Duur renpaard...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:25

even het verschil tussen 2 jarige EV en 2 jarige kwpn
de 2 jarige Engels volbloed merrie Rapich
Afbeelding

2 jr. hengst van Querlybet hero, Baloubet x DarcoxChin Chin

Afbeelding

griebels

Re: Duur renpaard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:26

Luckystory schreef:
Ik vind jou manier van denken hier wel erg verdraaid.
Eigenlijk zeg je dat omdat er in de spring-en dressuursport misbruiken bestaan, dat dat ook maar moet kunnen voor renpaarden?
Dus omdat er veel beenproblemen voorkomen in de springsport is het minder erg dat er veel renpaarden zijn met beengebreken?
Dit is echt een "zij doen het, dus mag ik het ook"-mentaliteit

Hard rennen op een te jonge leeftijd is niet goed voor een paard. Net als hoog springen. En daar kan je niet over discussiëren, dat is gewoon een feit. En om dan onderling twee schadelijke dingen te gaan vergelijken wat het slechts is, dat is hypocriet.

Ik ben niets aan het verdraaien, maar mensen gaan dingen beoordelen die van niets weten. Ik verdedig gewoon iets, en ja... de rensport heeft zijn nadelen, maar welke tak van sport heeft dat niet
Mensen gaan de rensport afkraken terwijl je ze nooit hoort over een andere sport. Een 6 jarig paard wat op topnivo springt wordt ook niets over gezegt. Terwijl er toch enige tijd vooraf gaat aan training, dus ook die paarden worden op jonge leeftijd te zwaar belast. Dit geeft geen vrijbriefje voor de rensport hoor, maar het is ALTIJD de rensport waar ze over door zeuren. Westernpaarden worden ook op 2 jarige leeftijd ingereden, en daar hoor je ook niemand over, terwijl dat toch belastender is voor het paardenlichaam als rennen.
En als je niets weet over hoe een renpaard getraint wordt, moet je er ook niet over praten...
Denk je nu echt dat een renpaard, elke week koersen loopt, en elke dag getraint wordt

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:28

En een foto in mijn profiel van Sabiha (arabier) als jaarling.. Veel volwassener als een bijv Fries of KWPN

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:31

griebels schreef:
En een foto in mijn profiel van Sabiha (arabier) als jaarling.. Veel volwassener als een bijv Fries of KWPN

Ja misschien qua bespiering, maar het skelet niet.
Moest je van die twee paarden RX- foto's maken, dan zullen de verschillen minimaal zijn.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:41

Nee het skelet niet, maar je hebt het dan ook over minimale belasting voor het skelet.
En de bespiering ook niet, die had ze niet. Maar overbouwt is ze ook niet geweest. Ze is overigens nu 3 jaar en nog niet overbouwt (en ook niet aan het werk, maar staat nog lekker in de opfok ).
Mijn paarden worden ook niet ingereden op 2 jarige leeftijd hoor, maar pas als ze 3,5 is.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:48

griebels schreef:
Sorane schreef:
De rensport gaat niet om geld?

Om er even op terug te komen nu ik niet op het werk zit...
Om het geld kan het in NL in elk geval niet gaan, want het prijzengeld is belachelijk laag.

En als het alleen om geld te doen was, had ons paard nu nog op de renbaan gelopen... Hij is uit de rensport gehaald omdat zijn gezondheid bovenaan staat.
Hij heeft een kleine peesblessure gehad, een half jaar rust dus. Daarna had hij terug kunnen komen, pees is volledig genezen. Maar Liekie is een paard wat WIL winnen en daarom hebben ze hem eruit gehaald. Mocht hij om een of andere reden in de koers toch last krijgen van zijn pees (of een ander probleem) dan loopt hij door omdat hij door WIL gaan. Die is niet te stoppen.
Een super karakter voor de rensport, maar helaas niet voor zijn welzijn.

Uit deze reactie van jou maak ik eigenlijk op dat je het eens bent met Sorane.
Voor jou is de gezondheid van je paard wel belangrijk. (Maar misschien moet je je eens afvragen hoe hij aan die blessure gekomen is)
En je zegt het zelf: je laat hem niet meer racen omdat het niet goed is voor zijn welzijn.
Maar jij hebt een emotionele band met je paard. Vele racepaarden-eigenaren hebben dit niet. En nu denk ik vooral aan mensen die met een groep aandelen kopen in zo'n paard of de grote Amerikaanse racestallen waar voor elk paard dat niet kan volgen wel 10 nieuwe staan te wachten om hun debuut te maken op de baan. Daar draait het alleen om het geld.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:55

Ik zou indd nooit mijn paard op die leeftijd inrijden, maar ik ben ook geen renpaardtrainer, net zo min als dat ik mijn paard op vroege leeftijd in trianing zou zetten voor de springsport of voor de dressuursport. Dat is zo wie zo te belastend. Het paardenskelet (om maar even jou reactie te volgen) groeit door tot het 8e jaar, bij sommige rassen zelf nog langer.
Maar nogmaals, de rensport is niet te vergelijken met andere takken van sport, daar de paarden anders getraint worden.

