Wat betekent voor jou open minded zijn...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:15

DuoPenotti schreef:
Ik denk zeker dat het fora eigen is.

Een heleboel mensen die hier zijn zouden niet in mijn dagelijkse leven zouden zijn.
En zelfs niet toen als collega omdat als je als beveiliger toch vaker een bepaald type personen trekt die in veel dingen hetzelfde denken, wat duidelijk anders is dan een bepaalde groep op bokt.

Dit zeggende begrijp ik dat dit andersom ook is.
Een hele groep die mij liever vandaan nog ziet gaan. :D

Ja denk je...?

Ik snap dat sowieso niet zo hoor, dat mensen zichzelf zo laten kennen dat ze anderen gaan....eh hoe noem je dat ook alweer, dat je iemand als 'vijand' wegzet en zijn / haar berichten niet meer ziet...?

Er zijn natuurlijk zowel hier als elders wel mensen die je irritant vindt omdat ze onhebbelijk reageren, of waarvan je denkt 'heb je die weer' maar liever dat dan allemaal van die ja-knikkers denk ik dan maar, maakt het toch een stuk interessanter :j

Ik ben wat dat betreft wel heel erg van ieder zijn ding, maar op het punt dat anderen er last van krijgen trek ik dan wel de grens van wat ik nog okee vind van andermans gedrag en uitspraken.

Dan zal daar ook wel een discussie over mogelijk zijn of je dan wel of niet open-minded bent.

Maar dat is imo sowieso altijd een lastig punt, van waar eindigt de vrijheid (van meningsuiting of andere dingen) van de 1 en begint het recht op respect naar de ander.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:23

Cer schreef:
MarlindeRooz schreef:
Maar Cer je zegt “ik denk dat hier teveel op detail gezeten wordt met letterlijke voorbeelden” en komt dan met AI tekst (wat vaak niet klopt en subjectief is, gebaseerd op jouw eigen algoritme) opgevolgd door je eigen letterlijke voorbeelden met details. Haha! :D

haha, grappig :j
Wat klopt er dan niet aan de algemene omschrijving van de Google tekst, daar ben ik dan wel benieuwd naar, dan lees ik graag wat jij denkt

Citaat:
Dus ik snap niet zo goed wat je punt is denk ik.
dat hoeft ook niet. Ik schrijf niet iets om een punt te maken, ik schreef mijn gedachten over dit onderwerp

Citaat:
Aangezien je zelf ook met voorbeelden uit jouw belevingswereld komt. Maar toch lijk je het topic een andere kant op te willen sturen? Daar ben ik je kwijt.

waarom denk je dat ik het topic een andere kant op wil sturen, ik ben benieuwd waar dat vandaan komt?
Het topic komt in eerste instantie van TS, die stelt een vraag over zichzelf en vraagt zich iets af over hoe anderen dat zien. Ik zie niet helemaal waar het 'sturen' vandaan komt

Waar ik iets over probeerde te zeggen betrof de generalisende uitspraken over veganisten, vleeseters, alternatieve geneeswijzen, politieke stromingen bedoelde maar dat niet duidelijk aangaf.
Als je een paar preaching veganisten tegenkomt wil dat niet zeggen dat ze allemaal zo zijn. En dat geldt voor meer dingen. Want dan krijg je een gesprek als 'ja maar zij doen het ook'. Maar als het gesprek op die manier gevoerd wordt vind ik het verder prima hoor, ik ga daar toch helemaal niet over :?

De voorbeelden die ik over mezelf geef zijn voorbeelden waarvan ik dan dus aangeef dat ik in bepaalde gevallen (waarschijnlijk) niet ruimdenkend ben, dat is een overpijnzing voor mezelf, en zo zijn er vast meer dingen. Ik vind het altijd erg lastig om heel stellig dingen te vinden. Er is bijna overan nuance in, denk ik. Dat heeft niet te maken met het wijzen naar anderen of discussies die ik over die onderwerpen gevoerd heb (althans, ik ben bij mijn weten nog geen kannibaal tegen gekomen) . Maar wellicht schreef ik het wat krom.

Citaat:
Ik zelf denk dat 100% open-minded niet bestaat. Wel denk ik dat bepaalde mensen meer open-minded zijn dan anderen.

