uitslag MRI: Hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: uitslag MRI: Hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:52

Marye78 schreef:
phannie schreef:
soms wel, als ik tegen een harde rugleuning zit, maar gewoonlijk niet nee, en ik piep gelukkig ook niet door de poortjes van schiphol, het is titanium hahahaha

o daar had ik nog geeneens bij nagedacht, ja leg dat dan maar eens uit, "Het zit in mijn rug!" "ja hoor mevrouwtje...komt u maar mee"

hahahaha de eerste keer had ik ook mn rontgenfotos bij me ja hahahaha. ik kneep m wel hihihi

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 01:47

phannie schreef:
hahahaha de eerste keer had ik ook mn rontgenfotos bij me ja hahahaha. ik kneep m wel hihihi

haha had je die mee naar schiphol genomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 11:56

Marye78 schreef:
phannie schreef:

haha had je die mee naar schiphol genomen?

ja! want ik was toch wel bang dat het alarm af zou gaan, welk bewijs is beter dan fotos? ja toch? hihihi

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:19

Acherm, sterkte!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:41

Ik ben net an het herstellen van een hernia operatie. Vergis je niet, het is echt niet niks. Ik mag bijv 6 maanden niet paardrijden.

Ik had een mri gehad en toen ik de uitslag hoorde zeien ze meteen; opereren. Ik werd een week later gebeld dat de neurochirurg mijn dosier had bekeken en dat ik dus de week erop geopereerd kon worden.

Ik had er echt hel veel last van. kon niet meer liggen lopen of zitten zonder pijn.

Ik heb nu al veel verhalen gehord. En de meeste mensen komen van een hernia af door gewoon te wachten. Een hernia geneest heel vaak zonder operatie. En dat is dus veel beter want na een operatie blijft toch er toch een zwake plek. En de kans dat je het terug krijgt is erg groot. Bij mij op de afdeling lag er iemand voor de zesde keer. Bovendien zijn er meer risico's

Ze wachten zowiezo bijna altijd 6 tot 8 weken na de uitslag. Omdat een hernia heel vaak een heel goed natuurlijk verloop kent. Dus dat het vanzelf overgaat.
Ik zou dus gewoon even geduld hebben en vaak gaan liggen met je benen omhoog. Net alsof je zit, maar dan liggend. Als het na zes weken niet over is, ga je gwon terug. Als de pijn echt langer aanhoud dan overwegen ze vaak een operatie.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:46

Nog even een reactie. Een operatie zorgt er trouwens niet voor dat je geen pijn meer hebt aan je rug. De uitstraling naar je been wordt opgelost. Maar rugpijn blijf je houden.

Mijn fysiotherapeut is mijn held op het moment.

Ik heb trouwens ook mijn rug gebroken gehad op dezelfde plek. Dat was een impressie fractuur. Ik was van mijn paard gedonderd en de muur gaf echt niet mee. Dat is ook niet zo best voor je rug.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:39

Kom ik ook nog ff als ex patient

Als eerste wil ik iedereen met rugklachten dit forum aanbevelen: http://www.nvvr.nl/

Ik heb daar in mijn hernia tijd enorm veel aan gehad.
Zowel aan de mensen als aan de vele tips en info site's.

Ik stond al een langere tijd scheef...mijn linker schouder hing altijd wat naar beneden en ik kreeg dat maar niet recht.
Ook na een bezoekje aan de huisarts die buikspier oefeningen mee gaf werd het niet beter.

Een half jaar later op de Equitana van 2003 voelde ik de eerste pijnen.
Toen voldeed een paracetamol nog.
Een maand later zat ik al thuis en werd het alleen maar erger.

Tijdens de fysio werd al duidelijk dat mijn linker rugspieren helemaal verkrampt waren.
Ik vloog bijna tegen het plafond als die man me aanraakte.
De pijn ging niet weg dus toen maar een MRI en daar werd dan een kleine hernia op geconstateerd.

Te klein om te operen en te klein om zoveel pijn te hebben.
Dus dan maar pijnbestrijding. Douwen ze ff 5 naalden in je rug voor een tijdelijke blokkade van de zenuw .
Maar in je achterhoofd wetende dat je met pijnbestrijding niet het probleem oplost naar een manueel gegaan (in overleg met de huisarts) die mij vervolgens helemaal in de soep draaide.