Even over mijn paard...
Die peesblessure heeft hij gekregen tijdens een buitenritje en er midden in berm een puttegel lag en hij er in galop op stapte... Ja dan heb je een peesblessure. Had elk paard kunnen overkomen, de overgang van zachte ondergrond naar keihard is niet goed voor geen enkele pees!
Ik heb indd een emotionel band met mijn paard(en), maar die heb ik pas gekregen na zijn race-carriere... Ik heb hem namelijk daarna pas gekocht VAN DE TRAINERS, die hem al 2 jaar hadden zonder dat hij geld binnenbracht!

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 00:00

griebels schreef:
Nee het skelet niet, maar je hebt het dan ook over minimale belasting voor het skelet.
En de bespiering ook niet, die had ze niet. Maar overbouwt is ze ook niet geweest. Ze is overigens nu 3 jaar en nog niet overbouwt (en ook niet aan het werk, maar staat nog lekker in de opfok ).
Mijn paarden worden ook niet ingereden op 2 jarige leeftijd hoor, maar pas als ze 3,5 is.

3,5 is nog aanvaarbaar (alhoewel ik zelf mijn paarden pas zou opleren op hun 4 à 4,5 of later, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur)

Minimale belasting? vergis je niet, een race is geen minimale belasting maar net een heel zware belasting.
Het is niet voor niets dat er een hoop afwijkingen zijn die erg veel bij racepaarden voorkomen. Als we het daar over hebben op school (ik studeer diergeneeskunde) wordt er altijd gezegd: "dit komt vooral voor bij paarden die op jonge leeftijd te zwaar belast zijn, en je zal dit dus vooral tegenkomen bij renpaarden"
Is dit toeval denk je? Of heeft mijn prof het fout?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 00:08

Dat hij die peesblessure kreeg tijdens een buitenritje kan inderdaad brute pech zijn. Maar heb je je nooit afgevraagd of die pees misschien al niet wat beschadigd was, en daardoor zwakker zodat hij toen op die buitenrit geblesseerd raakte? (Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat dat persé zo hoeft te zijn, maar mij zou het alleszins niet verbazen moest dit het geval zijn)

Maar ach, hier valt eigenlijk niet over te oordelen. Mijn merrie heeft haar sprongewricht wel kapot gekregen op 5-jarige leeftijd zonder dat ze gereden werd of zo. Brute pech. sh*t happens

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 01:22

Luckystory schreef:
griebels schreef:

3,5 is nog aanvaarbaar (alhoewel ik zelf mijn paarden pas zou opleren op hun 4 à 4,5 of later, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur)

Minimale belasting? vergis je niet, een race is geen minimale belasting maar net een heel zware belasting.
Het is niet voor niets dat er een hoop afwijkingen zijn die erg veel bij racepaarden voorkomen. Als we het daar over hebben op school (ik studeer diergeneeskunde) wordt er altijd gezegd: "dit komt vooral voor bij paarden die op jonge leeftijd te zwaar belast zijn, en je zal dit dus vooral tegenkomen bij renpaarden"
Is dit toeval denk je? Of heeft mijn prof het fout?

Ik ben nog geen afwijkingen tegen gekomen in de tijd dat ik renpaarden van dichtbij zie...
Een race is idd een zware belasting, maar zoals ik al zei... Ze lopen niet elke week een koers en daarbij moet je je eerst maar eens verdiepen in de training van een renpaard. Voordat iemand zulke uitspraken doet.
Springpaarden hebben meer beenafwijkingen dan renpaarden... En jouw prof moet maar eens op een springstal gaan kijken voor een maand en een renstal voor een maand...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 01:24

Luckystory schreef:
Dat hij die peesblessure kreeg tijdens een buitenritje kan inderdaad brute pech zijn. Maar heb je je nooit afgevraagd of die pees misschien al niet wat beschadigd was, en daardoor zwakker zodat hij toen op die buitenrit geblesseerd raakte? (Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat dat persé zo hoeft te zijn, maar mij zou het alleszins niet verbazen moest dit het geval zijn)

Maar ach, hier valt eigenlijk niet over te oordelen. Mijn merrie heeft haar sprongewricht wel kapot gekregen op 5-jarige leeftijd zonder dat ze gereden werd of zo. Brute pech. sh*t happens

Daar hoef ik niet over na te denken want elk ander paard had hier een peesblessure van gekregen... En miss nog wel een ergere als dat hij had. Hij had namelijk maar een lichte peesblessure. Hij heeft super harde en sterke benen.

