H&M: Absurde maatvoering...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:52

Ik snap Laura's punt wel hoor..
Alleen al vanwege gezondheidsredenen vind ik niet dat je de maten moet gaan verlagen en dergelijke.
Dik zijn is gewoon heel erg gevaarlijk ivm hart- en vaatziekten. Er zijn dikke vrouwen die er niets aan kunnen doen, weet ik ook wel, maar het gaat mij veel te ver dat maat 46 het nieuwe normale streven wordt.
Maar aan de andere kant: Het is zo. de gemiddelde nederlander heeft overgewicht. Op zich dus heel logisch dat de kledingfabrikanten daar op inspelen.
Ik weet ook wel dat er geen 1 winkel is die vanwege psychologische en maatschappelijke gezondheidsredenen kleinere kleding in de winkel gaat hangen.. hoeft van mij ook helemaal niet.

En voor de bokkers die vinden dat ik mijn mond moet houden, ik ben tenslotte dun, zeg ik maar even preventief dat ik bijna zeker weet dat iedere dag te moeten horen: Hey, ana! of: Ohh jij bent zo dun! je eet zeker helemaal niets! net zo erg is als dik zijn. Om maar niet te spreken over het zoeken van kleding.

winnythepooh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:53

wendytjeG schreef:
winnythepooh schreef:
NOu daar heb ik dus moeite mee als iemand met maatje 36 zegt dat ze bijvoorbeeld te dik is dan kan ik me daar kwaad om maken omdat ze zich dan maar eens in mij moeten verplaatsen ik ben dik en niet hun maar die mensen willen gewoon horen dat ze niet dik zijn ik vind die mensen zielig....

Waarom zou jij je daar kwaad over maken? Ben je stiekum toch jaloers ondanks dat je je zo goed voelt?'

Hahah Jaloers nee hoor echt niet.... Tuurlijk wil iedereen maatje 36 hebben ik ook maar ik heb er gewoon geen zin in om er wat aan te doen omdat ik me goed voel maar ik kan me er wel aan irriteren als iemand op dat moment zegt ..... maar jaloers nee hoor ben je mal

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:57

Goedzo! Maak je er vooral niet te druk over... het is de moeite niet waard, en je bereikt er helemaal niks mee.

winnythepooh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:58

wendytjeG schreef:
Goedzo! Maak je er vooral niet te druk over... het is de moeite niet waard, en je bereikt er helemaal niks mee.

Nee dat klopt.... Iedereen moet me nemen zoals ik ben en doe je dat niet nou dan niet ......

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:00

faye schreef:
Mensen worden steeds langer en als je een beetje breed gebouwd bent hoef je echt niet ongezond te zijn als je maat 46 hebt. Ik vind je erg kortzichtig laura, valt me tegen van je.

ga helemaal met faye mee. Dat geobsedeer over een maatje meer... is dat niet gewoon jouw obsessie met je lichaam dat je op de winkelketen projecteerd?

winnythepooh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:02

kjoetie schreef:
faye schreef:
Mensen worden steeds langer en als je een beetje breed gebouwd bent hoef je echt niet ongezond te zijn als je maat 46 hebt. Ik vind je erg kortzichtig laura, valt me tegen van je.

ga helemaal met faye mee. Dat geobsedeer over een maatje meer... is dat niet gewoon jouw obsessie met je lichaam dat je op de winkelketen projecteerd?

Ben dus glukkig niet enigste die er zo over denkt

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:05

Is het wel zo dat 'dik zijn' geaccepteerd wordt dan?
In de meeste kledingwinkels slaag je echt niet als dikkerd, er zijn een heleboel gezondheidsprogramma's op tv, bij de fastfoodketens komen salades op t menu, bij de supermarkten is ook meer keus..

Ik geloof niet zo dat dik zijn geaccepteerd wordt.

Dat jij nou 1 keer een kledingzaak treft die je maat niet heeft....

