Jehovah's getuigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Re: Jehovah's getuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:11

sorry maar die mensen die overstraat gaan zwerven om mensen te overtuigen.. daar moet ik zooo altijd om lachen ! Haha!

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 22:50

Een goede vriendin van me is ook Jehovah's getuige, en verder heeft ze echt een hele 'normale' familie enzo hoor. Knipoog

Ik vind het een beetje jammer dat veel mensen vooral beoordelen op het langs de deuren gaan, dat is maar een heel klein deel van het geloof. Jehovah's getuigen zijn méér dan 'deurenlopers'. Knipoog Er zijn heel veel dingen waar ik me niet in kan vinden, maar er zijn ook zeker heel leerzame dingen in hun geloof. Nouja, laat iedereen gewoon in hun waarde, en als je geen behoefte hebt aan mensen die langs de deuren komen, zeg dan iig netjes dat je niet geinteresseerd bent. Honden erop afsturen enz. vind ik wel erg respectloos.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 23:22

Ik vind het knap dat mensen zo voor hun geloof kunnen gaan. Ik heb niet echt 'last' van JG aan de deur zo vaak komen ze niet. En als ik dan zeg geen interesse te hebben gaan ze ook weer weg.

Een aantal maanden geleden hoorde ik opeens iemand de achtertuin in komen (ja Brabant he!) dus ik ben gaan kijken wie dat was. Het was een man die er netjes uitzag een een soort atache koffer bij zich had. Hij vroeg aan mij naar een bepaald huisnummer, maar dat nummer ontbreekt in onze straat en zou eigenlijk tussen ons huis en dat van de buren moeten staan.
Ik dacht dat hij een zakenman was ofzo die met iemand een afspraak had maar toen zei hij zoiets als; Ooh nou ja dat huis is ook goed. En toen stak hij zijn hand in zijn jaszak. Toen wist ik al wat de bedoeling was (zag het boekje naar buiten komen) en toen ik geen interesse toonde en vroeg of hij wilde gaan deed hij dat netjes (en zo hoort het ook).

Ben er nog steeds niet over uit of het nu een smoes was of dat hij echt op zoek was naar dat ontbrekende nummer maar ik vond het toch vrij brutaal (zelfs voor Brabant) om ongevraagd bij onbekenden achterom te komen.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 23:29

De laatste keer dat ze kwamen deed ik in mijn ondergoed de deur open (het was meer dan 30 graden en ik lag in de tuin). Heb ze sindsdien niet meer gezien Bloos Het was niet rottig bedoeld, vertel ze normaal altijd heel vriendelijk dat ik niet geinteresseerd ben maar blijkbaar waren ze toch wel een beetje geschrokken... De ogen van de jongste jongen knalden ook bijna uit zijn kop toen ik de deur open trok Haha!

Ik vind de Jehova's die ik hier tot nu toe gezien heb altijd erg beleefd. Het hoofdkantoor van de Jehova's zit hier in Emmen (zou ik trouwens best eens binnen willen kijken, schijnen enorme kelders onder te zitten voor als de wereld vergaat) maar we hebben er helemaal niet zo veel aan de deur..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 07:37

mijn oom en tante wonen idd ook bij emmen in de buurt.

enne het is helemaal niet standaard dat ze in het zwart langs de deuren gaan,mijn oom had de laatste keer een keurige donkerblauwe broek met een lichtgroen overhemd aan

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:05

Jehova getuigen zijn niet erger dan ieder ander persoon die voor mijn deur staat als ik in een film zit.
Gewoon vriendelijk zeggen dat je er geen interesse hebt is voldoende... voeten tussen de deur? heb ik nog nooit meegemaakt.

In mijn basisschooltijd hadden we een meisje in de klas die Jehove getuige was, het enige waaraan je dat kon merken was als er een verjaardag werdt geviert van een klasgenoot, bij sinterklaas en kerst. Vroeger vond ik dat wel sneu voor haar.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 09:09

heb de pech dat ik vlak bij een jahova's getuige kerk(of hoe je dat dan noemt) woont

ze komen hier best vaak aan de deur,
nu heb ik wat geloof en dergelijke betrefd best respeckt,
maar als ze voor de zoveelste keer aan de deur staan, word ik echt wel een beetje kriegel,
heb al menig keer gemeld dat d'r niet van gediend ben en geen interesse heb,
zijn ook steeds verschillende mensen,
tja en als dan nummer zoveel in die maand langs kom,
nee dan ben ik niet vriendelijk meer,
dat is niets tegen de persoon persoonlijk, maar puur dat(voor mij) geklets.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:06

Snoevie schreef:
dat ze kinderen meenemen is ook fout,dat mag zelfs niet.

