Universiteit en een paard hebben..?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:22

Huh, maar dat is dus in Tilburg?? Dan zit je toch nog met hetzelfde probleem......dan moet je nog steeds op en neer naar je paard. Of begrijp ik het verkeerd.

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:25

Kom ik nog weer even: voordat ik dit jaar begon met studeren aan de universiteit heb ik eerst 5 jaar gewerkt, ik wist na de middelbare school niet zeker wat ik wilde doen.
Door te werken ben ik erachter gekomen wat ik juist wel en wat ik juist niet leuk vind om te doen. Nu ben ik weer begonnen met studeren, en ik weet zeker dat dit is wat ik echt wil

Succes meis

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:27

Als je het ipv je studie gaat doen zit je denk ik idd met hetzelfde probleem, als je dit naast een studie gaat doen wordt je probleem alleen maar groter lijkt mij. Tenzij je het verdiende geld gaat gebruiken om je paard in de omgeving van Tilburg te stallen...

Volkoren

Re: Universiteit en een paard hebben..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:29

Studeren en een paard en werken en reizen vond ik ook niet te combineren. Gevolgen is dus paard te koop.. Nou had ik niet zon enorme klik met mijn paard als jij.. Maar wel een toppaard.. Geloof me.. als ik het over mocht doen zou ik er snachts voor door willen werken.. als ik mijn merrie maar kon houden,,

Denk er goed overna.. Zoek anders een oplossing dat je een afspraak maakt met je instructrice/goede ruiter.. Dat zij hem mogen startten rijden etc. Dat jij nog een bedrag in de maand betaald , zonder paard kan je dan weer makkelijk gaan werken en dan kan je hem toch houden...

Denk er iig heel goed overna.. succes

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 13:38

@ rebeltje: het vervelende is dat ze zoveel vraagt. Ze rijdt ook wel Prix st. georges enzo dus het is ook wel terecht, maarja. Dat is idd wel een oplossing, en ik denk ook de manier waarop ik het ga oplossen. We hebben haar al voorgesteld dat ze gratis haar paard bij ons mag stallen als ze in ruil daarvoor Tycho 2x in de week rijdt, maar dat durfde ze niet aan omdat ze dan bang was ruzie te krijgen met de stal waar ze nu staat, en daar moet ze 's winters toch heen als er sneeuw ligt (we hebben geen binnenbak)

Maar ik zat te denken en het lijkt me juist beter om expres in Tilburg te gaan werken zodat ik er eerst aan wen om op mezelf te wonen en gewoon de situatie zoals hij is als ik studeer maar dan zonder studie. Dan ben ik volgend jaar helemaal gewend hieraan en is dat geen ellende of gedoe meer als ik dan studeer, het enige wat er dan verandert is dat ik studeer ipv werk. Dat is nogal een verschil met ergens anders wonen, het met je paard niet voor elkaar hebben enz. Dat kan ik dan nu aankijken hoe dat het beste moet gaan verlopen, anders schuif je het 'probleem paard' alleen maar uit.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:43

Ik studeer in Utrecht, woon in Rotterdam en mijn paard staat bij mijn ouders op 30 min afstand van mijn huis. Het gaat al twee jaar goed. Ik zou zelf mijn paard niet wegdoen. Maar ook niet met mijn studie stoppen. Ik rijd zelf geen wedstrijden meer maar heb wel jaren op een handelstal gewerkt. Ik ben van mening dat je je paard nog beter recreatief kan laten rijden, lekker met een niet te korte teugel, dan te laten verknoeien door een zogenaamde goede ruiter (ik heb het bniet overb de ruiter war je het nu over hebt hoor!). Zeker als je hem zelf nog in de weekeinden oppakt.

En zoals werd gezegd: hier in de randstad willen mensen maar wat graag betalen om op je paard te mogen rijden. Hierdoor voelen ze zich vaak ook verantwoordelijker (ze hebben er geld ingestoken). Ik zou als ik jou was nog even goed nadenken of je je paard wel weg wilt doen, je vind niet zo snel een paard wat echt goed bij je past! En ik denk dat je het rijden en buiten zijn waanzinnig gaat missen! Dat heeft misschien ook weer invloed op je studieresultaten. Je zou een advertentie kunnen plaatsen en gewoon eens kijken wat er op af komt? Voor hetzelfde geld kom je opeens een leuk iemand tegen die lekker wedstrijden met hem kan gaan rijden!

