Wat weet jij van Satanisme en wat vind jij hiervan

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vind jij van het Satanisme en wat weet jij er vanaf..

A: ik vind het niet goed, Satanisten zijn gemene bruten..
6 (6%)
B: ik vind et stom, en ik wil er niets vanaf weten
7 (7%)
C: ik oordeel niet omdat ik er te weinig vanaf weet
52 (59%)
D: ik vind et goed: want de regels van het Satanisme maken veel logica
5 (5%)
E: ik vind et goed, maar ik zou zelf nooit Satanist worden..
7 (7%)
F: ik vind het puur slecht: want Satan is de vijand van God
11 (12%)

Totaal aantal stemmen: 88


Deadpoem
Berichten: 20
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 22:58

been here! done that!
persoonlijk vind ik de site te veel in de hand van de visitors...
en niet de makers...
er staat ook een hoop onzin op... ik raadpleeg liever www.satanicchurch.com als mijn informatiebron,
en natuurlijk wat ik om mij heen zie

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 09:07

Ik denk dat de meeste mensen een verkeerd beeld hebben van het satanisme. Satanisten geloven nl NIET in satan. Het is een vorm van leven.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 11:11

verootjoo schreef:
Ik denk dat de meeste mensen een verkeerd beeld hebben van het satanisme. Satanisten geloven nl NIET in satan. Het is een vorm van leven.


Waarom nemen ze dan geen andere naam?

Is het niet vreselijk verwarrend? Op de ene site lees ik over aanhangers van de satan en in dit topic hoor is dat het navolgen van de mens is. Volgens mij zit je dan echt in het verkeerde groepje Verward Satanisme --> Satan, Christendom --> Christus.

Ook het boeddhisme vind ik niet te vergelijken met het satanisme. Boeddhisten kiezen voor het licht (verlichting), in (zware) tegen stelling tot de satanisten, daar is alles pikzwart!

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 11:32

ja dat vind ik ook moeilijk te snappen, wat is nu wat? deadpoem kan jij dat ons uitleggen?

Alikesflame

Berichten: 5226
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 11:49

ja vind dat ook erg vaag.

Heb de site een beetje doorgelezen. en daar stond ook kerk van de satan.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:25

mekkera"]
Ik vind het heel erg intressant, zou het zelf overigens niet (willen) worden, maar ik weet er ook nog niet heel veel van af eerlijk gezegd.. Wat ik wel weet is dat heksen een pentagram met de punt omhoog dragen (tenzij ze wat hoger ín rang' zijn, maar satanisten, de 2 punten bovenaan dragen), mischien kun je vertellen waarom dat is?
[/quote]
De punten staan voor bepaalde dingen. Weet ik niet zo uit m'n hoofd. In ieder geval, bij wiccans is de punt omhoog, omdat dat staat voor de "geest", het spirituele, dat bovenaan moet staan. Satanisten hebben de "geest" onder, want zij vinden dat het aardse, dat wat nu is, belangrijk is. Iets in die richting Knipoog

[quote="Deadpoem schreef:
wow! ik moet echt zeggen dat ik versteld sta van het aantal goede reacties!
echt helemaal top... alleen er zijn een paar dingen die rechtgezet moeten worden, namelijk:
ik las hier ergens tussen alle verhalen dat iemand zei: ik vind het eng hoe ze er alleen al uitzien met die make-up enzo...
maar niet elke moslim draagt een hoofddoek
niet elke christen draagt een kruis om z'n nek
net zoals niet elke satanist make-up draagt...

Sterker nog, bijna geen satanist draagt make-up. Dat hangt uiteraard van de persoon zelf af. Je zet het hier nu neer alsof het een voorwaarde is.


Het satanisme zelf vind ik best OK, aantal regels komen overeen met wat ik zelf denk, aantal ook niet. Vind het alleen nogal nutteloos dat ze rituelen hebben, want meestal doe je rituelen om een god over te halen je te belonen oid, en dat is IMHO nogal tegenstrijdig.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:27

ik weet er niet veel vanaf, maar vind toch dat ik er wel degelijk een oordeel over kan geven.
iets wat gebasseerd is op satan "het slechte" kan toch nooit goed zijn, hoe je het ook uitlegt.

[/quote]verootjoo schreef:
Ik denk dat de meeste mensen een verkeerd beeld hebben van het satanisme. Satanisten geloven nl NIET in satan. Het is een vorm van leven.


