discussie: respect leerling-leerkracht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:55

Urielle schreef:
Ik denk dat het haar eerste jaar was
Ik heb zelf in mijn eerste jaar een half jaar lesgegeven maar sommige opleidingen doen maar een hele korte stage.

Er is haar uiteindelijk ook verteld dat ze het eigenlijk niet echt in zich had om lerares te worden.. En vind het eigenlijk banketstaaf om erbij te zetten dat ik het voor haar eigenlijk toekomstige leerlingen niet totaal ongelukkig vind

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:56

_Inga schreef:
Urielle schreef:
Ik denk dat het haar eerste jaar was
Ik heb zelf in mijn eerste jaar een half jaar lesgegeven maar sommige opleidingen doen maar een hele korte stage.

Er is haar uiteindelijk ook verteld dat ze het eigenlijk niet echt in zich had om lerares te worden.. En vind het eigenlijk banketstaaf om erbij te zetten dat ik het voor haar eigenlijk toekomstige leerlingen niet totaal ongelukkig vind

Hadden wij in groep 8, een stagaire, maar die kon écht maar dan ook écht géén orde houden. Ook al waren wij redelijk rustig .. Die is ook vertelt dat ze beter iets anders kon gaan doen. [ik neem aan wel op een normale manier. ]

[edit] ik ben weg lees morgen wel bij.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:57

Ik krijg trouwens wel vaak van mensen te horen dat ze me beter in de bovenbouw vinden passen als ik vertel dat ik het basisonderwijs in wil.. Dat vind ik wel grappig..

_Nicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:00

Jaduuh schreef:
_Inga schreef:
Ja Jade, die opmerkingen bedoel ik dus, en daar hebben ze mijn brugklas jaar op het Gym zo mee verpest dat ik maar naar HAVO ben gegaan

Ja nou serieus, ik zit nu in 3 VWO en ik word dr zó zat van, en meer hoor.

Ik heb ook een hekel aan van dat soort leraren, VWO moet braaf zijn en VMBO mag alles doen wat ze willen.
Even een voorbeeld: Bij ons mag 4Vmbo alles doen bij wiskunde, je hoort ze bij wijze van spreken aan de andere kant van de school schreeuwen etc, de Havo klas mag hem een grote mond geven en meer niet, daar kan die leraar om lachen, maar oh zodra een VWO'er iets probeert uit te leggen aan z'n buurvrouw/man is het gelijk 3x een samenvatting overpennen! En dan zegt de leraar leuk: Ja je zit op het VWO, deze instelling verwacht ik niet van iemand met zo'n niveau etc.
Ik haat die man, zodra ik iets wil vragen vind hij mij dom, en nu heb ik lage cijfers voor wiskunde. Alleen maar dat ik op het VWO zit moet ik alles in één keer snappen en mag niets vragen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:00

Ja, er vallen veel eerstejaars af. Bij ons op de opleiding zit een meisje dat autistisch is en daardoor is ze sociaal heel onvaardig. Ze kan geen fysieke taal interpreteren. Geen probleem an sich, maar als leraar is het wel heel moeilijk als je dat niet kan en daarnaast heeft ze ook veel tics en dat zal leerlingen echt wel op de lachspieren werken denk ik. Ik snap ook niet dat zij door haar stage is gekomen.
Over orde houden: Dat leer je echt met vallen en opstaan in de praktijk. Als je een natuurlijke uitstraling hebt scheelt het, maar wanneer gebruik je welke maatregel is zo moeilijk, ook omdat elke klas weer anders reageert. Meestal zijn mensen die net voor de klas staan eerst veel te lief en daarna veel te streng

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:02

Talisha bij ons is dat echt niet zo hoor! Wel is het zo dat we erop letten dat de lage VMBO-niveaus zich veel korter kunnen concentreren dus die krijgen meer afwisseling in uitleg en zelfstandig werken. Maar uitleg is stil zijn

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:14

Ik blijf erbij als jij je leerlingen weet te boeien.
En gelooft in ze.
Niet de moed opgeeft je leerlingen je respectvol behandelen.

