Wat vinden jullie nou van het scheldwoord.............

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iesj_

Re: Wat vinden jullie nou van het scheldwoord.............

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:13

Ik vind dat niet kunnen.
Maar ik zeg er nooit iets van ik scheld bijna nooit.
Ik vind het gewoon niet nodig, maar sommige schelden wel met tyfes (of hoe je het ook schrijft).
En dan vinden ze het zielig als je met kanker schelt.
Er is wel eens een discussie over geweest bij ons op school.
De ene vond dat het dom was als je wel met Kanker schelt maar niet met Tyfes.
Maar de ander vond dat je wel met Tyfes mocht schelden maar niet met Kanker.
Ik vind het maar niks, denk er ook es bij na dat je er mensen bij kwetst.
Ik wel eens mensen ermee schelden, en daar trek ik me niks van aan.
Maar iedereen weet wel dat ik niet echt schelt en soms nogal 'braaf' ben.
Maarja, ik vind schelden niet echt nodig ik zeg wel eens oliebol of heeeeel soms k*t.
maar, ik ben zo opgevoed dat ik niet mag schelden. Lachen
en daar hou ik me meestal aan. (Ook niet altijd hoor maar ik schelt zeker niet met kanker)

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:21

Als mensen om mij heen de hele tijd met kanker spotten trekken ik echt mijn mond open en dan krijgen ze het ook te horen... Als ze daar niet tegen kunnen hoef ik ze niet... Ik vind het echt heel erg dat er met kanker gespot word en vind het dus dikke bullshit als je te pas en te onpas maar iets met kanker roept...

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:22

Als je hiermee scheldt ben je echt zielig !! zoek dan een ander scheldwoord ofzo .. zoals Misshaffie (volgens mij) zei .. 'fiets' whaha vind ik wel een goeie Clown
Ik hoor eigenlijk bijna nooit iemand met kanker schelden .. maar wel bv. in zoiets als Walibi ofzo.

Tifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:22

Hier hoor je het ook vaak, ik vind het ook niet normaal. Ken iemand die het heeft gehad, die zal zich dan wel *** voelen Ach gut

Loje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:31

dan zeggen sommige mensen nog dat ze de ziekte er niet mee bedoelen als ze het zeggen, dat geloof ik ook wel, maar toch vind ik het behoorlijk respectloos. Het is en het blijft hetzelfde woord en je kan mensen die ermee te maken hebben echt heel erg kwetsen als je het er zomaar uitgooit, met wat voor bedoeling dan ook.

Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:25

Een jongen (oud klasgenoot) heeft in zn naam staan:
:S:@:@poedersuiker kanker stage:@:@:S
Eerst wou ik er niks van zeggen, maar ik kon het niet aanzien,
dus ik zei:
ej jong spot niet met kanker!!
En toen was ie gelijk off. Nouja, ik heb er iig wat van gezegd. Scheve mond

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:28

Iriskee schreef:
Ja, precies.
Zouden jullie der iets over zeggen tegen diegene?

ik heb ooit iemand op zijn kop geslagen.. weet ik niet zo lief maar was eerste reactie.

mijn vader was net een paar weken geleden gestorven aan kanker en ik werd zo kwaad.
echt erg respectloos vind ik het en die mensen verdienen best eens een dreun op die hersenen.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:04

Laatst had ik een jochie van 12/ 13 voor mn balie staan en ik moest hem helpen, hij liep samen met zn mede klasgenootje te klooien en riep dus uiteindelijk : Ach joh, ik hoop dat je kanker krijgt en meer van dit soort uitlatingen..

Ik heb hier op mn mond open getrokken en gezegd dat als hij later kanker zou krijgen,
dat ie dan wel zou voelen wat ie een ander toewenste en nog iets wat ik nu niet meer weet.

Ik was zo giga kwaad op dat moment,echt nie te geloven..
Dat jochie was totaal uitgel*ld door mij en werd uitgelachen door zn halve klas die dr net aan kwamen lopen.
Ik ben weg gelopen en heb ze niet geholpen..

