Mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PooPscooper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:25

Ik denk wel dat er verstandelijk gehandicapten in staat zijn om kinderen op tevoeden.
Er zit een heel groot verschil in wat voor niveau een verstandelijk gehandicapte heeft.

Mensen met een laag of middel niveau vind ik dat je die mensen moet stimuleren om geen kinderen te krijgen.
Maar dit vind ik ook van mensen die aan de rand van de maatschappij leven .
Als men niet in staat is om voor zichzelf te zorgen dan vind ik persoonlijk dat die persoon dan ook niet in staat is om voor een kind te zorgen..
Een kind neem je voor levens lang. En zet je niet zomaar ff aan de kant. Je kan het niet zo maar op marktplaats zetten en een andere pakken..

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:38

ik ben verpleegkundige die werkt bij de verstandelijk gehandicapten. vwerstandelijk gehandicapte zijn dood normale mensen met ook gevoel. die mensen willen ook gewoon er bij horen en contact hebben met het andere geslacht.
vaak hebben zij geen erg in het krijgen van kinderen. daar om is dit juist extra gevaarlijk. als een verstandelijk gehandicapten kinderen willen worden ze extra begeleid en dit moet vaak ook worden aan gevraagd bij een speciale instantie. deze mensen krijgen extra thuishulp en zo dra de situatie uit de hand loop dan worden de kinderen/ baby's weg gehaal. dat is ook gebeurt bij een van mijn bewoners die had 2 kinderen en die zijn met een rechtelijke machtiging uit huis geplaats. zij zelf is in een instelling gekomen.
mensen die in een instelling wonen krijgen vaak wel de prik pil zo dat de menstruatie weg blijft en er geen kind geboren kan worden.
dit mag natuurlijk niet zo maar.
even wel bij verteld dat de mensen die gevoelens hebben voor het andere geslacht vaak wat ouder zijn en daar bij een IQ van ongeveer een 12 jarige.
zelf heb ik geen mening, alle mensen hebben de zelfde rechten zo ook verstandelijk gehandicapten. (tuurlijk zijn er uitzonderingen)

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:47

amondi schreef:
Je mag je met zulke zaken niet bemoeien! Natuurlijk zijn er problemen maar idd, je kan iemand zijn grondrechten niet ontnemen omdat ze een handicap hebben. Volgende stap kan dan zijn: verstandelijk gehandicapten isoleren, of steraliseren. etc. etc.
Terwijl het dus in 30% van de gevallen goed gaat.

En bij welke graad van handicap( denkt ook aan ADHD PDD nos etc) moet iemand dan de grens gaan leggen?
En wie neemt die beslissing?

Voor God spelen kan niet en mag niet
.

helemaal goed gezegd !
we hebben hier een keer op school een discussie over gehad , super interessant!
vooral bovenstaande uitspraak werd aangedragen als HEEL belangrijk
( wetten en regels waren natuurlijk ook zo belangrijk)

kerstkrans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:04

er zijn idd verschillende graties van gehandicapt.
maar ik denk dat de meeste mensen onder gehandicapt het syndroom van daun verstaan. ik bedoel, mensen die verlamde benen hebben, en in een rolstoel zitten zijn infeite ook al gehandicapt (weliswaar lichamelijk maargoed)

ik denk wel dat de meerderheid van de geestelijk gehandicapten niet in staat is kinderen zo op te voeden, dat ze goed mee kunnen draaien in de maatschappij. ik denk dat deze kinderen een stuk discipline, of misschien juist liefde missen in de opvoeding.
ookal kunnen deze mensen nog zo'n goed gevoel hebben, oid, ze denken toch anders dan wij doen lijkt me. ook doen ze anders.

ik vind dat ze kinderen mogen krijgen, afhankelijk van de mate van de handicap!