Dat is dan niet bij alle gemeentes zo. Bij de meeste wordt het namelijk zelfs aangemoedigd om de kinderen mee te nemen.

beantsje schreef:
Ik ben zelf geen Jehova's getuige maar ik heb diep respect voor mensen die zoveel voor hun geloof over hebben. Ik zal ze dan ook altijd respectvol te woord staan.

Ze hebben zoveel respect dat ze hun kinderen afstoten voor hun geloof. Sorry, maar dat is dan teveel respect, dat je gewoon je geloof voor je kinderen verkiest!

Sanniej_ schreef:
Zelf heb ik er niets op het "Jahova geloof" tegen ofzo.
Maar er zat een paar jaar terug een meisje die daar in geloofde en haar ouders enzo ook.
Die zijn het ook geworden door mensen die langs de deuren gaan (Dat vind ik opzich niet normaal maar goed)
En dat meisje wilde er echt uit ze wilde wel haar verjaardag vieren wilde wel sinterklaas vieren e.t.c.
Ze mocht niet uit ze wilde ook het gewoon uit enzo.
Nee dat mocht allemaal niet en als ik het goed heb mag je pas op je 18e er uit stappen.
En als zei er nu uit stapte dan zouden haar ouders niets meer met haar te maken willen hebben.
Nou sorry maar wat voor ouders ben je dan je dochter in de steek laten voor je geloof Nagelbijten / Gniffelen
Dan vind ik het echt te ver gaan.

Het is de keus van de ouders om hun kind te dwingen tot geloof, omdat ze voor de wet nog niet volwassen zijn. Vanaf je 18e is het je eigen keus. En tja, sommige ouders laten inderdaad hun kinderen in de steek voor het geloof!! Eigelijk te triest voor woorden!!

beantsje schreef:
Het bizarre van Jehova's Getuigen vind ik dat ze geloven in "een nieuwe hemel en een nieuwe aarde" waarbij dat twee gescheiden dingen zijn.
In de hemel is slechts plaats voor 144.000 zieltjes, dus te weinig plaats voor de 6 miljoen JG die er volgens hun eigen zeggen zijn.

De overige gelovigen krijgen dus de troostprijs, de nieuwe aarde...

Voor de JGérs is de nieuwe aarde niet de troostprijs. Mensen hebben niet de behoefte om naar de hemel te gaan, en blijven liever op aarde!

[***] schreef:
Ik weet er niet zoveel van af, maar is het niet zo dat zij geloven dat je zoveel mensen bekeerd moet hebben voor je in de hemel komt?

Nee, dat is niet zo. Wel is het zo dat hoe meer mensen je bekeerd, hoe meer aanzien je hebt in de gemeente.

Charret schreef:
Wij zijn van huis uit ook niet gelovig, maar mijn moeder is vroeger wel altijd als een Jehovah opgegroeid. Het is destijds grotendeels haar keuze geweest [en die van me oma] om uit het geloof te stappen, omdat mijn oma ging scheiden van haar ex-man. Reden hij mishandelde haar. Toen keerde de gemeente haar de rug toe en zoiets neem ik ze wel kwalijk. Dat was destijds, ik weet niet hoe dat tegenwoordig tegenaan wordt gekeken.

Helaas wordt er tegenwoordig nog steed hetzelfde tegen aan gekeken! Als je eruit stapt ben je niet meer welkom!

Nee, sta totaal niet achter het geloof, en helemaal niet sinds ik met mijn vriend (morgen man) heb die niet meer welkom bij zijn ouders is sinds hij eruit is gestapt!!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:13

tis toch eigenlijk erg dat er dan tegen je bloed eigen kind word gekeerd, sorry maar daar zijn absoluut geen woorden voor, en kan ook niet worden goed gepraat in mijn ogen

Wendy_Komen als ik het goed begrijp ga jij morgen trouwen
vast een fijne dag toegewenst, geniet van elk moment de dag is zo voorbij
zijn je toekomstige schoonouders er niet bij???