Man wat was ik kwaad zeg Boos! Lips are sealed

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:08

ik word zeer maar dan ook zeer kwaad als iemand dat woord in MIJN omgeving gebruikt, en ik ben dan zo eerlijk om mijn mond open te trekken wie het ook is, me vriendin floepte het er weleens uit als ze boos was en dan vertrok ik gewoon na een flinke uitbarsting, me beste vriendin floept t ook soms eruit maar dan doet ze gelijk der hand op der mond en duizend keer sorry, ze weten het dondersgoed, ik heb een pesthekel aan dat woord, en iedereen die ermee scheld, wens ik het toe en waarom? omdat dat de enige manier is om ze zo respect te geven voor dat ene woordje.

doemaarwat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:16

Ik heb meisje in klas die spot altijd met kanker. Ik vind het niet leuk hoor. Gaaaap
Nog even dan trap ik haar hoor men vader had kanker maaar is gelukkig !!! weer weg.

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 21:19

K heb der weleens wat over gezegd tegen iemand.
Maar het kan ze dan niet zoveel schelen volgens mij Boos!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:29

Ik kan er echt niet tegen en als ik het mensen hoor zeggen spreek ik ze er altijd op aan.
Ben al te veel mensen aan deze ziekte verloren en vind niet dat er mee gespot moet worden.

Meestal zeg ik als mensen het woord als scheldwoord gebruiken als verbetring: "Dan zeg je vervelend..."

De meesten zeggen dan: oja, sorry

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:27

Ja, ik vind het ook niet kunnen.
Helaas sluipen zulke dingen erin.

Juulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:47

mijn oma is overleden aan kanker en veel familie van mijn stiefmoeder heeft kanker (gehad) en ik moet eerlijk toegeven; als ik echt heeel erg boos ben maar dan ook echt zwaar pissig dat ik echt een minuut of 10 op mijn handen moet gaan zitten zeg ik "het"ook wel eens in mezelf (vintet zelf een rot woord om te typen) Lips are sealed maar ik zeg het nooit in het bijzijn van anderen want dat vind ik weer te ver gaan...
ik ken wel van die mensen. zo'n meisje die bij mij op de basisschool heeft gezeten ( is heeeeel erg veranderd van karakter en doen enzo) die scheld ook opeens met vanalles.
zegt ze zo laatst tegen me op msn : kun jy je kankerbek niet houden??
toen ik: hoezo nou weer kankerbek? waarom scheld je daar opeens meer? Boos! zegt zei doodleuk: ooh domme, dat doet iedereen Slapen
ik zo: dus dan doe jy het ook maar? later zei ze ook nog dat ik te "blij" praat (onzin praten betekent dat blijkbaar??) en wij hebben "k utjoden" in de klas?
dat vind ik veeeeel te ver gaan Koe

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:48

Loje schreef:
Ik vind het echt te erg dat het zo veel gebruikt wordt. Ik ben mijn moeder en broer verloren aan die *piep* ziekte en voor mensen die dat woord er zomaar 100 x op een dag uitgooien en het iedereen toewensen zonder erbij na te denken kan ik weinig respect opbrengen. Heb ik weer dat ik in rotterdam woon, echt vreselijk. Gelukkig zegt haast nooit iemand het tegen mij, maar als het wel gebeurd dan ga ik echt uit mn dak

Niet aanvallend en banketstaaf bedoeld, maar schelden of het woord als soort 'stopwoordje' gebruiken heeft wel een heel andere lading dan iemand kanker of welke ziekte dan ook toewensen. In het eerste geval wens je anderen het niet toe. En dat laatste vind ik echt een heel kwalijke zaak en niet kunnen, maar dat eerste, zie daar mijn eerste post voor.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:54

Wat me opvalt in deze discussie is dat als het woord kanker niet op de juiste manier wordt gebruikt, het schelden is. Maar dat is het vaak ook niet.

schel·den (onov.ww.)
1 krenkende of beledigende woorden uitspreken op heftige of ruwe toon => kijven, lelijke taal uitslaan

Als je bijvoorbeeld (ik verzin even wat) zegt: "Kanker, dat was echt een gave achtbaan!", is kanker dan een krenkend of beledigend woord? Wordt deze dan uitgesproken op een heftige of ruwe toon? Nee. Voor hetzelfde geld werd het woord kanker vervangen door jezus of jeetje, jeempinee, t ering, tyfus, of wat dan ook voor woord.
Het gaat hier dan dus niet om schelden, maar gewoon het gebruik van het woord kanker!

Edding3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 00:01

keeeenker gebruik ik weleens hoor, maar expres de e ipv de a. Soms floept het er weleens uit, maar niet als schelden maar idd in de Kanker, wat was dat dope of iets. Maar ik zeg al, dan floept het eruit zonder dat ik erbij nadenk want ik gebruik het liever ook niet.