Ik zie echt duidelijk dat verschil tussen de leraar die daar zit omdat hij daar moet zitten en degene die er met plezier zitten en intresse in ons hebben.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:16

Oh ja, nu iemand erover begint, leraren die niet duidelijk praten. Wij hebben in het begin van het jaar geen eco gehad, waren geen leraren.. Toen kregen we 1 uur per week, moest je 2 paragraven in die ene les maken, en er was nauwelijks tijd om vragen te stellen. Nu hebben we een vrouw die uit Bosnie komt, en erg gebrekkig Nederlands spreekt. We lopen al achter, en met die uitleg van haar duurt het nog langer. Ze zal best heel slim zijn hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ze kan het in het Nederlands niet goed onder woorden brengen, waardoor het voor ons haast onmogelijk is om het te begrijpen.
Vaak snapt zij ook niet wat wij zeggen, en dan weet ze geen antwoord meer.
Ook is het erg vermoeiend om alles wat zij in bosnisch-nederlands zegt te moeten vertalen naar gewoon nederlands, en het dan nog te begrijpen, dus de concentratie is al gauw weg. Daarom is het al gauw dat de hele klas iets anders doet, en praat, en niemand oplet. Ze probeert orde te houden door op haar bureau te slaan, maar dat werkt lachwekkend.
Het is heel zielig voor haar, maar je kán gewoon niet zoveel concentratie erbij houden, en als iedereen lacht krijg ik ook de slappe lach, sorry

En er word misbruik van gemaakt. Soms moeten we lachen om rare woorden die ze zegt, iedereen weer afgeleid en voordat iedereen weer oplet duurt het een poos. Vaak is het iemand uit onze eigen klas die er even bovenuit schreeuwt dat we ff moeten opletten, en dan luistert iedereen pas weer, dat is toch erg?

Er word ook regelmatig zo lang gezeurd dat we film gaan kijken(waarschijnlijk zodat ze van het gezeur af is) of galgje gaan doen..

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:38

Hmm dat is inderdaad lastig, als je een slecht nederlands pratende leraar hebt, dat is bijna hetzelfde als die te hoogdravend nederlands pratende kwal

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:40

Haha ja, maar goed die begrijp je tenminste nog..

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:43

De meesten niet dus, anders was het natuurlijk geen probleem

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:45

Maar hem kun je neem ik aan wel vragen of hij het in wat makkelijkere woorden uit kan leggen ?

Kan bij haar niet, want ze weet niet hoe ze het in het nederlands moet zeggen..
Ze zegt bijvoorbeeld áltijd ; ga je werken..
Dat is eigenlijk een vraag, dan zijn er dus mensen die 'nee' zeggen

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:21

Nou veraA dat was dus het probleem, hij vond dat wij dat wel moesten kennen.. En ging vervolgens rustig verder

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:46

Ook fijn ja

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:15

veraA schreef:
En er word misbruik van gemaakt. Soms moeten we lachen om rare woorden die ze zegt, iedereen weer afgeleid en voordat iedereen weer oplet duurt het een poos. Vaak is het iemand uit onze eigen klas die er even bovenuit schreeuwt dat we ff moeten opletten, en dan luistert iedereen pas weer,
dat is toch erg?

Tsja, dat is erg ja. Maar dat hebben wij ook in de klas ..

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:52

Ja ik denk dat het wel vaker voorkomt, maar ik vind het gewoon raar dat een leraar het zelf niet aankan en dat een leerling zijn/haar klasgenoten erop moet wijzen..

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:53

veraA schreef:
Ja ik denk dat het wel vaker voorkomt, maar ik vind het gewoon raar dat een leraar het zelf niet aankan en dat een leerling zijn/haar klasgenoten erop moet wijzen..

