1 dus!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ludiekje schreef:nog zo'n leuk woordje: appart met 1 of 2 p's?![]()
1 dus!
MoonChloe schreef:Haha en nou hopen dat die meiden het lezen
Leo_ke schreef:Zoals het woordje 'echt'. (Vaker bekend als 'egt'.) Als je ze er op wijst, krijg je te horen dat het mooier is, dat ze het altijd zo doen, en dan tot slot dat ze door de 'dislextie' het verschil niet zien tussen de ch en de g.
En ja, wat wil je nou. Je best doen, om het goed te doen? Of met een dwarse kop overal tegenin gaan zonder er een milimeter mee op te schieten wat taalvaardigheid betreft.
rommie schreef:Boris 94, ik denk niet dat mensen jou bedoelen als ze het hebben over mensen die msn taal gebruiken of niet op hun spelling letten. Ik vind dat jij netjes typt, dyslecties of niet. Een foutje af en toe is echt geen ramp maar sommige mensen zijn gewoon te lui om te kijken wat ze typen
Ik kom heel vaak tegen dat mensen zeggen 'hoe je het ook went of keert' of 'hoe je het ook wend of keert' (desnoods keert ook nog met een 'd'). Als je een 't' achter 'keer' zet is het toch logisch dat het niet 'wend' is maar dat daar dus ook een t achter hoort
Mareska schreef:Daarentegen
Jammer dat de Nederlandse taal nog tig regeltjes en uitzonderingen meer heeft dan hier nu worden genoemd.
Jaduuh schreef:Dus het moet zijn 'hoe je het wendt of keert'? Het had zo mijn fout kunnen zijn hoor. Als iemand die fout had gemaakt was het me niet eens opgevallen dat het een fout was. Daarbij irriteer ik me ook niet zozeer aan de d's en t's, want dan zal ik me echt de hele dag dood ergeren op bokt waarschijnlijk. Irriteer me daarintegen wel aan de ch's die g's worden en de weggevallen letters na werkwoorden. [edit] En wat hierboven gezegdt wordt inderdaad, de z'en die s'en worden en omgekeerd.
Jaduuh schreef:Mareska schreef:Daarentegen
Jammer dat de Nederlandse taal nog tig regeltjes en uitzonderingen meer heeft dan hier nu worden genoemd.
Verdorie. Ik zat al te twijfelen.
[edit]
Of wat dacht je van: 'Ik ben groter als haar' of 'Ik ben even groot als jouw'.
Het moet zijn: 'Ik ben groter dan zij (is)' en 'Ik ben even groot als jij (bent)'.
Maar tegenwoordig mag beide volgens mij.Toch blijf ik me er aan irriteren.
Ilsiie schreef:dat als en dan is en blijft een ramp ja..
m'n zus en ik verbeteren ook iedereen die het fout zegt, heel irritant, maar toch
MoonChloe schreef:Idd echwel.. Echt zo irritant.
En het is, ik ERGER me ipv ik IRRITEER me.
Iets irriteert me.
Leo_ke schreef:Hun en hen.
lies schreef:Houd nou eens op
Jaduuh schreef:Want zo'n rekendt (met dt?) Word fout.
Nu snap ik het niet meer, ik kopier dit in Word en het moet zijn rekent, maar rekenen. Min -en eindigt op een n. 't Kofschip. Geen n. Dus d toch?
Misser schreef:Jaduuh schreef:Want zo'n rekendt (met dt?) Word fout.
Nu snap ik het niet meer, ik kopier dit in Word en het moet zijn rekent, maar rekenen. Min -en eindigt op een n. 't Kofschip. Geen n. Dus d toch?
Word rekent. Rekent is tweede persoon enkelvoud, dus stam + t. Aangezien er in het hele werkwoord rekenen geen d voorkomt, kan het dus nooit rekendt zijn.
Snap je?
Kofschip is bij verleden tijd en voltooid deelwoord.