Nevermind85

Re: H&M: Absurde maatvoering...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:06

Het gaat niet over haar zoektocht naar kleding . Het gaat over de ontwikkeling die gaande is, nl.: dat er steeds meer overgewicht is! En dat dat vaak te wijten is aan te weinig sport, te vet eten. Kijk maar eens naar de statistieken die erg stijgen van kinderen met overgewicht. Het wordt schrikwekkend!
Laura spreekt dus over het feit dat overgewicht nu meer en meer als een normale maatstaf wordt aanzien! Ze valt helemaal niemand aan!

wynoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:06

Ik ga voor maatje s of xs altijd doordeweeks naar de h&m, in het weekend zijn die nl meteen uitverkocht. Doordeweeks is alles lekker vers aangevuld. Ik ben trouwens echt niet mini, de h&m maten vallen idd ontzettend groot uit.

Ik begrijp Laura wel, de gemiddelde nederlander wordt gewoon steeds dikker en dat is een slecht teken. Er zijn natuurlijk altijd mensen die om medische redenen niet slanker kunnen worden maar een groot deel eet gewoon te veel/ongezond. De regering is niet voor niks bezig om Nederlanders gezonder te laten eten en meer te laten bewegen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:07

Sylvia schreef:
Ik heb ooit eens, een jaar of 4 terug in een winkel met hartstikke leuke kleren gestaan. Ik kon echter maar 2 broeken vinden met maat 40 en verder allemaal 34 tot 38. Uiteindelijk maar gevraagd of ze misschien ook maat 42 hadden... Ik kreeg een lekker arrogante blik toegeworpen en de melding dat dat niet hun doelgroep was... Dan voel je je echt knap l*llig met je 17 jaar...

Dat heb ik ook een keer meegemaakt. Ik zocht leuke kleren voor een bruiloft, en de kledingmaat in die winkel (gewone kledingwinkel) viel gewoon klein. Dus ik vraag vriendelijk of ze ook maat 42 hadden. Worden direct de kleren uit mijn handen gerukt en ik de winkel uitgeduwd. En dat mens zegt: 'Het is veel te mooi weer voor jouw om binnen te zijn, ga lekker naar buiten toe!' Ik heb van deze opmerking echt een complex gekregen. Ben een jaar niet meer wezen winkelen uit schaamte. Ze willen niets eens kleren aan zo'n mollig mens als ik verkopen.

De maten bij H&M klopte gewoon niet . Waar ik elders in maat 40 paste, moest ik bij Hennes maat soms maat 44 pakken. In mijn ogen hebben ze de maten meer aangepast naar realiteit.

Ik zie mijzelf niet als dik of met overgewicht (heb gezond gewicht, wel tegen het zware aan), maar als een stevige dame. Maar ik kan me voorstellen dat mensen met maatje 34 tot 36 ook niet altijd even blij zijn met hun figuur.

SuusJa

Re:

HAHAHAHA

Laura, I get your point, rest hier volgens mij niet zo

Overgewicht is gewoon ongezond, wanneer we met die maten zo gaan doen lijkt het alsof overgewicht goedgekeurd word.
En als we die maten gewoon even standaard houden zoals ze waren, dan word je er vanzelf mee geconfronteerd als je niet meer in je broek past Dan kun je nog altijd even afvragen 'hmm word ik niet te dik, is dit nog gezond?'.

Ik weet niet hoor, maar ik als ik een affiche van de Mc donalds zie hangen, denk ik pas als laatste aan mn rolletje. Bij een broek die niet past denk ik 'daar als eerste aan

grassie

Snap Laura's punt, hoewel het mij nooit opgevallen is bij de H&M. Daar hebben ze juist van alle maten altijd veel naar mijn idee, wat ik positief vind.

