Roken???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

madelien

Re: Roken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:16

hm ik rook ook, maar zoals jullie nu praten over rokers dat ken ik niet hoor . ik geloof best dat er zulke mensen tussen zitten, maar niet in mijn omgeving.

ik rook, mijn vriend rookt, zijn moeder en zussen roken en mijn zus en haar vriend roken ook (mijn zus is zwanger, maar goed dat ze rookt is niet mijn keus). mijn ouders roken niet. als ik bij mijn (pleeg)ouders ben rook ik buiten. mijn (pleeg)vader heeft gesloten TBC en astma en weet ik veel wat nog meer en daar hou ik rekening mee. ook als hij bij mij komt zorg ik dat het huis gelucht is en rook ik in de keuken, buiten (als het niet koud is) of in een andere kamer, waar hij niet komt.

zelfde met feestjes in mijn huis. als ik weet dat er mensen komen die niet roken of mensen met baby's en kinderen dan hou ik het huis rookvrij en roken we in de logeerkamer. vaak merk ik wel dat inderdaad de niet-rokers er na een tijdje bij komen staan, omdat het daar gezelliger is.

buiten kan je mij niet verbieden om te roken, maar als ik merk dat er kinderen in de buurt zijn of mensen aan het eten zijn (een frietje ofzo) dan ga ik wel even ergens anders staan roken.
zelfde met uit eten gaan. ik kijk altijd eerst om me heen om mijn omgeving te inspecteren en als het naar mijn gevoel goed zit, dan steek ik er 1 op. mocht iemand er last van hebben en die persoon vraagt netjes of hij uit kan, dan maak ik me sigaret gewoon uit. geen probleem hoor .

toen ik nog werkte ging ik alleen roken in de daarvoor bestemde pauzes (lunch, koffie, thee enzo). nou moet ik zeggen dat ik op kantoor werkte met een rokershok en dikwijls is het voorgekomen, dat mijn baas aan mij vroeg of ik niet even een sigaretje wou gaan roken, tot hij nieuw werk voor me had (ik werkte toch iets sneller als hij had verwacht ). ja en dan deed ik dat.

al met al wil gewoon zeggen, dat als jij gewoon vriendelijk en met respect naar me toekomt over roken, dat ik dan heus niet bijt hoor . ik wil gerust mijn sigaret uitmaken voor een niet-roker, maar vraag het dan vriendelijk en ga niet hard lopen roepen: gatver dat stinkt ofzo want dan rook ik gewoon stug door.

oh ja, en dan nog iets in mijn familie heerst astma en heel veel familieleden hebben dan ook astma, vandaar dat mijn woonkamer rookvrij is met bezoek. ik pas me gewoon aan aan mijn visite hoe lief is dat .

ik heb zelf een lichte vorm van bronchitis, maar mijn zus heeft zware astma en rookt ook, dus tja voor haar ga ik me niet aanpassen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:38

Ludora schreef:
Ik ben roker.... Wij moeten buiten roken. Ik rook hier 3 sigaretten. 1 om 10 uur (koffiepauze) 1 om 13 uur (lunchepauze) en een om 16.00 uur (koffiepauze) Ik heb dus evenveel tijd als een ander en misbruik deze tijd niet.

Mijn schoonouders roken niet, ik rook daar dus ook niet, als ik wil roken ga ik naar buiten. Zij vinden dat achterlijk en willen dat ik binnen rook. Als ik daar dan wel binnen rook dan let ik er echt op dat het maar 1 of 2 sigaretjes zijn.

Een vriendin van mij rookt niet, ik rook daar dus ook niet... Als er kinderen zijn rook ik niet. In de stallen rook ik niet. Als iemand er last van zou hebben wanneer ik rook en ze melden dat op een normale manier maar ik direct mijn peuk uit. Dus ik pas me denk ik echt goed aan.

Ik denk dat er zo veel meer sociale rokers zijn, dus ik vind het best vervelend dat de rokers onderhand als criminelen worden afgeschilderd. Aparte ruimtes voor rokers en niet-rokers, prima, dat er een beter sociaal beleid moet komen, prima.....

Maar ik ben toch geen crimineel ??? Met alcohol en drugs wordt veel meer schade aangedaan, en wat doen ze daar concreet mee ?? Softdrugs legaliseren, en op partys pilletjes vanuit de overheid controleren, een dronke automobilist die iemand dood rijdt een taakstrafje geven..... Dát vind ik belachelijk, dan ben ik de crimineel toch niet ???

