Hoe stom kan je zijn!! (dode dieren)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:07

Dat van die stuiterkuikens is toch wel heel smakeloos. Smijten met een beestje.....

Urielle

Re: Hoe stom kan je zijn!! (dode dieren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:59

Sooff schreef:
My god, echt weer Bokt dit.
Als die kat al dood was, wat is er dan mis mee om nog wat met de restjes te doen?

Die kat WAS niet dood, die heeft ze dood GEMAAKT.

MoonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:02

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:08

Oh god. Dan komt er een keertje een zaak als deze aan het licht en staat werkelijk iedereen op zijn tenen. In Korea eten ze ook honden hoor.

Kijk naar de bio-industrie voordat je dit afkeurt. Je kan je zelfs afvragen of het niet heel goed is wat deze dame doet; ze creeërt bewustzijn van wat mensen met dieren doen. Zo was er ook commotie om Hermann Nitsch heengeweest met zijn Orgien Mysterien Theater(lees dit maar eens door: http://www.henkoosterling.nl/art-nitsch.html en http://d-sites.net/english/nitsch.htm) waar hij gedurende een aantal dagen openlijk dieren heeft geslacht. Hij zei menigmaal; "deze dieren waren op weg naar het slachthuis -- ik doe nu niets anders".

Als er ingespeelt wordt op het zieligheidscentrum van de menselijke hersenen, wil men nog wel eens vergeten hoe het er met dieren in de westerse wereld aantoe gaat.

Ik geloof overigens dat dit over een Zweedse kunstenares gaat, ik ken haar wel.

Mijn mening? Ik gebruik zelf veelvuldig dierlijke producten in het dagelijkse leven en ook in mijn kunst. Echter ik koop slachtafval, ik maak de dieren niet af. Ben ik dan per defeintie gelijk diervriendelijk? Ben ik niet hypocriet om het dier als product te zien dat ik in de winkel koop? Is het niet velen malen nobeler om het dier zelf op te voeden en te slacht en? Ik vind het goed wat deze mensen doen, want ze stellen zichzelf en het publiek kritische vragen;

Wat is ethisch? Wat is hypocriet? Waar ligt de grens? Is er nog een grens?

[edit] ik voel me natuurlijk in de eerste plaats aangesproken. Maar realiseer je ook dat kunstenaars zichzelf op deze manier in de vuurlinie zetten. We onderzoeken en noteren, we constateren en we zijn wel degelijk bezig met de wereld om ons heen. Wat Hemmes ook doet: is kuikenbont zoveels verschillend van leer? Of maakt kuikenbont dat de jas ineens zielig wordt? Weten jullie überhaupt hoeveel mannelijke kuikens per dag door de maalmachine gaan? Jaaa, interessante vragen... Wat Hemmens wel degelijk doet is de maatschappij vragen op welke manier we met dieren omgaan. En niets anders. Maar dat kan zo confronterend zijn, dat we er liever niet op ingaan.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:30

Hmmm, laat ik mijn kat zeer kunstzinnig vergiftigen, dan weet iedereen tenslotte dat er dierproeven worden uitgevoerd in laboratoria. Wat is dat nou toch voor reden?! Paraat, ik vind het een wezenlijk verschil of je een restproduct van een dood dier gebruikt of zelf maar beesten af gaat maken voor je kunst ja. Ik begrijp niet hoe je er zelfs maar aan kunt denken om iets dergelijks goed te praten...

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:37

Ik vind het überhaupt zeer schokkend dat een dier in een (rest)product kan veranderen. En zeer zeker vind ik het veel nobeler om je eigen dier af te maken, dan de vuile klusjes aan iemand over te laten die je niet kent. Dat is een zekere vorm van lafheid.

Maar god, in de kunst in het ineens wel zinloos. Je kan ook prima zonder vlees bij het avondeten, leren schoenen en zadels zijn er ook van kunstof... alle veganisten zullen zich hier kunnen vrijkopen, en zelfs zij zijn altijd met dieren verbonden, en al helemaal hier op bokt.

tinkebell heeft de stront aan de knikker, ze wordt veelvuldig afgemaakt op wat ze doet... en in de derde wereld sterven kinderen maar dat is iedereen gewend... dit laat alleen maar zien hoe impulsief de mens ergens op kan reageren!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:41

Paraat, Smijten met een kuikentje om het te laten stuiteren. Denk eens na! Ook al is het dood! Het gaat om de behoefte om te smijten met een beestje!

Ik heb ook sterk het gevoel dat je alles goed probeert te praten. Wij doen dit, dus moet dat ook maar kunnen en dat ook.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:45

Desiree schreef:
Paraat, Smijten met een kuikentje om het te laten stuiteren. Denk eens na! Ook al is het dood! Het gaat om de behoefte om te smijten met een beestje!

Ik heb ook sterk het gevoel dat je alles goed probeert te praten. Wij doen dit, dus moet dat ook maar kunnen en dat ook.

smijten met een leren voetbal

meeeeeeeeeeeennnnnnnnnnn wat zijn jullie hypocriet!

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:46

Zet een afbeelding van een kalfje naast mooie kalfsleren laarzen.

