1 minuut stilte voor Fortuyn?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:05

Menno schreef:
Als je niet de moeite kunt nemen op 1 hele minuut stil te blijven voor Pim Fortuyn, neem dan de moeite om 1 minuut stil te staan bij zinloos geweld...


Hoho, het heeft niets te maken met de moeite niet willen/kunnen nemen om stil te staan bij Pim Fortuyn. Het is meer een kwestie van dat wel of niet nodig vinden.
En ik heb al eerder aangegeven, en vele mensen met mij, dat we wel bereid zijn stil te staan bij zinloos geweld (hoewel er ook nog discussie is of dit wel of niet om zinloos geweld gaat Knipoog)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:09

Ieder geweld is zinloos in mijn ogen.

Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:10

Zie mijn aanvulling in mijn vorige bericht. Te triest voor woorden....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:11

saluut"]
[quote="Cassidy"][quote="saluut schreef:
Vind het niet overdreven. Je hoeft niet stil te staan bij de moord óp Pim Fortuyn maar misschien er wel even bij stil staan dat iemand is vermoord om zijn mening..... Of je het er nou mee eens was of niet!


Pim is NIET vermoord om zijn mening. Maar omdat een fanatiekeling en geestelijk gestoorde hem een gevaar vond voor de samenleving. Dus iedereen die tijdens een avondje stappen gedurende een ruzie (want dan verkondig je toch ook je mening) een mes in zijn rug krijgt is een slachtoffer!
[/quote]

Pim uitte zijn mening en zicht op onze samenleving en had daar bepaalde plannen mee. Die plannen kwamen bedreigend op Meneer van der Graaf over en vond het een gevaar voor onze samenleving en besloot hem daarom dood te schieten! En daad met voorbedachte rade, uiterst voorbereid! Dat is iets héél anders als tijdens een avondje uitgaan ruzie krijgen en vervolgens een mes in je rug krijgen!
[/quote]

Effect is hetzelfde hoor, je bent dood. Maar ik ben het met je eens dat als iemand het met voorbedachte rade doet, dat het moord is, i.pv. doodslag. Hoewel je je ook kunt afvragen of iemand die tijdens het uitgaan met een mes in zijn zak loopt daar ook geen plannen mee heeft. Lips are sealed

Wat betreft de grote plannen van PF: op papier zag het er goed uit. Maar het omzetten in de praktijk pakt heel anders uit. Hij werd aan het eind van de campagne ook wat milder. Enfin, we zullen het nooit weten.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:11

Menno schreef:
Als je niet de moeite kunt nemen op 1 hele minuut stil te blijven voor Pim Fortuyn, neem dan de moeite om 1 minuut stil te staan bij zinloos geweld...



Precies, daar ben ik het ook helemaal mee eens...!

Ik denk...maar dat is mijn mening...als Pim er nu nog was dat wij niet in zo'n belabbere situatie zitten.... Scheve mond Great Balkenende...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:12

Menno schreef:
Zie mijn aanvulling in mijn vorige bericht. Te triest voor woorden....

Vreselijk Scheve mond
Dat vind ik nou een typisch voorbeeld van zinloos geweld......

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:12

Ben iig wel stil geweest een minuut om 18.06

Menno

Berichten: 1595
Geregistreerd: 16-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:13

Pim Fortuyn was een voorbeeld voor veel mensen, nu is hij een voorbeeld van iets wat nooit meer mag gebeuren.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:15

Sundancer schreef:
Ik denk...maar dat is mijn mening...als Pim er nu nog was dat wij niet in zo'n belabbere situatie zitten.... Scheve mond Great Balkenende...


Hoewel ik Balkenende ook zeker niet alles vind (integendeel) Vraag ik me af of dat met PF beter was geweest..... Maar goed dat wordt weer een heel andere discussie

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:15

Menno schreef:
Pim Fortuyn was een voorbeeld voor veel mensen, nu is hij een voorbeeld van iets wat nooit meer mag gebeuren.

