De grootste nederlander allertijden.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:50

Door de Nederlanders

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:54

Wat ik zo raar vind is dat ik vandaag echt helemaal níemand heb gesproken die het met deze uitslag eens was, terwijl ik toch heel wat gesprekken gevoerd heb vandaag. En toch is hij de "Grootste Nederlander" aller tijden geworden.

Wij zijn van ergernis de hele avond Tom&Jerry-fimpjes gaan kijken in plaats van dat programma, dat was een stuk interessanter .

carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:55

@picobello, ik hoorde het net op de radio, maar de kro wil er niets aan veranderen: alleen de stemmen die tijdens de uitzending binnen kwamen tellen.
Ik vind dit toch niet echt kloppen, op zo'n manier!

biepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:55

Uit onderzoek van Maurice de Hond is gebleken dat 57% van de Nederlanders op Willem van Oranje zou stemmen.
(hoorde ik op de radio)

Ik moet echt zeggen dat ik het een schande vind dat PF gewonnen heeft.
Geeft meteen het niveau van de gem. kijker van zo'n programma weer. Scheve mond

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:58

heb niet gestemd , kijk ook niet zoveel tv dat scheelt
en als we de keuze hebben uit een goede film ,natuurkundige of natuur documantaire tegen zo'n programma is de keus snel gemaakt

erg vind ik t dat de meeste mensen de mensen uit het onderstaand rijtje niet kennen , dat een politicus die niet de kans heeft gehad om zich te bewijzen (al had ik niet op hem gestemd..) dan nr 1 staat
kunnen we bijna net zo goed het meisje van nulde bij de lijst zetten
had misschien wel een natuurkundige geworden en een wereld veranderende uitvinding gedaan of een hele goede politicus die hele goede veranderingen wist door te voeren of een goede kunstenaar
of een goede scheikundige die per toeval een belangrijk medicijn
had ontworpen..

nee dan liever een van de onderstaande personen

wat ik me dus afvraag , konden mensen vrij kiezen of was er al een lijst samen gesteld? ach laat maar wil t denk niet eens weten ..

Antonius van Leeuwenhoek
Willen Drees
Rontgen
Piet Hein
Rembrandt van Rijn
Erasmus
Michiel de Ruyter
Christiaan Huygens
Willem Barentsz
Abel Tasman
Joost van den Vondel
Vermeer
Wilhelm van Oranje
Prinses Wilhelmina

ontdekkers, ontdekkingsreizigers ,( politieke ) leiders , kunstenaars
die daad werkelijk een stempel hebben achter gelaten

zal vast nog wel een paar "grote" namen vergeten zijn

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:00

hum..ik heb wel 10 x op pim gestemd...

ben groot fan van die man...ik ben blij dat ie gewonnen heeft...en als ik spaans had gesproken,boeiend,als ik in afrika was geboren was ik bruin geweest en had ik afrikaans gesproken...

nickyu

biepp schreef:
[
Ik moet echt zeggen dat ik het een schande vind dat PF gewonnen heeft.
Geeft meteen het niveau van de gem. kijker van zo'n programma weer. :\

ja jammer dat ze de stemming niet op een andere manier hebben gedaan

hoop idd dat de gem kijker van dat programma niet gelijk staat aan de gem nederlander

jeanie

Ik was al in de veronderstelling dat Nederlanders in een massapsychose zitten............
Gelukkig is men in dit topic iets wijzer Knipoog Pim Fortuyn Ziek .Gelukkig blijkt het Willem van Oranje te zijn maar de KRO blijft bij Pim Fortuyn,zelf ben ik een voorstander van Willem Drees.........

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:03

ben ik nou zo slecht ofzo????????????????????/

ik mis pimmetje....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:03

kimmie261 schreef:
hum..ik heb wel 10 x op pim gestemd...

ben groot fan van die man...ik ben blij dat ie gewonnen heeft...en als ik spaans had gesproken,boeiend,als ik in afrika was geboren was ik bruin geweest en had ik afrikaans gesproken...

dat je fan bent prima , maar ben je nou echt van mening dat dat
de grootste , als in "in de geschiedenis belangrijkste stempel achter latend" is ?

persoonlijk vind k t daar nog te vroeg voor

kan best zijn dat over 10 jaar blijkt dat door hem of door zijn uitspraken een aantal dingen veranderd zijn

maar nu ...? nee nu nog niet in die mate

maar ja dat is mijn mening...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:05

ps kimmie jij bent nu semi officieel belg Knipoog Tong uitsteken Haha!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:08

hahaha.maar toen was ik nog rotterdammer....dus tja...stroomt nog steeds rotterdams bloed door de aderen denk ik..en nee tuurlijk heeft ie niets gepresteerd,alleen nog steeds is er zo'n onvrede dat mensen nog steeds in hem geloven...ik denk wederom dat de politiek er iets mee moet doen,maar dat doen ze niet...

Elliot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:15

www.nu.nl schreef:
'Pim Fortuyn toch niet de Grootste Nederlander'

Uitgegeven: 16 november 2004 16:40
Laatst gewijzigd: 16 november 2004 18:36

AMSTERDAM - Als ook alle stemmen zouden worden meegeteld die nog na de uitzending van "De grootste Nederlander " zijn binnengekomen dan zou Willem van Oranje de uiteindelijke winnaar zijn geworden, zo meldt de KRO in een persbericht.

Het probleem van de cijfers is veroorzaakt door 'langzame' computers, die na de uitzending nog nieuwe gegevens produceerden. En dat heeft te maken met een beveiliging die was ingebouwd om frauderen te voorkomen. Tijdens de uitzending kon alleen gestemd worden via een vaste telefoonlijn of via de mobiele telefoon. Alle kiezers konden maximaal 6 stemmen uitbrengen en de computers controleerden of dit aantal niet werd overschreden.