Ik vind het jammer dat mensen ' met een maatje meer' (vind dat overigens een vreselijke uitdrukking ) altijd direct zo aangevallen reageren in zulk soort topics. Iedereen wil gelijk zijn eigen geval gaan verdedigen.. Dat is toch nergens voor nodig? Er wordt niet gezegd dat er iets mis is met grotere maten, het enige wat Laura zegt is dat het geen goede ontwikkeling is dat de ' standaardmaat' steeds groter wordt. En daar ben ik het (vanuit gezondsheids oogpunt) wel mee eens .

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 17:08

Sylvia schreef:
De maten een maat kleiner maken zoals jij zegt vind ik ook niet juist, dat moet ik wel zeggen... Ik denk dat dat ook een beetje een wisselwerking oproept; maat kleiner = afgevallen = een keer zondigen mag wel.

Inderdaad. Ik weet nog dat er bij mij op een bepaald moment toch we een knopje omging van ´Hee, nu pas ik 42 niet meer, dit wordt wel even iets té....´

Misschien ben ik inderdaad bewuster bezig met mijn gezondheid en mijn lijf dan de meeste mensen. Natuurlijk is ´gelukkig zijn met je lijf´ ook wel heel belangrijk, maar imo mag dat niet ten koste gaan van je gezondheid.

dressagelady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:09

Laura schreef:
Volgens mij snapt de helft hier mij punt nog niet. Iedereen heeft wel eens moeite bij een winkel met zijn maat, bouw of lengte. Niet meer dan normaal. Daarom heb je (zoals ik in eerder topic al zei) zoveel verschillende winkels met verschillende pasvormen en verschillende collecties. Maar als ze in de ´gemiddelde Nederlander´ winkels de maten naar beneden gaan stellen zoals ze bij Hennes gedaan hebben, en veeel meer grotere maten verkopen waarbij de gemiddelde nederlander maten ondersneeuwd raken, dan lijkt mij dat een ongezonde ontwikkeling omdta je dik als normaal gaa bescouwen.

Nou kan je je natuurlijk afvragen of de Hennes reageert op de trens van de samenleving of andersom maar dat terzijde....

Laura schreef:
Ik las laatst een onderzoek over maatvoering, en ik geloof dat in de jaren 60 maatje 38 nog ´gemiddeld´ was, dat is inmiddels al 40/42.
In Amerika paste ik als gezonde grote Nederlandse meid ook overal maatje XS. Dat is gewoon absurd. Ongezond en absurd. En ik hoop ECHT niet dat we ons hier echt gaan ontwikkelen als daar. Want dan is over een paar jaar doodsoorzaak nummero 1 overgewicht, waar nu in de US ook al voor gewaarschuwd wordt.

Amen

SuusJa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:09

[quote="Cer"]Is het wel zo dat 'dik zijn' geaccepteerd wordt dan?
[quote]

Dik zijn wel, overgewicht niet.
Zolang het gezond is word het denk ik wel geaccepteerd.

Snap niet dat sommige mensen zich hier zo aangevallen voelen, voel je je ook aangevallen met een spotje van hart- en vaatziekten?

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:10

Ik ben het met de TS eens. De gemiddelde nederlander wordt steeds dikker en dat is een slechte ontwikkeling. En nee, hiermee wil ik helemaal niet zeggen dat de modellen die op een catwalk rondlopen wel een goede ontwikkeling is, helemaal niet zelfs.
Ik denk alleen dat iemand met maat 46+ geen gezond gewicht kan hebben, of je moet wel heel erg lang zijn. Ik wil hiermee ook helemaal niemand persoonlijk aanvallen al wordt dat hier vaak wel zo opgevat. Het is gewoon slecht dat wij Amerika achterna gaan, straks heeft ook 60 procent van de Nederlandse bevolking overgewicht!

om ook nog even mijn persoonlijke frustratie te uiten:
Ik kan bij de H&M niet eens meer kleding kopen die ik pas, omdat alles te groot is. Ja moet ik maar naar de coolcat gaan.. nou daar heb ik t inmiddels ook wel gezien. Ik ben vrij klein (1.63m) en ik wordt snel voor jonger aangezien dan ik ben en wil me daarom wel iets vrouwlijker kleden.
Ik mag niet zeuren omdat ik slank ben.. nee ik ben ook heel erg blij dat ik slank ben. Maar nu kunnen mensen met overgewicht dus wel leuke goedkope kleding bij de H&M kopen, maar ik met een gezond gewicht (BMI 20 met een leeftijd van 18 jaar) kom altijd uit bij de dure merken.