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 13:47

Ik denk idd dat werken en je even terugtrekken het beste besluit is. Ik ben nu toch helemaal niet in staat om goede beslissingen te maken, laat staan de goede studiekeuze. Ben de kluts een beetje kwijt en veel te wispelturig op het moment, maar dat hadden jullie vast al wel gemerkt haha..
Hopelijk stemmen ze er thuis mee in.

Nou alleen nog de keuze: of thuis laten en mn instructrice betalen om 2 keer te rijden, dus 50 euro per week,
of hem hier stallen en een goede bijrijder zoeken die nog mee wil betalen ook.

Lastig, ik denk namelijk dat het dan aan kosten voor mij niet veel scheelt..

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:51

Zet alle voors en tegens eens op een rij. Kan heel verhelderend zijn!!
En dat dan zowel doen voor school als voor je paard. Dus zowel voor- en nadelen van stoppen met je studie opschrijven, als de voor- en nadelen van je paard al dan niet verkopen/bijrijder zoeken/op een andere stal neerzetten/etc.

Succes met je keuze!

Een jaartje er tussenuit kan erg helpen, heb ik vorig jaar ook gedaan (al was dat een half jaar) en dat heeft me erg geholpen.
Laatst bijgewerkt door Nerwen op 03-11-05 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:53

ik betaalde toen ook zon 275 euro in de maand. plus alle extra kosten... Nu is het voor mij wat anders gegaan aangezien mijn paard mij voorbij is gegaan.. En dus niet echt rijbaar meer was voor mij.. ondanks dat heb ik er ontzettend spijt van.. en had ik echt krom willen liggen om haar te kunnen houden..

In het begin is het ook ff relaxed.. maar als je jaren zo er mee bezig ben geweest ga je het al snel missen..

Miss toch maar heel hard zoeken naar een bijrijder?

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 13:56

Een jaartje er tussenuit zou al helemaal perfect zijn, maarja dat is al helemaal niet te realiseren op het moment.

Maar iig bedankt dat jullie allemaal zo adviseren

Misschien wil mijn instructrice wel half eigenaar worden en dan laat ik hem thuis en rijdt ze hem 2 keer gratis. Maar wat zijn dan haar voordelen. Hmm zit ze vast niet op te wachten. Maar ze is wel gek van hem. Misschien is dat wel iets. Maar durf ik nooit te vragen. Hahah ik kom echt verstrooid over volgens mij

Ik ga eens lekker naar huis om een bad te nemen. Zonder kalkaanslag en andere viezigheid
Laatst bijgewerkt door Lenn op 03-11-05 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:59

ik wist toen ook niet wat te doen met mijn paard.. Heb gewoon brutaal mn instructrice opgebeld of zij geen intresse had.. en het zo geregeld.. Nee heb je Ja kan je krijgen

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:59

Leg gewoon je probleem uit en je gevoel hierbij. Misschien kan ze met je meedenken en komen jullie samen tot een goede oplossing

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 14:01

rebeltje schreef:
ik wist toen ook niet wat te doen met mijn paard.. Heb gewoon brutaal mn instructrice opgebeld of zij geen intresse had.. en het zo geregeld.. Nee heb je Ja kan je krijgen

Dus je hebt je paard verkocht aan je instructrice?

marquez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:03

Ik zou gewoon een bijrijder zoeken, inderdaad willen die er vaak voor betalen. En als je het niet helemaal vertrouwt, laat haar dan les nemen bij jou instructrice, dan weet je zeker dat je paard ongeveer op dezelfde manier gereden wordt. Succes verder iig!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:03

niet helemaal.. Die had hem toen een aantal maanden gereden etc voor mij.. voor een bepaalde prijs.. De planning was om dat 4 jaar te doen en dat ik haar na mijn studie weer oppakte.. Nu is het anders gelopen en traint zij haar naar n bepaald niveau en dan word ze verkocht.. Wel ook een deal dus met mijn instructrice..

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:08

Ik had een paar blz. overgeslagen, ik zie nu dat eigenlijk je studie het grote probleem is. Je bent nu 19 toch? Als je een beetje in de knoop zit met wat je wil, kun je denk ik het best niet te grote en fatale beslissingen nemen. Bij mij is altijd opgelegd dat ik moest studeren, en dat ik NU moest weten wat ik met de rest van mijn leven wilde (op 18 jarige lftd). Het gevolg was dat ik 2 keer met een studie ben begonnen en gestopt en nog een jaar heb gewerkt. In deze periode ben ik eigenlijk alleen bezig geweest met mezelf ontdekken. Uiteindelijk heeft me dat 4 jaar gekost, maar nu ben ik 24 en al 2,5 jaar kan ik alles goed combineren omdat ik weet wat ik wil nu.

