voor eens en altijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ludiekje

Re: voor eens en altijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:07

nog zo'n leuk woordje: appart met 1 of 2 p's? Sigaar
1 dus! Haha!

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:08

ludiekje schreef:
nog zo'n leuk woordje: appart met 1 of 2 p's? Sigaar
1 dus! Haha!

Net als apparaat of aparaat. Dat is dus weer met dubbel p.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:11

@ Boris94; aan jouw berichtjes kun je zien dat jij wel je best doet, er staan weinig tot geen fouten in! Lachen

Maar je komt ook mensen met 'dislextie ofzo' tegen die een grote bek geven als je ze op een foutje wijst, en dezelfde fout nog 100x herhalen.
Zoals het woordje 'echt'. (Vaker bekend als 'egt'.) Als je ze er op wijst, krijg je te horen dat het mooier is, dat ze het altijd zo doen, en dan tot slot dat ze door de 'dislextie' het verschil niet zien tussen de ch en de g.
En ja, wat wil je nou. Je best doen, om het goed te doen? Of met een dwarse kop overal tegenin gaan zonder er een milimeter mee op te schieten wat taalvaardigheid betreft.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:12

Boris 94, ik denk niet dat mensen jou bedoelen als ze het hebben over mensen die msn taal gebruiken of niet op hun spelling letten. Ik vind dat jij netjes typt, dyslecties of niet. Een foutje af en toe is echt geen ramp maar sommige mensen zijn gewoon te lui om te kijken wat ze typen Knipoog

Ik kom heel vaak tegen dat mensen zeggen 'hoe je het ook went of keert' of 'hoe je het ook wend of keert' (desnoods keert ook nog met een 'd'). Als je een 't' achter 'keer' zet is het toch logisch dat het niet 'wend' is maar dat daar dus ook een t achter hoort Verward

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:13

MoonChloe schreef:
Haha en nou hopen dat die meiden het lezen Haha!

in elk topic met zulke spelfouten de link naar dit topic zetten Clown

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:15

Leo_ke schreef:
Zoals het woordje 'echt'. (Vaker bekend als 'egt'.) Als je ze er op wijst, krijg je te horen dat het mooier is, dat ze het altijd zo doen, en dan tot slot dat ze door de 'dislextie' het verschil niet zien tussen de ch en de g.
En ja, wat wil je nou. Je best doen, om het goed te doen? Of met een dwarse kop overal tegenin gaan zonder er een milimeter mee op te schieten wat taalvaardigheid betreft.

Of ze typen in plaats van een 'z' altijd een 's' 'wand die is makkeleiker te finden op het toedzenbort.' Dâh!

Hamer

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:15

boris, jij bent dus idd niet het type waar hier op gedoelt wordt, maar

meer de tiepes die geen leestkens gebruiken omdat die niet op hun toetsebord zitte en se daar geen sin in hebbe en het vooral altijjd beter wete als ju se er eens op weist da da heel IrrItand lese is

Haha!

Het lijkt wel zuidafrikaans af en toe Nagelbijten / Gniffelen

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:16

rommie schreef:
Boris 94, ik denk niet dat mensen jou bedoelen als ze het hebben over mensen die msn taal gebruiken of niet op hun spelling letten. Ik vind dat jij netjes typt, dyslecties of niet. Een foutje af en toe is echt geen ramp maar sommige mensen zijn gewoon te lui om te kijken wat ze typen Knipoog

Ik kom heel vaak tegen dat mensen zeggen 'hoe je het ook went of keert' of 'hoe je het ook wend of keert' (desnoods keert ook nog met een 'd'). Als je een 't' achter 'keer' zet is het toch logisch dat het niet 'wend' is maar dat daar dus ook een t achter hoort Verward

Dus het moet zijn 'hoe je het wendt of keert'? Het had zo mijn fout kunnen zijn hoor. Als iemand die fout had gemaakt was het me niet eens opgevallen dat het een fout was. Daarbij irriteer ik me ook niet zozeer aan de d's en t's, want dan zal ik me echt de hele dag dood ergeren op bokt waarschijnlijk. Irriteer me daarintegen wel aan de ch's die g's worden en de weggevallen letters na werkwoorden. [edit] En wat hierboven gezegdt wordt inderdaad, de z'en die s'en worden en omgekeerd.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:19

Daarentegen Knipoog

Jammer dat de Nederlandse taal nog tig regeltjes en uitzonderingen meer heeft dan hier nu worden genoemd Nagelbijten / Gniffelen.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:20

Mareska schreef:
Daarentegen Knipoog

Jammer dat de Nederlandse taal nog tig regeltjes en uitzonderingen meer heeft dan hier nu worden genoemd Nagelbijten / Gniffelen.

Verdorie. Ik zat al te twijfelen. Clown

[edit]
Of wat dacht je van: 'Ik ben groter als haar' of 'Ik ben even groot als jouw'.
Het moet zijn: 'Ik ben groter dan zij (is)' en 'Ik ben even groot als jij (bent)'.

