ik rook, mijn vriend rookt, zijn moeder en zussen roken en mijn zus en haar vriend roken ook (mijn zus is zwanger, maar goed dat ze rookt is niet mijn keus). mijn ouders roken niet. als ik bij mijn (pleeg)ouders ben rook ik buiten. mijn (pleeg)vader heeft gesloten TBC en astma en weet ik veel wat nog meer en daar hou ik rekening mee. ook als hij bij mij komt zorg ik dat het huis gelucht is en rook ik in de keuken, buiten (als het niet koud is) of in een andere kamer, waar hij niet komt.
zelfde met feestjes in mijn huis. als ik weet dat er mensen komen die niet roken of mensen met baby's en kinderen dan hou ik het huis rookvrij en roken we in de logeerkamer. vaak merk ik wel dat inderdaad de niet-rokers er na een tijdje bij komen staan, omdat het daar gezelliger is.
buiten kan je mij niet verbieden om te roken, maar als ik merk dat er kinderen in de buurt zijn of mensen aan het eten zijn (een frietje ofzo) dan ga ik wel even ergens anders staan roken.
zelfde met uit eten gaan. ik kijk altijd eerst om me heen om mijn omgeving te inspecteren en als het naar mijn gevoel goed zit, dan steek ik er 1 op. mocht iemand er last van hebben en die persoon vraagt netjes of hij uit kan, dan maak ik me sigaret gewoon uit. geen probleem hoor

toen ik nog werkte ging ik alleen roken in de daarvoor bestemde pauzes (lunch, koffie, thee enzo). nou moet ik zeggen dat ik op kantoor werkte met een rokershok en dikwijls is het voorgekomen, dat mijn baas aan mij vroeg of ik niet even een sigaretje wou gaan roken, tot hij nieuw werk voor me had (ik werkte toch iets sneller als hij had verwacht

al met al wil gewoon zeggen, dat als jij gewoon vriendelijk en met respect naar me toekomt over roken, dat ik dan heus niet bijt hoor

oh ja, en dan nog iets in mijn familie heerst astma en heel veel familieleden hebben dan ook astma, vandaar dat mijn woonkamer rookvrij is met bezoek. ik pas me gewoon aan aan mijn visite hoe lief is dat

ik heb zelf een lichte vorm van bronchitis, maar mijn zus heeft zware astma en rookt ook, dus tja voor haar ga ik me niet aanpassen.