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:10

_inge_ schreef:
Ik ga voor maatje s of xs altijd doordeweeks naar de h&m, in het weekend zijn die nl meteen uitverkocht. Doordeweeks is alles lekker vers aangevuld. Ik ben trouwens echt niet mini, de h&m maten vallen idd ontzettend groot uit.

Ben blijkbaar al te lang niet bij H&M geweest, want ik beweerde dus dat de maten daar klein vallen. Blijkbaar nogal wat veranderd.

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:11

Laura schreef:
Sylvia schreef:
De maten een maat kleiner maken zoals jij zegt vind ik ook niet juist, dat moet ik wel zeggen... Ik denk dat dat ook een beetje een wisselwerking oproept; maat kleiner = afgevallen = een keer zondigen mag wel.

Inderdaad. Ik weet nog dat er bij mij op een bepaald moment toch we een knopje omging van ´Hee, nu pas ik 42 niet meer, dit wordt wel even iets té....´

Misschien ben ik inderdaad bewuster bezig met mijn gezondheid en mijn lijf dan de meeste mensen. Natuurlijk is ´gelukkig zijn met je lijf´ ook wel heel belangrijk, maar imo mag dat niet ten koste gaan van je gezondheid.

Inderdaad! En er zijn veel mensen die niet op een weegschaal staan maar zeggen 'als mijn broek niet past dan weet ik dat ik moet gaan lijnen''. Mensen die dat als maatstaaf gebruiken, maar nu wordt die maatstaaf verlegd!

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 17:12

Cer schreef:
Is het wel zo dat 'dik zijn' geaccepteerd wordt dan?
In de meeste kledingwinkels slaag je echt niet als dikkerd, er zijn een heleboel gezondheidsprogramma's op tv, bij de fastfoodketens komen salades op t menu, bij de supermarkten is ook meer keus..

Ik geloof niet zo dat dik zijn geaccepteerd wordt.

Dat jij nou 1 keer een kledingzaak treft die je maat niet heeft....

Dat is weer een discussie op zich... want dat kan je ook afvragen bij de ´dikkerds´ zelf. Zijn die wel zo gelukkig met hun lijf, of is de zgn acceptatie meer een gevolg van een onveranderbaar feit?

Thank god dat er ok bij de fastfoodketens salades komen zeg... en dat de trend biologisch en schoon ete weer trend is geworden. Want als dje de voedingsmiddelenindustrie de vrije hand geeft zijn we allemaal binnen de kortst mogelijke keer overvoerd in calorieen en ondervoed in voedingsmiddelen.....!

LittleWillow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:14

Ik geloof dat ik Laura's punt ook wel begrijp. Ben zelf ook een stevige tante, als ik het zo mag zeggen, en vind het ook fijn dat er leuke kleding is voor iedere maat. En dat de fabrikanten inspelen op de ontwikkelingen is niet meer dan logisch; het is hun omzet. Maar toch...
Door de maten aan te passen geef je toch wel een soort idee van 'het is ok' om overgewicht te hebben. Nu wil ik absoluut niet zeggen dat iedereen met overgewicht ongezond is oid maar het is wel zo dat, hoe meer gewicht je meedraagt, hoe belastender dit is, dus heeft het ook gevolgen voor je gezondheid.
Met dat idee in het achterhoofd en het feit dat kinderen steeds dikker worden vind ik het wel een slecht voorbeeld van de kledingindustrie om de matentabel aan onze hedendaagse, ongezonde leefstijl aan te passen...
Ik bedoel dus hetzelfde als Nevermind85 eigenlijk... (o, en het bovenste stukje van alette! )

edit: pfff, elke keer als dit wil plaatsen zijn er diverse nieuwe reacties... Het onderwerp leeft wel hoor!