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:18

Die zijn inderdaad niet aanwezig. Op de vraag of ze het leuk zouden vinden wel de kaart te ontvangen werd gereageerd dat dat toch wel lastige kwestie was... TRIEST!!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:25

hele moeilijke situatie moet voor je aanstaande ook heel moeilijk zijn,

heb om totaal andere reden geen contact met schoonfam
en ik kan je zeggen das niet altijd even makkelijk

heel moeilijk vindt het erg stom en raar om vanwege een geloof kwestie je kind de deur te wijzen dat is toch het geval

waar in de hemel staat dat dan in hun bijbel beschreven

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:37

Ik probeer altijd om respect te hebben voor iemand zijn geloof, welk geloof dat dan ook is. Daarentegen verwacht ik ook respect voor mijn eigen niet-geloven en dat is helaas nog wel eens zoek. Ik probeer het wel eens uit te leggen maar dat lukt niet bij iedereen. Ik blijf wel altijd netjes want ik vind het niet nodig om grof te zijn tegen zo iemand die bijvoorbeeld langs de deur gaat.

Overigens ben ik wel uitermate grof tegen die etters die me constant blijven bellen voor leningen enzo....daar word ik echt niet goed van!

Geloof is een lastig onderwerp, ik ben opgevoed met een stukje katholiek en een stukje N-H maar er is weinig tot niets blijven hangen. Als ik een uitnodiging krijg voor een kerkdienst ter ere van het een of ander ga ik wel, puur uit respect voor degene waar die dienst voor is.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 10:40

[***] schreef:
Ik heb in principe niets tegen die mensen. Ik vind het knap dat ze zo sterk staan in hun geloof, maar dat neemt niet weg dat ik het behoorlijk irritant vinden als ze langs komen. Bij ons komen ze niet echt heel regelmatig, soms zie je ze een jaar niet, dan zie je ze in een half jaar 2x. Ik ben bij voorbaat niet geinteresseerd, maar vaak proberen ze je dan toch aan de praat te houden. Wij hebben hier wel een keer gehad dat ze de voet tussen de deur zetten. Ik vind het prima dat ze hun eigen geloof hebben, maar ik vind niet dat ze andere mensen daar mee lastig moeten vallen als die dat niet willen. Daarbij heb ik wel altijd het gevoel dat ze aan het zieltjes winnen zijn. Ik weet er niet zoveel van af, maar is het niet zo dat zij geloven dat je zoveel mensen bekeerd moet hebben voor je in de hemel komt?

(Hele tijd terug kwamen ze hier een keer aan de deur toen mijn ouders er niet waren, m'n broer doet open, die man zegt iets van: We komen het Licht brengen. M'n broer: Mooi, zet maar in de tuin. En doet de deur dicht Vork Je had ze moeten zien kijken.)

Zo antwoorde mijn vader eens op 'wij brengen u de leer van God' 'aaah zet ze maar tegen de muur!' Bloos Leer is bij ons het dialect voor ladder. Knipoog Verder heb ik er mijn mening al over gegeven ergens.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:13

Ik geloof helemaal niet en bij mij hoef je dus ook niet aan te komen met welk geloof dan ook. Ik vind het langs de deuren gaan eigenlijk het opdringen van je geloof. Als iemand geïnteresseerd ergens in is, kan degene naar mijn mening zelf wel contact zoeken met een gemeenschap. Verder spreken de gebruiken van de jehovagetuigen mij ook niet aan. Ik vind het sneu voor de kinderen dat als een klasgenootje jarig is, zij geen traktatie mogen hebben. Ik snap niet zo goed wat daar nu de reden voor kan zijn. Ik ben trouwens op straat weleens aangesproken door meisjes van een ander geloof, weet eigenlijk niet meer zo welk. Die waren erg vervelend, ze respecteerden mij niet dat ik niet op zoek naar god wou gaan en waren nog beledigd ook toen ik geen foldertje mee wou nemen. Dat vind ik dus echt niet kunnen, ik blijf beleefd terwijl zij mijn tijd staan te verdoen en dan nog boos worden ook.. Dus mijn mening; ieder geloof (of niet) respecteren en vooral niet een ander er mee lastig vallen. Daar worden heel veel mensen blijer van (en misschien wat oorloogjes minder Knipoog )

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:23

Ik heb ze aan de deur gehad toen ik erg ziek was. Heb 2x gezegt dat ik geen energie had om het verhaal aan te horen, en ze bleven doorpraten. Ik was echt futloos en ziek dus ik kon ze gewoon niet wegkrijgen. Ze begonnen zelfs tegen mijn hond! Arme beest zat naar afloop in de tuin jezus te zoeken Clown

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:27

Ik heb er eens een aantal uitgenodigd bij mij thuis. Thee zetten, koekje er bij, nou kom op jongens, vertel het maar!