OK dan!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:21

Menno schreef:

Als je niet de moeite kunt nemen op 1 hele minuut stil te blijven voor Pim Fortuyn, neem dan de moeite om 1 minuut stil te staan bij zinloos geweld...



Sorry Menno maar met alle respect, daar hebben we 4 mei voor. Denk eens na, 4 mei 2 minuten als herdenking, stilstaan bij de vrijheid die we hebben, stilstaan bij alles wat geweld en zinloos is. Waarom moeten we dan op zes mei 1 minuut stil zijn voor Pim? Ik vind namelijk dat Pim behoorlijk in het niet zakt bij dat wat men voor onze vrijheid heeft gedaan. Ik vind het tevens een belediging naar die mensen die voor ons vochten, jarenlang, er familie voor verloren en vrienden, dat een iemand als Pim daarop boven wordt gesteld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:22

Fasel schreef:
Sorry Menno maar met alle respect, daar hebben we 4 mei voor. Denk eens na, 4 mei 2 minuten als herdenking, stilstaan bij de vrijheid die we hebben, stilstaan bij alles wat geweld en zinloos is. Waarom moeten we dan op zes mei 1 minuut stil zijn voor Pim? Ik vind namelijk dat Pim behoorlijk in het niet zakt bij dat wat men voor onze vrijheid heeft gedaan. Ik vind het tevens een belediging naar die mensen die voor ons vochten, jarenlang, er familie voor verloren en vrienden, dat een iemand als Pim daarop boven wordt gesteld


OK dan! OK dan! Goed gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:24

Sundancer schreef:
[

Ik denk...maar dat is mijn mening...als Pim er nu nog was dat wij niet in zo'n belabbere situatie zitten.... Scheve mond Great Balkenende...
[/quote]


Ik denk dat de situatie nog veel erger was geweest. Veel propaganda, weinig daden. Een eenmanszaak..............als dat democratie moet inhouden

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:24

Ga helemaal met Fasel mee. Wat heeft twee minuten stilte op vier Mei dan nog voor waarde als we een Minuut stil zijn voor Pim en drie minuten stil zijn voor Madrid, en straks vier minuten voor een volgende ramp/aanslag/ongeluk?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:25

Ben het ook helemaal met Fasel eens OK dan!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:31

Alweer? Is mijn eerste gedachte? Daarnaast ga ik geheel met Fasel mee. Ik zie Fortuin ook zeker niet als een wereldverbeteraar, in zijn woorden wel, maar daden heeft hij nooit waar gemaakt. Ik heb wel andere dingen waar ik liever een minuut voor stil sta.... Ik kan niet bij iedereen een minuut stil staan! HET LEVEN GAAT DOOR!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:32

Desiree"]
[quote="Lovely schreef:
Desiree, waarom is PF vermoord??

Eigenlijk heb ik niks aan kreten als 'velen vonden' en 'het is al vele malen gebeurd in Amerika'. Het kan me namelijk niet zoveel schelen wat jij denkt dat 'velen' denken. Je doet eigenlijk precies hetzelfde als Pim, zie de uitleg van Fasel maar, die is zeer treffend.

Ik ben het niet eens met Fasel. Dit is slechts jullie mening over hem, maar anderen hadden een andere mening en die hadden graag gezien dat hij de kans kreeg om waar te maken wat hij zei.

[/quote]
Pim had ook bij leven nooit waargemaakt wat hij allemaal riep, puur omdat er geen basis zat onder zijn kreten. Dat is later wel gebleken, want volgens mij is die partij aardig geflunckt zonder hem, daaraan kun je dus zien dat het geen ruk voorstelde.

Verder kan ik mij volledig vinden in wat Fasel en Cassidy naar voren brengen. Daarnaast mijn medeleven voor de familie van de collega van Menno en ik vind dat Menno ook wat dingen heel treffend neerzet!