Maar tegenwoordig mag beide volgens mij. Nagelbijten / Gniffelen Toch blijf ik me er aan irriteren.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:23

Jaduuh schreef:
Dus het moet zijn 'hoe je het wendt of keert'? Het had zo mijn fout kunnen zijn hoor. Als iemand die fout had gemaakt was het me niet eens opgevallen dat het een fout was. Daarbij irriteer ik me ook niet zozeer aan de d's en t's, want dan zal ik me echt de hele dag dood ergeren op bokt waarschijnlijk. Irriteer me daarintegen wel aan de ch's die g's worden en de weggevallen letters na werkwoorden. [edit] En wat hierboven gezegdt wordt inderdaad, de z'en die s'en worden en omgekeerd.

Ik moet eerlijk zeggen dat de rest van de d's en t's me een stuk minder storen dan het geval van 'wendt of keert', misschien hebben ze het er bij mij te hard ingeramd Nagelbijten / Gniffelen In de rest van de werkwoorden maak ik ook best wel eens slordigheidsfoutjes maar in 'wendt of keert' ben ik denk ik niet snel te betrappen Haha!

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:33

Jaduuh schreef:
Mareska schreef:
Daarentegen Knipoog

Verdorie. Ik zat al te twijfelen. Clown

[edit]
Of wat dacht je van: 'Ik ben groter als haar' of 'Ik ben even groot als jouw'.
Het moet zijn: 'Ik ben groter dan zij (is)' en 'Ik ben even groot als jij (bent)'.

Maar tegenwoordig mag beide volgens mij. Nagelbijten / Gniffelen Toch blijf ik me er aan irriteren.

Ik doe dat wel eens, daar heb ik altijd veel moeite mee. Maar ik doe altijd wel mijn best om het goed te zeggen Knipoog Lachen

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:34

dat als en dan is en blijft een ramp ja..

m'n zus en ik verbeteren ook iedereen die het fout zegt, heel irritant, maar toch Nagelbijten / Gniffelen

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:36

Ilsiie schreef:
dat als en dan is en blijft een ramp ja..

m'n zus en ik verbeteren ook iedereen die het fout zegt, heel irritant, maar toch Nagelbijten / Gniffelen

Haha ja ik dus ook. 'Blablabla' 'DAN IK' 'JAAHAAA houd nou is op'. Haha! *LOL*

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:42

Houd nou eens op Haha!

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:44

Wat dacht je van zei zij dat het....... Daar erger ik me pas aan!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:45

Liggen en leggen
kunnen en kennen.

De hond legt daar.
Wat legt hij dan eieren???

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:49

Idd echwel.. Echt zo irritant.

En het is, ik ERGER me ipv ik IRRITEER me.
Iets irriteert me.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:51

MoonChloe schreef:
Idd echwel.. Echt zo irritant.

En het is, ik ERGER me ipv ik IRRITEER me.
Iets irriteert me.

Dat zijn die merkjes aan de achterkant van je Tshirt Haha! Haha!

Die irriteren ontzettend.

En daar ga je je dan aan ergeren.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:52

Hun en hen. Haha!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:56

Leo_ke schreef:
Hun en hen. Haha!

Die en dat.
Dat heb ik dus altijd fout omdat ik bij de meeste woorden de lidwoord niet weet. (ik gok altijd op DE. Ik weet wel dat verkleinwoordjes altijd HET zijn. En het is ook HET paard Haha! )

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:03

lies schreef:
Houd nou eens op Haha!

Whaha. Nagelbijten / Gniffelen Het is echt erg, ik heb zelf niet eens door dat ik het fout typ. Tong uitsteken

Maar hoe zit het dan met niks en niets. Is niks iets? Het staat wel in het woordenboek, maar mag het officieel ook?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:13

Jaduuh schreef:
Want zo'n rekendt (met dt?) Word fout.

Nu snap ik het niet meer, ik kopier dit in Word en het moet zijn rekent, maar rekenen. Min -en eindigt op een n. 't Kofschip. Geen n. Dus d toch?

Word rekent. Rekent is tweede persoon enkelvoud, dus stam + t. Aangezien er in het hele werkwoord rekenen geen d voorkomt, kan het dus nooit rekendt zijn.
Snap je?

Kofschip is bij verleden tijd en voltooid deelwoord.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:15

Misser schreef:
Jaduuh schreef:
Want zo'n rekendt (met dt?) Word fout.

Nu snap ik het niet meer, ik kopier dit in Word en het moet zijn rekent, maar rekenen. Min -en eindigt op een n. 't Kofschip. Geen n. Dus d toch?

Word rekent. Rekent is tweede persoon enkelvoud, dus stam + t. Aangezien er in het hele werkwoord rekenen geen d voorkomt, kan het dus nooit rekendt zijn.
Snap je?

Kofschip is bij verleden tijd en voltooid deelwoord.

Ojaa !! Pling Jeetje wat slecht zeg. Nagelbijten / Gniffelen Schaam me dood. Vork

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:54

Ik heb in het topci van Lotte002 'wat vinden jullie' ook al een opmerking gemaakt.
Ze schrijft echt zo kinderachtig, ik kan me daar echt om ergeren. Oké ik zal ook niet altijd goed nederlands schrijven, maar ik doe het niet extra.
Ze verwisselen de s voor de z, of juist andersom. Alles verkleinen met tjuh....Ik kan nog wel even doorgaan. Erger me er in ieder geval groen en geel aan Haha! of was het nu rood en blauw Tong uitsteken