Vogelgriep in Duitsland!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:03

Ik vind het erg dat het in zeeland is bah bah bah ... Ik ga de buurman en de achterbuurman maar eens aanspreken .

rina

Re: Vogelgriep in Duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:05

Hier de persberichten van zowel de Nederlandse Overheid
http://www9.minlnv.nl/servlet/page?_pageid=104&_dad=portal30&_schema=PORTAL30&p_item_id=119768

Als ook die van de Duitse, en dan specifiek die van Niedersachsen (omdat ik daar woon)
http://www.ml.niedersachsen.de/master/C16788423_L20_D0_I655_h1.html

In Duitsland moet alles dus weer vanaf vrijdag binnen blijven. In Nederland vanaf maandag.

En die regels in NL gelden ook voor hobbymatig gehouden vogels, tenzij.................... nou ja daarvoor moet je even het bericht lezen.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:09

Volgens mij kan je het niet krijgen als je vlees ofzo eet hoor, dat vertelde mn biologieleraar..

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:10

Hebben jullie allemaal de griepprik gehad??

Rinoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:11

Nee klopt marrepar. Als je het maar goed verhit, maar dat moet altijd al bij kip en eieren ivm salmonella.

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:12

Brrr.. mijn broer ligt nu ook op bed met griepverschijnselen.. Wel griezelig..

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:16

Laatst bijgewerkt door Angeliek op 15-02-06 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:20

Gatsie !!!!!

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:27

Ik woon zelf in de bebouwde kom.. En ik heb 2 duiven die in een buitenvoliére + nachthok zitten..
In zo'n artikel stond dat de bebouwde kom niet erg gevaarlijk was.. Is het nu wel of niet nodig om mijn duiven binnen te houden?? (kzou niet weten waar )

Ik was het wel van plan.. Maar als het echt niet hoeft of als het niet dreigend is dan zou het in principe niet hoeven..

2misty2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:28

Het komt wel erg dichtbij ja!Eng is het zeker maar ik probeer er zo min mogelijk bij stil te staan anders maak je jezelf alleen maar gek en banger.En hoe het met besmetten enz gaat geen idee.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:29

ik heb een heel project gedaan over vogelgriep. Een paar feiten op een rij

- je kan niet ziekworden van het eten van vogels, mits ze gaar zijn. Wel kan je ziek worden van het plukken van de kippen en het klaarmaken van de kip.
-De griepprik geeft geen bescherming tegen vogelgriep. De eiwitmantel is niet humaan, dus je lichaam herkent deze niet. De griepprik biedt alleen bescherming tegen het griepvirus waar je voor bent ingeent.
- Een vaccin maken heft nauwelijks zin. Het duurt 6-10 jaar voor er een vaccin is. Bovendien worden die meestal in kippeeieren gekweekt. Hierdoor is het een vrij traag proces, en dat het gebeurt in vogels roept nu ook wel wat twijfel op.
-Als het uitbreekt is het volgens virologen binnen 3 maand de wereld rond, en dat is in het gunstigste geval.

De grootste angst is dat het uitbreekt in Afrika. Daar heeft het namelijk de kans om flink uit te breiden zonder dat er alarm wordt geslagen. De informatie voorziening is slecht en er is weinig geld beschikbaar...

Ookal is het overal ter wereld volgens experts een niet in te dammen ramp. De meeste HN virussen hebben de besmette mensen een overlevingskans van 40-50 %.......

Bbbbrrrrr... Ik krijg het er koud van

Als je meer info wilt, kan dat altijd. We hebben toen alle beschikbare info uitgeplozen.. Oja, ik ben 5e jaars student Medisch Biologie

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:31

Ik krijg het hier ook helemaal koud van.. Wat eng!
Iemand zei hier dat paarden ook besmet konden raken. Is dat zo?
*Zat ik nu maar lekker in mijn eentje op de zuidpool ofzo.. *
Laatst bijgewerkt door Angeliek op 15-02-06 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:32

2misty2 schreef:
Het komt wel erg dichtbij ja!Eng is het zeker maar ik probeer er zo min mogelijk bij stil te staan anders maak je jezelf alleen maar gek en banger.En hoe het met besmetten enz gaat geen idee.

De besmetting gaat meestal via uitwerpselen. Het virus nesteld zich vooral in cellen in de darmen.. De angst is dat het in het water komt, geen water meer uit de kraan??
Misschien eerst koken, volgens mij gaat een virus boven de 70 graden dood. Maar dat moet ik weer even opzoeken hoor..

edit; als het van mens op mens overdraagbaar is, is het vaak net zo besmettelijk als een ander griepvirus. Vooral via hoesten dus. Het is moeilijk te voorspellen hoe besmettelijk het virus is.
Virussen muteren erg vaak, waardoor eigenschappen veranderen.

De laatste grote pandemie was de Spaanse griep; hierbij waren vooral gezonde mensen de dupe..
Laatst bijgewerkt door trisca op 15-02-06 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:32

Ik zou uit voorzorg er voor zorgen dat ik alles binnen kon halen. Ook bij hobby bedrijven, die kunnen het immers net zo goed krijgen en verspreiden. Ik moet zeggen dat ik meer schrik voor deze ziekte heb dan voor de MKZ. Omdat het nu ook voor mensen erg gevaarlijk wordt. Ik vind ook dat de Nederlandse overheid hierin veel te gemakkelijk denkt. Ik wil niet zeggen dat ik de MKZ minder erg vond, ik zat namelijk midden in een crisisgebied.

Wij hebben duiven en ik hoop dat die dus ook niet meer buiten komen.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:34

@ Trisca; Heb je ook nog iets positiefs? Ik krijg nu kippevel!

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:36

Eenmaal het virus gehad, kun je het dan een 2e keer krijgen??