Ik liet hun hun verhaal doen en uitpraten, daarna zei ik: mag ik daar wat op zeggen?

Ik vertelde hen, dat als Jehova / Jawe of hoe ze God ook noemden, werkelijk de toffe peer was die zij zeiden dat hij was, hij zou kiezen voor mensen die goed zijn. Klopte volgens hen inderdaad.
Welnu, zei ik, ik ben een goed mens. Ik doe anderen geen kwaad, zorg voor de zieken en zwakkeren onder ons, geef aan goede doelen, wees lief tegen dieren etc etc. Dus ik denk dat God wel degelijk ziet dat ik een goed iemand ben, toch?
Klopte ook.

Nou, dan is er in mijn ogen geen enkele reden om dit te veranderen!!!

Uitgekletst....

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:38

Ik ben heel erg tegen deze vorm van geloof. En met een goede reden. Als mijn grootouders Jehova waren geweest had ik nooit bestaan...........
Mijn moeder heeft als baby geheel nieuw bloed gekregen. Zonder dat bloed was ze overleden.

Jehova's zijn tegen iedere vorm van bloedtransfusie. Dus als jij een operatie moet ondergaan of een vreselijk ongeluk hebt gehad mogen ze je geen extra bloed geven. Ook niet als dat betekend dat je kom te overlijden (wat zeer regelmatig voorkomt aangezien je bij een operatie veel bloed verliest).

Verder

- Ze dringen geloof op aan mensen en kunnen vervelend worden.
- Vaak nemen ze zeer jonge kinderen mee aan de deur (van een klasgenoot weet ik dat ze zich doodschaamde)
- Kinderen mogen aan geen enkel feest meedoen. Die klasgenoot werd dus eerder opgehaald van school als sinterklaas kwam of het kerstfeest was. En je had haar eens moeten zien kijken naar de tractaties waar alle kinderen van smulden (soms nam ze stiekum wel wat).
- Je afkeren van het geloof betekend in de meeste gevallen verstoting uit de familie! Het geloof gaat boven alles en jij kunt als kind uit het huis en hart van je ouders, vrienden, familie vertrekken!
- Ze dienen geld over te maken aan de gemeenschap. Dit is officieel niet verplicht maar je behoort het wel te doen. Gulle gevers staan hoger in de rang en hebben extra rechten binnen de gemeenschap. Mensen die dit niet willen wordt het op subtiele manieren duidelijk gemaakt (achter in de kerk zitten, geen dingen doen tijdens de dienst)
- Kinderen worden vanaf jonge leeftijd bang gemaakt voor de hel, duivel die alles ziet, vergaan van de wereld etc.

Mijn oma (streng gelovig) heeft ze ooit aan de deur gehad. Die kende de bijbel uit haar hoofd. Bij haar kwamen ze dan ook niet ver. Alle versen die ze opnoemden kon mijn oma weerleggen met bijbelteksten Lachen Geweldig, op een gegeven moment dropen ze maar af... haha

Met alles wat ik weet van dit geloof en mijn eigen achtergrond kan ik geen enkel respect voor deze mensen opbrengen. Ze mogen blij zijn dat ik de honden (als ik die had) niet op ze af zou sturen. Een flinke discussie aangaan zou ik ook nog wel willen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 11:56

die discussie ben ik dus met ze aangegaan, althans heb het geprobeerd, ik ben zelf kerkelijk, en pinkster op gegroeid.
ik zei dus, fijn ik geloof ook.
en dacht dat ze er blij mee zouden zijn ,en bij de buren verder zouden gaan.
maar dat deden ze dus niet, want ik geloof blijkbaar niet precies zoals hun.... aaargh!
het leek werkelijk of ik tegen een muur aanpraatte, die mensen bleven me vriendelijk glimlachend aankijken, ik drong gewoon niet tot ze door geloof ik!!
ik vond het echt heel jammer, had verwacht dat ze blij zouden zijn dat ik in God geloof en daar serieus mee bezig ben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:06

Pff van mij mag iedereen zijn geloof hebben. Al geloof je in Pinkeltje dan mag dat ook van mij, maar val mij er gewoon niet mee lastig

Ik vind dat het geloof iets is wat voor jezelf is, ga dus geen andere mensen proberen te bekeren dmv de deuren langs te gaan. Ik ga ook niet bij hun langs de deur zeggen dat het geloof 'onzin' is en dat het geloof verboden zou moeten worden of iets dergelijks.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 12:47

Ik heb ze afgelopen week ook voorbij zien komen.