Missy

Re: Mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:09

Tja, moeilijk punt.
Mij lijkt het dat, zolang je niet in staat bent om voor jezelf te zorgen, je niet in staat bent een kind te verzorgen.
En daar zijn natuurlijk ook verschillen in, ik denk dat zoiets echt per persoon bekeken moet worden.
Is het geen risico dat verst. gehandicapte mensen kinderen 'verst. gehandicapt" opvoeden? Niet l*llig bedoelt ofzo, deze kinderen zouden meer kunnen leren, maar de opvoeding is toch de basis. Dan zouden ze deze kinderen zowiezo toch al een 'handicap' aanleren?

Ik probeer echt niet alle verst. gehandicapten over 1 kam te scheren, ik blijf erbij dat het per geval bekeken moet worden of het mogelijk is of niet.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:10

Interessante discussie. Laait altijd op als er weer eens wat met een kind van een verstandelijk gehandicapte is gebeurd. Maar als een "normaal" begaafd mens haar kind vermoord, mag die dan wel doorgaan met kinderen krijgen?
Veel mensen met een verstandelijke beperking wonen gewoon zonder hulp oid in onze maatschappij. Ze zijn niet geïndiceerd als verstandelijk gehandicapt. Deze mensen krijgen gewoon kinderen, maar hebben toch een verstandelijke beperking.
Ik werk in een woonvorm voor verstandelijk gehandicapten. De mensen die ik begeleid zie ik allen niet in staat om een kind op te voeden. "We hebben zelfs cliënten waarvan je je afvraagt wie de ergste handicap heeft, de cliënt of de ouders. De ouders hebben alleen geen stempel verstandelijk gehandicapt, voor de rest heb je er haast een cliënt bij. Toch denk ik dat mensen met een lichte verstandelijke beperking met de juiste begeleiding in staat zijn om een kind op te voeden. Denk wel dat ge verstandelijk gehandicapte emotioneel in evenwicht moet zijn, en dat is vaak niet het geval. Dus ik denk dat je het per situatie moet bekijken.
Er zijn zat "normale" mensen die kinderen krijgen die ze eigenlijk nooit hadden mogen krijgen. Dus wie beslist dat?

Marleen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:25

even voor de duidelijkheid ik heb tijdens mijn stukjes over zwaar gehandicapte mensen.
Uiteraard zijn er heel veel mensen met een handicap die een kind kunnen opvoeden, maar ik heb alleen mijn twijfels bij zwaar lichaamlijk of geestelijk gehandicapte.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:44

Dit is wat ik uit een eerder topic van bokt gehaald heb, omdat we daar op school (SPW4) over gingen discuseren.