Dat denk ik ook niet (maar ik weet dat niet zeker), als je aangeeft dat het over emotie ook gaat, kan dan een sociopaat (die een vorm van emotie/empatie mist) ultiem open minded zijn bijvoorbeeld?
Kunnen mensen het in een bepaalde beroepsgroep (psychiaters, rechters oid) het wel altijd?

Dat over veganisten kwam van mij
Dat wordt iets te ver doorgetrokken door meerderen hier.
Natuurlijk zijn er hele leuke veganisten.

Het ging hier over open-minded zijn. Ts was er op aangesproken dat ze niet open minded zou zijn.

Mijn reactie waarin ik een voorbeeld noemde gaat over types die het gaan hebben over open minded zijn. Dat zijn vaak mensen die dat zelf niet zijn en de samenleving iets door de strot willen duwen.

Dat kan zijn dat vlees eten niet goed is om wat voor reden dan ook.
Of dat dit of dat geloof gevolgt moet worden
Of dat iemand aangesproken moet worden als van mijn part x, etc.

Het gaat erover dat als jij of ik niet mee gaan daarin we weg gezet worden als niet open minded terwijl ze zelf heel erg in die bubbel zitten en niet open staan voor anders denkenden want dan wordt je ook nog ontvriend als je een beetje pech hebt.

Terwijl ik prima open sta voor iedereen ook met bepaalde geloofsovertuigingen
vlees eter-nier vleeseter

Uitspreken dat iemand niet open minded is dat gebeurd door bepaalde types die dat vooral zelf niet zijn. Dus ts hoeft zich daar niet zo druk over te maken.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:26

Ik vind dat iedereen een eigen mening mag hebben maar dat dit wel grenzen heeft als dat beledigend of kwetsend voor iemand anders is dat geldt voor alles eigenlijk.
Ik kom van een andere generatie als mijn dochters en ik ben toch wel ruimdenkend als ik zo in mijn omgeving om mijn heen sommige dingen hoor. Ik woon in een kleine gemeenschap en kom ook mensen tegen die al tegen mensen zijn omdat die een relatie hebben met hetzelfde geslacht. Maar ik denk dat mensen in de grote stad daar ook anders mee opgevoed zijn en dat heeft natuurlijk ook invloed.
Micschien krijg een nu commentaar maar enige waar ik moeite mee heb is mensen die zeggen ik heb geen geslacht en wil zo ook aangesproken worden dat vind ik moeilijk te bevatten je bent geboren als jongen of meisje. Maar nogmaals het is hun eigen ding en ik zal nooit iemand daar op aanspreken of nog belangrijker mee kwetsen.
En ook niet waar je vandaan komt zal me een worst zijn als je mij met respect behandeld krijg je dat ook terug.
Wat alternatieve geneeskunde betreft ben jaren lang migraine patiënt geweest heb alles geprobeerd heeft alleen jammer genoeg niet geholpen.

Nog even een commentaar op dat veganisme ik heb in ziekenhuis gelegen naast een man die om de klap in ziekenhuis lag voor een bloedtransfusie omdat hij een fanatiek hardloper was en zelfs de dokter hem aanraden om toch anders te gaan eten omdat hij niet gezond bezig was en ja sorry daar vind ik dan wel wat van

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:33

@Palmera
Ik hou ook wel van een pittige discussie juist met iemand die er niet in staat zoal ik.
Of eigenlijk alleen maar want met gelijkgestemde heb je die niet :D
Maar na zoveel jaar bokt, de pb's die daar soms bij horen :wow:
Ja van de mensen die openbaar politiek correct spelen, want ze zijn het dus duidelijk niet.

Ik ben van WYSIWYG (What You See Is What You Get) maar dat zijn er bijzonder veel niet.
Maar hun bekropen gedachten mogen niet openbaar staan want dan valt de schone schijn wel weg natuurlijk dat ze zo tolerant zijn en open minded _O-

Ik zeg, het bestaat niet. De een is wat ruimdenkender dan de ander, maar ik ben er wel achter dat niemand echt open-minded is.
En dan hoef je echt niet extreem te trekken naar een pedofiel kan ik mij niet in inleven.
Nee het gaat om veel kleinere dingen.

