Absurt gewoon!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Absurt gewoon!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:15

Dat het onzinnig is om asielzoekers hierop aan te spreken ben ik met je eens. Het is een organisatie van Surinaamse nederlanders die bezig is om te kijken of de naam aangepast kan worden.

Maar de naam negerzoen is gewoon niet discrimerend bedoeld.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:53

Karl66 schreef:
Dat het onzinnig is om asielzoekers hierop aan te spreken ben ik met je eens. Het is een organisatie van Surinaamse nederlanders die bezig is om te kijken of de naam aangepast kan worden.

Dat is nou juist de onwaarheid. Er wordt vandaag de dag nog mee gescholden. De negerzoen stamt uit een tijd waar op zwarte mensen werd neergekeken.

Je kan je afvragen of het heel erg is, tegenover de gehele zwaarte van de slavenhandel, een woordje af te schaffen. Er is nooit een vereffenis geweest nadat slavernij werd afgeschaft, dus om met z'n allen even flink de Nederlanders uit te hangen en ons voorál vast te houden aan het geweldige erfgoed (ahem) van ons land, af te zetten tegen alles wat een zgn. dreiging tegen ons land is, vind ik te ver gaan. Ik vind het een discussie waar iets respectvoller mee om mag worden gegaan, gezien alle gruwelen die Nederlanders jegens Surinamers hebben begaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:58

negerzoen als scheldwoord Als ik er al een associatie bij krijg is dat een negerzoen de lekkerste zoen is, maar verder niet.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:43

wat een onzin.

maar goed ik wist niet dat negerzoenen een scheldwoord was. Maar het bestaad al heeel lang.

Het wordt steeds erger in nederland. Als wij een alogtoon uitschelden voor bijv buitenlander dan is het rasitme. Maar tegen ons mogen ze wel kaaskop zeggen bijv

Maar goed. Ik denk maar dat ik in belgie ga wonen ofzo. Als ik op mezlf ga

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 00:46

Ze kunnen indd gaan overdrijven zeg
Dit is niet rasictisch, dit is al een naam die al heel lang zo is
Ze moeten wel ff goed het verschil tussen racistisch en niet gaan leren zeg

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 04:18

ik vind het belachelijk. Die dingen heten nou eenmaal zo, dus laat het gewoon z'n naam houden!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 08:04

Paraat schreef:
Karl66 schreef:

Dat is nou juist de onwaarheid. Er wordt vandaag de dag nog mee gescholden. De negerzoen stamt uit een tijd waar op zwarte mensen werd neergekeken.

Je kan je afvragen of het heel erg is, tegenover de gehele zwaarte van de slavenhandel, een woordje af te schaffen. Er is nooit een vereffenis geweest nadat slavernij werd afgeschaft, dus om met z'n allen even flink de Nederlanders uit te hangen en ons voorál vast te houden aan het geweldige erfgoed (ahem) van ons land, af te zetten tegen alles wat een zgn. dreiging tegen ons land is, vind ik te ver gaan. Ik vind het een discussie waar iets respectvoller mee om mag worden gegaan, gezien alle gruwelen die Nederlanders jegens Surinamers hebben begaan.

Dit vind ik nou het meest rare wat ik ooit gelezen heb........ geen vereffenis geweest??????? als we Suriname en de Antillen geen potten met geld hadden gegeven de afgelopen 200 jaar dan hadden wij nu nog geen belasting hoeven betalen...... Nederland is zooooo bezig geweest in die landen om alles op de rit te krijgen voor hun.....

En daarnaast heb IK die gruwelen niet gedaan........ misschien mijn overoveroveroverovergrootvader........ Kom nou

In de middeleeuwen zijn er ook gruwelijke dingen gebeurd. In het stenen tijdperk ook........

Het is een stuk geschiedenis met nadruk op GESCHIEDENIS

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 09:45

Karl66 schreef:

[/quote]
Dit vind ik nou het meest rare wat ik ooit gelezen heb........ geen vereffenis geweest??????? als we Suriname en de Antillen geen potten met geld hadden gegeven de afgelopen 200 jaar dan hadden wij nu nog geen belasting hoeven betalen...... Nederland is zooooo bezig geweest in die landen om alles op de rit te krijgen voor hun.....

En daarnaast heb IK die gruwelen niet gedaan........ misschien mijn overoveroveroverovergrootvader........ Kom nou

In de middeleeuwen zijn er ook gruwelijke dingen gebeurd. In het stenen tijdperk ook........

