de 2 jarige Engels volbloed merrie Rapich

2 jr. hengst van Querlybet hero, Baloubet x DarcoxChin Chin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Luckystory schreef:Ik vind jou manier van denken hier wel erg verdraaid.
Eigenlijk zeg je dat omdat er in de spring-en dressuursport misbruiken bestaan, dat dat ook maar moet kunnen voor renpaarden?
Dus omdat er veel beenproblemen voorkomen in de springsport is het minder erg dat er veel renpaarden zijn met beengebreken?
Dit is echt een "zij doen het, dus mag ik het ook"-mentaliteit
Hard rennen op een te jonge leeftijd is niet goed voor een paard. Net als hoog springen. En daar kan je niet over discussiëren, dat is gewoon een feit. En om dan onderling twee schadelijke dingen te gaan vergelijken wat het slechts is, dat is hypocriet.
griebels schreef:En een foto in mijn profiel van Sabiha (arabier) als jaarling.. Veel volwassener als een bijv Fries of KWPN
griebels schreef:Sorane schreef:De rensport gaat niet om geld?
Om er even op terug te komen nu ik niet op het werk zit...
Om het geld kan het in NL in elk geval niet gaan, want het prijzengeld is belachelijk laag.
En als het alleen om geld te doen was, had ons paard nu nog op de renbaan gelopen... Hij is uit de rensport gehaald omdat zijn gezondheid bovenaan staat.
Hij heeft een kleine peesblessure gehad, een half jaar rust dus. Daarna had hij terug kunnen komen, pees is volledig genezen. Maar Liekie is een paard wat WIL winnen en daarom hebben ze hem eruit gehaald. Mocht hij om een of andere reden in de koers toch last krijgen van zijn pees (of een ander probleem) dan loopt hij door omdat hij door WIL gaan. Die is niet te stoppen.
Een super karakter voor de rensport, maar helaas niet voor zijn welzijn.
griebels schreef:Nee het skelet niet, maar je hebt het dan ook over minimale belasting voor het skelet.
En de bespiering ook niet, die had ze niet. Maar overbouwt is ze ook niet geweest. Ze is overigens nu 3 jaar en nog niet overbouwt (en ook niet aan het werk, maar staat nog lekker in de opfok).
Mijn paarden worden ook niet ingereden op 2 jarige leeftijd hoor, maar pas als ze 3,5 is.
Luckystory schreef:griebels schreef:Nee het skelet niet, maar je hebt het dan ook over minimale belasting voor het skelet.
En de bespiering ook niet, die had ze niet. Maar overbouwt is ze ook niet geweest. Ze is overigens nu 3 jaar en nog niet overbouwt (en ook niet aan het werk, maar staat nog lekker in de opfok).
Mijn paarden worden ook niet ingereden op 2 jarige leeftijd hoor, maar pas als ze 3,5 is.
3,5 is nog aanvaarbaar (alhoewel ik zelf mijn paarden pas zou opleren op hun 4 à 4,5 of later, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur)
Minimale belasting? vergis je niet, een race is geen minimale belasting maar net een heel zware belasting.
Het is niet voor niets dat er een hoop afwijkingen zijn die erg veel bij racepaarden voorkomen. Als we het daar over hebben op school (ik studeer diergeneeskunde) wordt er altijd gezegd: "dit komt vooral voor bij paarden die op jonge leeftijd te zwaar belast zijn, en je zal dit dus vooral tegenkomen bij renpaarden"
Is dit toeval denk je? Of heeft mijn prof het fout?
Luckystory schreef:Dat hij die peesblessure kreeg tijdens een buitenritje kan inderdaad brute pech zijn. Maar heb je je nooit afgevraagd of die pees misschien al niet wat beschadigd was, en daardoor zwakker zodat hij toen op die buitenrit geblesseerd raakte? (Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat dat persé zo hoeft te zijn, maar mij zou het alleszins niet verbazen moest dit het geval zijn)
Maar ach, hier valt eigenlijk niet over te oordelen. Mijn merrie heeft haar sprongewricht wel kapot gekregen op 5-jarige leeftijd zonder dat ze gereden werd of zo. Brute pech. sh*t happens
Sorane schreef:Die ketting is normaal ja. In de renwereld (ook in Nederland) staat het welzijn van de dieren op een zielige tweede plaats ver achter de absolute nummer 1 GELD!
Die dieren worden vaak op 1 jarige leeftijd al beleerd.
Het is de meest walgelijke tak van de paardensport. Ik meen op Bokt ook enige mensen te zijn tegengekomen die deze "sport" beoefenen en beschermen.
Tja je bent dierenliefhebber of je bent het niet.
Maar goed dat is wat offtopic.
Wat een geld voor een paard. Moet hij morgen het loodje leggen, dan ben je goed ziek als eigenaar zijnde.
griebels schreef:Ik ben nog geen afwijkingen tegen gekomen in de tijd dat ik renpaarden van dichtbij zie...
Een race is idd een zware belasting, maar zoals ik al zei... Ze lopen niet elke week een koers en daarbij moet je je eerst maar eens verdiepen in de training van een renpaard. Voordat iemand zulke uitspraken doet.
Sjoert schreef:Dit topic gaat over het feit dat er een jong renpaard voor een mooi bedrag verkocht is en niet over de leeftijd van opleren/beleren van paarden.
Als men die discussie wil voeren, kan er een topic worden geopend op bv PP.
Hier graag ontopic blijven.
Woogy schreef:een of andere ferguson heeft hem gekocht....