@ Sanano
Ik heb daar dan weer geen moeite mee. Een jongen die een meisje wil zijn of andersom. (en alles wat daarbij hoort)
Ondanks dat ik niet meer bij de jonge generatie hoor :+
Ik denk altijd maar dat deze mensen een hele struggle hebben gehad voordat ze zover zijn dat uit te spreken.
En ik hoop alleen maar dat ze heel gelukkig gaan zijn met hun nieuwe ik.
Want dat gelukkig gevoel hebben ze nu niet gehad.
Waar ik mij dan wel aan stoor zijn de gekleurde zebrapaden en dat soort dingen.
Ze willen niet in een hokje, ja laten we alles regenboog maken, iedereen er mee confroteren, want dat maakt het verdraagzamer.
Nee, iemand die dat niet wil zet hoogstens nog meer de kont in de krib.
Je bereikt imo het tegenovergestelde van het gewenste.

Dorine92

Re: Wat betekent voor jou open minded zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:36

Haha ja dat over die gekleurde zebrapaden ben ik ook eens om vervloekt hier op bokt. Ik stoor me er ook aan en dat mag schijnbaar niet. Jammer dan :')
Ik vind mezelf wel ruimdenkend en mijn omgeving ook, maar hier op bokt denken veel er waarschijnlijk anders over, omdat ik wel een mening heb en best wel een zwart wit denker ben. Dan heb ik er dus wel eerst goed over nagedacht, maar dat telt dan schijnbaar niet als het niet de juiste mening is

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:49

Open minded is voor mij openstaan voor iemand anders zijn motivatie/onderbouwing als dat (sterk) afwijkt van de mijne.

Ik probeer altijd iemand zijn onderbouwing te begrijpen. Mijn zwager is daar beter in dan ik.

Ook erg interessant om te zien overigens.
Hij zal altijd jouw kant aanhoren met vol interesse, je ziet hem gewoon denken, en heel belangrijk: hij keurt niets bij voorbaat af… zolang hij je nog niet heeft begrepen of geheel heeft uit laten praten.

Zonder een doetje te zijn. Of zijn eigen standpunt meteen los te laten. Of langdradig bezig te zijn. Hij heeft ook ambities in de politiek maar miste jammergenoeg net wat stemmen.

Dus ik heb nog wat te leren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:55

Goed van je zwager.
Over de zebrapaden: ik heb er niets mee als symbool, anderen wel.
Maar ze zitten me ook niet in de weg. Ik begrijp dus de ergenis niet.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:04

Hmm, ik vind dat mijn schoonouders bijvoorbeeld NIET open minded zijn haha.

Ik herinner me vooral de discussies over wel/niet vaccineren gedurende het Corona-tijdperk.
Zij waren voor, ik&vriend waren tegen.

En die discussies bleven maar duren - op den duur heb ik aangegeven "nu mag het ophouden, want we vallen allemaal enkel nog in herhaling".

Waarom zij imo niet open minded waren: het zijn zo van die mensen die een ander enkel en alleen uit beleefdheid laten uitpraten, zonder daadwerkelijk te luisteren, om dan hun eigen zegje te kunnen doen.
Ze hebben niets opgenomen van wat de tegenpartij te zeggen heeft, en weigeren ook om daar effectief over na te denken.

Andersom deden wij dat wel:
- ze wonen in het buitenland, dus moeten regelmatig enkele grenzen over
- ze zijn al wat ouder, dus de leeftijd kan een risico vormen
- beide hebben ook normale, leeftijd-gerelateerde kwaaltjes
= voor mij dan begrijpelijk waarom zij wel een vaccin wilden

Wat voor ons dan nog wel een tegenargument was: het vaccin is nog zeer nieuw, en niet zoals bv een tetanusvaccin wat al tig jaren meedraait en doorheen de tijd verbeterd werd

Maar naar onze argumenten werd niet geluisterd:
- wij wonen gewoon in ons thuisland, en kunnen een tijdje ook gewoon niet reizen
- wij zijn een stuk jonger en gezonder, en herstellen ook sneller en vlotter
- wij hebben geen kwaaltjes die door zoiets als covid verergerd kunnen worden

Daar hadden zij dus nooit oren naar.
Dan ben je imo niet open minded.