Iedereen kent wel die kramp in je been.....dat had ik dus over mijn hele rug 24 uur per dag.
Ik kon dus niet meer lopen en zag spoken door de pijnstillers. Op de dag dat ze me kwamen halen met de ambulance voor nogmaals een mri schee mijn linkerkuitspier er ook mee uit wegens overbelasting.

Na 2 mislukte MRI's ...want ja ik kon niet platliggen hebben ze me platgespoten en opnieuw een mri gemaakt.

De verrassing kwam de volgende dag..het leek wel beter te gaan.
Ik dacht dat het nog van de morfine was(ik was een zware junk )
Op de mri was niks bijzonders te zien maar het lichaam gaf wel verbetering aan. 3 dagen later was ik thuis.

Weer Fysio maar dat werkte niet...de klachten kwamen terug.
Ik stapte weer op mijn paard en ging zwemmen. Dat ging super goed.
Overigens duurde het nog wel 5 maanden na de laatste mri vor ik weer op de werkvloer was en heb ik via het CWI een fysio fitness programma gevolgd.

Mijn uiteindelijke conclusie is dat mijn spieren verkrampt zijn geworden door mijn toenmalige werk(veel scheef staan en dan ook nog eens bukken) en zo een hernia hebben gecreeerd.
Spieren konden niet tot rust komen en zo werd het erger en erger.
Pas onder de narcose(30 minuten) is alles op zijn plaats gevallen en tot ontspanning gekomen en zo dus weer aan herstel kon beginnen.

Ik ben ook erg blij dat ik geen operatie heb gehad.
Mijn arts trouwens ook. Hij ziet na een periode heel veel mensen weer terug omdat het litteken weefsel op de zenuw is gaan drukken...en dan kunnen ze dus niks meer.
Als je uitval hebt (verlamd been /ontlasting laat lopen) dan operen ze wel meteen.

Al met al heeft het een beste impact op je leven. Niet alleen de pijn die je hebt maar ook de reacties van collega's en werkgevers.
Over het geweldige CWI maar niet te spreken

Ik ben er inmiddels vanaf maar het is nooit meer 100% goedgekomen.
Het steekt nog wel eens of de pijn in mijn heup speelt op(en dan is het iedere keer weer de vraag of het weggaat).
Ook heb ik wel eens krampaanvallen in mijn linkerbeen en ben ik s'ochtends net een een omaatje van 80

Voor degene die vroeg of er iemand eens naar haar spieren kan kijken:
Volgens mij zijn daar wel artsen voor..vraag eens na bij je HA.
En voor de TS: Ga als de wiedewa je HA bellen voor knappe pijnstilling...belachelijk dat ze je zo naar huis sturen.
Bij mij vroegen ze elke keer hoe het met de pijn zat en of ik voldoende had aan de medicijnen die ik had gekregen.

Zittend werk: probeer eens zo'n zwemring(je weet wel zo'n reddings boei)om op te zitten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 16:39

zo dat was weer ff een lapje tekst

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:16

Marye78 schreef:

Bij wijze van.

maar bij mij staat ie dus ook horizontaal scheef ipv verticaal

Uhm hoe bedoel je dat dan? Weet ff niet hoe ik dat voor me moet zien.
Ik weet wel wat horizontaal en verticaal is natuurlijk maar kan me niet helemaal voorstellen hoe jou rug scheef staat.

Bij mij is het bij ernstige scoliose zo dat het linksonderin mijn rug recht loopt tot mijn heup terwijl daar normaal een holling zit van je taille en rechtsonderin loopt het dan helemaal hol. (dus holler dan de normale holling van je taille) Moeilijk uit te leggen zo iets

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:23

Cowgirl schreef:

Als eerste wil ik iedereen met rugklachten dit forum aanbevelen: http://www.nvvr.nl/

Dankje voor de link. Ik zal eens kijken of er nog wat tips op staan die ik nog niet wist

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:45

daar is idd veel info te vinden, een aanrader

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:16

Had de laatste tijd meer last van m'n whiplash ( jaja, die heb ik ook nog naast 2 hernia's) . Het paardrijden ging ook weer enigzins goed. Was ik gisteren aan het rijden. Stijg ik af en sta ik naast het paard, laat ik een rijhandschoen vallen. Ik buk en pak hem op en knak. Een gigantische pijn en kon niet meer overeind komen. Ja, daar is tie weer. Ik had hem al gemist . Daarna kon ik natiurlijk weer een sniet zitten en liggen. Boel tabletten en toen het bed maar in. Vanmorgen dus hulp nodig bij het opstaan enz, Dus rijden kan ik weer even vergeten. Ooh baal zo gigantisch.

