automutilatie/snijden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marionnnn

Re: automutilatie/snijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:18

Ik herken heel veel van de dingen die je hebt geschreven.

Ook ik had geen eigenwaarde, ook ik was onzeker, en ook ik heb mijzelf gesneden en gebrand. (Ik ben overigens niet misbruikt o.i.d.).. Maar het gevoel dat je jezelf fysiek pijn moet doen, dat ken ik al te goed.. Mezelf aanpassen aan hoe anderen dat graag willen zien, daar was ik dagelijks mee bezig..

Tot een vriend mij in heeft laten zien dat ik zélf de mogelijkheid had om mijn leven te laten lopen zoals ik dat WIL..

JIJ bent als het ware de regisseur van jouw eigen leven. Een ander kan daar commentaar op hebben, iemand kan zeggen hoe je het 'zou moeten doen'.. Maar uiteindelijk ben jij zelf degene die bepaald hoe jouw leven eruit ziet. Je maakt die keuzes omdat JIJ dat wil..

In dit geval heb jij dus helemaal zelf de keuze of je echt er van af wil. Als jij er 100% achter staat, dan KUN je het ook.. Misschien alleen, maar zeer waarschijnlijk met professionele hulp.

Bedenk dus voor jezelf wat je wil, wat wil je bereiken.. En ga daar dan voor! Jij kunt die doelen op verschillende manieren bereiken, zolang je er zelf echt helemaal achterstaat.

Heel veel succes meisje Ik weet hoe moeilijk het is..

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 07:39

haffie_gek schreef:
ok wat moet ik dan zeggen. lieve papa en mama, ik hou veel van jullie maar jullie weten niet wat ik doe. ik snij in mezelf brand mezelf, zit onder de littekens en ben misbruikt door iemand die jullie vertrouwen. zoiets? dat kan toch niet. ja ok het moet iets genuanceerder maar het blijft de zelfde boodschap. ik ben zo bang voor hun reactie. en hun niet laten delen in mijn verdriet, dit gaat hel egoitische klinken maar ik weet niet of ik hun verdriet om mij er ook nog bij kan hebben. heb al zoveel aan mezelf. verdriet van andere vind ik niet erg om te helpen maar verdriet van anderen om mij... ik weet niet of ik dat aan kan.

Zou het niet juist makkelijker zijn als je de mensen die je vertrouwt en van wie je houdt achter je hebt staan zodat ze je kunnen steunen?
Ik weet dat elke psycholoog er altijd op aandringt dat je het geen geheim mag laten zijn, maar thuis je thuisongeving in vertrouwen moet nemen in zo'n geval. Dit blijft je anders je leven lang achtervolgen.

haffie_gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 16:51

dat zou wel makkelijker zij ja dat ontken ik ook niet maar hoe moet ik het dan vertellen?

cooper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:58

Misschien moet je een email sturen ofzo?

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:02

haffie_gek schreef:
dat zou wel makkelijker zij ja dat ontken ik ook niet maar hoe moet ik het dan vertellen?

Geloof me...voor zulke dingen is er nooit een geschikt moment...er is altijd wel een reden om het uit te stellen.
Als je het gaat vertellen zoek dan wel een moment uit dat je zeker weet dat er tijd voor is. Begin met dat je met je ouders allebei wilt praten en dat je serieus bent. En dat je ze geen verdriet wilt doen, maar dat je ze hard nodig hebt.
Ik wed dat ze heel blij zullen zijn dat je ze in vertrouwen neemt. Tuurlijk zullen ze er verdriet over hebben. Maar dat gaat over...en daarnaast...jij zult de steun hebben die je nodig hebt.
Ken je het spreekwoord: gedeelde vreugde is dubbele vreugde, gedeelde smart is halve smart?
Dat is echt zo...als jij dit grote verdriet wat jij hebt met ze deelt zul je merken dat het dragelijker wordt en dat geldt ook voor je ouders. Jullie zullen elkaar steunen....en dat is altijd beter dan in je eentje verder worstelen.
Succes!

haffie_gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 17:08

een goed moment is er idd nooit. maar zat te dneken een brief neer te leggen zelf naar mn paard gaan en dan een uurtje later thuis komen. zodat ze eerst het rustig kunnen lezen en even kunnen laten bezinken. is dat misschien een goed idee. miss een betje laf maar toch...