Wennie, wat vond je van het boek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:10

Dan zie ik zo'n Matt Herben met tranen in zijn ogen en dan denk ik: Mijn hemel, waar zijn ze mee bezig. Pim was zo narcistisch, dat men zich nu scheel kan betalen aan zijn (door hemzelf) ontworpen grafmonument. Een narcist is meestal geen goede zaak voor een samenleving...

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:20

Mij laat het dus echt koud of zijn familie nog veel aan dat monument betaalt. Ik snap niet waarom dat van belang is in de afweging of we een minuut stil moeten zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:24

ruiterinrust schreef:
Mij laat het dus echt koud of zijn familie nog veel aan dat monument betaalt. Ik snap niet waarom dat van belang is in de afweging of we een minuut stil moeten zijn!

Dat laat mij ook verder koud, het geeft alleen aan wat voor type man hij was.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:06

Ik heb niet meegedaan aan de minuut stilde voor Pim Fortuyn. Ten eerste omdat ik het totaal niet met hem eens was, maar daar gaat het niet om, het gaat natuurlijk om het gebeurde. Dit had nooit mogen gebeuren, daar is iedereen het over eens.

Maar de tweede reden is dat ik het hele idee niet snap van die minuut stilte. Zoveel mensen zijn het slachtoffer geworden van zinloos geweld, moet dan juist deze ene man daar tussenuit gepikt worden? Zo kunnen wel elke dag wel aan iemand wijden. Zoals eerder gezegd (volgens mij door Fasel) is het een belediging voor vele anderen.

Ik heb respect voor mensen die terugdenken aan de moord van twee jaar terug. Maar op deze manier de publiciteit zoeken? Dat vind ik raar. Denk eens aan alle families waarvan er elke dag wel wat terugdenken aan een moord zoveel jaar terug. Zij worden toch ook vergeten?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:09

denk dat je bekend persoon niet kunt vergelijken met een onbekend persoon.
Als ik dood ga heb je ook geen vlaggen half stok en een hele week mijn hele levensverhaal op tv, zoals bv bij Juliana (gelukkig maar kan ik je zeggen Lachen )
terwijl die een mooie ouderdoms dood had.

Dus mensen voor de kop stoten, doe wat dat betreft dan altijd.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:17

Dat snap ik wel. Het is er ook niet helemaal uitgekomen zoals ik bedoelde. Verward

Natuurlijk wordt aan deze moord meer aandacht gegeven dan aan andere. Maar in mijn ogen kan het ook overdreven worden. Juist door die minuut stilte. Het kan wel op deze dag, en Pim Fortuyn mag ook best het voorbeeld zijn van hoe het gaat, maar noem er dan ook anderen bij.

Maargoed, zo denk ik er over. Dat hoeft niet de mening van een ander te zijn.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:34

Lovely schreef:

Wennie, wat vond je van het boek?


Ik moest in het begin even wennen aan de schrijf stijl, maar als je eenmaal "in" het verhaal zit merk je dat het heel goed in elkaar zit (vond ik) Hoewel je weet hoe het afloopt, is het toch een heel spannend boek.
Vond de theorie dat er een organistatie achter Volkert vd G. stond niet eens zo heel ver gezocht.
De manier waarop Fortuyn neer werd gezet kwam eigenlijk wel over een met hoe ik hem zag. (Was geen aanhanger)

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:51

Nee, ik heb geen minuut stilte gehouden.
Heb de hele dag al eraan gedacht en ben de hele dag stil geweest. Scheve mond

Ik ga verder niet in discussie heir over Pim en zijn woorden/daden.
Het was gewoon niet nodig geweest.
En de moord bewees nog maar eens wat mijn oom altijd al beweerd heeft:
Nederland is een maaiveld, en als je je kop erboven uitsteekt wordt hij eraf gemaaid.