Citaat:
Dat is wel heel kort door de bocht! Verdiep je voor de gein eens in "Pork Plaza".
Sorry, ken ik niet.
Citaat:
In vergelijking met de huidige bio-industrie is het misschien wel helemaal zo gek nog niet (als het dan toch moet.... Ik zou natuurlijk liever helemaal geen bio-industrie zien!) Er zitten er meer kanten aan (milieu en economie bijvoorbeeld)
Gedeeltelijk mee eens. Je zegt "In vergelijking met de huidige bio-industrie". Ik wens helemaal geen vergelijk te maken hiermee. Is het niet zo dat het streven van velen is om dit zoveel mogelijk te minimaliseren en vanuit welzijnsoogpunt gezien de levenskwaliteit te verbeteren? En milieutechnische- en economische aspecten zijn immers vaak de reden voor de belabberde leefomstandigheden van deze dieren. Je kan hierbij verschillende keuzes maken. Of je probeert de huidige situatie beter in de hand te houden en qua huisvesting meer te 'industrialiseren' maar dan bekijk je het van één kant (inderdaad vanuit de economische en milieu technische kant) en dat vind ik dus pas kort door de bocht. Een andere kant is de gedachtengang dat een dier gewoon met zijn/haar vier pootjes op de grond en bij voorkeur in de wei of lekker in de modder moet kunnen hollen en rollen. Als daar geen plaats voor is,..dan maar minder dieren. Dan moet de consument gewoon een beetje meer betalen voor het stukje vlees op het bord. Wat dat betreft vind ik de biologische veehouderij voor mij persoonlijk de beste oplossing. Maar dat is zuiver persoonlijk. Als anderen daar anders over denken is dat hun goed recht.
Ik heb met veel belangstelling de verwijzingen in jouw topic gelezen en daaruit blijkt m.i. dat meningen verdeeld zijn te beginnen vanuit welk oogpunt je de stellingname benadert. Ik kan mij heel sterk in het volgende vinden. Citaat:Citaat:
Maar je kan ook vinden dat dieren rechten hebben en dat het leed hun aangedaan groter is dan de voordelen voor de mens. Als je vanuit een dergelijk biocentrisch perspectief redeneert, dan heb je de morele plicht je handeling niet uit te voeren.
Ander citaat:Citaat:
"Zoals de groeisnelheid, de beperkte levensruimte van de dieren en dat jongen al vroeg bij hun moeder worden weggehaald. Burgers zijn er niet van overtuigd dat dieren onder dergelijke omstandigheden verantwoord gehouden kunnen worden. Ook al is er op elke verdieping een balkonnetje waar de varkens een luchtje kunnen scheppen en is er binnen meer ruimte om rond scharrelen", zegt ze. "Je degradeert een dier tot een productiemiddel als je ze op een industrieterrein huisvest, hebben de reacties van de ondervraagden Sterrenburg duidelijk gemaakt.
Nou heb ik (uiteraard) alleen quotes geplaatst die mij het meeste aanspreken, maar daarvoor is het ook mijn eigen mening.
Tuurlijk kan je de varkensflats zien als een afdeling in een compleet multifunctioneel gebeuren waarbij afvalstoffen direct door kunnen worden vervoerd naar de championkwekerij twee verdiepingen lager en dat de vrijgekomen warmte weer kan worden gebruikt voor de verwarming van kassen in het megacomplex etc etc. Maar ik vind het diervernederend. Laten we dan ook maar gelijk alle paarden en pony's in flatgebouwen stoppen want dan kunnen afvalstoffen en vuil stro enz. gelijk naar andere afdelingen worden getransporteerd en houden we meer ruimte over om mooie rijbanen op het complex neer te zetten.(oke, het laatste is misschien wat ver gezocht maar valt wel in dezelfde lijn).
Neemt niet weg dat ik bij mijn mening blijf gevormd door het respect voor al het leven. En als jij dat kort door de bocht vindt, dan is dat toch zeker jouw goed recht?
Maarre....zitten we nou niet in de verkeerde topic????