Ik ben bang dat mijn kat de vogelgriep krijgt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:21

Nou Tenshi, ik vind aanrijden OOK een hele goede rede om een kat binnen te houden.

Tenshi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:32

True. Maar dat heeft mij en mn ouders nooit tegengehouden onze katten binnen te houden, die beesten kunnen binnen gewoon hun ei niet kwijt, ik heb liever dat ze zich buiten kunnen vermaken dan dat ze zielig binnen moeten blijven.

blackheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 14:36

Ach een mens kan ook worden aangereden, moeten wij dan ook binnen blijven?

Wij hebben overigens een heel katvriendelijke buurt

Anoniem

Re: Ik ben bang dat mijn kat de vogelgriep krijgt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:40

Mijn katten zijn altijd al binnen geweest (woon langs drukke weg en er worden hier om de haverklap katten dood gereden). Dus 'opgehokt' zijn ze wel, hoewel ze hier binnen genoeg ruimte hebben om rond te rennen, te spelen etc.

Ik kan me trouwens best voorstellen dat katten het leuk vinden om buiten te 'jagen' etc. maar ik zou mijn katten eigenlijk alleen buiten willen laten als ik in de middle of nowhere zou wonen.

Overigens is mijn jonge katje op het moment erg druk met het spelen met zijn speelgoedmuis en toont hij niet bepaald ongelukkig

blackheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 14:43

Het is maar net wat ze gewend zijn.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:45

x4you schreef:
Ach een mens kan ook worden aangereden, moeten wij dan ook binnen blijven?

Beetje dom he. Kan jij je katten de verkeersregels (eerst naar links kijken, dan naar rechts en NOOIT van achter een geparkeerde auto de weg op rennen) leren? Dat kun je bij mensen wel namelijk.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:50

Dat ben ik wel met Desiree eens hoor. Er worden bij ons op stal regelmatig katten doodgereden. Deze zomer waren er 12 katten (waren 2 nestjes), door een wegomleiding kwam er een poos een hoop extra verkeer daarlangs, er zijn 3 katten overgebleven. Alle mensen die daar wonen, bezoekers en pensionklanten leven echter nog, dus er is wel degelijk een verschil tussen katten en mensen.

blackheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 14:58

ja ok daar moet ik jullie ook gelijk in geven.

als ik in de stad zou wonen, zou ik het ook overwegen om de kat binnen te houden. maar wij wonen in een wijk met weinig verkeer, en heb nog nooit meegemaakt dat een kat hier is verongelukt.
dan nog als je een kat wil binnnen houden doe het dan van jongs af aan. mijn katten zijn er al te oud voor.

maar nu ontopic

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 15:01

En dat ben ik allemaal volledig met je eens hoor .

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:06

x4you schreef:
@ Desiree: Dat is idd van de zotte om alle dieren maar te ruimen, dan kunnen de mensen ook even goed geruimd worden, wij kunnen het ook krijgen!

Hebben jullie ook tips om de kat binnen te houden, en er voor te zorgen dat ie zich niet teveel verveeld?

Heb niet alles gelezen hier maar loop je niet een beetje erg hard van stapel nu??

Ten eerste ìs er nog niet eens vogelgriep in NL en als het echt zo is dat het via huisdieren op mensen overgebracht wordt dan hoor je daar echt wel over op het journaal e.d.. Ga het je kat (en jezelf) alsjeblieft niet bij voorbaat al moeilijk maken!!

Hou de site van het ministerie gewoon in de gaten.

Als laatste moet je altijd zien te voorkomen dat je kat een vogel vangt. Je kunt hem het beste bij zonsop- en -ondergang, als het schemert en de vogels eten zoeken, binnen houden.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:16

sjietaah schreef:
Mijn kat mag zowiezo niet naar buiten.. De buurman heeft ene luchtbuks en daarmee schiet hij op katten en honden..
Dus dat wil ik niet met mijn Kyratje..

Ik zou eens aan die buurman vragen waar hij die luchtbuks heeft gekocht........ }>

En verder, citaat uit BN de Stem

Zaterdag 18 februari 2006 - ROTTERDAM – Katten zijn vatbaar voor de vogelgriep. Dat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Toch vindt viroloog Ab Osterhaus het nog te vroeg voor een oproep om alle katten binnen te houden. Virologen van de universiteit hebben experimenten gedaan met katten, omdat die nogal eens achter vogels aanzitten. Bovendien zijn bij eerdere uitbraken in Aziatische landen tijgers ziek geworden van besmet kippenvlees.