Voor: Ik vind dat gehandicapten dezelfde rechten zou moeten hebben als een ‘gezond’ mens. Dus ook de rechten om zich voort te planten. Wie zijn wij om hun dat geluk af te nemen. Wat zijn zij minder dan wij?
Tegen: Recht op een kind heeft niemand, het is geen ‘ding’.
-------------------------------------------------------------------------------------
Voor: Ze kunnen met duidelijke richtlijnen wel een kind opvoeden.
Tegen: Zorgen, dat lukt vaak wel. Eten, drinken, douchen en schone kleren... met een beetje hulp lukt dat. Maar echt opvoeden? Er zullen belangrijke opvoedbeslissingen gemaakt moeten worden die een opgroeiend kind voor het leven beïnvloeden. Kan zo'n stel die maken? En kunnen ze normen en waarden meegeven zodat het kind de wereld op een goede manier tegemoet treed later.
-------------------------------------------------------------------------------------
Voor: Heeft dit kind het (dankzij de mogelijke begeleiding die ze krijgen weliswaar) het niet veel beter met alle liefde die hij krijgt. Dan een kind van ouders die wel bij hun volle verstand zijn en hun kind heel veel te kort laten komen b.v. door hun werk.
Tegen: De meeste verstandelijk gehandicapten hebben ook andere fysieke en/of mentale problemen zoals b.v. woedeaanvallen, wegloopgedrag, plotselinge paniekgedrag en zijn vaak min of meer ongeleide projectielen. En juist in dit soort 'gezinnen' wordt wel eens geslagen en mishandelt. Uit machteloosheid vooral, als het kind een eigen willetje krijgt..
------------------------------------------------------------------------------------
Tegen: De pubertijd. Hoe kunnen verstandelijk gehandicapten zich dan nog inleven in hun kind? En hem/haar goede voorlichting geven over sex, alcohol, drugs en andere 'gevaren' omdat zij daar immers zelf niet alles vanaf weten.
Voor: Voorlichting over dat soort dingen wordt op school toch ook gegeven?
Ik heb zelf toch het grootste deel van die voorlichting gewoon op school gekregen en niet van mijn ouders hoor!!
------------------------------------------------------------------------------------
Voor: Ze worden goed begeleid.
Tegen: Wie mag de begeleiding betalen? Die hulp die zij krijgen kan ook in andere zaken worden geïnvesteerd.
Tegen: Op den duur moet de kinderen voor de ouders gaan zorgen.
Voor: Komt de tijd niet voor ons allemaal dat we eens voor onze ouders moeten gaan zorgen?
Tegen: Een kind zal zich ook afvragen waarom bij hem thuis alles anders is, waarom zijn ouders worden uitgelachen door zijn klasgenootjes. (want dat gebeurt, een kind wat anders is, andere ouders, wordt snel gepest)
Voor: Je hoeft echt geen verstandelijk gehandicapte ouders te hebben om gepest te worden.
Waar leg je de grens voor wel of niet kinderen?
Dit hangt af van de mate van handicap, maar waar en hoe trek je de grens?
Dus wie gaat daar toestemming voor geven? Hoe wil je dat controleren? Verplichte sterilisatie of verplicht aan de prikpil. Of toch maar iedere keer die abortus?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:23

simpel: ik ben voorstander om verstandelijk gehandicapten verplicht te laten steriliseren, zodat er geen kinderen geboren kunnen worden. Ik heb zelf een verstandelijk gehandicapte nicht gehad (ze is helaas overleden), dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb.

Verder wil ik nog toevoegen dat ik ook vind dat mensen die een gevaar vormen voor de maatschappij (criminelen) of zijn opgepakt (en schuldig bevonden) aan ander misdrijf met kinderen, dieren of de mensheid, ook verplicht gesteriliseerd moeten worden.

Tuurlijk heeft iedereen "recht" om een kind te krijgen, maar heeft het kind ook niet recht op een stabiel en goed gezin om in op te groeien?

Hanneke_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:28

er was toch zoiets dat bij wanneer het de eerste keer ( bij het eerste kind) mis was gegaan, er geen tweede kans was. En ja ik denk dat het lastig is om te beoordelen of iemand wel of neit een kind kan opvoeden. Het zou misschien voor het grijze gebied handig zijn om ze een soort van test te laten doen, waarin gekeken kan worden of ze wel of niet geschikt zijn ( is trouwens wel duur en misschien niet zo goed mogelijk?)
Vind het een lastig probleem, maar vind eigenlijk dat ze geen kinderen mogen krijgen wanneer ze er neit voor kunnen zorgen

cecieltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:46

Wij hebben daar op school (SPW3) ook een discussie over gehad en in de inleiding hadden ze verteld dat gehandicapten gewoon kinderen mogen krijgen.

Ik vind dat ze dat niet kunnen en mogen verbieden.
Als gehandicapten kinderen willen krijgen zullen ze daar wel goede voorlichting over moeten krijgen en misschien wel wat hulp. Misschien zijn er ouders die hun kinderen daarmee kunnen helpen.
Ik vind dus als ze echt kinderen willen krijgen dat het gewoon moet kunnen. Ookal is er ook kans dat ze een gehandicapt kindje krijgen.
Als ze ervoor kunnen zorgen... waarom niet?

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:23

Citaat:
Ouders dode baby niet zwakbegaafd
AMSTERDAM - De ouders van de baby die kort na de geboorte door mishandeling overleed, zijn niet verstandelijk gehandicapt. Dat liet een woordvoerster van het Openbaar Ministerie in Amsterdam woensdag weten.