Maargoed, mensen die zoets erg vinden vind ik ook niet het recht hebben om te schelden met tyfus, t_ering, jezus, of wat voor anders woord dat kwetsend kan zijn.

Ik hoor hier namelijk mensen zeggen dat ze het egoistisch vinden. ik vind het als je zoiets zegt, en toch (onbewust) mensen kwetst met andere scheldwoorden, je zelf egoistisch bent.

Maarja wie ben ik.

Juulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:17

nee maar voor sommige mensen die hier mensen aan verloren hebben klinkt het woord ook echt helemaal niet leuk omdat ze het verbinden met het verlies van iemand of met de ziekte zelf (hoe logisch)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:21

Eerst zei ik er altijd wat van, maakte ik me er erg kwaad om.
Nu maak ik me er ook kwaad om maar laat ik hetniet merken.,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:24

Ik snap het ook niet. En natuurlijk, als je ontzettend kwaad bent vind ik het nog niet okay.. maar dan kan ik nog begrijpen dat je er niet bij nadenkt. Hoewel 't idioot blijft natuurlijk.

Maar de hele dag lang 'wat een kankerdag man' 'kankertoets' 'kankerschool' 'kanker op' 'zij mag kanker krijgen' vind ik abnormaal.

Vooral dat 'die en die kan kanker krijgen'. Sorry, maar een beetje normaal mens zegt zoiets niet

Ellende schreef:
Het idee van scheldwoorden is toch juist dat ze kwetsend zijn, anders zouden het toch geen scheldwoorden zijn?

't Idee van scheldwoorden is volgens mij voornamelijk om iets kracht bij te zetten, in het geval van 'kanker' 'tyfus' etc dan. Kankerzooi, kankerwijf, kankerproefwerk, paasei.. etc. Het lijkt mij vreemd als je roept 'kankerproefwerk' en dan daarmee graag iemand wilt kwetsen Knipoog

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:29

Ik weet precies hoe het is om dagelijks met kanker te leven en ik kan me ook erg aan ergeren.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:47

Vind het dom. Ik kan er niks anders van zeggen.

Ik weet ook dat pest en tyfus ziektes zijn. Maar dat hoor je nu veel minder.

Kanker hoor je nu zo vaak. Bijna iedereen heeft er wel mee te maken, veel mensen hebben het ook.
Dan vind ik het gewoon niets anders dan dom om er zo mee lopen te schelden.

Af en toe hoor je ze lopen hoor ;

Ooooh, die kankerzware boeken, ik haat deze kankerschool, altijd maar die kankerleraren met hun kankergezeik.

Nou sorry, maar dan heb ik al gelijk een beeld van hoe dom zo iemand is

Mja, kom uit Den Haag, ben er geboren, niet lang gewoond maar toch, het is daar gewoon normaal. Als mn vader echt boos is floept hij dr ook nog wel eens kanker uit, nja.
Maar op een manier hoe sommige het gebruiken bah. Ook als iemand het in zn msn naam heeft staan ; Keeeenkerheet vandaag. Zeg ik dr eigenlijk altijd wel wat van.

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:16

ik gebruik het echt nooit!! me vader is er aan overleden! nog niet zo lang geleden!! en als ik dan iemand kanker hoor zeggen krijg ik gewoon tranen in me ogen! en denk ik echt hoe kan je dat nou doen!
iedereen die er zo mee scheld, hoop ik gewoon dat ze er zelf wel mee te maken krijgen!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:19

Ja, ik zie het dus soms ook in de msn-namen staan. Kreeg wel ruzie omdat ik er wat van zei... Scheve mond

''Jaaa iedereen zegt het toch wat l*l je nou je kan naar hel naar je dooie moeder!!''

Dat kwam er letterlijk uit... Ze heeft me geblokt, ik heb haar uit mijn lijst gegooit en als ik d'r ooit nog eens zie heeft ze toch wel zo'n groot probleem.. Toen was ik toch echt boos, dat zeg je toch niet?! Mijn vraag was nog normaal gesteld ook.

Het woord kanker klinkt voor mij ook heel erg rottig, ook al zegt iemand het niet als scheldwoord, dan nog krijg ik een rotgevoel. Ik vind dat mensen die ermee schelden daar meer rekening mee mogen houden, aangezien heel veel mensen dit gevoel soms hebben.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:23

Vreselijk!
M'n opa, moeder, tante, oom, bijna hele familie leidt eraan of is er aan overleden.
Ik kan daar echt niet tegen. Zo'n woord zou ook nooit bij me opkomen, nooit, hoe boos ik ook ben.