Ja inderdaad dat vind ik ook, het is ook zo van als er een leerling voor de klas staat iets uit te leggen ofzo [moet af en toe bij natuurkunde] en dan is de klas gewoon stil. Neemt de leraar het weer over, gelijk weer vette herrie enzo.

ikke24

Re: discussie: respect leerling-leerkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:55

Zoals sommige misschien al weten werk ik op een ZMOK school en dan de 14 jarige.
Ik krijg woorden naar mijn hoofd gegooid dat wil je niet weten, ik heb alle mogelijke ziekten al toegewenst gekregen en de nodige blauwe plekken al gehad.
Maar dan spreek ik wel over een heel andere doelgroep. Deze kinderen hebben dus géén opvoeding gekregen. Of: nauwelijks.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:00

Ja, ik heb ook een jongen in de klas gehad ooit en die zijn vader sloeg het hele gezin. Toen ging die vader dood en hij nam de rol van gezinshoofd op zich dus: ook slaan en schoppen. En dus ook op school. Heel moeilijk om zo iemand bij te brengen dat het op een andere manier moet want die hebben niet anders gezien thuis.
En voor zo'n kind is het sneu eigenlijk want iedereen vindt het een rotjong.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:06

ikke24 schreef:
Zoals sommige misschien al weten werk ik op een ZMOK school en dan de 14 jarige.
Ik krijg woorden naar mijn hoofd gegooid dat wil je niet weten, ik heb alle mogelijke ziekten al toegewenst gekregen en de nodige blauwe plekken al gehad.
Maar dan spreek ik wel over een heel andere doelgroep. Deze kinderen hebben dus géén opvoeding gekregen. Of: nauwelijks.

ff denken, wat is ZMOK ook alweer precies? Ik dacht een school voor moeilijk opvoedbare kinderen? Maar ook voor kinderen met stoornissen toch?

Ik vind respect naar de leerlingen toe, maar ook naar de leraar, een basis voor goed onderwijs. Als er geen wederzijds respect is naar elkaar toe, worden de lessen al snel een grote chaos en een ramp voor zowel de leerlingen als de leerkracht. Kinderen voelen precies wat voor iemand zij voor zich hebben staan en reageren daar op. Als een leerkracht iets negatiefs uitstraalt, reageren zij daar 'passend' op, andersom hetzelfde. Zoals Montessori zegt: Een kind is de spiegel van jezelf als leerkracht.

Helaas is dat respect vaak ver te zoeken, wat ik nog weet van mijn middelbare school is dat de leraren ons vaak niet betrokken konden krijgen.
Ook geschiedenis bijv. kan leuk gegeven worden, ik heb daar toendertijd twee leraren voor gehad. Een leraar had altijd onze volle aandacht, hij had super leuke humor en verhalen waardoor hij ons betrokken maakte. De ander vertelde zijn verhaal vanaf zijn stencil, voor ons niks aan dus, ik ben daar ook niet alle lessen geweest.

Anderszijds zie ik, nu ik zelf stage loop op de basisschool hoe vreselijk het kan zijn als jij constant politie-agent moet spelen. Kinderen die de leraar achter de rug om belachelijk maken, een grote mond hebben, een instelling (ik citeer): 'ik zit hier voor mijn ouders, niet voor mijzelf.' Hoe goed kan je merken aan kinderen wat voor opvoeding zij thuis krijgen; hoe zij praten naar andere kinderen / de leerkracht, hoe zij met spullen van een ander omgaan, of hoe zij aan tafel eten met bijv. mes en vork (haha is soms een leuk gezicht ), daar kan je echt veel van afleiden, vaak wordt dan een hoop duidelijk..