Ik hou van een discussie, dus gebruikte het bovengenoemde tegenargument wel eens - maar wel altijd met open oren voor hun argumenten, die imo wel steek hielden, voor hun specifieke leefwereld.
Andersom was dat helaas nooit het geval.

Open minded zijn is open staan voor redeneringen en meningen die je in eerste instantie niet deelt.
Je bent open minded als je even uit je eigen schoenen kan stappen, en een situatie kan beredeneren vanuit een ander paar schoenen.
Je hoeft daarom jouw eigen mening niet perse bij te stellen; maar je moet er wel voor open staan en sterke punten uit de tegenargumenten kunnen accepteren.

Om in te pikken op wat ik hier lees: jongens mogen van mij meisjes zijn, en andersom ook - maar het lijkt tegenwoordig meer een statement te zijn dan wat iemand daadwerkelijk voelt. En dan rol ik wel met mijn ogen ja.
Gekleurde zebrapaden vind ik onzin - de helft van de weggebruikers heeft het blijkbaar al moeilijk genoeg met een zwart/wit zebrapad; dus laat dat maar gewoon zoals het is; denk ik dan. Zal ook wel te maken hebben met hoe de bijhorende hokjes door het strot geramd worden tegenwoordig, denk ik.
Vegan/vegetariër: moet je lekker zelf weten, ik heb er nul komma nul moeite mee. Maar kom mijn steak niet verpesten met gruwelijke verhalen, want dan dring je jouw eigen mening aan een ander op, en daar vind ik wel wat van. Dan gaat het meer over timing - ik voer dezelfde discussie dan liever tijdens een drankje, en dan ben ik veel bereidwilliger om naar een ander zijn/haar argumenten te luisteren.
Geloof: al geloof je in de teletubbies. Zolang je anderen geen schade berokkent "in naam van" is dat allemaal prima voor mij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:53

Eigenlijk gaat open minded zijn dan over een stuk emphatie en inlevingsvermogen denk ik. Daar is helaas niet iedereen mee gezegend.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:56

Elisa2 schreef:
Eigenlijk gaat open minded zijn dan over een stuk emphatie en inlevingsvermogen denk ik. Daar is helaas niet iedereen mee gezegend.

Empathie en inlevingsvermogen heb ik wel. Maar ook dat kan beperkt zijn tot bepaalde punten.
Voor sommige zaken kan ik dat niet/minder goed opbrengen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

Elisa2 schreef:

Eens.
En kunnen zeggen 'jouw mening/keuzes/gedragingen zijn niet de mijne en dat is okee.'

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:02

Ja, want ik kan me vaak goed inleven bijvoorbeeld maar dat wil niet zeggen dat ik het eens ben met bepaald gedrag of denkwijzen. Probeer dan door het inleven wel te begrijpen waar het vandaan komt ipv het te veroordelen. Al zal ik dat laatste ook weleens doen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:44

Open minded is iets wat iedereen van zich zelf vindt te zijn maar een ander van beticht niet te zijn als iemand het niet met hen eens is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:47

BoktVerlaten schreef:
Open minded is iets wat iedereen van zich zelf vindt te zijn maar een ander van beticht niet te zijn als iemand het niet met hen eens is.

Ik denk dat ik dit de beste definitie van dit topic vind.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:19

Ik meen toch hier een paar keer gelezen te hebben dat niet iedereen zichzelf open minded vindt :D

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:36

Ik bedoelde niet als je als meisje geboren bent en je dan een jongen voelt of andersom daar heb ik geen moeite mee maar als je jezelf het noemt daar heb ik moeite mee

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:15

Sanano schreef:
Nog even een commentaar op dat veganisme ik heb in ziekenhuis gelegen naast een man die om de klap in ziekenhuis lag voor een bloedtransfusie omdat hij een fanatiek hardloper was en zelfs de dokter hem aanraden om toch anders te gaan eten omdat hij niet gezond bezig was en ja sorry daar vind ik dan wel wat van

Dit snap ik niet. Je hebt niet om de haverklap een bloedtransfusie nodig als je fanatiek hardloopt met een veganistisch dieet :?
Dan lijkt me dat er meer aan de hand is…

