Zou jij het willen weten.... (kanker)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pugi

Re: Zou jij het willen weten.... (kanker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:46

jantina schreef:
Picobello durft zelfs nog een stap verder te gaan met de vraag of je preventief je borsten af zou laten zetten.....
Tsjonge, dat is een opgave!!
Maar dat zullen ze toch ook niet zomaar doen lijkt me. Dan zullen ze toch wel meer informatie hebben als alleen maar een verhoogde kans op kanker door erfelijkheid. Lijkt me. Toch?

Jantina, dit stuk over het BRCA1 en BRCA2 gen heb ik gekopieerd van www.umcn.nl het geeft informatie over de erfelijke belasting die je kan hebben voor borstkanker en eierstok kanker.

Het risico op borst- en eierstokkanker

Het is bij erfelijkheidsadvies niet mogelijk om “ja” of “nee” te antwoorden op de vraag of iemand kanker zal krijgen. Wel kan worden aangegeven wat de kans is op het krijgen van borstkanker en wat de kans is op het krijgen van eierstokkanker.

Als een vrouw een veranderd BRCA1- of BRCA2-gen heeft betekent dat een sterk verhoogde kans om borstkanker en/of eierstokkanker te krijgen. Die kans vergelijken we met vrouwen die geen verhoogd risico hebben.

Vrouwen in de Nederlandse bevolking hebben tot hun 70e jaar 10 % kans op borstkanker en bijna 2% op eierstokkanker. Vrouwen met een BRCA1- of BRCA2-gen hebben 60 tot 85% kans op borstkanker.
De kans voor een BRCA1-gen draagster op eierstokkanker is 40 tot 60%, voor een BRCA2-gen draagster 15 tot 20%. Voor beide BRCA-gen draagsters is de kans aanzienlijk hoger dan bij vrouwen zonder erfelijke aanleg. Het erfelijk verhoogde risico op eierstokkanker stijgt vanaf het 40e jaar snel. Van de BRCA1 of BRCA2 draagsters blijft een klein deel zonder ziekte. De reden daarvoor is nog onbekend.

Wanneer de eerste ronde van het DNA onderzoek is afgerond onstaat er een nieuwe situatie die afhankelijk is van de uitslag. De twee mogelijkheden worden hieronder uitgelegd.
Wanneer in de familie GEEN veranderd borstkanker-gen wordt gevonden
Dit kan betekenen dat:
de verandering in bekende genen nog niet is vast te stellen
nu nog niet bekende eigenschappen de gevoeligheid van kanker in de familie bepalen
De kans op erfelijkheid wordt dan op basis van de familiegegevens berekend. Vaak volgt dan het advies om risicodraagsters met bepaalde tussenpozen controles van borsten en eierstokken aan te bevelen. De uitslag van een DNA onderzoek wordt altijd in een persoonlijk gesprek medegedeeld.
Wanneer in de familie WEL een veranderd borstkanker-gen wordt gevonden
Alle familieleden kunnen d.m.v. bloedonderzoek laten vaststellen of zij die verandering wel of niet hebben. Aan vrouwen die draagster zijn van een veranderd BRCA1- of BRCA2-gen wordt intensieve controle geadviseerd i.v.m. borst- en eierstokkanker.
Behandeling uit voorzorg houdt in verwijdering van borstweefsel en/of eierstokken.
Familieleden die geen veranderd gen hebben worden gerustgesteld: verdere controles zijn niet nodig.
Ook de vrouwen uit een BRCA1 of BRCA2 familie die geen DNA onderzoek bij zichzelf wensen, maar wel kans hebben op dragerschap, zal intensieve controle worden geadviseerd.

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:51

Lenn schreef:
ik wil eerst even zeggen nickyu en anderen ik heb respect voor jullie instelling

Ik echter ben niet dapper en heb al moeite met het idee dat ik überhaupt doodga, als zo'n test dan slecht uitvalt zou ik daardoor misschien wel intenser leven maar anderzijds weet ik niet of ik in staat zou zijn zoiets te kunnen 'handlen'

verder wil ik enkelen uit dit topic sterkte wensen want het klinkt allemaal niet echt prettig in de oren

dat is lief van je meid!

ookal heb je er niet veel mee te maken, toch jezelf te uiten Lachen
velen die er niet veel te maken mee hebben durfen dan ook nooit er veel over na te denken (hoeft ook niet) of vragen te stellen.
althans dat maak ik dan vaak mee. Bloos

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 18:58

Gister heb ik te horen gekregen dat mijn tante kanker heeft, echt verschrikkelijk.
Het stomme van het verhaal is, is dat ze dus voor een uitstrijkje geweest was, waarvan de uitslag er vorige week al was, maar vanwege tijdgebrek kon ze niet heen, ik snap dan niet waarom de arts dan niet even belt dat hij haar wilt spreken?!

