het gebruik van "me"....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:02

ik erger me dood aan de ik vindt <--- de t achter een ik vorm

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:24

Ik erger me soms ook mateloos aan het taal gebruik van medebokkers. Nederlands is niet mijn eerste taal en doe ik mijn best alles correct en duidelijk neer te zetten. Het moeilijkste voor mij is wanneer ik DE of HET moet gebruiken. Met de d, t of dt aan het einde heb ik ook nog moeite.

Waar ik me ook aan erger is het niet gebruiken van hoofdletters (zie dat vele dat in dit topic al niet doen Knipoog ) en lange zinnen zonder leestekens.

In het dagelijkse leven erger ik me vooral aan het verkeerde gebruik van Hun ipv Zij, zelfs mensen die goed zijn opgeleidt en waar ik respect voor heb doen het veel. (kijk, hier weet ik het weer even niet, opgeleid, met d, met dt?)

Lekker zo even "klagen' Lachen !

Oja, en, ene, dat gebeurt bij mij ook (weer, gebeurt, d of t? Verward ) erg vaak, vanwege het snel willen tikken.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:30

Opgeleid was fout, gebeurt is goed Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:31

jeddah schreef:
Waar ik me ook aan erger is het niet gebruiken van hoofdletters (zie dat vele dat in dit topic al niet doen Knipoog ) en lange zinnen zonder leestekens.

Bij 1 zin vaak niet, maar anders wel. Hij is er gewoon tussendoor geslipt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:32

ik kijk wel eens naar 10 voor taal............ enuh ben niet zo best in Nederlands Haha! Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:41

lis schreef:
Opgeleid was fout, gebeurt is goed Haha!

Okee, kun je uitleggen wat er mis ging met Opgeleidt?
Ook weet ik me nog wel wat te herinneren over 't kofschip. Hoe zat dat ook alweer?

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:46

lielle"]
ieder werkwoord waarvan de stam (hele woord zonder -en) eindigt op een van de letters t, f, k, s, ch of p krijgt in de verleden tijd een t. Alle andere krijgen een d. Dus:

werkwoord stam verleden tijd
aaien aai aaide
dromen dro(o)m droomde
galopperen galopp(e)er galoppeerde
tillen til(l) tilde

fokken fok fokte
stappen stap stapte
kuchen kuch kuchte
meppen mep mepte
jatten jat jatte
poffen pof pofte
vissen vis viste

Dit ligt ook voor de hand omdat niemand zal zeggen: aaite, droomte, galoppeerte, tilte of fokde, stapde, lachde, mepde, jatde, pofde, visde. Bovendien zien de meeste waarschijnlijk wel dat dit raar geschreven is.

In de voltooide tijd, die je kunt herkennen omdat er een vorm van hebben of zijn in de zin staat en dat meestal begint met ge- , volg je dezelfde regel als in de verleden tijd.
dus als de verleden tijd met een d is is het voltooid deelwoord dat ook, en is het met een t dan ook het voltooid deelwoord met een t.

Dus
werkwoord stam verleden tijd
aaien aai geaaid
dromen dro(o)m gedroomd
galopperen galopp(e)er gegaloppeerd
tillen til(l) getild

fokken fok gefokt
stappen stap gestapt
kuchen kuch gekucht
meppen mep gemept
jatten jat gejat
poffen pof gepoft
vissen vis gevist
[/quote]

[quote="Kayla schreef:
De 't kofschip (/'t fokschaap) regel: als de stam (werkwoord -en) van een werkwoord op de letters t, k, f, s, c, h en p (de medeklinkers uit 't kofschip) eindigt, krijg je in de verleden tijd -te er achter en eindigt het voltooid deelwoord op -t. Vb: vissen-viste-gevist.
Bij werkwoorden die niet op een van deze letters eindigen, krijg je in de verleden tijd -de er achter en eindigt het voltooid deelwoord op -d. Vb: antwoorden-antwoordde (let op 2xd)-geantwoord.
Deze regel geldt overigens alleen bij zwakke werkwoorden. Een voorbeeld van een sterkt werkwoord is lopen-liep-gelopen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:49

THANKS!! Ik sla het gelijk op in Word, dan kan ik het elke keer even nakijken!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 22:50

Haha goed bezig OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 10:56

Maar ff over hun (oei, mag 'ff' wel? )

Is hun niet een woord dat in bepaalde regio's meer gebruikt word, zoals in Brabant.
Net als dat het hier heel gewoon is om langs je paard te lopen ipv naast. Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:08

neffe je paard Haha! of is dat weer een ander dee van Brabant Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:19