Het is een stuk geschiedenis met nadruk op GESCHIEDENIS
[/quote]

idd..hier ben ik het mee eens...
en de toon van de TS'er, tja als jij dat vindt prima...
ieder heeft gelukkig zo zijn beredenering en mening....

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:53

Gelukkig zijn sommige meningen wat breder en beter geïnformeerd dan anderen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:54

leg uit?????

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:01

http://www.suriname.nu/301ges/slavernij01.html

misschien kun jij me uitleggen wat je zo werkelijk vind aan een vergelijking tussen stenen tijdperk/middeleeuwen en de gesch. van de slavenhandel. Ik hoop dat je wat aan de site hebt.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:04

Lieve schat, 200 zo niet meer jaar geleden waar HEB je het over???

En dan NOGMAALS, Nederland heeft ZAT boetedoening gedaan. Je wil niet weten hoeveel geld er in die landen gepompt is EN nog gedaan wordt...

Ennuh volgens jouw visie.......... wanneer hebben wij dan onze schuld ingelost??? graag met jaartal erbij

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:07

Dit gaat helemaal niet om schuld dan wel boete. Zoiets dergelijks is sinds de bijbel in de dikke van dale gekropen.

Waar het mij om gaat, is wat langere neusjes en begrip voor de mensen die het woord liever zien gaan dan komen

Maarja, dat het 200 jaar geleden is maakt inderdaad dat niemand de feiten meer hoeft te lezen

(en natuurlijk heeft slavenhanden tot op heden helemaaaaal geen voelbare afdrukken meer achtergelaten heh)
Laatst bijgewerkt door Yabloko op 25-02-06 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:09

hmzzz TIP, lees je eigen posts nog even terug

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:10

voor jou speciaal, zal ik nog even een kernzinnetje herhalen.

Ik heb persoonlijk nergens problemen mee. Maar gezien onze geschiedenis kijk ik niet raar op als er mensen zijn die de naam "negerzoenen" liever willen veranderen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:12

speciaal voor jou, wat je zelf geschreven hebt

Paraat schreef:

ladylay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 14:13

Paraat schreef:
Gelukkig zijn sommige meningen wat breder en beter geïnformeerd dan anderen

beetje gewaagde constatering, en dat dan op 1 mening van 1 onderwerp

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:14

en wat wil jij met mijn stuk zeggen? Ik denk dat wat ik te zeggen heb, heel duidelijk daar in terug te vinden is.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:14

absoluut heel duidelijk, en ik ben het dus absoluut niet met je eens

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:16

Je bent het niet met mee eens om wat respectvoller met de discussie om te gaan? Dan laat ik het hierbij

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:17

hoe moet het nog respectvoller dan???????

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:29

Wat ik mis in alle reacties op het forum is enigzins begrip dan wel bewustzijn van de eigenlijke reden waarom het woord "negerzoen" in opspraak is. C'est ca.

Ik gun ieder zijn eigen waarheid en meest voor de hand liggende conclusies en meningen, maar het is altijd zo makkelijk en veilig om het maar meteen bij "meningen" te houden. Het allermoeilijkste is niet gelijk tot een conclusie komen, maar om open te blijven staan, word maar weer eens bewezen.

[edit] (ohja, en dit dus niet als een 1-op-1 discussie, KiWi, maar gewoon een constatering van dit gehele forum)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:32

hihi Ik snap ook werkelijk niet hoe de naam van een overheerlijke koek enigsinds in opspraak kan zijn. Evenals Moorkop, zwarte piet.....

Hoe kan iemand zich daar nou over opwinden? Ik hoor ook echt niemand zeuren over Pimmetjes, of Jodekoeken...... En er zijn nog wel joden in leven die echt ook hele verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt........

Mijn mening is dus heel duidelijk, pure koeienpoep...... gaat werkelijk nergens over

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:35

En dáár is inderdaad het punt dat ook een beetje langs me heen gaat; een negerzoen is positief. Het is een traktatie en een lekkernij.

Maar evengoed begrijp ik de mensen wel die het woord verbinden met onderdrukking, want zo is het woord wel ontstaan... en zowel het blijven áls het verdwijnen van het woord kan me niet deren, wel vind ik het interessant wat er zo gaande is.
Laatst bijgewerkt door Yabloko op 25-02-06 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:37

jaaaa, kom ik weer....... meer dan 200 jaar geleden