Ik zeg niet dat je hetzelfde moet doen als ik, maar als je niet weet wat je wil kun je denk ik niet van jezelf verwachte dat alles zich in één keer oplost. Dat heeft volgens mij tijd nodig. Ik las dat je in ieder geval het huis uit wil, waarschijnlijk is dat inderdaad al een goede stap om een beetje los te komen.

Lenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 16:41

Wat hebben we toch eigenlijk een rothobby ook he, deed ik maar tennissen ofzo, dan ging ik dat gewoon in Tilburg doen.

veerledec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:50

Ja, allicht stukken goedkoper...
Hoe rijk ik zou zijn als ik geen paarden had (gehad)

Tommycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 09:59

Hoi Lenn,

Als ik zo tussen de regels door lees is jouw 'probleem' misschien eigenlijk wel dat je alles perfect wil doen. Er komen veel dingen tegelijk op je af nu: op jezelf wonen, studeren, een weg zoeken in hoe dat allemaal gaat, en dan ook nog je eigen paard, ongetwijfeld een sociaal leven dat aandacht vraagt. En zowel je paard als je studie wil je, als ik 't zo lees, helemaal perfect doen, je lijkt me niet iemand die zegt: " nou ja, vandaag gaan we effe voor een vijf-en-een-halfje, 't is wel goed zo". Dat is heel lastig, ik weet er alles van. Ik kon het niet uitstaan dat een studie doen en alleen maar 10-en halen en de beste in m'n sport worden niet samen gingen, dus ik koos voor 1 van beide (de sport). Wereldkampioen ben ik nooit geworden en een papiertje heb ik nu ook niet (niet dat ik achteraf iets met die studie was gaan doen, maar toch...)
Soms moet je accepteren dat je niet alles tegelijkertijd even veel aandacht kunt geven en niet alles 100% kunt doen. Oke, je probleem is met deze 'raad' niet opgelost, dat is deels ook een praktisch probleem (qua stalling etc), maar ik herken iets in wat je schrijft van een (te) perfectionistische instelling, die niet altijd handig is voor jezelf Nou ja, sterkte in ieder geval!

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:09

Lenn schreef:
Wat hebben we toch eigenlijk een rothobby ook he, deed ik maar tennissen ofzo, dan ging ik dat gewoon in Tilburg doen.

Ik heb het geprobeert maar die tennisballen hinniken niet zo schattig als je aan komt! Hooguit de tennisleraar...

Lorena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:30

Als je je paard in Tilburg stalt, en je hebt een (iets betalende) bijrijder en leent per maand het stallingsgeld erbij van de Ib-groep, red je het dan niet? Als je rechten studeert heb je die lening straks zo afbetaald (als je het tenminste niet te gek maakt). Er zit vast wel iets goedkoops aan stalling daar, bij mensen thuis of wat dan ook!
Daar zou ik eens goed naar uitkijken als je daar straks gaat werken. Dat geld wat je met een jaar werken verdient kan je natuurlijk ook de jaren daarna besteden aan stalling in Tilburg...

Of ben ik nou gek?

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:35

Hm het is inderdaad een rothobby wat dat betreft ja! Lijkt me echt lastig om in jouw situatie te zitten!

Ik studeer sinds kort Pedagogische Wetenschappen in Nijmegen en zit daar ook op kamers. Ik heb geen eigen paard, maar de laatste maanden heb ik wel een paard van iemand "full-time" gereden. klik op de link in m'n onderschrift voor foto's In eerste instantie wilde ik thuis blijven wonen, zodat ik dat paard nog een tijdje kon blijven rijden. Gelukkig had ik snel genoeg bedacht dat dat niet zou werken, de reistijd is gewoon wat te lang en je zit dan met je ene been in de ene stad en met je andere been in de andere, dat werkt echt niet.

Ik heb toen tegen die man waar 't paard van was gezegd dat ik er geen tijd meer voor had en toen heeft hij haar weer meegenomen. Eigenlijk wilde hij haar verkopen, maar omdat ze goed bleek te springen gaat zijn zoon nu met haar starten, dus dat was allemaal makkelijk opgelost. Maar goed, die mogelijkheid heb je natuurlijk niet met een eigen paard!

De eerste week van mijn studie was het paard nog niet weg. Dus ik maandag naar de uni, 's avonds snel naar huis en rijden, dinsdag thuisblijven (dan had ik vrij) en dus rijden, woensdag en donderdag in Nijmegen, dan 's avonds weer naar huis en dan was 't weer weekend. Rijden ging ook voor geen meter, want ik had 't veel te druk.