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:31

Op mijn vorrige school was er echt helemaal geen respect voor de leraren, ik zat met allemaal turken en marrokanen in de klas die Moslim waren. Bij Godsdienst zetten ze echt heel de klas op zijn kop.. Ze hebben het een keer zo ver gekregen dat de leraar huilend voor de klas stond en dreigde uit het raam te springen
Als een van de mede leerlingen er wat van zei dan kon je heel hun vrienden groep achter je aan krijgen. Maar al deed je dat je het leuk vond wat hun deden dan was er niets aan de hand
Wij hadden toen ook een Wiskunde leraar als je daar het Wilhelmus zong rende hij ook huilend de klas uit dus elke wiskunde les werd het lied gezongen.. En elke pauze was er wel een gevecht op het schoolplein waar niets aan gedaan werd. De leraren stonden gewoon machteloos..
Er waren drie lessen (Nederlands, Engels en Duits) waar ze niets deden en het gewoon een gezellige boel was.

Ik ben aan het einde van het tweede jaar ook naar een andere school gegaan vanwege me lage cijvers, normaal opletten daar kon ook niet. En omdat ik me daar niet op me gemak voelde.

Nu zit ik dan twee jaar op een andere school, hartstikke gezellig. Maar heb toch echt moeten wennen hier. Als je maar een iets te grote mond heb kan je 2 uur verwachten of een schorsing..
Het respect voor de leraren is hier veel beter en de leraren hebben ook respect voor de leerlingen, de lessen zijn gezellig. Dus mijn cijvers zijn ook veel beter.
Vechten hoef je hier echt niet want dan kan je verwachten dat je van school word getrapt.

Mir28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:32

Rare leeraar...

Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:05

mag een leerling van het VMBO ook wat zeggen

ten eerste, vind ik het vreselijk dat sommige meteen alle Vmbo leerlingen zien als op hol geslagen arogante drugsdealende beesten..

Dat valt reuze mee hoor,, iig bij mij op school, er lopen wel wat patsertjes rond, en die haal je er zo tussenuit.. maar oke.

Ik merk wel dat als een leraar met plezier zijn werk doet, de hele sfeer rondom hem/haar leuker is dan dat hij daar staat voor zn centen..
ik zit nu in de examens, en ik zal je zeggen, dit laatste jaar hebben wij alleen enthiosiaste(hoe je het ook schrijft ) leraren voor de klas gehad,, en ik kijk terug op een super mooi eindjaar..
nouja, er is 1 leraar die kan de klas niet aan.. maar dat maakt hij er ook zelf naar.. We moeten daar zelf gaan verzinnen wat we gaan doen, maarja huiswerk maken komt er natuurlijk niet van als een een super mooie radio in het lokaal staat

Soms zijn we wel eens kwaad in de klas ja, maar leraren uitschelden doen we absoluut niet!! ( jaa,, alleen met grapjes enzo natuurlijk) echt serieus met de leraar op de vuist gaan ook niet ( laatst zaten wij in een lokaal waar het bloedheet was, buiten ook.. ik kwam net van buiten waar ik nat was gegooid, me mentor lachde me uit,, dus ik pakte hem wel effe terug was ik heel sneaky achter hem gaan staan, flesje water, dopje deraf en hupatee over zn hoofd Hij kon er zelf het hardste om lachen,, ik zou dit nooit flikken bij een leraar waarvan ik weet dat hij het niet accepteerd!)

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:07

Monster schreef:
mag een leerling van het VMBO ook wat zeggen

ten eerste, vind ik het vreselijk dat sommige meteen alle Vmbo leerlingen zien als op hol geslagen arogante drugsdealende beesten..

Dat valt reuze mee hoor,, iig bij mij op school, er lopen wel wat patsertjes rond, en die haal je er zo tussenuit.. maar oke.

Volgens mij is dat hier nergens gezegt. Er zijn er na mijn idee wel meer VMBO'rs die ruzie zoeken dan VWO'rs .. En heb ook het idee dat VMBO'rs erg snel zeggen van 'tja, ik doe VMBO dan mag dat' gewoon als smoes. Daar kan ik niet zo goed tegen.

Maarre dit was een beetje offtopic.

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:08

Hmm daar ben ik het niet helemaal mee eens Jaduuh.. Dat ze dat gauw zeggen