Shiloh schreef:De laatste jaren ligt de nadruk op vrijwel alleen maar positief. En er zullen vast honden zijn waarvoor het werkt, maar er zijn er ook genoeg die gewoon wel duidelijke grenzen nodig hebben.
Je doet het goed, als jij en je hond verder komen. Probeer los te laten “hoe het zou moeten”.
Kijk, ik ben ook geen voorstander van prik banden en echt fysieke tools. Maar een duidelijke “correctie” door jezelf even op te blazen en te zeggen dat je het wilt hebben met een “nee” of een “los” kan volgens mij helemaal geen kwaad.
Ik vind het gewoon een beetje onzin dat een hond helemaal geen enkel ongemak mag ervaren. We zijn partners. We zitten allebei aan die lijn, de hond heeft net zo goed rekening te houden met mij (al dan niet onbewust) als ik met hem. Hij doet mij toch ook ongemak? Waarom zou ik dan geen grens mogen stellen. Gewoon kappen nou! Doen ze naar elkaar ook!![]()
Zolang je niet overgaat op fysiek en zolang het allemaal een beetje in balans blijft.
En die gedragsdeskundige lijkt me een prima plan. Al is het alleen al voor je eigen gemoedsrust. Ik ben ook sinds kort weer aan de bak. Ik ben van een Hollandse herder kort geleden overgestapt op een jacht hond (Welsh springer spaniël). Nou, dan denk je het na een herder wel te kunnen… mooi niet! Loop tegen totaal nieuwe issues aan! Super fijn om dan iemand te hebben die er weet van heeft.
Succes! Dat laatste filmpje ziet er super uit!
Ben het wel met je eens dat je jezelf eens op mag blazen en duidelijk aan mag geven dat je iets niet wil hebben.
Je geeft aan dat jij ook aan die lijn zit en dat klopt.
Alleen met het verschil dat jij alles bepaald:
- wanneer de hond mee gaat naar buiten
- hoe snel de hond mag lopen
- waar deze mag ontlasten
- hoeveel reikwijdte de lijn heeft
- of de hond mag snuffelen
- etc, etc.
En daar mag ook wel eens wat meer rekening mee gehouden worden denk ik vaak.
het komt vaker voorbij op bokt. Mensen worden ook helemaal gek als ze het woord 'dominant' lezen. Ik begrijp nog steeds niet waarom.