De doodstraf zou weer ingevoerd moeten worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:55

Ik ben tegen de doodstraf..Dit omdat ik van mening ben je nooit en te nimmer iemand van zijn leven mag beroven, ook niet iemand die wel iemand heeft vermoord.
A; omdat je dan geen haar beter bent als de moordenaar zelf, doodstraf is ook de kortste weg, spuitje, laatste maal en gaan, geen tijd om na te denken over wat je gedaan hebt etc.
B; omdat de kans erg groot is dat je een onschuldig iemand hebt veroordeeld tot de doodstraf.

Nee, wat mij betreft maken ze de cellen veel minder luxe, straffen vele malen hoger en strengere regels, niet bellen naar huis etc, niet sporten en al helemaal geen playstation op je kamer. Elke dag geconfronteerd worden met je misdaden, therapie en laat ze maar met 4 in een cel zitten, niks privacy en zoizo geen kans meer op een leven buiten jail.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 01:20

Van mij mogen ze het wel invoeren.
Zeker op de mensen waarvan ze het zeker weten dat ze iemand hebben vermoord. Dus die van Theo, Pim, verkrachtingszaken en ook van dat verhaal van vorig jaar in Bemmel. (meisje in brand gestoken door 4 vrienden :S ) En wat hebben ze voor straf? 11 jaar gevangenis.
Nou ik had het wel geweten met die lui. Het staat vast dat hun het hebben gedaan dan mag de doodstraf. Weten ze het niet zeker dan krijgen ze gewoon levenslang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:10

Ik ben tegen de doodstraf. Laat dan een slecht iemand gewoon lijden in z'n leven. Hij zou juist blij zijn dat hij overal vanaf is (al is dat natuurlijk niet zo).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:20

wyko schreef:
Van mij mogen ze het wel invoeren.
Zeker op de mensen waarvan ze het zeker weten dat ze iemand hebben vermoord. Dus die van Theo, Pim, verkrachtingszaken en ook van dat verhaal van vorig jaar in Bemmel. (meisje in brand gestoken door 4 vrienden :S ) En wat hebben ze voor straf? 11 jaar gevangenis.
Nou ik had het wel geweten met die lui. Het staat vast dat hun het hebben gedaan dan mag de doodstraf. Weten ze het niet zeker dan krijgen ze gewoon levenslang.

Sja,nog steeds moeilijk hoor.Bijvoorbeeld dat verhaal in Bemmel.Dat ene meisje wat er wel bij was maar niets deed(afschuwelijk natuurlijk daar niet van ) ik geloof dat die voor de wet niet even schuldig is als degene die haar aanstak zeg maar.Dus het staat wel vast maar er zijn altijd (...owja ik ga een mooi woord gebruiken!) 'verzachtende omstandigheden' Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:26

Bovendien vin ik, als jij iemand veroordeelt tot de doodstraf ben je dus zelf ook schuldig aan 'moord'.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:41

Jup,ik denk dat je daar als rechter ook niet zo lekker van slaapt Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:52

Dan zou euthanasie ook moord zijn, zonder uitzondering.
Als de doodstraf ingevoerd zou worden dan is dat geen moord en kan en zal ook niet als zodanig kunnen worden beschouwd.
Is een rechter die iemand veroordeelt tot celstraf dan ook gelijk een ontvoerder?

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:55

Alane schreef:
Dan zou euthanasie ook moord zijn, zonder uitzondering.

Het ligt er aan hoe je het bekijkt. De 'dode' wou immers niet meer verder leven als het niet meer mogelijk was, dus het zou ook gezien kunnen worden als een soort zelfmoord.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:02

Kusia schreef:
Het ligt er aan hoe je het bekijkt. De 'dode' wou immers niet meer verder leven als het niet meer mogelijk was, dus het zou ook gezien kunnen worden als een soort zelfmoord.

Dat is de conclusie die jij trekt. Waarom is dan de doodstraf moord?
Die persoon wist toch ook welke straf op zijn daad staat/stond?
inprincipe kun je dan stellen dat die persoon met het begaan van die moord zijn eigen doodvonnis tekende.

Ik ben absoluut niet tegen euthanasie. Wel tegen het invoeren van de doodstraf.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:14

ik ben niet voor doodstraf.......maar wel voor "marrokaanse" gevangenissen. met z'n twintigen in 1 hok, slapen op de vloer en leven op water en brood.
misschien dat dat preventiever werkt dan het vooruitzicht om in een van onze comfortabele "hotels" je straf uit te moeten zitten.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:25

Alane schreef:
Dat is de conclusie die jij trekt. Waarom is dan de doodstraf moord?
Die persoon wist toch ook welke straf op zijn daad staat/stond?
inprincipe kun je dan stellen dat die persoon met het begaan van die moord zijn eigen doodvonnis tekende.

Ik ben absoluut niet tegen euthanasie. Wel tegen het invoeren van de doodstraf.

Er worden best veel moordenaars ontoerekeningsvatbaar gesteld. Dan neem ik aan dat ze echt niet er rekening mee hebben gehouden wat de eventuele consequenties er voor zijn.

Niet elke moord is standaard Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:01

zoals ooit een "beul" sprak(uit amerika,die doodvonissen voltrok),ieder mens gaat dood,alleen deze mensen weten de dag en het tijdsstip..

van mij mogen ze hangen,belachelijk hoe onze gevangen in de watten gelegd worden...
en de uitspraak dat je nooit zeker weet of de dader iemand vermoord heeft is onzin..
deze dader van theo is echt 1000% zeker de dader en ook de moordenaar van Pim is 1000% zeker,waarom deze jaren op onze zak laten leven...
Van mij mogen ze morgen al de doodstraf invoeren...ruimt lekker op.
en inderdaad anders turkse gevangenissen maken...