Rekening houden prima, en nu er steeds meer niet-rokers komen moet er meer rekening gehouden worden met, maar erg wordt ook wel wat overdreven...
Inderdaad.
Ik rook ook niet bij andere mensen.
Bij mijn oma bijvoorbeeld mag ik wel binnen roken en mijn tante doet dat ook vaak.
Maar ik weet dat ze het niet fijn vind dus ik loop wel ff naar buiten.
Bij een andere vriendin word ook binnen gerookt en daar rook ik ook wel gewoon binnen..
Bij mieke word niet binnen gerookt dus daar ga ik ook lekker naar buiten terwijl hun het niet erg vinden als er op een verjaardag gerookt word.
In een restaurant rook ik niet onder het eten.. ook bij andere mensen niet.
Als iemand bij mij in de buurt aan het eten is wacht ik wel ff.
Volgens mij ben ik best wel een sociale roker...
Als er ergens niet gerookt word doe ik het niet en als mensen het niet fijn vinden doe ik het ook niet..

smit_ilse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 20:54

doordat de meeste mensen zeiken over het roken en er toch wat mensen gestopt zijn moeten nu ook de niet-rokers boeten omdat er nu tekort bij de overheid binnen komt. Dus laat de rokers lekker roken!!! Tuurlijk houden we rekening met anderen maar idd niet als er iemand stom om je heen gaat roepen BAH DAT STINKT! dan gaat ie vast niet uit

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:03

Als zware astma- patiënt ga ik denk ik maar wijselijk mijn mond houden want ik word ****misselijk van de argumenten die sommige (ex)- rokers hier aandragen...

madelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:00

@rosaly heb ik je op een of andere manier beledigd?

@smit_ilse dat klopt. van ieder pakje marlboro die je koopt gaat 2,90 naar de staat.. stel je eens voor wat het met de belastingen doet als heel nederland stopt met roken

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:47

Wat een onzin!
Dan lopen er weer heel wat mensen minder rond met longkanker en dat scheelt de staat ook in kosten.
Bovendien minder opruimkosten want de straten liggen niet meer vol met peuken.

Ik ben me ervan bewust dat dit argument nergens op slaat, maar datzelfde geldt voor het argument dat roken goed is voor de economie!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:53

Lieke schreef:
Wat een onzin!
Dan lopen er weer heel wat mensen minder rond met longkanker en dat scheelt de staat ook in kosten.

Ik ben me ervan bewust dat dit argument nergens op slaat, maar datzelfde geldt voor het argument dat roken goed is voor de economie!

En toch denk ik dat de overheid meer geld opstrijkt aan het roken dan wat er uitgaat aan longkanker...
Ik weet dat ik dat denk en dat dit absoluut geen feit is.
Misschien klopt het van geen kanten..
Maar dat denk ik..

Groetjes een rookster die erg denkt aan haar medemens en vooral niet rokers...

madelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:58

Lieke schreef:

ik ben het met daantjuh eens wat betreft dat stukje over kosten van de staat.

verder wil ik ook nog zeggen dat de staat geld verdient aan al die peuken op straat, want als de politie ziet dat jij ook maar je as op straat aftikt, staat je een boete van €45,- te wachten

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 01:03

Ja en wat denk je als er geen peukje meer op straat ligt...
Dan zijn er ook weer minder banen....
Economie.. geld moet rollen...

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 01:05

daantjuhhh schreef:
En toch denk ik dat de overheid meer geld opstrijkt aan het roken dan wat er uitgaat aan longkanker...
Ik weet dat ik dat denk en dat dit absoluut geen feit is.
Misschien klopt het van geen kanten..
Maar dat denk ik..

Groetjes een rookster die erg denkt aan haar medemens en vooral niet rokers...

Is ook niet als een aanval op rokers bedoelt (als het zo over kwam).
Maar het komt bij mij over, dat wij als niet rokers maar blij moeten zijn met rokers omdat het anders nog slechter zou gaan met de economie.