Waarom nemen ze dan geen andere naam[quote]

vraag ik me ook af. je hebt ook de echte duivelsaanbidders, daar zou ik als satanist niet mee geassocieerd willen worden.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:29

Willen ze ook niet. Maar zoals eerder uitgelegt: satan is een hebreeuws woord dat staat voor tegenstander van god.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:37

Voor Engels heb ik er twee keer een spreekbeurt over gehouden (mijn docent van V6 had hem nog niet gehoord en wilde graag dat ik hem daar ook hield). In dat onderzoek kwam ik vrij snel uit bij rednecks in Texas die zwarte mensen op gruwelijke wijze vermoordden, twee jonge Satanisten die hun (stief)ouders vermoordden en (uiteraard) bij Charles Manson en zijn kale prutsmutsen.

Het gekke is dat de mensen die deze moorden hebben gepleegd achteraf allemaal zeggen dat ze minder toerekeningsvatbaar waren ten tijde van hun vreselijke daden OMDAT ze Satanist waren in die tijd. Volgens hen werden ze door een kwade, hogere macht aangezet tot die moorden. Natuurlijk is dat maar net wat deze (bevooroordeelde) mensen beweren. Toch denk ik dat je wel eens goed bij jezelf te rade mag gaan wie je bent en wat je wilt, wanneer je je aansluit bij een groep die genoemd is naar iets dat in de geschiedenis van onze westerse wereld altijd als de verpersoonlijking van het ultieme kwaad heeft gegolden.
Laatst bijgewerkt door Uums op 03-10-04 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

shadowfaxx

Berichten: 5880
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:40

Ik oordeel niet, omdat ik er te weinig van afweet.

Ik heb wel verhalen gehoord van gruwelijke satanisten die domme dansjes doen bij een vuur enzo om 'satan' te aanbidden, iedereen vermoorden etc.


Maar net als de tegenpolen hier bewijzen, allemaal dom bijgeloof. Ze zijn gewoon verkeerd geïnterpreteerd en opgenomen door onze loutere kwantitatieve maatschappij. Net als de heksen.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:42

Uums schreef:
Voor Engels heb ik er twee keer een spreekbeurt over gehouden (mijn docent van V6 had hem nog niet gehoord en wilde graag dat ik hem daar ook hield). In dat onderzoek kwam ik vrij snel uit bij rednecks in Texas die zwarte mensen op gruwelijke wijze vermoordden, twee jonge Satanisten die hun (stief)ouders vermoordden en (uiteraard) bij Charles Manson en zijn kale prutsmutsen.

Het gekke is dat de mensen die deze moorden hebben gepleegd achteraf allemaal zeggen dat ze minder toerekeningsvatbaar waren ten tijde van hun vreselijke daden OMDAT ze Satanist waren in die tijd. Volgens hen werden ze door een kwade, hogere macht aangezet tot die moorden. Natuurlijk is dat maar net wat deze (bevooroordeelde) mensen beweren. Toch denk ik dat je wel eens goed bij jezelf te rade mag gaan wie je bent en wat je wilt, wanneer je je aansluit bij een groep die iets aanbidt dat in de geschiedenis van onze westerse wereld altijd als de verpersoonlijking van het ultieme kwaad heeft gegolden.


ze aanbidden de satan blijkbaar niet, altans volgens die website ( www.satanisme.nl) niet.
Blijkbaar is er een verschil tussen een satanist en iemand die de satan aanbid.... volgens mij gaat deze stelling daar niet over.

Deadpoem kan je ons uitleg geven? ik weet nu ook niet meer hoe het zit.

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:46

Ik geloof niet dat ze nog online is?

Je hebt satanen en satanisten. Satanisten geloven in zichzelf, absoluut niet in een God etc.
Satanen geloven in Satan en aanbidden hem ook.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:48

o oke kijk...! dan is het wat duidelijker! we moeten het een niet met het ander gaan vergelijken en niet door elkaar halen!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 12:56

favorietje schreef:
o oke kijk...! dan is het wat duidelijker! we moeten het een niet met het ander gaan vergelijken en niet door elkaar halen!