Nu rijd ik eigenlijk helemaal niet meer. Heel af en toe in 't weekend maar daar komt meestal ook niet veel van terecht. Ik mis het echt wel af en toe. Het liefst zou ik in Nijmegen gewoon een plekje vinden waar ik kon rijden.. Ik houd mezelf maar voor dat ik flink wat verdien als ik dadelijk mijn universitaire studie achter de rug heb, dus genoeg geld voor een paard!

Heel veel succes met je keuze in ieder geval!

tweedle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:23

Het is een lastige situatie. Je moet vooral kiezen wat je wilt, wat natuurlijk erg lastig is.

Zelf studeer ik biomedische technologie in Enschede. Toen ik nog op het VWO zat wist ik ook niet wat ik wilde studeren, ik wist alleen dat ik paard wou blijven rijden en dat ik daarvoor thuis moest blijven wonen. Dus heb ik gekeken bij de dichtsbijzijnde universiteit (Enschede) welke opleidingen een beetje leuk leken, en die heb ik gekozen.

Achteraf is het gelukkig een goede keuze gebleken, de studie is interessant. Al is het soms allemaal wel heel erg technisch, maar dat is gewoon even doorbijten.

Ondertussen zit ik in het derde jaar en bijna alle vakken nog gehaald. Verder heb ik altijd een hele strakke planning. Ik wil niet teveel college's missen, dus reis ik elke dag naar Enschede. Dit kost me ongeveer twee uur per dag. Als ik denk dat college's niet nuttig zijn, sla ik ze wel over en bekijk ik de stof thuis. Dit scheelt al veel tijd. Ook ga ik direct naar de paarden als ik thuis kom. En als ik van de paarden terug kom ga ik zo snel mogelijk nog wat leren. Het is een drukke planning en door de week heb ik dan ook geen tijd voor andere dingen, behalve paard en studie. Ik heb hier echter voor gekozen en vind de paarden zo belangrijk dat ik dat er wel voor over heb.

Ik heb nu één paard en rijd ook nog twee jonge paarden voor iemand anders. Een universitaire studie is dus zeker wel te combineren met een paard, je moet echter keuzes maken.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 12:43

Bij mij is het intussen het vierde jaar dat ik beide combineer. Ik zit in mijn laatste jaar Romaanse Taal- en Letterkunde en Latijn, en dat combineer ik sinds twee jaar met een tevens universitaire opleiding AILO. Het is wat plannen maar al bij al is het best doenbaar, ik heb er sinds twee jaar nog een aantal bijrijdpaarden bij genomen en dat gaat prima. Ik ben momenteel wel iets minder reistijd kwijt (anderhalf uur per dag) en ik probeer mijn vakken zo te plannen dat ik zo min mogelijk dagen moet gaan - momenteel ben ik 3 dagen per week op de unief te vinden, de andere ben ik thuis/bij Memuska/bij de bijrijdpaarden/aan het werk. Dat is dan weer een voordeel van de licenties: je kiest zelf. In de kandidaturen had ik er meer moeite mee en had ik vaak les tot 22u. Dan probeerde ik ofwel voor de middag te rijden (als ik dan geen les had, of een onbelangrijke les Er zijn vakken die ik nooit of maar één les gevolgd heb bv *schaam*), maar als dat niet lukte kwam mijn pa mij halen op de unief en was het stante pede naar Memuska, waar een vriendin dan gezorgd had dat ze gepoetst en gezadeld stond te wachten.
Het is prima te combineren, voor mij althans. Ik moet er mss wel eerlijkheidshalve bij vertellen dat ik niet het type student ben dat tijdens het academiejaar ook maar iets uitvreet. In de examenperiodes moet ik dat wel bekopen, maar ook dat probleem is bijna van de baan doordat ik veelal papers heb gekozen als examenvorm. Ik weet niet of bij jullie een dergelijke keuze mogelijk is, maar zo kan je je wel permitteren om meer lessen te missen aangezien er toch geen examen volgt.
Veel succes!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 14:27

Tommycat schreef:
Als ik zo tussen de regels door lees is jouw 'probleem' misschien eigenlijk wel dat je alles perfect wil doen. Er komen veel dingen tegelijk op je af nu: op jezelf wonen, studeren, een weg zoeken in hoe dat allemaal gaat, en dan ook nog je eigen paard, ongetwijfeld een sociaal leven dat aandacht vraagt. En zowel je paard als je studie wil je, als ik 't zo lees, helemaal perfect doen, je lijkt me niet iemand die zegt: " nou ja, vandaag gaan we effe voor een vijf-en-een-halfje, 't is wel goed zo". Dat is heel lastig, ik weet er alles van.