Daardoor ontstond evenwel vertraging in de verwerking van de gegevens met als resultaat dat de telefoonlijnen geblokkeerd raakten. Toen de uitzending werd afgesloten stond Pim Fortuyn aan kop en werd hij onder het toeziend oog van de notaris als winnaar aangewezen.

Volgens de officiële telling had Fortuyn op dat moment bijna 115.000 stemmen en Willem van Oranje 111.000 en daarmee was Fortuyn 'de grootste', maar telling van de stemmen na de uitzending geeft aan dat Pim Fortuyn 130.000 stemmen heeft en Willem van Oranje 161.000.

De KRO heeft besloten de afgesproken procedure te respecteren, en geen wijziging te brengen in de uitslag zoals die tijdens de uitzending is gepubliceerd.

LPF-Tweedekamerlid Herben reageerde verontwaardigd. Volgens hem is het 'ongeloofwaardig' dat de KRO achteraf met een andere winnaar dan Fortuyn op de proppen komt. Hij vergeleek voor Radio 1 de gang van zaken met 'verkiezingen in een Zuid-Amerikaanse bananendictatuur'. Ook vindt hij dat de KRO 'klungelwerk' heeft geleverd bij de verwerking van de gegevens.

Ik vond het zeer ontrerecht dat Pim Fortuyn de grootste Nederlander zou zijn geweest, die man heeft IMHO helemaal niks voor Nederland betekend...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:18

Ik vind het wel weer een teken naar de politiek, dat Pim tot grootste Nederlander is uitgeroepen.
Er zit nog een hoop onvrede bij de Nederlanders en er is te weinig veranderd, dat moge duidelijk zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:28

ik denk dat je het zo moet zien,er is nog steeds teveel hartzeer...pim had er niet tussen moeten staan,dan hadden we vast als grootste nederlander willem van oranje gehad...

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:35

kimmie261 schreef:
ik denk dat je het zo moet zien,er is nog steeds teveel hartzeer...pim had er niet tussen moeten staan,dan hadden we vast als grootste nederlander willem van oranje gehad...

Hij had er wat mij betreft inderdaad niet tussen moeten staan, aangezien hij niets 'groots' voor Nederland heeft betekent..

Maar eerlijk gezegd vind ik het ook belachelijk om 'hartzeer' als een reden te hebben om dan maar voor hem te stemmen in zo'n verkiezing. Stem dan voor PF in de verkiezing 'Meest onrechtvaardige dood' ofzo, maar vermoord worden is gewoon absoluut géén grootse daad!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:38

Eliane, hij heeft niets groots voor Nl. kunnen betekenen terwijl hij dat wel gewild zou hebben. Dus in dat opzicht kan ik me wel voorstellen dat hij erbij staat.
Hij is een symbool geworden voor onvrede met de politiek en daarom scoort hij ook postuum zo hoog.

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:44

Dit is een uitslag van een verkiezing voor de grootste Nederlander van dit moment.
Mensen laten zich nu eenmaal sturen door sentiment en wat recent is gebeurd wekt meer sentiment op, deze uitslag was te verwachten. Ook al is ie niet representatief voor aller tijden.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:44

Fitzroy schreef:
Eliane, hij heeft niets groots voor Nl. kunnen betekenen terwijl hij dat wel gewild zou hebben. Dus in dat opzicht kan ik me wel voorstellen dat hij erbij staat.
Hij is een symbool geworden voor onvrede met de politiek en daarom scoort hij ook postuum zo hoog.

Haha, nou ik denk dat er dan een hoop Nederlanders bij de lijst konden.
Dat zou ik ook wel willen Cool
Nee, al die stemmen uit 'onvrede'....
(Doet me weer denken aan de verkiezingen na zijn dood Nagelbijten / Gniffelen )
maar goed, getuige ook de foute uitslag blijkt deze hele verkiezing weer één grote aanfluiting te zijn Haha!

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:50

Nou ja, kan me best voorstellen dat het men hierdoor weer een politiek signaal heeft willen geven. Pim Fortuijn is er dan wel niet meer, maar de politieke rotzooi is er nog steeds. En dan zwemen ze er ook nog mee dat het kabinet-Balkenende de zogenaamde 'nieuwe politiek' bedrijft...

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:51

Fitzroy schreef:

Dan kan ik er inderdaad ook wel bij... En dan kunnen we *elke* zinloze vermoorde er wel bij zetten omdat hij/zij misschien ooit wel een hele succesvolle arts of de eerste astronaut op mars zou worden...

En je mond opendoen en onrust veroorzaken in de politiek (ook al waren veel mensen het er mee eens) vind ik ook geen grootse daad....

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:05

misschien een bokt-grootste nederlander allertijden-poll maken?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:06

Ik weet niet alles en heb het ook niet gevolgt maar volgens mij hebben de studenten van nu hun OV o.a. aan Pim te danken en ook moet hij nogal wat boeken hebben geschreven.
Wat is geschiedenis, dankzij Drees heeft men nu een pensioen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:07

Het lijkt me niet dat je elke zinloze vermoorde erbij zou kunnen zetten. Ik weet niet meer precies hoe het ook al weer zat in mei 2002, maar was niet net bekend geworden dat Pim op 36 zetels af zou stevenen in de verkiezingen? Als 1 man zoveel stemmen kan krijgen, zegt dat toch wel wat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:12

jaantsje schreef:
Ik weet niet alles en heb het ook niet gevolgt maar volgens mij hebben de studenten van nu hun OV o.a. aan Pim te danken en ook moet hij nogal wat boeken hebben geschreven.

Dhr. Fortuyn wilde de Ov kaart juist afschaffen..