Ik zou het liever wel willen weten denk ik, hoewel ik de behandeling vreselijk zou vinden.

RockyLoverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:03

Ik zou het wel willen weten. Als het zo is dat ik er een verhoogde kans op heb, zou ik me regelmatig laten onderzoeken enz. zodat je er tenminste op tijd bij kunt zijn.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:14

Meyke schreef:
Lenn schreef:
ik wil eerst even zeggen nickyu en anderen ik heb respect voor jullie instelling

Ik echter ben niet dapper en heb al moeite met het idee dat ik überhaupt doodga, als zo'n test dan slecht uitvalt zou ik daardoor misschien wel intenser leven maar anderzijds weet ik niet of ik in staat zou zijn zoiets te kunnen 'handlen'

verder wil ik enkelen uit dit topic sterkte wensen want het klinkt allemaal niet echt prettig in de oren

dat is lief van je meid!

ookal heb je er niet veel mee te maken, toch jezelf te uiten Lachen
velen die er niet veel te maken mee hebben durfen dan ook nooit er veel over na te denken (hoeft ook niet) of vragen te stellen.
althans dat maak ik dan vaak mee. Bloos

idd , Knipoog

de meesten die ik ken(de) net cvoor dat ik ziek werd heb ik nooit meer gezien , ze vonden het te eng , het kwam te dichtbij , hadden belooft te helpen met opvang vd kleine zodat ik thuis kon blijven
zijn maar weinig maar wel echte vriendn overgebleven

helaas verliezen veel kanker patienten het grootste gedeelte van hun kennissen kring door onwetendheid (je weet maar nooit miss is het besmettelijk Boos! ..)
en angst en velen gaan er ook van uit dat de dag dat jejej laatste chemo krijgt je ineens bij toverslag weer beter bent ..

joh je weet het nooit in dit leven

als ik kijk naar mijn opa en zijn 9 broers en 1 zus
allemaal vanaf een jaar of 16/17 1 fles tot 2 flessen jonkie per dag 1 pakje tot 2 pakjes zware shag per dag
er is er 1 jong (87 Haha! ) gestorven door een auto ongeluk , was niet eens zijn schuld .. en de rest is allemaal midden tot eind 90 geworden en allemaal nog gewoon thuis wonend (gezond in lijf en geest dus ) waarvan 1 dus uiteindel;ijk gestorven is aan K maar ja hij was 96 toen ze het ontdekte en 2 maand later was het over ...

nee laten we maar zoveel mogelijk genieten van het leven
en ons zo min mogelijk druk maken om miniscule dingetjes
het is allemaal zo relatief , je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt maar ik kies liever voor de andee kant , zo simpel mogelijk (past ook beter bij mijn haarkleur Haha! blondT)

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:50

Tjonge Nickyu, ik word wel een beetje stil van je verhalen
En ik herken er ook veel van.
Mijn situatie is niet echt vergelijkbaar met de jouwe, want mijn kansen zijn gewoon veel groter.
Mijn kanker is weg en de kans dat hij terug komt is heel erg klein.
Maar toch herken ik veel in je verhaal.
De spot drijven met je eigen kale kop (lid van de gabberclub Haha! ), de spot drijven met je nieuwe haar (het zit vast en je kunt het kammen Knipoog ) en de chemoafdeling op stelten zetten, door ze consequent met geachte gifmengers aan te spreken }> (mevrouw, dat mag u geen gif noemen, dat zijn MEDICIJNEN. Jaja)
Of mensen die onverwacht steun geven en voor je klaar staan en waarvan je dat nooit verwacht had. Ach gut
Maar ook de mensen die de straat oversteken als ze je zien, omdat ze bang zijn om te moeten vragen hoe het gaat. En die mensen die eerst zeggen dat ze altijd voor je klaar zullen staan en als je ze dan 1 keer vraagt of ze iets uit het dorp voor je mee willen nemen antwoorden: Nee, want ik moet alleen naar de bakker en niet naar de kruidenier. En idd, je laatste behandeling heb je vorige week al gehad, wat zeur je dan nog, je bent nu toch weer beter? Boos! Boos! Hamer Stoom uit je oren

Ik wil wel iedereen hier aanraden, steek je kop niet in het zand. Indien nodig LAAT je testen.
Als je op tijd bent zijn je kansen zoveel groter.
IDD garanties heb je nooit, maar het is zo de moeite waard.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 00:33

Nick en Idje:
IK BEN TROTS OP JULLIE!