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:32

meisje...doe het als je het niet in persoon aan kunt idd met ene brief
het is helemaal niet raar of gek om dat te doen ...echt niet
ik heb het op dezelfde manier gedaan
ik heb gezet wat er aan de hand was ...soort van..
dat het niet goed ging, dat ik mezelf pijn deed, dat ik littekens had, dat ik niet weet hoe ik anders moest doen en dat ik er zelf niet meer uit kwam ...
ik heb er niet in kunnen zetten waardoor het kwam ..omdat ik dat niet weet ( dat deel van mijn verleden word onbewust onderdrukt bij mij )
en de reactie, waar je nu zo tegenop ziet en misschien zelfs wel bang van bent , is waarschijnlijk veel minder heftig, of erg als je nu denkt ...
doordat het allemaal zo een rommeltje word op den duur ... worden dit soort dingen zo groot en eng in jezelf...
ik was zo bang voor mijn moeders reactie...maar die reageerde in de praktijk zo geweldig.....

en die brief, echt geloof me, dat is echt niet laf, echt niet

zet er gewoon in dat je niet weet hoe je dit zou moeten vertellen, waar je zou moeten beginnen .... gooi het eruit en als je het nodig hebt, ga dan ook naar je paard, maar zeg wel dat je ook over een uurtje weer terug bent, of vertel waar je heen gaat ....
of neem je mobieltje mee...
heel veel succes met hoe je het ook wil gaan doen , maar doe het alsjeblieft

, je verdient het net zo goed als ieder ander om gelukkig te worden/zijn...
en je verdient zeker de hulp om dat te kunnen zijn ...

Toad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:35

een opname is niet nodig, maar wel hulp. Vertel het aan je beste vriendin ofzo, en zoek samen ene oplossing. Ga idd ergens anders mee aan de gang. Zoek steun bij je huisdier. Ga een eindje wandelen met je hond. Knuffel je paard.
Mijn beste vriendin automutileerde ook, en ik zag echt dat zij het miste dat ze geen huisdieren had(het mocht ook niet van haar ouders). Wel is het een aandachttrekker en ze wilde volgens mij ook wel laten zien dat ze het deed ookal wisten mensen ervan. beetje moeilijk om uit te leggen.

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:01

Als je bang bent om het je ouders te vertellen dan zou ik dat nu ook even niet doen. Belangrijkste prioriteit op dit moment lijkt mij dat je hulp krijgt ivm het snijden en de achterliggende psychologische problematiek. Later of tijdens kan gewerkt worden aan een vertrouwensrelatie met je ouders. Niks in het leven MOET. Bedenk wel dat een behandeling alleen werkt als je het zelf WILT.
Zoals iemand al aangaf lijkt het mij het beste eerst contact te zoeken met iemand die het zelf ook heeft gedaan (dan heb je vast minder schaamtegevoelens). Met haar/zijn hulp kun je dan zoeken naar eventuele behandelmogelijkheden.
Heel veel sterkte en goed dat je het in ieder geval al op Bokt ter sprake hebt gebracht!

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 01:26

haffie_gek schreef:
een goed moment is er idd nooit. maar zat te dneken een brief neer te leggen zelf naar mn paard gaan en dan een uurtje later thuis komen. zodat ze eerst het rustig kunnen lezen en even kunnen laten bezinken. is dat misschien een goed idee. miss een betje laf maar toch...

Meis ik vind dit een top idee. Echt super van je! Het was net de tip die ik je wilde geven. En laf? NEE!!! Op deze manier hoef je niets te zeggen. Blijf je rustig. Zit je niet hortent en stotend een verhaal te vertellen waar geen touw meer aan vast te knopen is. Super goed van je echt waar. Je kan het. En zodra je dit leest, vraag ik 1 ding van je:
Ga voor de spiegel staan en zeg tegen jezelf: Ik ben goed, ik kan het, en ik mag er wezen. Doe dit regelmatig, 1 keer in het uur ofzo. Na een tijdje ga je het geloven. En al is het maar een beetje, het is een begin.

Heeft iemand trouwens het programma JONG gezien? Dat ging over automutilatie, als jullie willen kan ik de link ff opzoeken, dan kan je het via internet bekijken.

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:06

haffie_gek schreef:

Als jij je daar prettig bij voelt...dan is het wel een goed idee.
In een brief kun je ook rustig nadenken over hoe je iets verwoord.
Laf vind ik het zeker niet, ik zou het heel dapper vinden als je het vertelt, en dan maakt niet uit hoe.

haffie_gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 08:09

@sweetheart: ja wil graag die link wel hebben!

ik denk dat ik van het weekend die brief ga schrijven. want nu moet ik steeds werken enz. dus heb ik weinig tijd.