En @ madelien. Dat het in de wet verboden is om de straat te bevuilen, betekend niet dat, dat ook bestraft wordt.
Op de stoep fietsen, propje op straat weggooien, kauwgom uitspuwen, niet stoppen voor zebra's enz enz is ook strafbaar, maar wordt in 99,9 procent van de gevallen door de vingers gezien.
Ken ook echt niemand die ooit beboet is voor as aftikken op straat ( of voor uberhaupt een peuk weggooien).

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 01:24

Er was laatst nog een vrouw die een zakje waar brood in had gezeten in de openbare prullenbak gooide en daar 75 euro boete voor kreeg.
Ze had de eendjes gevoerd en het zakje wilde ze gewoon netjes in de prullebak stoppen.
Ze kreeg de boete omdat het volgenbs de milieubeamte illegaal huis afval dumpen was...
Dat is toch te zot voor woorden.

Ook stond er een poos geleden in de krant een meneer die een vette boete had voor zijn peukie.

madelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 01:26

hahaha dan moet je maar eens even met mijn vriend praten, die is wel degelijk een keer beboet omdat hij zijn peuk uitmaakte op straat
en ik wil ook niet zeggen dat jullie "niet-rokers" blij moeten zijn dat we roken hoor absoluut niet ik wil alleen maar zeggen dat stoppen met roken ook consequenties heeft voor de economie.

verder ben ik wel een roker die rekening houdt met andere hoor

ElianeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 03:08

madelien schreef:
hahaha dan moet je maar eens even met mijn vriend praten, die is wel degelijk een keer beboet omdat hij zijn peuk uitmaakte op straat

en ik wil ook niet zeggen dat jullie "niet-rokers" blij moeten zijn dat we roken hoor absoluut niet ik wil alleen maar zeggen dat stoppen met roken ook consequenties heeft voor de economie.

verder ben ik wel een roker die rekening houdt met andere hoor

Oh ja, dus omdat het "goed" zou zijn voor de economie moeten we maar doorgaan met longen (en harten én bloedvaten én hersenen én ..) verpesten; geld moet immers rollen

Niet vervelend bedoeld, maar dit is echt wel een enórm non-argument .

Ik krijg heel vaak het idee dat veel rokers zich in allerlei bochten wringen om het roken maar goed te praten naar anderen. Hoewel ik me kan voorstellen dat je zo'n gevoel krijgt vanwege de negativiteit eromheen, lijkt me dat echt niet nodig; je kiest er zelf voor en daar hoef je ook geen verantwoordelijkheid voor af te leggen. Maar ga jezelf alsjeblieft niet aanpraten dat roken überhaupt enig nut heeft want dat is gewoon niet zo .

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:18

Wat mij het meeste stoort aan roken, is dat het niet goed voor mij is en dat dit geen bewuste keuze is die ik zelf heb gemaakt. Als ik besluit iedere dag 3 flessen wijn te drinken, dan is dat mijn eigen keuze en maak ik daar mijn eigen lever mee stuk en niet die van mijn omgeving. Op het moment dat ik ergens ga eten en mijn omgeving besluit te gaan roken, dan 'lijdt' (om het even heel zwaar te zeggen) mijn gezondheid daar onder. En dat vind ik redelijk asociaal. De oplossing is dus aparte ruimtes, en een rookverbod overal waar er geen aparte ruimtes zijn en dat betekent dus ook de buitenlucht als er andere mensen bij je in de buurt zijn. Wat ik in dat kader wel een mooie uitspraak vind is 'Jouw vrijheid eindigt waar mijn vrijheid begint'. Ik wil hiermee niet alle rokers voor het hoofd stoten, dit is gewoon hoe ik het zie en ik beweer hier niet dat iedereen die rookt asociaal is. Er zijn ook heel veel rokers waar je nooit last van hebt.
Er is overigens onderzocht dat mensen die zelf een verslaving hebben waar van ze eigenlijk ergens wel weten dat het slecht voor ze is, zelf niet op de hoogte (willen?) zijn van de risico's daarvan. Mensen die deze verslaving niet hebben zijn vaak wel op de hoogte van deze risico's. In het boek van Berk, L.E. (2005) 'Child development' staan de risico's van roken en (overmatig) drinken tijdens de zwangerschap redelijk concreet beschreven voor degenen die dit interessant vinden.