Msntaal, geen leestekens of hoofdletters gebruiken, me ipv mijn enz enz. Daar erger ik mij heel erg aan.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat sinds ik op bokt zit, dat ik veel meer fouten qua D of T ben gaan maken. En regelmatig weet ik zelfs niet meer hoe het nou moet Bloos

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:20

Hullie hebben het gedaan! Haha!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:25

smurf schreef:
neffe je paard Haha! of is dat weer een ander dee van Brabant Schijnheilig

Derneffe dan.
(Breda e.o.)
Als ik op m'n werk zit zoals nu dan kijk ik snel of er niet te grote fouten inzitten maar ik zal echt wel eens wat missen,zolang het maar begrijpelijk blijft.
De taal van sommige nieuwe bokkers die dan achteraf toch goed nederlands kunnen vind ik lastiger.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:31

Margreet schreef:
Als/dan blijft toch een geval apart hoor. Had vorige week college van een hoogleraar (toch een hooggeschoold persoon!) en die deed het ook niet goed. Zowel sprekend als schrijvend. Scheve mond

Tja, je kan best hoogleraar worden en niets van spellen/taal/gramatica bakken hoor. Einstein was ook dislectisch.

*Er is dus nog hoop voor mij Schijnheilig*

Hoofdletters, komma's, punten en enters vind ik nog het irritantst. Als die er niet in voor komen lees ik het niet een omdat ik het dan echt niet begrijp. Ik kan zo'n stukje 2x lezen, ik kan het 5x lezen, maar waar het over gaat heb ik dan nog steeds geen idee van.
Hoe erger het in MSN-taal of met rare taalfouten geschreven word, hoe moeilijker ik het begrijp. Ik probeer het zelf zo goed mogelijk te doen maar weet zeker als iemand dit stukje gaat verbeteren dat er een berg fouten in zitten van hier tot Tokio.

Dat stukje van het weekeind bij Kopspijkers over die gedichtenbunden van dyslectische mensen. Ze lieten een stukje tekst zien waar volgens mijn moeder minstends 5 fouten in zaten, ik zag er, na het 3x gelezen te hebben 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:38

Een andere bekende 'instinker' is de vervoeging van het werkwoord 'afgelasten', dat zie je ook bijna altijd verkeerd gaan Haha!. Geeft niet, het is een lastige *LOL*.

af·ge·las·ten
overgankelijk werkwoord; gelastte af, heeft afgelast; afleiding(en): afgelasting

door een tegenbesluit afzeggen
betekenisverwante termen
hyperoniem:
afzeggen
synoniem(en):
annuleren, cancelen
hyponiem(en):
afblazen
context:
een wedstrijd afgelasten

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:40

Ik schrik af en toe echt van het taalgebruik dat op Bokt gehanteerd wordt. Ik vraag me echt af wat kinderen tegenwoordig op school leren. Af en toe zie je dingen langskomen die ik als vierjarige nog niet mijn pen uit kreeg, laat staan op een latere leeftijd. Zou er nou zo slecht les gegeven worden tegenwoordig (oma spreekt Haha! ), of is het gewoon desinteresse? Ik vind het echt zorgelijk, wat blijft er op deze manier van de taal over?
'me paardje', 'ik weet het begod niet', 'ik wordt', 'hun hebbe',... Het lijkt wel of mensen helemaal niet meer weten hoe ze iets moeten schrijven, alleen hoe het uitgesproken moet worden en dan maken ze er maar iets leuks van als ze het opschrijven...

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:45

Lovely schreef:
Een andere bekende 'instinker' is de vervoeging van het werkwoord 'afgelasten', dat zie je ook bijna altijd verkeerd gaan Haha!. Geeft niet, het is een lastige *LOL*.

af·ge·las·ten
overgankelijk werkwoord; gelastte af, heeft afgelast; afleiding(en): afgelasting

door een tegenbesluit afzeggen
betekenisverwante termen
hyperoniem:
afzeggen
synoniem(en):
annuleren, cancelen
hyponiem(en):
afblazen
context:
een wedstrijd afgelasten

Ook een leuke die wij ieder jaar in het dictee kregen:
Moeder vergastte de gasten....

Dat werd nogal eens met 1 t geschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:47

Veel mensen denken dat afgelast van aflassen komt, maar dat is dus niet zo. Aflassen is iets wat een lasser doet Haha!.

Kinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:04

waar je je al niet druk om kan maken. Ik stoor me er niet aan, hoor.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:05

Wat mij heel erg verbaasd is dat ik heel veel dezelfde fouten tegekom zoals: stijgeren, smit, schetlander etc.
En alles wat hierboven al gemeld is valt mij dus ook op en irriteert me soms ook.