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:43

adriana schreef:
@ Trisca; Heb je ook nog iets positiefs? Ik krijg nu kippevel!

Uuuuhhmmm...

Er is iemand bezig die denk een vaccin te hebben.. De kans dat het exact tegen het virus is wat uit zal breken is onwaarschijnlijk door de snelle en onvoorspelbare mutaties. Maar als het deels overeenkomt, leert het lichaam het virus eerder herkennen, wat hoop geeft.

Paarden kunnen het virus inderdaad ook krijgen. Er zijn pandemieen bekend die over zijn gegaan van vogels naar varkens naar mensen. Een paard zou ook als tussen gastheer kunnen dienen. Dit lijkt mij zeer waarschijnlijk, omdat het virus al een paar keer mensen heeft besmet.

Het gevaarlijkste is nu( nu wordt het iets ingewikkelder);

Als iemand met een gewone griep het N5H1 virus krijgt, kan in het lichaam het RNA van de 2 virussen gaan recombineren. Hierdoor kan er een virus ontstaan die van mens op mens over kan gaan. Dit is de enige stap die het virus nog moet overwinnen om een pandemisch virus te worden...

Als je het virus hebt gehad, is dat net als het griepvirus. Na een mutatie is het virus weer gewapend tegen jou immuunsysteem en kan je weer ziek worden.
Toch zal je lichaam het virus sneller herkennen, omdat hij de memory cellen van de vorige besmetting nog heeft en delen van het virus zal herkennen

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:46

Oh.. Hier wordt je helemaal depri van..

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:47

Zeg dat wel....

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:47

sorry

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:51

even nog wat info uit ons rapport:

A pandemic is defined as an outbreak of an infectious disease that affects people over an extensive geographical area. The influenza pandemic of 1918-1919 killed more people than World War I, the total number of deaths is estimated somewhere between 20 and 50 million people. It has been cited as the most devastating epidemic in recorded world history. Known as "Spanish Flu" or "La Grippe" the influenza of 1918-1919 was a global disaster [1]. The danger of a similar or even more devastating pandemic influenza outbreak is still present, many scientists believe. Indeed, historical data from the past centuries suggest a pandemic-like outbreak has occurred about three times every century. This principle also applies for the past century. Besides the mentioned ‘Spanish flu’ the ‘Asian flu’ (1957) and the ‘Hong Kong flu’ are the other flu outbreaks that fit the description of a pandemic. Recent cases of humane infection with the H5N1 ‘bird flu’ influenza virus have sparked awareness concerning the threat of a new pandemic. No immunological resistance against this subtype of the influenza virus has been build up in human populations yet. Therefore, if the H5N1 virus acquires an increased ability to infect humans and becomes transmittable from person-to-person combined with significant virulence as a trait, the next pandemic could become reality. The progression of an influenza pandemic is classified into six stages. The different stages will be discussed below.

• Stage 1. No anomalies.
• Stage 2. Animals (usually birds initially) massively die as a result of infection by a influenza virus.
• Stage 3. Small group of people get infected by a animal-derived influenza virus. No human-to-human infections occur.
• Stage 4. Some human-to-human infections occur in addition to regular animal-to-human infection. Morbidity and mortality high amongst infected persons.
• Stage 5. Regular human-to-human infection, restricted to a small area. Morbidity and mortality high amongst infected persons.
• Stage 6. Human-to-human infections in large parts of the world. Morbidity and mortality high amongst infected persons; a pandemic.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:26

Ik heb gehoord dat als het virus in Nederland uitbreekt ongeveer een kwart van de bevolking ziek wordt (dus 4 miljoen) en dat daar 1% van sterft dus 40.000
Het is natuurlijk een heel ander verhaal als het ook van mens op mens overgedragen kan worden. Maar zolang dit niet gebeurd maak ik me echt niet druk want de vogelgriep heerst nu drie jaar (als ik het goed heb) en er zijn nog geen 200 mensen in de hele wereld aan gestorven. Je hebt eerder kans om aan kanker te overlijden of overreden te worden dan dat je aan de vogelgriep sterft.

Maar als het straks misschien van mens op mens verspreid kan worden dan wordt ik toch wel echt bang hoor.

Annet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:01

Eng, Eng, Eng

Zijn er eigenlijk vaccinaties voor vogelgriep?
Hopelijk verspreid het niet van Mens op Mens..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:09

AnnetJ schreef:
Eng, Eng, Eng

Zijn er eigenlijk vaccinaties voor vogelgriep?
Hopelijk verspreid het niet van Mens op Mens..

Zoals ik al eerder zei, er is geen vaccin. Het virus muteerd veel sneller als wij een vaccin kunnen maken, dus is het weer achterhaald.

Ik ben bang dat het binnen korte tijd wel van mens op mens overdraagbaar wordt. Het aantal mensen besmet door vogels stijgt. Dan hoeft er maar 1 bij te zijn die zelf een menselijk virus draagt...
Er zijn trouwens al gevallen van mens op mens besmetting in Azie....

De medicijnen zijn vooral virusremmers. Er is echter maar 1 fabriek die deze maakt en die heeft voor de komende 10 jaar al bestellingen lopen.. Alle landen willen deze tamiflu in huis hebben..

Er zijn echter ook al twijfels over dit middel. Het schijnt dat de normale dosis al voor halucinaties zorgt en om tegen het H5N1 te beschermen moet de dosis 2 keer zo veel zijn en 2 keer zo lang duren. Bovendien remt het de besmetting en zal je waarschijnlijk minder lang en minder ernstig ziek worden, bied geen volledige bescherming dus...

Wordt een mooie zooi denk ik..

Winged

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:12

aah!! hier krijg ik echt de rillingen van...
is er ook nog positief nieuws???
asjebliehiefd????