„Katten zijn vatbaar voor het virus. Als een kat een besmette vogel te pakken krijgt, kan hij ook vogelgriep oplopen“, aldus prof. Osterhaus. Vooralsnog ziet hij geen reden alle katten binnen te houden. „Dat hangt van de verspreiding van het virus af.“

Besmette katten kunnen de ziekte ook op andere katten overbrengen, weet dierenarts en viroloog Van Rooij van het Centraal Instituut voor Dierziekte in Lelystad. Hij denkt dat het zinvol is te onderzoeken of ook honden besmet kunnen raken met het voor mensen gevaarlijke H5N1-virus.

Zijn die ettenbakken dus weer allerlei rottige testen met katten en vogels aan het uithalen.

En verder, tja, er is weinig veranderd t.a.v. gesleep met dieren over de hele wereld, overvolle stallen en ga zo maar door. MKZ, varkenspest en gewone vogelgriep hebben kennelijk nog niet genoeg indruk op ons mensen gemaakt. En nu slaat de natuur terug: met een virus dat dodelijk is voor mensen. Gaan we het eindelijk begrijpen????

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:23

x4you schreef:
Mijn moeder heeft mij aangeboden om de katten in te laten enten, denken jullie dat het dat voorkomen kan?

Idd wat desiree zegt, ik had er ook over met mijn moeder over inenten. Wij beide denken zelfde, hoe de pluimvee enten als er geen eens vaccin is

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:24

Marijke82 schreef:
Dat is niet onnatuurlijk
Ik heb 2 raskatten van 600 euro per stuk, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om ze buiten te laten en daar is echt niks onnatuurlijks aan

Tjonge jonge, dus omdat ze toevallig duur waren is het normaal dat ze nooit naar buiten mogen??? En het is sowieso onnatuurlijk om een dier binnen te houden. Maak dan nog een grote ren in je tuin of scherm je balkon af maar laat ze alsjeblief af en toe een frisse neus halen.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:32

Marijke82 schreef:
Omdat het jagers zijn, ze komen gewoon niet meer terug naar huis of worden gestolen.

Dat geldt inderdaad voor alle katten, behalve het stelen dan. Het zou voor mij weer een extra reden zijn om geen kat op bestelling aan te schaffen.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:36

Mijn moeder zei dat laatst op het nieuws was dat je je kat het beste binnen kon houden.
Onze kat houden we nu binnen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:38

Kayla schreef:
Dat ben ik wel met Desiree eens hoor. Er worden bij ons op stal regelmatig katten doodgereden. Deze zomer waren er 12 katten (waren 2 nestjes), door een wegomleiding kwam er een poos een hoop extra verkeer daarlangs, er zijn 3 katten overgebleven. Alle mensen die daar wonen, bezoekers en pensionklanten leven echter nog, dus er is wel degelijk een verschil tussen katten en mensen.

Maar dit is weer zo'n typisch voorbeeld van mensen die te beroerd zijn om hun dieren netjes te steriliseren en in de gaten te houden.

Maar goed, genoeg gequote (en inmiddels toch alles gelezen ). Ik hou mijn kat pas binnen als er daadwerkelijk vogelgriep in NL is èn op het journaal/website ministerie wordt geadviseerd katten binnen te houden. Ik hou niet van paniekvoetbal.

Daarnaast is het ook besmettelijk voor mensen dus volgens mij loop ik meer risico dan mijn kat. En ze zullen mij eerst moeten ruimen voor ze mijn kat kunnen ruimen!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 17:38

Mandyy er ìs nog niet eens vogelgriep hier! De mondkapjes schijnen trouwens ook al overal uitverkocht te zijn....

cecieltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:19

mijn katten zitten altijd al binnen dus dat is niet zo'n probleem. De katten van mijn moeder komen buiten en ze zegt dat als er vogelgroep in NL komt, dat ze de katten binnen gaat houden omdat zij ook wel eens een lekker vogeltje lusten.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:22

ellenlouise schreef:
sjietaah schreef:
Mijn kat mag zowiezo niet naar buiten.. De buurman heeft ene luchtbuks en daarmee schiet hij op katten en honden..
Dus dat wil ik niet met mijn Kyratje..