maggie1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:30

Ook hier een medepatient met een hernia. Jeetje zeg wat een verhalen en wat hebben toch veel mensen een hernia. Ik heb wat ik hier gelezen heb zo een beetje hetzelfde meegemaakt. Teneerste fysiotherapeuten vertrouw ik helemaal niet meer. Maandenlang bijgelopen en hielp geen bal althans bij mij niet. (sorry voor deze reaktie en niet persoonlijk bedoeld) Later chiropraktie, werden de klachten alleen maar erger. Operatie, hielp even, maar klachten bleven komen. Werd van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk gaf iemand mij een tip en dat was de pijnpolie. Die zijn erg ver op dit moment met het bestrijden van de pijn. Ze halen de hernia niet weg maar bestrijden de pijn wel, en blokeren de zenuw. Mij heeft dit enorm geholpen. Ik heb 4 jaar geen pijn gehad in mijn rug of mijn benen. Dit jaar wederom een tweede hernia geconstateerd. Op advies van de neuroloog willen we de operatie nog niet laten plaatsvinden en heb ik weer een injectie gekregen. Ben weer volop in de running en weinig klachten. Hopelijk blijft dit zo en hoef ik niet geopereerd worden wat dat is geen pretje.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:43

Sterkte voor iedereen die hernia heeft. Ik schrok een beetje van dat uitstralen naar je been. Ik heb al jaren last van mijn linkerbeen (en helaas nog wel meer dingen, ben een beetje een kneusje geloof ik). Het is een pijn die uistraalt naar dat been, het voelt als een zenuw die klem zit. Daardoor gaat het lopen ook vaak niet lekker en loop ik soms een beetje mank (maar probeer dat altijd niet te laten zien). Ben er nooit mee naar de dokter geweest omdat ik dat niet durf.

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:40

Jura: Misschien toch maar eens een keer langs de dokter gaan. Dan heb je iig zekerheid. Die uitstraling naar het been zou namelijk kunnen wijzen op een hernia maar het kan ook iets anders zijn.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:42

Het kan dan ook een zenuw zijn die klem zit toch?
Dat testen ze met reflexen, zoals knie reflex en onder je voet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:49

refexen zijn ook momentopname, net als de MRI-scan, je zenuw moet op dat moment net klem zitten, mijn reflexen waren op t moment vd test goed, maar had een giga-hernia

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 14:33

Heike schreef:
Ik ben net an het herstellen van een hernia operatie. Vergis je niet, het is echt niet niks. Ik mag bijv 6 maanden niet paardrijden.

Ik had een mri gehad en toen ik de uitslag hoorde zeien ze meteen; opereren. Ik werd een week later gebeld dat de neurochirurg mijn dosier had bekeken en dat ik dus de week erop geopereerd kon worden.

Ik had er echt hel veel last van. kon niet meer liggen lopen of zitten zonder pijn.

Ik heb nu al veel verhalen gehord. En de meeste mensen komen van een hernia af door gewoon te wachten. Een hernia geneest heel vaak zonder operatie. En dat is dus veel beter want na een operatie blijft toch er toch een zwake plek. En de kans dat je het terug krijgt is erg groot. Bij mij op de afdeling lag er iemand voor de zesde keer. Bovendien zijn er meer risico's

Ze wachten zowiezo bijna altijd 6 tot 8 weken na de uitslag. Omdat een hernia heel vaak een heel goed natuurlijk verloop kent. Dus dat het vanzelf overgaat.
Ik zou dus gewoon even geduld hebben en vaak gaan liggen met je benen omhoog. Net alsof je zit, maar dan liggend. Als het na zes weken niet over is, ga je gwon terug. Als de pijn echt langer aanhoud dan overwegen ze vaak een operatie.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

vriendin van mij is ook al 5 keer geopereerd...en t komt steeds weer terug omdat er zich veel littekenweefsel vormd.

ik kan nog wel 6 weken wachten , maarja ik had al een half jaar last voor ik ermee naar de dokter ging, dus zit al lang over die periode heen haha.
Maar ik wil het zowieso niet zo snel laten opereren.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 14:37

Cowgirl schreef:
Kom ik ook nog ff als ex patient

Ik heb daar in mijn hernia tijd enorm veel aan gehad.
Zowel aan de mensen als aan de vele tips en info site's.