Maar waarom gaan ze onder dezelfde naam? Dat is toch meer dan verwarrend Verward

En dan ook nog gek vinden dat de mensen een verkeerd beeld hebben? Verward

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:09

ik heb gekozen voor ik vind het goed maar ik zou zelf geen satanist willen worden..... omdat ik vind dat iedereen zelf moet weten waar hij in gelooft. ik respecteer ieder zijn geloof omdat ik wil dat ik ook gerespecteerd wordt.
maar zelf ben ik meer iemand van het licht....

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:21

favorietje schreef:
Deadpoem kan je ons uitleg geven? ik weet nu ook niet meer hoe het zit.
als je de moeite neemt een paar pagina's terug te bladeren wordt dit verhaal door lovely en mij uitgelegd.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 13:22

nogmaals de herbreeuwse vertaling van satan is tegenstander/tegenstrever dus vandaar de benaming.
Hitler gebruikte ook een eeuwenoud runnenteken als zijn teken... het teken is vanzichzelf niet slecht.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:02

_Scarlet_ schreef:
Willen ze ook niet. Maar zoals eerder uitgelegt: satan is een hebreeuws woord dat staat voor tegenstander van god.


Tegenstander van God kan dus wellicht gezien worden als het kwaad,
gezien God algemeen geaccpeteerd is als het goede..

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:17

Cealli schreef:
Tegenstander van God kan dus wellicht gezien worden als het kwaad,
gezien God algemeen geaccpeteerd is als het goede..

In hun visie wordt tegenstander niet gezien als de letterlijke tegenstander, de tegenpool, maar als tegenstander van een god in het algemeen.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:27

En dan nog zie ik dat dus in de vorm van een figuur.. anders zou het niet om tegenstander zijn.
Maar ook het idee tegenstander komt niet overeen met al de gelijkheid, want dan zou God geen tegenstander nodig hebben

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:28

Je moet het dus ook niet als figuur zien Knipoog
't Is meer van... Geloven in een god is onzin, jij staat centraal. Je staat dus recht tegenover god, je bent min of meer zijn tegenstander.
Pff, moeilijk uit te leggen.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:36

Dat wil dus zeggen dat je atheistisch bent met een levensbeschouwelijke uhm levensbeschouwing, in ieder geval zeker geen religie.
Maar dan nog vind ik satanisme een rare titel..
Oké ik snap dat die niet door 'jullie' gekozen is,
maar ik vind er een paar rare gaten in zitten..

Ben het ook zeker niet eens met algemeen geaccepteerde religies, daar ben ik even kritisch op, daar niet van

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:39

Het is ook niet echt atheïstisch. Je gelooft meer in jezelf, ziet jezelf meer als God. Zeg maar. Lees de sites eens die hier genoemd worden, kunnen het beter uitleggen dan ik Knipoog

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:44

www.satanisme.nl schreef:
Er is een religie die de mensheid niet onderdrukt.
Er is een religie die de mens neemt zoals zij is.
Er is een religie die de vrouw vrouw laat zijn; sexy en geweldig mooi.
Er is een religie in wiens naam nog nooit oorlogen gevoerd zijn.
Er is een religie die accepteert dat ieder mens anders is.
Er is een religie die accepteert dat sommigen op hun eigen geslacht vallen en anderen op het andere geslacht.
Er is een religie die accepteert dat de mens fetishen heeft en vindt dat die uitgeleefd moeten worden.
Er is een religie die ernaar streeft ieder mens op te tillen naar een hoger niveau en tegelijkertijd realiseert dat ieder mens dit op een andere wijze doet.
Er is een religie die vindt dat mannen en vrouwen gelijk behandeld dienen te worden.
Er is een religie voor mensen als U en ik.

Deze religie heet Satanisme.

Als de naam U afschrikt zit U nog teveel vast in een ander geloof.


A. Satanisme is dus geen religie
B. De aanneming vast te zitten vind ik al incorrect, je stelt gewoon een kritische kanttekening
Maar vooral punt A, dit vind ik een relatief grove foute stelling, als site over het satanisme te stellen dat het een religie is, gezien het een levensbeschouwing is, en hier weldegelijk een groot verschil tussen zit. Precies het verschil dat satanisme voor moet stellen (geloof bij de mens en niet bij een godheid)

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:48

Is wel een goeie, ik denk dat ze het gewoon rechtstreeks vertaald hebben. Weet even niet of er in het Engels een andere benaming is voor levensbeschouwing? Maar als La Vey het in zijn bijbel als "religion" heeft betiteld, heeft iedereen dat over genomen.

Ik weet er alleen niet het fijne van.