Ik vind het ronduit triest dat er heftig wordt gereageerd op een dood geprepareerd kuiken dat naar beneden valt, terwijl er dagelijks honderden en honderden mannelijke kuikens hardhandig richting maalmachine worden gegooid. Hier heb je je omvangrijke probleem, hier heb je je bijproduct van de westerse maatschappij -- die kuikens die onnodig zijn, die een enkeltje hondenvoer krijgen. Maar de persoon die er op ingaat en er werk van maakt, krijgt de wind van voren... en niemand die verder kijkt dan zijn neus lang is.

Echt heel gek hoe iedereen hier op reageert...

Hemmens: "Als kunstenaar wil ik ook op de grens balanceren, tussen aantrekken en afstoten, tussen
koesteren en kwellen, tussen macht en onmacht, tussen leven en dood.
Liefst wel met humor. Soms provoceer ik ook, om hypocrisie te laten zien.
We lijken immuun voor oorlog en ellende, maar zijn ontzet over een dode mus. Intrigerend!"

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:49

Het feit dat er in Korea honden worden gegeten of in Afrika mensen sterven vind ik eigenlijk nogal los staan van het vermoorden van je eigen huisdier. Als ik een paard in zijn mond gerukt zie worden door een ruitertje zeg ik er ook wat van, en blijf ik niet stil in het kader van 'Och, op de paardenmarkt gaan er Shetjes per honderden de veewagens op richting Italie'. Imo schuift dat alleen nog verder naar normvervaging.

Hoewel ik er zelf niet voor zal kiezen kan ik begrijpen dat iemand een been van een geslacht lievelingspaard laat opzetten of een lievelingskat, om nog een herinnering te hebben, zeg maar. Er zit voor mij duidelijk verschil in het nutteloos afmaken van je eigen dier en een paar schoenen kopen die na ik-weet-niet-hoeveel bewerkingen afkomen van een naamloze koe (hoewel ik zelf nooit beesten zou kunnen fokken voor de slacht maar dat is dan vast een zeker hypocriet want ik eet wel vlees). Wanneer een dier pijn lijdt dan kan ik me voorstellen dat het beter is om het af te maken, en dat laat je dan doen door een ervaren persoon op een zo pijnloos mogelijke manier, je besluit niet zelf even een keeltje dicht te drukken of een snok aan een kopje te geven... het risico dat je huisvriendje lijdt wil je toch uberhaupt al niet nemen?!

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:56

En die naamloze koe van je, is wat de meeste mensen willen.

Wat al die kunstenaars doen, is het beestje een naam geven. Dan ineens gaat het steken...

Overigens zijn de honden in korea een zeer goede vergelijking; zij doen immers ook iets met onze huisdieren -- wat hier niet acceptabel is. Maar daar is het immers een cultuurvorm, en daarmee geaccepteerd?

En kindersterfte... nou goed. Ik heb een andere. Gedeeltes bevolking in Mexico teren op hondenvoer uit blik aldaar dat het goedkoopst verkrijgbare vlees is...De dierenbescherming is een luxegoed wat dat betreft... maar dat is weer een heel ander verhaal!
Laatst bijgewerkt door Yabloko op 19-03-06 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:58

Tja, ik vind het eten van vlees en het gebruiken van leer voor schoenen ed ook nuttig maar da's iets waar we over van mening verschillen en dus ook niet over eens zullen worden
Ik kan me nl. ook niet opwinden over boeren die hun kippen (vakkundig) de nek omdraaien om als voedsel te dienen. Die beesten hebben ook een 'naam'

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:04

omg zoiets doe je allemaal toch niet, sjongejonge

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:04

Paraat schreef:

Wat al die kunstenaars doen, is het beestje een naam geven. Dan ineens gaat het steken...

Overigens zijn de honden in korea een zeer goede vergelijking; zij doen immers ook iets met onze huisdieren -- wat hier niet acceptabel is. Maar daar is het immers een cultuurvorm, en daarmee geaccepteerd?

En kindersterfte... nou goed. Ik heb een andere. Gedeeltes bevolking in Mexico teren op hondenvoer uit blik aldaar dat het goedkoopst verkrijgbare vlees is...De dierenbescherming is een luxegoed wat dat betreft... maar dat is weer een heel ander verhaal!

Sorry hoor, maar wie zegt hier dat hij/zij het accepteert dat honden daar opgevreten worden?
Ik vind dat ook niet normaal hoor
Maargoed, 'cultuur' heh..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:12

Tja, accepteren... het is hetzelfde als hier koeien en varkens he! In India begrijpen ze weer niet dat wij koeien eten...
Ik maak toch onderscheid als ik hoor dat in Korea een hond gegeten wordt of ik hoor dat mijn buurman zijn poedel op de barbecue heeft gelegd...

Idioteque

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:14

PrideDignity schreef:
Paraat schreef:

Sorry hoor, maar wie zegt hier dat hij/zij het accepteert dat honden daar opgevreten worden?
Ik vind dat ook niet normaal hoor
Maargoed, 'cultuur' heh..

