weet niet of ze het ooit nog doen, eerst moet vooral m'n ma maar even bijkomen Lachen

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 14:41

horseylove schreef:
Ik ben het er mee eens Haha!
Mijn tante doet dit ook alleen met iets meer kinderen 10 stuks om precies tezijn.
Ik ben er ook geweest heb er een half jaar gezeten en heb het onwijs naar me zin gehad.

Je ouders helpen mensen die dit niet zo 1 2 3 zouden doen.
En in het leven is het geven en nemen en delen.
Het is niet JOU hond, het is de hond van de hele familie geldt ook voor de keuken en de rest.
Want JOU hond zal ook wel geknuffeld worden door vrienden/familie/ omgeving.
En 4 kinderen valt nog mee.
Het kan zijn dat je enigst kind bent en dat je nu alles met zijn 5 moet delen.

Stel: jij heb ouders die jou mishandelen, de kinderbescherming haalt je er weg.
Je wordt in een kindertehuis geplaatst en vanuit daar wordt jij naar een lief gezin overgeplaatst.
Sorry maar ik zit liever bij een LIEF gezin dan mensen die me te golera slaan.

Kinderen kunnen dan ook beter funcioneren en leren er mee omgaan.
Ze komen in een gezin met een normale papa en mama.
Wie gunt zijn kind nu niet meer dan een leuke en goede jeugt+ opgroei.

Mijn mening vroeg je en die heb je.

Groetjes
Sabrina
(PM's welkom Haha!)

Volgens mij zie jij dit iets te onrealistisch. Pleegkinderen zijn niet alleen maar arme kinderen die het thuis zo zwaar hebben. Het kunnen ook kinderen zijn die zelf thuis problemen veroorzaken en daardoor niet meer thuis kunnen wonen. En er zijn heel veel kinderen die door hun slechte opvoeding probleemgedrag vertonen. Als jij thuis altijd geslagen wordt kan je dat normaal gaan vinden. Je leert dan dat agressie de manier van oplossen is.

Bedenk ook dat er kinderen zijn die helemaal niet willen dat pleegouders zich met hen gaan bemoeien. Zeker pubers zijn wat dat betreft niet al te dankbaar hoor.

Ik vind 4 vreemde kinderen erbij heel erg veel! Zeker als die opeens komen. Ze hebben veel aandacht nodig en zijn 24/7 aanwezig. Jij als eigen kind kunt er dus nooit even afstand van nemen.

TS heeft dus alle reden om niet al te blij te zijn. Pleegkinderen kunnen altijd leuke en gezellige kinderen zijn maar ook probleemgevallen.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 14:44

@ flowerxxx: Me tante heeft kinderen met ouders met drugs problemen en kinderen die sexueel misbruikt zijn.
en ze runt de bizniz niet allen maar met 5 man in totaal