Ik zou eens aan die buurman vragen waar hij die luchtbuks heeft gekocht........ }>

Jah en dan ga ik er zelf een halen en ga ik hem geschieten..

Tsjah..
Ik praat maar niet teveel met de buurman, zeg maar helemaal niet praten.. Hij spoort niet helemaal.. Toevallig heeft hij gisteren de kat van de overburen overhoop geschoten.. Kruid in het pootje en dat moest afgezet worden..

We willen hem hier weg hebben, we hebben hier een kattenbuurt.. En hij schiet ze allemaal overhoop..

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:29

Hoog tijd dat je alle kattenliefhebbers eens optrommelt en die man met een bezoekje vereert. Wie weet kunnen jullie het samen oplossen en als ie niet luistert kunnen jullie hem met gelijke munt terugbetalen zeg maar

Dreigen met aangifte bij de politie doen kan natuurlijk nooit kwaad.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 15:19

ellenlouise schreef:
Kayla schreef:

Maar dit is weer zo'n typisch voorbeeld van mensen die te beroerd zijn om hun dieren netjes te steriliseren en in de gaten te houden.

Veel boeren mensen hebben katten alleen maar om ongedierte te verdelgen. Meer niet. Katten mogen bij hen geen geld kosten, alleen maar opleveren (lekker eenrichtingsverkeer ja, ik weet het). Een boer hier in de buurt krijgt altijd jonge katjes. Hij doet ze niet weg. Want hij wil nog wat over houden omdat er ook een hoop verdwijnen, o.a. onder de auto.

Overigens staat steriliseren los van aangereden worden. Als je kat buiten loopt kun je niet op hem letten, onmogelijk. Het is een keuze: ik hou hem in het oog, maar dan moet ik hem binnen houden of ik laat hem los maar dan verlies ik hem wel uit het oog met alle risico's van dien.

De laatste zou mijn keuze niet zijn als ik een kat had waar ik van hield.

MAar over ruimen gesproken, het schijnt al voorgekomen te zijn dat bij ruimingen van vee bij een dergelijke uitbraak ook de overige dieren (dus OOK huisdieren) gedood werden. Het klinkt onwaarschijnlijk gewoon want ik snap niet dat die lui er mee weg komen en dat het niet in de media verschijnt.

Alinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 17:03

Desiree schreef:
Overigens staat steriliseren los van aangereden worden. Als je kat buiten loopt kun je niet op hem letten, onmogelijk. Het is een keuze: ik hou hem in het oog, maar dan moet ik hem binnen houden of ik laat hem los maar dan verlies ik hem wel uit het oog met alle risico's van dien.

De laatste zou mijn keuze niet zijn als ik een kat had waar ik van hield.

Dus omdat bij ons thuis de katten wel naar buiten mogen houden wij niet van onze katten? We houden zielsveel van onze beestjes!
Wij hebben thuis al heel erg lang katten, en de twee katten die zijn overleden zijn overleden door kanker en een infectie die in het pension was opgelopen. Wij hebben nog nooit gehad dat een kat is weggelopen of onder een auto is gekomen of wat dan ook. We wonen uit de buurt van drukke wegen zo'n beetje tegen weilanden aan. Ze worden alleen binnengehouden met oud en nieuw of als ze aan het jagen zijn in de weilanden. Waarom zouden onze katten niet gewoon buiten mogen lopen? En dat er dan geroepen word dat wij daarom niet van onze katten houden kan ik echt pislink om worden.
Hou sta jij dan bijvoorbeeld tegen de bijv. New Foresters die in Engeland ook gewoon los rondrennen?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:37

Waar heb ik gezegd dat mensen die hun kat buiten laten niet van hun dier houden? Een expliciet citaat s.v.p.!

Ik heb er niets op tegen dat in het uitgestrekte Engeland new Foresters los rondrennen.

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:40

missnynke schreef:
er worden volgens mij nu ook al erg veel kippen anoniem geslacht, omdat men geen zin heeft in ophokken...

Die van mij zijn ook geslacht, omdat mijn vader een onwijze lage afweer heeft door zijn medicijnen dus die griep is levensgevaarlijk voor hem! Ik heb liever dat die domme kippen dood zijn dan mijn vader!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:52

Ik zou liever domme mensen dood zien....