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 09:11

Wat een herkenbare verhalen schrijf je Nickyu. Ik weet nog goed dat dat ook het gene was wat mijn moeder het vervelendste vond.
De mensen die je gingen ontlopen, minder kwamen etc. Dan kom je er direct achter wat je échte vrienden zijn he?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 11:59

T oen mijn moeder het bericht kreeg was er elke dag visite.
Op het laatst werd het haar teveel maar wij hebben nooit gebrek gehad aan belangstelling.
Wat de zorg betreft was het een ander verhaal daar moesten we zelf voor zorgen.
Gister kreeg ik te horen dat een oud klasgenootje kanker heeft en dat ze niets meer voor haar kunnen doen.
Een maand geleden ging ze naar dokter, ze had een stijve nek, 46 jaar.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:00

Ook zoiets:

Mijn moeder had geen contact meer met mijn stiefzus (haar dochter) en amper contact; 1x per 4 maanden bellen met mijn stiefbroer (haar zoon).
We konden natuurlijk het slechte nieuws niet verzwijgen, dus we hebben ze het verteld.

We kregen het te weten aan het einde van het jaar, mijn zus kwam binnen 2 weken ineens langs (ik kende haar niet eens! Ze ging op mn 4de het huis uit), en mijn broer belde bijna elke dag!

Met oud en nieuw was het fantastisch, ik + vriend, ouders, zus+broer, de hele fam!!

Mn moeder was super gelukkig, maar helaas, het contact is inmiddels weer hetzelfde, mn zus heeft zelfs nog iets geflikt ect.

Het zijn echt hele rare personen (mn broer ken ik wel, wenste haar de dood zelfs in! mn zus heeft telkens weer een ander, ect).
Volgens mij zijn ze alleen geweest voor het geval dat. Ze zijn namelijk stront jarloers op mij (waartoe ze eigenlijk geen redenen hebben, want bij ons mocht iedereen 1 sport doen, mn broer had er 3 ofzo en telkens wisselen dus heel duur, ik kreeg oud ditje, netals mn broer ect.).
Mn ouders en ik kregen precies hetzelfde id: Ze wilden even komen innen, helaas duurde het te lang!
Alles is nu zo geregeld dat veel dingen op mijn naam staan of dat ik er eerste optie op heb. Stelletje aasgieren, dat het zo moet. Toen ze in het ziekenhuis lag (4weken) hebben we alleen een kaartje gehad van mn broer.

Verder was dit ook te merken met de rest van haar vriendinnen/vrienden. Eerst elke maand iets laten horen, kaartje, bellen ofzo. En nu?
Ze heeft er nog met 2 contact, van de 40 mensen ofzo waarmee ze dagelijks werkte en ook prive veel contact had! Sommige zeggen dat ze niet durven en andere zijn haar denk gewoon vergeten....
En dadelijk? Dan is het te laat.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:32

Deze week heb ik dit topic voorbij zien komen. En na een brief vandaag wilde ik hier toch wat vertellen.
Vandaag dus een brief van het ziekenhuis gehad. Daar staat in dat bij een uitstrijkje van afgelopen februari enkele cellen gevonden zijn, geschreven als PAP 3a. Ik moet dus terug voor nog een uitstrijkje. En ben eigenlijk best bang nu, ook al is er nog niets over te zeggen. PAP 3a zijn enkele afwijkende cellen, de helft van de vrouwen heeft geen behandeling nodig en de andere een lichte behandeling.
Maar stel je voor...
Ben 23 en er zitten nu al cellen in mijn lichaam die niet ok zijn????