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 09:45

Tja over dit onderwerp kun je wel blijven discussiëren en het nooit eens worden.
Het gaat nu eenmaal zo in deze sport, of we het nou goedkeuren of niet. Het is de gewoonte in de rensport om de paarden jong te beleren, en probeer al die trainers en eigenaren maar eens aan het verstand te brengen dat ze dit niet meer mogen doen. Veel succes daarmee

En over het belastende van racen.. Dat valt nog mee hoor. Natuurlijk komt er een kracht op die benen door de snelheid, maar er worden lange rechte stukken gerend, met dan enkele ruime bochten. Ze rennen of op een kleigrond of op een grasbodem. Vooral de grasbodem is heel licht om te rennen.
Paarden zijn erop gebouwd te rennen want het zijn vluchtdieren. Dus om nou te beweren dat het zo slecht en belastend is is onzin, want paarden over grote hoogtes laten springen is altijd nog onnatuurlijker, om over dresseren maar niet te spreken. Niks mis met die sporten hoor, vat me nu niet verkeerd op.
Maar hoe belastend is het voor die voorbenen, die toch al veel 'zwakker' zijn dan de achterbenen, wanneer een paard er op landt na een flinke sprong? Dan komt er veel meer gewicht en kracht op, wat geconcentreerd is op die voorbenen, dan de belasting van de benen tijdens een race.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:20

Sorane schreef:
Die ketting is normaal ja. In de renwereld (ook in Nederland) staat het welzijn van de dieren op een zielige tweede plaats ver achter de absolute nummer 1 GELD!
Die dieren worden vaak op 1 jarige leeftijd al beleerd.
Het is de meest walgelijke tak van de paardensport. Ik meen op Bokt ook enige mensen te zijn tegengekomen die deze "sport" beoefenen en beschermen.
Tja je bent dierenliefhebber of je bent het niet.

Maar goed dat is wat offtopic.

Wat een geld voor een paard. Moet hij morgen het loodje leggen, dan ben je goed ziek als eigenaar zijnde.

Ik ben een van die mensen Wij beleren al onze dravers als jaarling en koersen ook als jaarling, als ze er klaar voor zijn tenminste.

En ja, ik ben een dierenliefhebber.

ontopic: beeeetje veel geld, maar als je ook ziet wat er toen voor Poetin is betaald... En ik heb ook genoeg jaarlingen weg zien gaan voor tienduizenden euro's die vervolgens nooit de baan hebben gezien.

_Rebec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 10:34

idd wat een geld! maar 200 m in 10 sec. is ook echt ongelooflijk
hopenlijk voor de eigenaren dat hij veel gaat verdienen.

was in amerika ook eens een draver als die onder de 1.10 liep werd hij ook verkocht voor weet ik veel hoeveel miljoenen, dat liep hij toen en is dan na niet meer verschenen Aij

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 18:21

griebels schreef:
Ik ben nog geen afwijkingen tegen gekomen in de tijd dat ik renpaarden van dichtbij zie...
Een race is idd een zware belasting, maar zoals ik al zei... Ze lopen niet elke week een koers en daarbij moet je je eerst maar eens verdiepen in de training van een renpaard. Voordat iemand zulke uitspraken doet.

Waarom ga je ervan uit dat ik er niets vanaf weet?
Tuurlijk weet ik dat ze niet elke week racen. Hoeft ook niet om schadelijk te zijn. De krachten die tijdens zo'n race op een paard inwerken zijn immens groot. Dat weet jij ook. Dat in combinatie met het nog broze skelet, is toch wel een risico.

Ik geef je trouwens wel gelijk over het feit dat als mensen de rensport viseren als het over te jong opleren gaat, dat ze dan cosequent moeten zijn. En dat een met een jong paard ook niet aan dressuur of jumpings op hoog niveau deelgenomen moet worden.
En eerlijk gezegd als iemand heel trots zou komen vertellen dat zijn 3-jarige paard z-springen is, dan zou ik ook niet goed worden.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:15

Dit topic gaat over het feit dat er een jong renpaard voor een mooi bedrag verkocht is en niet over de leeftijd van opleren/beleren van paarden.
Als men die discussie wil voeren, kan er een topic worden geopend op bv PP.

Hier graag ontopic blijven.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:37

Sjoert schreef:
Dit topic gaat over het feit dat er een jong renpaard voor een mooi bedrag verkocht is en niet over de leeftijd van opleren/beleren van paarden.
Als men die discussie wil voeren, kan er een topic worden geopend op bv PP.

Hier graag ontopic blijven.

idd!

lijkt me trouwen machtig om er eens zn sprintje mee te maken.. dan vlieg je echt..
weet iemand trouwen wie hem nu gekocht heeft? ik kan het niet vinden. weet alleen dat het een stel ieren waren..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:44

een of andere ferguson heeft hem gekocht....

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:51

Woogy schreef:
een of andere ferguson heeft hem gekocht....

ah oke thx