En kan jij me uitleggen waarom koeien/schapen/varkens/kippen wel opgegeten mogen worden en honden niet? Het zijn toch allemaal dieren....

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:26

Tja je moet het maar accepteren je kan er nix aan doen. Hooguit de dierenbescherming bellen ofzo.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:29

Urielle schreef:
Het feit dat er in Korea honden worden gegeten of in Afrika mensen sterven vind ik eigenlijk nogal los staan van het vermoorden van je eigen huisdier. Als ik een paard in zijn mond gerukt zie worden door een ruitertje zeg ik er ook wat van, en blijf ik niet stil in het kader van 'Och, op de paardenmarkt gaan er Shetjes per honderden de veewagens op richting Italie'. Imo schuift dat alleen nog verder naar normvervaging.
!

Precies, en dat is wat Paraat in mijn ogen momenteel aan het doen is.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:29

irish_lady schreef:

smijten met een leren voetbal

meeeeeeeeeeeennnnnnnnnnn wat zijn jullie hypocriet!

Nee, jij bent heilig! Jij vind dat we dus alles maar goed moeten vinden!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:31

de discussies hierboven vind ik niet in de context passen van wat deze betreffende kunstenares doet. Het ergste vind ik nl de 'sfeer' die zij eromheen bouwt! Kijk, een dode kat, die er toch niks meer van merkt en dat dan de vacht ervan wordt gebruikt voor een tas of iets dergelijks, is iets waar ik mee kan leven.(dat gebeurd immers ook met koeien e.d)
Maar het ergste vind ik de vorm van de site van betrokkene, alwaar het als een vrolijk kindersprookje (toepasselijk de naam 'tinkelbel' ) wordt neergezet van: wat doe je met je kat. (wat dus overkomt als, kijk mensen wat je moet je huisdier OOK kunt doen ipv knuffelen) en dan van die simpele plaatjes als (1) kat onthoofden (2) kat ontdoen van jasje (3) je hebt een mooie tas
en dat alles op de foto met een enorme grijns gebeurd en met een roze aardappelschilmesje....vind ik echt bespottelijk overkomen. En dat heeft NIKS te maken met of er in Korea honden gegeten worden en in Mexico mensen hondenvoer vreten.

Marye78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:32

suusapluus schreef:
Tja je moet het maar accepteren je kan er nix aan doen. Hooguit de dierenbescherming bellen ofzo.

die heeft al een artikel gemaakt waar zij zelf al een link naar heeft geplaatst op haar site.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:36

Kijk: dat iemand zoiets doet is ergens wel ziekelijk, natuurlijk vinden wij dat. Wij zijn mensen, wij hebben huisdieren, wij houden van die dieren en zouden zoiets nooit doen waarschijnlijk.

Maar: de cavia was al dood. Tja, een muziekje erin en 'm laten dansen.. het is maar wat je leuk vindt Maar het dier heeft er niet onder geleden zoals ik het begrijp?
En die kat, tja. De nek omdraaien is als het goed is een vrij snelle dood. Er zijn dieren die voor leer etc. worden gebruikt die ook een 'normaal' leven zouden willen en een vrij snelle dood, als je het mij vraagt.

Marye78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:40

WildWings schreef:
Kijk: dat iemand zoiets doet is ergens wel ziekelijk, natuurlijk vinden wij dat. Wij zijn mensen, wij hebben huisdieren, wij houden van die dieren en zouden zoiets nooit doen waarschijnlijk.

Maar: de cavia was al dood. Tja, een muziekje erin en 'm laten dansen.. het is maar wat je leuk vindt Maar het dier heeft er niet onder geleden zoals ik het begrijp?
En die kat, tja. De nek omdraaien is als het goed is een vrij snelle dood. Er zijn dieren die voor leer etc. worden gebruikt die ook een 'normaal' leven zouden willen en een vrij snelle dood, als je het mij vraagt.

Het gaat om respect.

En niet of iets een snelle dood is of niet. Het feit is dat de kat (a) in mijn ogen niet afgemaakt hoefde te worden omdat hij 'depressief' was. Als jij of een ander 'mens' depressief is draaien we toch ook niet je nek om?
Maar goed, dat is weer het bekende discussiepunt 'is een dier minder dan een mens'. (in mijn ogen niet maar dat zal wel duidelijk zijn).

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:47

wow, dat is zo ziek het is ook hartstikke zielig, wrom zou je nou zoiets doen?

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:50

@Desiree: de kunstenares toont de normvervaging aan en stelt het publiek de vraag; kan iemand op deze manier met een dier omgaan?

Er is geen enkele goede rede om een dier af te maken.

Ik vind dat Tinkebell een gruwelijk goede afspiegeling heeft gemaakt van de consumptiemaatschappij...

Dit gaat niet om het creeëren van normvervaging, maar het constateren daarvan en de eeuwige hypocriteit van de mens wiens tere ziel ineens opspeelt als er kuikens in het spel zijn.

Dat het hier dus over het ontstaan van normvervaging gaat vind ik ridicule. Die normvervaging is er allang hoor, alleen vergeten we dat voor het gemak even.