Project ochtendmens: tips gezocht!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Project ochtendmens: tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 08:33

Ik heb waarschijnlijk makkelijk praten, want ik zou willen dat ik zo lang kon blijven liggen in de ochtend. Maar waar ik aan denk is ook, dicipline..niks in bed doen en alles beneden houden zodat je wel MOET opstaan en dan iedere dag op hetzelfde tijdstip. Of gewoon tegelijk er uit met je man, het is belangrijk om jezelf nieuwe patronen aan te leren.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 08:50

Hier is ook een project ochtendmens gaande!

Ik vind het heerlijk om in bed te liggen. Maar als het te lang duurt ga ik tegen de dag opzien. En baal ik van de ‘gemiste’ uren. En het is inderdaad altijd haasten.

Wat mij helpt is elke ochtend bedenken wat voor activiteit ik als eerste ga doen waar ik blij van word en waarom ik daar blij van word.

En het stickervel wat iemand opperde vind ik ook briljant!

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 09:18

juval schreef:
je bent van harte welkom om te komen helpen met koeien melken, wij beginnen lekker vroeg (5 uur) }:0

of een ochtendkrant bezorgen? dat zijn wel goede stok achter de deur dingen.

Ik had ook altijd hetzelfde probleem als ts. Totdat ik relatie kreeg met een boerenzoon _O- En het balletje is zo gaan rollen, dat ik nu grotendeels het bedrijf run :+

Wekker gaat altijd om 05.00. Maar snooze tot 05.15 om dan meteen aan te kleden en naar stal te strompelen :') Gelukkig ben ik het eerste half uur alleen, om rustig wakker te worden.

Want ik ben alles behalve een ochtendmens. Slaap 's avonds ook altijd laat, rond 23.00 a 00.00

Dus op zondagochtend mag ik na alle werkzaamheden plus rondje hardlopen, mijn bed weer induiken tot 12.00 :D

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 10:38

xIrlijn schreef:
Ik kom voor een sticker echt niet vroeger uit bed :')

TS, ik begrijp jou helemaal! Helaas geen tips, want hier hetzelfde probleem. Ik zet 3 wekkers die allemaal snoozen in de hoop dat ik een half uur later een keer wakker wordt. Nog steeds de gouden tip niet gevonden om dit te kunnen verbeteren. Een ritme opzoeken is uitgesloten ivm onregelmatige werktijden. Alleen op vakantie wordt ik altijd spontaan wakker tussen 8.30-9.00uur en dat is voor mij vroeg.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 13:02

Waarom wil je dit :')

Ja oke je stressmanagement loopt anders helemaal spaak gedurende de dag, maar is dit wat bij je past en bij je natuurlijke bioritme?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 13:32

Ik heb niet per se het idee dat TS geen ochtendmens is, want het opstaan an sich is niet het probleem, TS kan prima opstaan, alleen wandelt daarna gewoon lekker terug naar bed. Dat is wel echt een beduidend ander probleem dan gewoon echt je bed niet uit kunnen komen. En het enige wat ik daarop kan verzinnen is inderdaad 'gewoon' niet terug je bed ingaan als je het zelf wel echt vervelend vindt. Ik ben bijvoorbeeld gestopt met snoozen, 1e wekker benen uit bed gooien, hoe moeilijk ook. In het begin mijn levenskeuzes overdenken en dan eruit.

Ik ben zelf ook geen ochtendmens. Ik word nu uit mezelf om 8u wakker, maar het heeft wel even geduurd voor ik dat ritme kon vervroegen. Wij hebben de paarden aan huis en vriend moet ook weg naar zijn werk, dus ik moest wel. Maar heb ik bijvoorbeeld vroege dienst, dan moet ik om 5u45 opstaan en dat voel ik dan de hele dag. Na mijn werk ben ik dan ook echt moe en moet ik echt even slapen, maar ik krijg ook echt niks meer fatsoenlijk gedaan. Terwijl ik met een late dienst 's ochtends eerst nog 17 stallen heb gemest en hooi heb gegeven, misschien nog een boodschap of de was heb gedaan en daarna nog tot 23u werk. Het heeft dus echt niks met luiheid te maken, maar gewoon een ander ritme dat je lijf het fijnst vindt. Overigens hier wel met ADHD gediagnosticeerd, maar al jaren medicatieloos.

Overigens sta ik ook niet bewust eerder op 'omdat het kan'. Ik heb ongeveer 30 minuten nodig voor mezelf om me klaar te maken om naar het werk te gaan en 30 minuten om de paarden buiten te zetten. Dus ik sta een uur voor ik weg moet op met een vroege dienst. Ik heb er ook een hekel aan als we bijvoorbeeld eerder op staan om de paarden te gaan doen en mijn vriend gaat dan eerst een uur uitgebreid koffie zitten drinken. Laat me dan maar gewoon een half uur langer liggen :)) Dat is me meer waard dan dat half uur op de bank zitten.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 19:30

noviceh schreef:
xIrlijn schreef:
Ik kom voor een sticker echt niet vroeger uit bed :')

Haha, het is ook niet de sticker die de beloning is, maar het leuks dat ik later mag kopen ter waarde van alle stickers. En het trotse/goede gevoel als het vel vol met stickers staat.
Maar... in alle eerlijkheid: dit was 30 jaar geleden een stuk leuker toen ik nog zakgeld kreeg en mijn ouders de beloningen betaalden _O-