De laatste keer dat ze bij ons kwamen ben ik de discussie aangegaan. Mijn geloof ligt in de paganistische richting en volgens hen was dat hel en verdoemenis.
Na twee uur hebben ze opgegeven omdat ze ook nog bij andere mensen langs wilden.

Ik vind het werkelijk van de zotte dat ze niet kunnen accepteren dat iemand andere denkbeelden heeft over de richtlijnen van het leven en hoe men dat in wil vullen.

Toen ze gisteren aanbelden hadden ze geluk , mijn man deed open in zijn onderbroek...die hadden ze wakker gebelt..hahaha....de dame in kwestie was rap vertrokken. Clown Haha!

In mijn opinie is het een zeer rechtlijnige organisatie die uiterst weinig respect kan opbrengen voor de medemens.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 13:08

Ik sta echt 100% achter de tekst van Flowerxxx ik vind het verschrikkelijk dat mensen JG kunnen zijn.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:17

Hey,
Ik ben ook opgevoed als Jehovah's Getuige. Mijn ouders hebben het van kleins af aan meegekregen, logisch dat je dat dan doorzet. Ongeveer 7 jaar geleden zijn we er 'vanaf gestapt', tenminste, we gaan niet meer langs de deuren en niet meer elke week naar de studie [vergadering]. Ik ben blij dat ik gelovig ben opgevoed, en er zitten ook zeker goede kanten aan JG. Alhoewel er iets meer negatieve kanten aan zitten Clown. En inderdaad mocht ik vroeger op de basisschool dus ook nooit feestjes vieren, geen sinterklaas ed... Dan bleef ik thuis. Ik heb ook nog nooit m'n verjaardag gevierd, ben dat helemaal niet gewend en dan is het heel raar.. Ik ga heus wel naar feestjes ed van andere mensen, maar wij vieren thuis geen verjaardagen en hebben nooit een kerstboom en vieren geen sinterklaas.
Eigenlijk zijn we nu gewoon Christenen. We bidden wel voor het eten en zijn ook gelovig enzo, alleen niet bij een bepaalde 'gemeenschap' Knipoog
Als iemand nog vragen heeft ofzo roept u maar Clown

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:32

Dat Jehova's getuigen veel voor hun geloof over hebben maakt nog niet dat ze rond etenstijd hun overtuigingen kunnen verkondigen.

Denk je eens in, ik ga ook geen deuren langs om te verkondigen hoe fijn seks voor het huwelijk is omdat ik vind dat dát de ultieme manier van leven is en die ieder ander wens... ik wéét dat er andersdenkenden zijn, en die laat ik lekker met rust!

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:34

Ik weet eigenlijk helemaal niet wat het geloof precies inhoudt, dus ben ik niet de juiste persoon om erover te oordelen. Ook het langs de deuren gaan van deze mensen zal ik niet beoordelen, ik weet niet wat de achterliggende redenen hiervoor zijn. Dus wie ben ik om daarover te gaan oordelen terwijl ik er weinig tot niets vanaf weet?

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 14:38

Paraat schreef:
Dat Jehova's getuigen veel voor hun geloof over hebben maakt nog niet dat ze rond etenstijd hun overtuigingen kunnen verkondigen.

Denk je eens in, ik ga ook geen deuren langs om te verkondigen hoe fijn seks voor het huwelijk is omdat ik vind dat dát de ultieme manier van leven is en die ieder ander wens... ik wéét dat er andersdenkenden zijn, en die laat ik lekker met rust!

Niet? ik doe dat dagelijks Clown

Aan de ene kant kan ik het wel begrijipen dat ze dit doen, ik bedoel.. nieuwe leden heb je nou eenmaal nodig om te overleven (als 'club' zijnde), het zou alleen handig zijn als ze een lijstje bij hielden waarop staat wie wel en wie niet geinteresseerd zijn zodat ze niet aan bellen bij mensen die al een paar keer te kennen hebben gegeven dat ze dit niet op prijs stellen.

Maar ik me niet voorstellen dat hun het zo geweldig vinden om langs de deuren te slenteren om de meest grove beledigingen naar hun hoofd geslingert te krijgen, want sommige mensen zijn behoorlijk grof!