TeleVideo

De ouders zijn dinsdag opgepakt door de Amsterdamse politie op verdenking van zware mishandeling van de baby, als gevolg waarvan de zuigeling overleed. Ook de grootvader en diens vriendin zijn aangehouden op verdenking van mishandeling. Alle vier verdachten zitten nog vast, aldus het OM. Zij zitten 'in beperking', waardoor ze geen contact met de buitenwereld mogen onderhouden.

De pasgeboren baby stierf eind september. De zuigeling was gewond naar het AMC in Amsterdam gebracht en overleed korte tijd later. Het gezin stond al een jaar onder begeleiding van maatschappelijk werkers en Bureau Jeugdzorg in Amsterdam na problemen rondom het zevenjarige halfzusje. Het meisje is na de dood van de baby uit huis geplaatst. Bureau Jeugdzorg is een intern onderzoek begonnen naar de zaak.

Tja, dus niet zwakbegaafd. En dan denk ik maar weer wa tis nou erger? Een gehandicapte met een kind die daarbij wat hulp nodig heeft of een volslagen gezond stel dat niet eens in staat is respect op te brengen voor het leven wat zij zelf gegeven hebben

flowerxxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:57

Iemand vanmorgen ned 2 gezien ging ook over dit onderwerp maar

pvda gaat een voorstel indienen om ouders waarbij het kind uit huis is geplaatst door de rechter geen 2e kind meer te geven. Let wel geen algemene regel het wordt bekeken per geval en de rechter moet een oordeel geven over de verplichte anti-conceptie.

lijkt mij een goede regeling. Het kamerlid gaf zelf ook aan dat je mensen niet kunt verbieden om het te proberen. Maar als het fout is gegegaan moeten er mogelijkheden zijn om slechte ouders aan te pakken.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:03

Ik vind dat verstandelijk gehandicapten wel kinderen mogen krijgen. Maar wel onder toezicht. Als hun graag een kind willen kan je dat toch niet verbieden omdat ze toevallig gehandicapt zijn. D'r zijn net zo goed normale mensen die hun kind mishandelen enzo. Maar het ligt wel aan de omgeving waar die mensen wonen, en of ze veel sociale contacten hebben die af en toe is kunnen gaankijken.

jeanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:22

Banjer schreef:
simpel: ik ben voorstander om verstandelijk gehandicapten verplicht te laten steriliseren, zodat er geen kinderen geboren kunnen worden. Ik heb zelf een verstandelijk gehandicapte nicht gehad (ze is helaas overleden), dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb.

Verder wil ik nog toevoegen dat ik ook vind dat mensen die een gevaar vormen voor de maatschappij (criminelen) of zijn opgepakt (en schuldig bevonden) aan ander misdrijf met kinderen, dieren of de mensheid, ook verplicht gesteriliseerd moeten worden.

Tuurlijk heeft iedereen "recht" om een kind te krijgen, maar heeft het kind ook niet recht op een stabiel en goed gezin om in op te groeien?

En de volgende stap..........mvrouwen die zwanger zijn van een verstandelijk gehandicapte verplicht laten sterilseren Ik vind het een facistische uitspraak banjer.

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:32

jeanie schreef:
En de volgende stap..........mvrouwen die zwanger zijn van een verstandelijk gehandicapte verplicht laten sterilseren Ik vind het een facistische uitspraak banjer.

Hoe kom je erbij dat dat de volgende stap is? Waarom is het fascistisch als je het belang van het kind voorop stelt? Het is nl. niet zo dat het bepaalde mensen niet gegunt wordt of mensen als minderwaardig of 'slecht' worden gezien. Het is alleen wél zo dat kinderen beschermd moeten worden!

Ik vind Banjer's standpunt ook redelijk ver gaan, maar om het nou fascistisch te noemen...