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:36

sphinxie schreef:
Wat mij het meeste stoort aan roken, is dat het niet goed voor mij is en dat dit geen bewuste keuze is die ik zelf heb gemaakt. Als ik besluit iedere dag 3 flessen wijn te drinken, dan is dat mijn eigen keuze en maak ik daar mijn eigen lever mee stuk en niet die van mijn omgeving. Op het moment dat ik ergens ga eten en mijn omgeving besluit te gaan roken, dan 'lijdt' (om het even heel zwaar te zeggen) mijn gezondheid daar onder. En dat vind ik redelijk asociaal. De oplossing is dus aparte ruimtes, en een rookverbod overal waar er geen aparte ruimtes zijn en dat betekent dus ook de buitenlucht als er andere mensen bij je in de buurt zijn. Wat ik in dat kader wel een mooie uitspraak vind is 'Jouw vrijheid eindigt waar mijn vrijheid begint'. Ik wil hiermee niet alle rokers voor het hoofd stoten, dit is gewoon hoe ik het zie en ik beweer hier niet dat iedereen die rookt asociaal is. Er zijn ook heel veel rokers waar je nooit last van hebt.
Er is overigens onderzocht dat mensen die zelf een verslaving hebben waar van ze eigenlijk ergens wel weten dat het slecht voor ze is, zelf niet op de hoogte (willen?) zijn van de risico's daarvan. Mensen die deze verslaving niet hebben zijn vaak wel op de hoogte van deze risico's. In het boek van Berk, L.E. (2005) 'Child development' staan de risico's van roken en (overmatig) drinken tijdens de zwangerschap redelijk concreet beschreven voor degenen die dit interessant vinden.

van het begin tot het einde volledig mee eens

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:56

Ik verdedig, of praat mijn verslaving nergens goed. Het is een stinkende, dure en zwaar ongezonde gewoonte. Alleen ik ben verslaaft. Als het makkelijk was om te stoppen, geloof me dan rookte ik al lang niet meer.

Waar het mij om gaat is dat hier sommige niet rokers mij (de rokers) als aso of zelfs crimineel bestempelen. En dat weiger ik te accepteren. Om gezondheidsredenen vindt ik dat een niet roker altijd voorrang krijgt, maar ik heb ook mijn behoefte, en een klein beetje respect, ookal ben ik nog zo dom bezig, mag ik wel hebben denk ik zo....

Ik ben me weldegelijk bewust wat ik mijn lichhaam aan doe met deze slechte verslaving. Een niet roker kan ook een verslaving hebben, alcohol en drugs, maar dan is het motto zeker; maar ik rook niet, ja ammehoela !!!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 11:01

Ik bestempel de roker niet als aso en dit was ook niet de bedoeling van het topic.

Wist je dat ik zelfs al benauwd word als er iemand naast mij komt zitten die rookt??

Het hangt in de kleren je ruikt het aan de adem enz.

Wij doen een wedstrijdsecretariaat en van de week kreeg ik een formulier binnen wat ik moest verwerken, ik werd accuut benauwd zo stonk het naar de rook toen het uit de enveloppe kwam.

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:16

Ik wil niemand als asociaal bestempelen, met mijn post wilde ik een ander gezichtspunt laten zien, namelijk dat er voor mij (of wie dan ook) een keuze wordt gemaakt ten aanzien van mijn gezondheid op het moment dat iemand een sigaret of sigaar aansteekt in mijn nabijheid. Ik denk niet dat veel mensen daar bij stil staan namelijk, en dat is mijn punt. Het gaat dan dus als roker niet bewust (als het bewust zou zijn is het asociaal), maar ik meld het hier zodat mensen er wellicht op een andere manier over nadenken. Als jij rookt en niet kunt stoppen is dat prima, ik heb vrienden en familie die graag willen roken, ook prima. Dat is hun keuze en daar heb ik respect voor . Ik zou het alleen wel kunnen waarderen als ze ook mijn keuze om mijn longen schoon te houden en dus niet te roken in mijn omgeving ook respecteren. Al wordt het alleen maar gevraagd op het moment dat ze een sigaret aansteken, dan betekent het al dat ze mijn keuze respecteren.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:21

Ik snap jou probleem helemaal, en dat is zeer zeker ook echt een vreselijk probleem. Ik mag er vanuit gaan dat mensen in jou omgeving ook zeker rekening houden met jou.