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:14

het is zeker niet goed dat er meer overgewicht is, ben ik met je eens. aan de andere kant is het een ontwikkeling die er nu eenmaal is, mensen zijn groter en zwaarder dan vroeger. Moeten die dan maar ontkend worden en stug in lelijke hobbezakken blijven lopen omdat ze niet voldoen aan een standaard? vind ik erg cru hoor. en dat ze de normale maten vervangen vind ik meer dan overdreven, het is nog altijd stukken makkelijker om iets leuks te vinden in 36/38 dan 42 en daarboven.

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen in dit topic zich aangevallen voelen, zeker als je overgewicht hebt en je kunt er weinig aan doen en je moet je al constant verdedigen voor je gewicht, dan kan ik me voorstellen dat mensen daar kribbig op reageren, ook al is dat dan niet de bedoeling van het topic..

en trouwens, ik denk dat iedereen echt wel weet dat overgewicht niet gezond is, daar heb je geen klein uitgevallen broek voor nodig lijkt me
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 24-11-05 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

winnythepooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:15

Laura schreef:
Sylvia schreef:

Ja maar ik zit in maatje 46 en ik ben NIET ongezond en ik heb ook geen zin om af te vallen want ik voel me goed maar daarom ben ik nog niet ongezond, jij doet nou net alsof mensen zoals ik echt abnormaal zijn... Ik ben nog steeds de zelfde persoon hoor of ik nou maat 36 heb of 46 ... En lekker belangrijk dat ik overgewicht heb ik heb er geen last van....

En ja laura ik ben blij met mijn figuur wat dan nog ??? Je voelt je eigen echt miss perfect he jeetje mina zeg.... Je doet net alsof wij vies zijn met je '' dikkerds '' Pfoeh

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:16

Desiree schreef:
Wat raar! Ik maak altijd andersom mee. HOe heet die winkel ook weer, the STing of zoiets. Die heeft altijd van die hele kleine mini tshirtjes. Leuke modelletjes maar voor mij veeeeeeeeel te klein. Kleiner onderhand dan mensen met maat 36.... voor kaboutervrouwtjes of zo. En ik heb maat 40 - 42 maar tshirts koop ik liefst nog wat groter.

yep de sting en de coolcat, ideaal!
en ik pas een Sje en Mmetje van die shirtjes gewoon hoor, ben vrij smal maar best lang, alleen strakke bloesjes met knoopjes niet, mn B cupje is daar al teveel voor en dan staat t bloesje open bij de knoopjes daar
de H&M is idd drama, alles onder maat 40 is meteen uitverkocht

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 17:17

Winnythepooh,
Als je goed leest zeg ik ´dikkers´ tussen aanhalingstekens omdat ik regaeer op de quote van Cer die hetzelfde woord gebruikt.

Wat voel jij je aangesproken zeg....
Laatst bijgewerkt door Laura op 24-11-05 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

SuusJa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:18

Overgewicht is niets voor niets OVERgewicht.
We mogen dan wel groter worden, maar dan hoeven we nog geen OVERgewicht te hebben. Ja, bij een bepaalde lengte hoort een gewicht, hoe groter de mens word, hoe meer het hoort te wegen. Maar dan hoef je nog geen OVERgewicht te hebben.

En winnuthepooh, overgewicht is gewoon ongezond. anders is het geen overgewicht. En dat jij je daar lekker bij voelt, oke. Het is jouw lichaam, maar overgewicht is gewoon ongezond en dat is een feit opzich.