Overigens vind ik het natuurlijk nét zo erg als een niet-gehandicapt persoon zijn kind mishandeld oid, maar dat staat los van dit onderwerp. Puur omdat er situaties zijn die óók erg zijn betekent dat nog niet dat allerlei andere dingen dús maar goed gekeurd moeten worden want 'het kan altijd nog erger'. Vind ik dus ook geen argument in zo'n discussie.

Soda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:36

claudie schreef:
er zijn idd verschillende graties van gehandicapt.
maar ik denk dat de meeste mensen onder gehandicapt het syndroom van daun verstaan.

Mensen die bij een "verstandelijke handicap" alleen maar aan het syndroom van Down denken, zouden zich óf beter moeten laten voorlichten óf zich buiten deze discussie moeten houden...

Eliane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:47

Daar ben ik het mee eens Soda, maar dat was maar een aanname van claudie. Ik mag toch hopen dat het iig niet écht zo is...

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:00

Elaine ik reageer op verplicht steriliseren, zelf ben ik voor ontmoedigingsbeleid en bevoogding en voorlichting. Gister in Nova de vraag en dat is een hele goede vraag ,wat doen we met de slechte papa's.............
het is zo makkelijk om mensen met een verstandelijke beperking iets op te leggen hoe dat je dat bij normaal begaafden die hun kinderen mishandelen,misbruiken en verwaarlozen?????????

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:40

jeanie schreef:
het is zo makkelijk om mensen met een verstandelijke beperking iets op te leggen hoe dat je dat bij normaal begaafden die hun kinderen mishandelen,misbruiken en verwaarlozen?????????

Zoals ik hierboven ook al zei; dat is een andere discussie. Als er bij normaal begaafde mensen evt. over zou worden gegaan tot maatregelen mbt. het krijgen van kinderen is dat vanwege andere redenen en dus zullen daar ook andere regels en normen voor moeten zijn.

En ja, er zijn inderdaad andere situaties die ook slecht zijn voor een kind en waarbij het moeilijk is om regels regels te trekken. Maar moeten er daarom in *deze* situatie dus maar helemaal niets worden gedaan omdat er andere dingen zijn die óók slecht zijn voor een kind? Zo werkt het volgens mij niet

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:20

Als je me helemaal qoute lees je ook nog wat anders

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:25

Ligt eraan hoe erg het gesteld is vind ik..!

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:27

Helina0611 schreef:
zelf heb ik geen mening, alle mensen hebben de zelfde rechten zo ook verstandelijk gehandicapten. (tuurlijk zijn er uitzonderingen)

Hebben alle kinderen dan ook niet recht op volwaardig zorgzame ouders?

Helina0611

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:55

Desiree schreef:
Helina0611 schreef:

Hebben alle kinderen dan ook niet recht op volwaardig zorgzame ouders?

ja daar heb je gelijk in. maar er zit toch weer een maar aan. vaak zijn het de verstandelijkgehandicapten met een hoog nivo die kinderen willen. dan is het al stukke moeilijker om te zeggen nee dat kan niet en ook kan je heel vaak niet zien dat iemand een achter stand heeft. alleen bij de down syndroom mensen kan je de afwijking zien. nogmaals er is altijd goede begeleiding en ik vind dat er eerst moet gekeken worden of de mensen er wel geschikt voor zijn etc.

En wie zegt dat ze niet zorgzaam zijn sommige uit ervaring zijn zo lief voor baby's die opbezoek komen. en voor een hele serie poppen en doen als of het baby's zijn. ja er zijn altijd mensen bij die niet weten wat te doen of bang en onaardig doen. maar dat is bijde 'normale'mens toch ook ???????

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:45

Dat ligt eraan hoe erg iemand gehandicapt is. Ik ken een vrouwtje dat begleid woont en dat een kindje van twee heeft. Dat gaat hartstikke goed. Maar gehandicapten die niet voor zichzelf kunnen zorgen kunnen in mijn opzicht beter niet aan kinderen beginnen.