Samir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 08:14

Ik zelf heb het ook gedaan, en me ouders er nooit over verteld. Als ik de kans kreeg, zou ik het misschien nog wel vertellen! Het is zó lastig om elke keer je littekens te verbergen.. En dan snappen je ouders je ook beter! Ik zou zeggen: Meis, zet hem op! Doe het op jou manier, niets is laf! Je kan het!

haffie_gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 10:17

@ingeuh hoe ben je er dan vanaf gekomen? heb je veder hulp gehad of heb je het in je eentje op gelost (dat zou ik het liefste doen maar weet niet hoe).

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:47

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:03

polly2 schreef:
haffie_gek schreef:

Als jij je daar prettig bij voelt...dan is het wel een goed idee.
In een brief kun je ook rustig nadenken over hoe je iets verwoord.
Laf vind ik het zeker niet, ik zou het heel dapper vinden als je het vertelt, en dan maakt niet uit hoe.

Ik vind het ook helemaal super van je. Weet je alleen al door het te vertellen en je gesterkt te voelen met de wetenschap dat je ouders achter je staan en er voor je willen zijn en dat je geen geheimen meer voor ze hebt zal je zo opluchten dat het de helft minimaal van je pijn en verdriet al wegneemt. Je zal er namelijk nooit meer alleen voor staan.

Heel super van je. Heel veel sterkte. En als je hulp of vragen hebt mag je me altijd pben.

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:05

sweetheart schreef:
http://www.uitzendinggemist.nl/index.ph ... 705d730638

ik hoop dat ie het doet. Om de aflevering te bekijken, moet je op bekijk uitzending duwen.

Sterkte meis! Misschien kan je als basis van je brief wel je verhaal hier gebruiken, dan ben je al een eindje op weg.

Liefs!

OKey ik probeer net zelf de link uit, en je komt op de hoofdpagina uit van uitzending gemist. Bovenaan kan je de begin letter van het programma aangeven. Dan is dus de J. Daarna op jong klikken, en de bovenste aflevering. Als je er niet uitkomt hoor ik het wel.
Kus

haffie_gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 12:05

ok dit gaat heel stom klinken hoor maar hebeen stukje gezien, mijn eerste reactie die mensen zijn gek! (dit bedoel ik iet kwetsend voor de mensen hier op bokt) mijn 2de reactie omg ik ben net zo gek! ga m nog een keer helemaal uitkijken hoor maarm oet zo gaan werken en dan heb ik lieer een leeg hoofd

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:54

meis, ik wete precies wat je bedoelt..
als je zo'n programma zieyt denkje...jee,mig, dan ben je ver heen ...en dan gaat het belletje rinkelen dta je het zelf ook doet
heel maf

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:56

kan me voorstellen. Ik hoop dat je er wat aan hebt. En ik kan me voorstellen dat je schrok. Het is een harde confrontatie. Mijn pb box staat open voor je als je wil praten.
Liefs...

Samir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 15:59

Ik heb je gePBt.

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:08

Ik heb het ook, ik heb het heel erg. Mijn hele lichaam zit onder en ik heb littekens die er al jaren zitten. Ik kan er niet vanaf komen. Als ik kwaad of verdrietig ben, of ik voel me heel nutteloos of wat dan ook, ga ik snijden, gister is het me zelf met mijn nagels gelukt om een stel sneeën in mijn hals te zetten. Het is wel fijn om te lezen dat er ook andere mensen zijn die het doen, ik weet dat dat misschien raar overkomt, maar dat geeft wel een bepaald geruststellend gevoel.

haffie_gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 23:21

ja dat heb ik ook, wist wel dat ik niet de enige was maar dit geeft een soort van extra steun. vind de reacties ook echt super! van iedereen.

Mijnviera

Re: automutilatie/snijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 01:59

Ik herken dit allemaal heel goed,
ik ben zelf op het moment depresief.
Ik heb dit soort dingen ook allemaal gedaan,
maar ik heb nu goede hulp en medicatie.
Het gaat gelukkig al een stuk beter.
Maar ik moet ook toegeven dat ik een hele lieve vriend heb,
die me overal wel weer uit trekt.
Daar ben ik hem echt super dankbaar voor!

Als iemand ervaringen en gevoelens met me wilt delen,
staat mijn inbox open!

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:40

Ik weet niet of meerdere het programma gezien hebben van de link hierboven, maar wisten jullie dat 1 op de 20 jongeren zichzelf verwonden! Jullie staan er dus echt niet alleen voor!