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 18:48

Daantje1981 schreef:
Deze week heb ik dit topic voorbij zien komen. En na een brief vandaag wilde ik hier toch wat vertellen.
Vandaag dus een brief van het ziekenhuis gehad. Daar staat in dat bij een uitstrijkje van afgelopen februari enkele cellen gevonden zijn, geschreven als PAP 3a. Ik moet dus terug voor nog een uitstrijkje. En ben eigenlijk best bang nu, ook al is er nog niets over te zeggen. PAP 3a zijn enkele afwijkende cellen, de helft van de vrouwen heeft geen behandeling nodig en de andere een lichte behandeling.
Maar stel je voor...
Ben 23 en er zitten nu al cellen in mijn lichaam die niet ok zijn????

Jeetje dat is wel even schrikken zeg.
Maar aan de andere kant mag je heeeel blij zijn dat je om welke reden dan ook op je 23 een uitstijkje hebt gehad.
Normaliter gebeurt dat pas vanaf je 30 ste en je weet niet hoe het dan was gelopen als je begrijpt wat ik bedoel.
Heel veel sterkte met de behandeling.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 09:51

Mijn moeder kreeg er eigenlijk alleen maar vrienden bij.. Mensen namen eerder de tijd om lang te gaan en rustig met haar te praten Ach gut . Hier heeft ze zeer veel steun aan gehad.

Succes Daantje1981, hopenlijk valt het mee Ach gut

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:05

Ik wil het zeker wel weten.

Sterker nog: ik zou het preventief willen laten onderzoeken.

Op www.prescan.nl kun je zelf een scan laten maken. Ik zit toch sterk te overwegen om dit te doen. Helaas is het behoorlijk kostbaar. Maar goed, een gezond lichaam is onbetaalbaar...

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:14

ik heb niet het hele topic gelezen, maar wil wel reageren..

mijn moeder heeft 5 jaar geleden borstkanker gehad, mijn tante heeft het gehad, mijn oma en nog 2 zussen van mijn oma.

toen mijn moeder het kreeg, ging er in het ziekenhuis een belletje rinkelen.
er werd aan geraden een erfelijkheidsonderzoek te doen.
dit hebben wij dus gedaan.

mijn zus en ik hebben inderdaad een verhoogde kans op (borst) kanker.
wij moeten ons elk jaar laten onderzoeken.
ik ben totaal niet bang of ik het krijg... mijn moeder was er vroeg bij, heeft gelukkig beide borsten nog.... ze heeft wel chemo ed. gehad, maar word wel eind van dit jaar genezen verklaard.

ik moet dus elk jaar naar het ziekenhuis om te controleren, en doe dit dus ook.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 10:24

Pjotr, jij bent toch ook nog heel jong?
Wat voor controles doen ze in het ziekenhuis?

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:45

jantina schreef:
Pjotr, jij bent toch ook nog heel jong?
Wat voor controles doen ze in het ziekenhuis?

ik ben 18 Lachen
ze voelen aan je borsten op knobbeltjes, en wanener ze er 1 ontdekken maken ze foto's.
bij mij en mijn zus is er tot nu toe geen knobbeltje gevonden dus hoe het dan verder zou gaan weet ik niet.
als ik iets raars voel. (mn huisarts heeft me laten zien hoe ik ze zelf moet controleren) dan moest ik wel gelijk bellen.

[edit] ik ben pas 1 x gecontroleerd mn zus al 4 x.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:54

Ik zou het niet willen weten.
Ik zou er helemaal gek van worden bij het idee verhoogde kans te hebben.

Dit omdat mijn vader op 38 jarige leeftijd er aan overleden is.
Zijn moeder en zus ook op erg jonge leeftijd.
Dus de kans dat het in een gen zit, lijkt me niet klein...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:04

runningkawa schreef:
Ik zou het niet willen weten.
Ik zou er helemaal gek van worden bij het idee verhoogde kans te hebben.

Dit omdat mijn vader op 38 jarige leeftijd er aan overleden is.
Zijn moeder en zus ook op erg jonge leeftijd.
Dus de kans dat het in een gen zit, lijkt me niet klein...

Ik snap je wel hoor Kawa,zo heb ik ook altijd gereageerd. Ik wou mijn borsten ook nooit controleren. Lekker struisvogelen.
Ik heb ONTZETTEND veel geluk gehad, dat mijn tumor vlak onder mijn huid zat.
Daardoor was ik op tijd en heb nu weer een toekomst voor me.
Het voordeel van weten dat je een verhoogde kans hebt, is dat je dan ook beter gecontroleerd en in de gaten gehouden wordt, waardoor de kans dat je op tijd bent veel groter is.
En ben je op tijd, dan zijn je kansen op een lang en goed leven heel veel groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:54

Weet ik
En ik doe wel mee met de grote onderzoeken zoals het uitstrijkje en over een poos het borst onderzoek.