Helaas is het zo dat, stel ik kom jou tegen en ik weet niet hoeveel last jij er van hebt dat ik de stank niet meer kan weg toveren. Ik zal uiteraard dan niet in jou buurt roken. Maar peuken stinken altijd. En om jou probleem op te lossen zal dat dus eigenlijk betekenen dat er niemand meer moet roken (wat natuurlijk eigenlijk een goede zaak is) maar absoluut niet haalbaar.

Ik duidde niet eens op jou reactie door het openen van dit topic, maar er wordt door veel niet rokers gewezen naar de roker, alsof wij geen rekening houden met, en dat vindt ik niet terecht. Want laten we wel wezen over het algemeen zijn er vele ergere dingen (verslavingen) dan roken.

Als jij iemand in mijn vrienden kring zou zijn zou ik alles in het werk stellen dat jij nooit hinder zou hoeven te ondervinden van mijn gebrek. En dat niet iedere roker even sociaal daarin is klopt, maar ook niet iedere niet roker kan respectvol omgaan met de zwakte van een roker.

Die ventilatie is heel belangrijk, maar nog belangrijker, en dat geldt denk ik voor de hele wereld is wat meer respect en verdraagzaamheid naar elkaar toe.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:26

sphinxie schreef:
Al wordt het alleen maar gevraagd op het moment dat ze een sigaret aansteken, dan betekent het al dat ze mijn keuze respecteren.

Maar dat, en ik denk met mij ook echt wel vele andere, dat dat echt wel gebeurd.

In mijn eigen huis zal ik niet aan mijn bezoek vragen of ik mag roken, maar weet ik dat iemand er echt last van heeft of ze zullen het vragen of zeggen, zou ik daar altijd rekening mee houden, zelfs in mijn eigen huis.

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:28

Ik denk dat we al een heel eind zijn door bijvoorbeeld rookpalen die op het station zijn neergezet. Prima als mensen daar roken, dan ga ik daar niet staan als ik dat niet wil. En als buiten stortregent hoeven mijn vrienden niet buiten te gaan staan roken, als we maar even overleggen of er mensen zijn die er problemen mee hebben als ze die avond wat minder roken, maar dan wel binnen. We zitten daarin op een lijn geloof ik, namelijk dat het gaat om wederzijds respect. Je overtrekt het nu wel iets wat betreft roken in mijn omgeving, als er gewoon plaatsen zijn buiten waar gerookt mag worden dan loop ik daar omheen als ik daar problemen mee heb. (Overigens het lijkt nu alsof ik weiger ergens in de rook te gaan staan, en daar gigantische problemen mee heb w.b. mijn gezondheid, dat valt wel mee hoor, ik overtrek het om mijn punt duidelijk te maken )

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:41

Wat betreft de gezondheid duidde ik op Stalechwel, zij heeft zoals ze schrijft er echt gezondheidsklachten van, maar je was me net voor met je post

Ik ga ff een peukie roken !! koffie pauze. *lol

Joyce1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:42

MMaxje schreef:
De horeca gaat falliet als mensen niet meer mogen roken, daarom zal dit verbod er ook niet doorkomen in NL. Ik als verstokte roker vind dat ook helemaal niet erg ook.
Bij een drankje hoort een sigaret, bij het borrelen (voor de mannen) een sigaar, en als dat wegvalt kom ik liever helemaal niet meer. En er zijn VEEL mensen die zo denken.

Ik denk ook dat er veel mensen zo over denken.. En na het eten hoort ook een sigaretje bij voor velen. Denk niet dat het echt goed gaat als er een rookverbod in de horeca komt...

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 11:49

Nee mss niet maar aparte ruimtes creeren is mss wel de oplossing. En horecagelegenheden verplichten goede ventilatie aan te schaffen. Want ook voor de rokers is het soms echt té erg om in te staan. (vindt ik dan)

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 14:19

ilovehorses4ever schreef:
[

Ik denk ook dat er veel mensen zo over denken.. En na het eten hoort ook een sigaretje bij voor velen. Denk niet dat het echt goed gaat als er een rookverbod in de horeca komt...
[/quote]

Ja en bij de chinees hoor je een paar flinke boeren te laten na het eten.

En thuis ga je met je voeten op tafel liggen uitbuiken.

Maar wegens fatsoensnormen doen wij dat niet.

Waarom dan wel roken na het eten.