Nee dat klopt inderdaad, ik leer bijvoorbeeld liever helemaal niet dan matig.. En ik zal nooit maar een half uurtje rijden als je daarmee niet 'klaar'/tevreden bent, ook al heb je geen tijd meer (en mis je vervolgens de bus weer eens ). Er zijn inderdaad veel teveel dingen tegelijk gekomen en dan ook nog eens je hoofd op de studiestand zetten, hoe doen die andere mensen dat toch

Lorena schreef:
Als je je paard in Tilburg stalt, en je hebt een (iets betalende) bijrijder en leent per maand het stallingsgeld erbij van de Ib-groep, red je het dan niet? Als je rechten studeert heb je die lening straks zo afbetaald (als je het tenminste niet te gek maakt). Er zit vast wel iets goedkoops aan stalling daar, bij mensen thuis of wat dan ook!
Daar zou ik eens goed naar uitkijken als je daar straks gaat werken. Dat geld wat je met een jaar werken verdient kan je natuurlijk ook de jaren daarna besteden aan stalling in Tilburg...

Of ben ik nou gek?

haha nee niet gek hoor.. Het was ook wat makkelijker als we thuis niet helemaal een mooie bak aangelegd hadden, pas drainage aangelegd, Tycho's stal groter gemaakt, mooie vrachtwagen gekocht. En als ik wegga staat het paard van mijn zus alleen en zou mijn vader erg 'beledigd' zijn dat ik hem ergens anders stal. Dat is ook gekkenwerk, je betaalt je suf terwijl we thuis de faciliteiten hebben. Mijn zus doet doordeweeks zelfs mijn stal voor me Ik doe liever niet bijlenen bij de IB, dat vind ik een beetje eng. Maar wellicht dat ik hem over een paar jaar zelf ergens dichtbij stal, ik vind dat nu nog een beetje een erg grote stap.

Ik heb wel echt veel respect voor mensen die het zo mooi gepland krijgen Ik wil alleen ook nog graag een leven kunnen hebben. Ik wil niet dat ik later zeg: "Ja een studentenleven heb ik niet gehad want ik was alleen maar druk druk druk met reizen en mn planning rond krijgen." Maar dat is voor ieder een persoonlijke keuze. Ik heb helaas ook niet altijd even veel discipline, en dat vind ik ZO vervelend, dat wil ik mezelf echt weer bij gaan brengen. En m'n vriendinnen worden altijd boos als ik niet meega.. krijg ik allerlei verwijten naar m'n hoofd (niet gemeen bedoeld denk ik, maar ik ben natuurlijk onmisbaar (grapje )) en ik vind het ook fijn om tijd te hebben voor mn vriend bijvoorbeeld.

Nou maar ik heb wat besloten hoera
Ik ga me uitschrijven van de universiteit, een jaar werken op kantoor in Tilburg 36 uur per week, en dan volgend jaar een fatsoenlijke start maken als ik alles op een rijtje heb en mn hoofd naar leren staat. Doordat ik dan nu in Tilburg blijf 'wonen' hoef ik daar straks ook niet meer aan te wennen. Met het geld dat ik dan verdien kan ik mn instructrice betalen om Tycho bij te rijden 1 of 2 keer in de week, dit jaar en hopelijk heb ik ook het geld voor volgend jaar nog. In het 2e jaar enzo hoop ik wat minder college te hebben en meer tijd voor m'n paard. De reden dat ik kies voor mijn instructrice ipv een (betalende) bijrijder is omdat ik wil dat hij erop vooruit gaat, dus niet blijft hangen en al zeker niet achteruit gaat. Het zal wel stom over komen, bijv. op wedstrijd "smiespel smiespel, haar instructrice rijdt haar paard" maar daar heb ik dan maar schijt aan. Ik kies wat het beste is voor m'n paard, en daar hoort een evenwichtige training zeker ook bij.
Dat lijkt me voorlopig de beste keuze

Het is wel frustrerend, mijn balkonnetje kijkt zo uit op de uni, staat er zo kei groot 'Tilburg University' op zo'n gebouw waar ik op uit kijk, en dan zit ik daar.. mezelf een beetje een loser te vinden

Bedankt voor al jullie berichtjes, heeft me echt geholpen