Bij mensen die andere mensen vermoorden zit er een steekje los,zover ik weet is dit altijd bij een hond de reden om die wel zonder pardon af te maken...

en ja ,mensen die zo op beestachtige wijze andere mensen vermoorden(let wel,theo heeft gesmeekt voor zijn leven!!en de dader heeft hem gewoon afgeslacht)mogen van mij tegen de muur

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:05

Waarom de doodstraf ?? Je moet zulke mensen levenslang geven... Dan lijden ze veel meer, bij de doodstraf zijn ze zo weg. En niet dan al na 4 jaar vrij, maar echt levenslang. Zulke mensen verdienen dit...

JackyStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:09

Ik vind dat de doodstraf ingevoert moet worden. Jij dood iemand, de rechters mogen dan ook besluiten diegenen te laten doden Schijnheilig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:10

Het is in iedergeval een stuk goedkoper dan iemand levenslang opsluiten in een TBS kliniek

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:13

hier in nederland LIJDEN ze NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ben 1x in een gavangenis geweest,mijn vader had deze als projectmanager gebouwd en we mochten voor dedat het openging een keer binnen kijken..

sportzalen,eigen tv,werkplaatsen,zelfs een agressiekamer..hier mochten de heren alles stuk maken als ze agressief waren..sorry hoor..

3x per dag warme maaltijd ,ja met menu keuze,douches,gezamelijke huiskamers,met de hele dag verse koffie...is dit een gevangenis???

laat ik het anders zeggen,diverse daklozen plegen de hele zomer kleine crimele dingetjes,net zo lang totdat ze een fikse geldboete hebben,of gevangenisstraf.
en dan gaan ze in de wintermaanden een paar maanden op "hotel",beter als in de kou onder een brug liggen,dus om nou te zeggen dat ons gevangeniswezen afschrikwekkend is...

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:24

Nee, gelukkig zijn wij geen barbaren die mensen als beesten behandelen of over leven en dood denken te mogen beslissen. Dat is imo een goede ontwikkeling.

Verder ben ik absoluut tegen ideeen van doodstraf of 'lijden'. Ik heb mensen zien lijden door ons belachelijke rechtssysteem. Dus voordat we krasse uitspraken gaan doen mbt straffen en strafmaat, eerst maar eens even justitie aanpakken. Want daar gaat het nog veel te vaak mis....

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:29

kimmie261 schreef:
zoals ooit een "beul" sprak(uit amerika,die doodvonissen voltrok),ieder mens gaat dood,alleen deze mensen weten de dag en het tijdsstip..

van mij mogen ze hangen,belachelijk hoe onze gevangen in de watten gelegd worden...
en de uitspraak dat je nooit zeker weet of de dader iemand vermoord heeft is onzin..
deze dader van theo is echt 1000% zeker de dader en ook de moordenaar van Pim is 1000% zeker,waarom deze jaren op onze zak laten leven...
Van mij mogen ze morgen al de doodstraf invoeren...ruimt lekker op.
en inderdaad anders turkse gevangenissen maken...

Bij mensen die andere mensen vermoorden zit er een steekje los,zover ik weet is dit altijd bij een hond de reden om die wel zonder pardon af te maken...

en ja ,mensen die zo op beestachtige wijze andere mensen vermoorden(let wel,theo heeft gesmeekt voor zijn leven!!en de dader heeft hem gewoon afgeslacht)mogen van mij tegen de muur

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:35

kimmie261 schreef:
Bij mensen die andere mensen vermoorden zit er een steekje los

Ben ik het helemaal mee eens. Dus ook wbt mensen die menen te mogen moorden in naam van de wet.
Één moord rechtvaardigt de ander niet.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:38

Ik ook

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:41

Het enge van de doodstraf vind ik dat je het niet ongedaan kan maken....en aangezien er nogal wat mensen onschuldig vast hebben gezeten.....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:42

in amerika hebben ze een machine die het werk doet...

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:44

Wat wil je daarmee zeggen? Dat een mens dan geen ander vermoord? Dat is nogal een slap argument, want er is altijd iemand nodig om het ding áán te zetten...

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:52

Oke dan wil ik dit even voorleggen.
Dit is geen fictie.... dit is echt.

Er zit een gevaarlijke gek in tbs. Deze man is niet in je eentje te banaderen... de verzorgers (bewakers) moeten altijd met zijn 2en zijn. De man moet vastgebonden zijn alvorens de bewakers naar binnen kunnen. Deze man heeft moorden gepleegd. Ook heeft hij de kans gezien een bewaakster te vermoorden. De kans bestaat elke dag dat hij dat weer gaat doen.

Wat moeten we met deze man? Ik zou zeggen dood hem.
Wiens leven is waardervoller..... de man of die van zijn bewakers?

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 11:53

Een heel lastig onderwerp waar denk ik altijd de meningen over zullen blijven verschillen...

Ik ben van mening dat ik niet mag beslissen over het leven van iemand anders en dus ben ik tegen de doodstraf..

Maar af en toe.. dan hoor je zulke onrechtvaardige dingen, dan heb je de neiging om te denken, vermoord hem of haar!

En heel belangrijk, ik heb nog nooit een situatie meegemaakt waarin iemand waarvan ik houd vermoord is. Ik weet namelijk niet of ik er dan nog zo over zou denken..