Ik stond al een langere tijd scheef...mijn linker schouder hing altijd wat naar beneden en ik kreeg dat maar niet recht.
Ook na een bezoekje aan de huisarts die buikspier oefeningen mee gaf werd het niet beter.

Een half jaar later op de Equitana van 2003 voelde ik de eerste pijnen.
Toen voldeed een paracetamol nog.
Een maand later zat ik al thuis en werd het alleen maar erger.

Tijdens de fysio werd al duidelijk dat mijn linker rugspieren helemaal verkrampt waren.
Ik vloog bijna tegen het plafond als die man me aanraakte.
De pijn ging niet weg dus toen maar een MRI en daar werd dan een kleine hernia op geconstateerd.

Te klein om te operen en te klein om zoveel pijn te hebben.
Dus dan maar pijnbestrijding. Douwen ze ff 5 naalden in je rug voor een tijdelijke blokkade van de zenuw .
Maar in je achterhoofd wetende dat je met pijnbestrijding niet het probleem oplost naar een manueel gegaan (in overleg met de huisarts) die mij vervolgens helemaal in de soep draaide.

Iedereen kent wel die kramp in je been.....dat had ik dus over mijn hele rug 24 uur per dag.
Ik kon dus niet meer lopen en zag spoken door de pijnstillers. Op de dag dat ze me kwamen halen met de ambulance voor nogmaals een mri schee mijn linkerkuitspier er ook mee uit wegens overbelasting.

Na 2 mislukte MRI's ...want ja ik kon niet platliggen hebben ze me platgespoten en opnieuw een mri gemaakt.

De verrassing kwam de volgende dag..het leek wel beter te gaan.
Ik dacht dat het nog van de morfine was(ik was een zware junk )
Op de mri was niks bijzonders te zien maar het lichaam gaf wel verbetering aan. 3 dagen later was ik thuis.

Weer Fysio maar dat werkte niet...de klachten kwamen terug.
Ik stapte weer op mijn paard en ging zwemmen. Dat ging super goed.
Overigens duurde het nog wel 5 maanden na de laatste mri vor ik weer op de werkvloer was en heb ik via het CWI een fysio fitness programma gevolgd.

Mijn uiteindelijke conclusie is dat mijn spieren verkrampt zijn geworden door mijn toenmalige werk(veel scheef staan en dan ook nog eens bukken) en zo een hernia hebben gecreeerd.
Spieren konden niet tot rust komen en zo werd het erger en erger.
Pas onder de narcose(30 minuten) is alles op zijn plaats gevallen en tot ontspanning gekomen en zo dus weer aan herstel kon beginnen.

Ik ben ook erg blij dat ik geen operatie heb gehad.
Mijn arts trouwens ook. Hij ziet na een periode heel veel mensen weer terug omdat het litteken weefsel op de zenuw is gaan drukken...en dan kunnen ze dus niks meer.
Als je uitval hebt (verlamd been /ontlasting laat lopen) dan operen ze wel meteen.

Al met al heeft het een beste impact op je leven. Niet alleen de pijn die je hebt maar ook de reacties van collega's en werkgevers.
Over het geweldige CWI maar niet te spreken

Ik ben er inmiddels vanaf maar het is nooit meer 100% goedgekomen.
Het steekt nog wel eens of de pijn in mijn heup speelt op(en dan is het iedere keer weer de vraag of het weggaat).
Ook heb ik wel eens krampaanvallen in mijn linkerbeen en ben ik s'ochtends net een een omaatje van 80

Voor degene die vroeg of er iemand eens naar haar spieren kan kijken:
Volgens mij zijn daar wel artsen voor..vraag eens na bij je HA.
En voor de TS: Ga als de wiedewa je HA bellen voor knappe pijnstilling...belachelijk dat ze je zo naar huis sturen.
Bij mij vroegen ze elke keer hoe het met de pijn zat en of ik voldoende had aan de medicijnen die ik had gekregen.

Zittend werk: probeer eens zo'n zwemring(je weet wel zo'n reddings boei)om op te zitten.

Ja ik ga idd naar de HA., ook omdat ik het raar vind dat ik zo weinig info van de neuro kreeg. en ik hoor uit mijn omgeving van meerdere mensen dat fysio fitness juist helemaal niet goed is met een hernia!!

ik zit dit wel met open mond te lezen, mijn god wat een drama heb jij meegemaakt zeg..