Maar mijn DNA testen om te kijken of ik meer kans heb dan gemiddeld, nee dat hoeft van mij niet. Denk dat ik zo wel weet dat het zo is.

Toen ik vermoeidheidsklachten had, moesten er al meteen foto's van mijn longen gemaakt worden, veel eerder dan bij een ander iemand.
Maar volgens de dokter was dat niet omdat mijn vader daar zo vroeg aan overleden was...tuurlijk...

Itsme86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 14:04

Ik weet dat ik meer kans heb op kanker dan een gemiddeld mens. 40% meer om precies te zijn. Dit komt omdat ik een ziekte heb die te maken heeft met (goedaardige) gezwellen. De kans dat deze omslaan naar kwaadaardig is groot, aangezien de gezwellen er dus al zitten..
Lang en moeilijk verhaal, maar ik leef er al 18 jaar mee en maak me er niet druk om. Merk wel dat er steeds meer gezwellen bij komen, maar pas als ik er last van ga krijgen, moet ik weer terug onder controle.. Tot mn 12de zat ik elke maand in t ziekenhuis. Hierna ben ik er (bewust) mee gestopt, omdat ik door dat ziekenhuis minder leefde dan nu..
Ik weet dat heel veel mensen dit onverantwoordelijk vinden, maar het was voor mij een goede keuze. Dus ook nu mag je best commentaar hebben, maar dat is niet nodig; heb ik al genoeg gehad Knipoog

- Heb btw niet het hele topic doorgelezen, maar sterkte aan alle mensen die het (gehad) hebben..

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:26

Vorig Jaar erachter gekomen dat ik erfelijk belast ben met Kanker het zogeheten lynch syndroom msh6 gen.

Mijn moeder bleek baarmoeder kanker te hebben en na wat testen en onderzoeken bleek dat zij ook erfelijk belast is.

Eerst heel lang zitten twijfelen wil ik het wel weten wil ik het niet weten ben nog maar 24 dat zal mij toch niet overkomen *maar omdat ik vroeger zelf al met deze rotziekte te maken gehad toch besloten om na 5 maanden toch een afspraak te maken bij de klinisch geneticus samen met mijn zusje, daarna 3 lange maanden moeten wachten op de uitslag van het DNA onderzoek mijn zusje heeft het gelukkig niet helaas ben ik wel erfelijk belast.

Dat was wel even slikken en of ik het ooit een plekje kan geven weet ik niet maar ben aan de andere kant wel blij dat ik het weet het is erg dubb, elk jaar word ik onderzocht dus mocht er iets zijn dan zijn ze er altijd redelijk op tijd bij en is de kans op genezing erg groot..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:28

Dat is een lastige.
Ik denk dat ik het wel zou willen weten, zodat ik -hopelijk- tijdig naar de dokter kan stappen. Echter zou ik waarschijnlijk de neiging hebben om bij elk kwaaltje in paniek te raken.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:38

Ik heb het vorig jaar laten testen en ben toen positief getest op BRCA-1.
Het hangt erg af van de persoon en iedereen moet doen waar ze zich zelf het prettigst bij voelen, ik ben zelf erg nuchter en heb er totaal geen last van dat ik het nu weet.

Nienke98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:15

Hoe gaat dat precies in zijn werk zo'n test, moet je dat eerst bij de huisarts aanvragen?

Mijn oma van vaderskant heeft op haar 18e borstkanker gekregen, dat is 4x teruggekomen. Uiteindelijk is ze iets van 65 geworden geloof ik. Er is nooit getest of ze een erfelijke vorm had.
Bij mijn moeder is afgelopen jaar longkanker gevonden, helaas uitgezaaid en niet meer te genezen. Ze is pas 54. Ik maak nu van dichtbij mee hoe het is om opeens te moeten leven met het besef dat je niet oud gaat worden en alle andere emoties die erbij komen kijken.

Ik begin steeds meer te twijfelen of ik mezelf niet moet laten testen, zeker vanwege mijn oma. Als ik al oud zou zijn en dan kanker zou krijgen zou het me denk ik niet zoveel uitmaken, maar wat als je jong getroffen wordt en het had voorkomen kunnen worden. Lastig allemaal.