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 14:39

iwayalover schreef:
Marye78 schreef:

Bij wijze van.

maar bij mij staat ie dus ook horizontaal scheef ipv verticaal

Uhm hoe bedoel je dat dan? Weet ff niet hoe ik dat voor me moet zien.
Ik weet wel wat horizontaal en verticaal is natuurlijk maar kan me niet helemaal voorstellen hoe jou rug scheef staat.

Bij mij is het bij ernstige scoliose zo dat het linksonderin mijn rug recht loopt tot mijn heup terwijl daar normaal een holling zit van je taille en rechtsonderin loopt het dan helemaal hol. (dus holler dan de normale holling van je taille) Moeilijk uit te leggen zo iets

nou normaal loopt je rug met scoliose dus krom in de trant van holle rug, bochel etc, (dus als je én profiel' kijkt, zie je dat, maar bij is het zeg maar als je gewoon achter me zou staan en door me heen zou kijken, dat hij niet recht naar boven gaat, maar hobbel de bobbel, van links naar rechts..
snapje?

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 14:41

Jura schreef:
Sterkte voor iedereen die hernia heeft. Ik schrok een beetje van dat uitstralen naar je been. Ik heb al jaren last van mijn linkerbeen (en helaas nog wel meer dingen, ben een beetje een kneusje geloof ik). Het is een pijn die uistraalt naar dat been, het voelt als een zenuw die klem zit. Daardoor gaat het lopen ook vaak niet lekker en loop ik soms een beetje mank (maar probeer dat altijd niet te laten zien). Ben er nooit mee naar de dokter geweest omdat ik dat niet durf.

ehm, zou ik toch maar doen! zo begon t bij mij ook..

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:20

Marye78 schreef:

nou normaal loopt je rug met scoliose dus krom in de trant van holle rug, bochel etc, (dus als je én profiel' kijkt, zie je dat, maar bij is het zeg maar als je gewoon achter me zou staan en door me heen zou kijken, dat hij niet recht naar boven gaat, maar hobbel de bobbel, van links naar rechts..
snapje?

Jep, nu snap ik het Poeh ik kan me voorstellen dat je daar veel last van hebt aangezien ik al last heb van die éne kronkel van links naar rechts!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 20:45

iwayalover schreef:
Marye78 schreef:

snapje?

Jep, nu snap ik het Poeh ik kan me voorstellen dat je daar veel last van hebt aangezien ik al last heb van die éne kronkel van links naar rechts!

ik heb nooit zoveel last gehad van de scoliose zelf, maar wel regelmatig dingen die er verband mee houden zoals spitaanvallen en dus hernia's....

heb jij het ook wel eens recht laten zetten bij de chiro?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:56

He bah Marije!
Ik lees dit nu pas dankzij je onderschrift...
Wat balen zeg! Je vriend moet maar lief voor je zijn de komende tijd!
Doe rustig aan jij he, de komende tijd. Mijn broertje loopt op het moment ook met een hernia.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:14

Ik ben op mijn 17e geopereerd aan een hernia..( 12 jaar terug) gelijk na de operatie was ik binnen 7 dagen thuis, na 2 maand weer op het paard en daarna eigenlijk 8 jaar vrij van pijn enzo geweest...gelijk na de operatie voelde ik mij weer 100%....

4 jaar terug een week bedrust en 4 keer per dag morfine gehad in het ziekenhuis, na een uitval van mijn beide benen. met de ambulada naar het ziekenhuis....Had al 2 maand erg last maar op een avond, kon ik alleen nog maar op bed liggen, en zón erge pijn.....kon dus even staan en dan voelde ik vanaf mijn middel niets meer....dus huisarts met spoed ambu gebeld,,,,

MRI scan toonde afwijkingen in de rug..die dus de pijn veroorzaakten, medicatie, waar ik na een tijd abrupt mee gestopt ben, werd er nl een beetje verslaafd aan....

Daarna 2 jaar veel kramp gehad in rechterbeen, maar nu alweer 2 jaar weer top fit....Ik rij nu ook al weer 2 jaar 5 a 6 dagen in de week......en geen last.....geen tot weinig gevoel in de tenen van de rechtervoet, maar ja geen pijn....

Sterkte met je rug en hopen dat je je snel weer beter voelt...

Als ik weer een hernia krijg, wil ik weer zo snel mogelijk geopereerd worden, dat heeft mij goed voldaan.....