Sanano schreef:
Ik bedoelde niet als je als meisje geboren bent en je dan een jongen voelt of andersom daar heb ik geen moeite mee maar als je jezelf het noemt daar heb ik moeite mee

Dit kan me dan niet zoveel schelen. Als iemand zich niet thuisvoelt in een van beide geslachten, dan is dat zo. Begrijp niet waarom je als buitenstaander iets moet vinden daarvan. Het is al ingewikkeld genoeg voor diegene zelf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:32

Nee, daar heb ik ook geen moeite mee.
Ook niet met mensen die een geslachtsverandering ondergaan.
Ik vind het juist verdrietig dat ze zich zo lang ongelukkig hebben gevoeld in hun eigen lichaam.
Ik hoef het alleen niet per se te weten.
Ja, natuurlijk wel als bijvoorbeeld mijn neefje mijn nichtje wordt, bij wijze van spreken.
Maar verder niet.

Als ik een Jan tegenover me zie, ga ik niet denken: was dat eerst Janette?
Nee, ik ken Jan gewoon als Jan.
Of ik hem aardig vind of prettig in de omgang, hangt van heel andere dingen af.

Cer schreef:
Ik meen toch hier een paar keer gelezen te hebben dat niet iedereen zichzelf open minded vindt :D

Yup, ik.
Ik sta tegenover verschillende dingen echt niet zo ruimdenkend, en dat zal ik ook nooit beweren.
Je eigen ervaringen spelen daarin naar mijn mening een te grote rol.

Met mensen die beweren wel open-minded te zijn, heb ik de ervaring dat dat vaak alleen geldt binnen hun eigen bubbel, of voor de schijn.
En ja, die ervaring op zich is dan natuurlijk ook weer niet bepaald open-minded. :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:41

Open-minded is in mijn ogen vooral 'onderzoekend', maar als je iets al meermaals in je leven voorbij hebt zien komen, hoef je je niet tot in den treure opnieuw te verdiepen, dat is deels ook die ervaring waarover je spreekt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:44

Hwt is ook vaak relatief.

Ikzelf ben ontzettend open-minded mbt zaken waarmee iemand niet een ander beperkt. Maar als een visie een ander beperkt of dreigt te beperken dan ben ik errug close-minded. Denk aan politiek-rechtse visies, afgeven op antifa, ant-immigratie, anti-abortus etc.

Ik weiger om fascisten / racisten/ religieuze fanatici en dat soort mensen in mijn buurt te dulden.

Ik zal vast niet de enige zijn wiens mate van open-mind afhangt van het onderwerp.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:58

Maar dat gaat om hun gedrag wat je dan (imo terecht bij extremisten) afkeurt. Maar kun je je ook inleven waarom mensen het doen of anders denken?

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:24

Ik ben geen arts dus weet niet precies wat hij mankeerde maar het kwam erop neem dat hij bepaalde tekorten had waarmee hij dus elke keer in het ziekenhuis belande omdat hij dan teveel van zijn lichaam vroeg.
Mensen die niet nadenken over wat voor geslacht te zijn hebben toch niet allemaal psychische problemen? Daar oordeel ik ook niet over dat is voor hun inderdaad al moeilijk genoeg.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:39

Open-minded zijn heeft voor mij vooral te maken met je realiseren dat jouw mening en beleving van 'de waarheid' voor vele anderen anders is.
En dat ik ook vooroordelen heb en gebruik. Het is geen mening maar een constante oefening.
Dat maakt niet dat ik mijn waarden en normen te grabbel gooi, maar dat ik zoveel mogelijk wil blijven luisteren, ook als ik een ander niet begrijp.

Juist door contact te maken en je oordeel uit te stellen blijkt er meer ruimte en begrip mogelijk.
Helaas maakt de huidige polarisatie dat wel steeds uitdagender.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:03

Elisa2 schreef:
Maar dat gaat om hun gedrag wat je dan (imo terecht bij extremisten) afkeurt. Maar kun je je ook inleven waarom mensen het doen of anders denken?

Absoluut.

Ik snap dat als jouw leven niet fijn is, je geld problemen hebt bijv of geen huis kan vinden (dat is waar ik woon erg veel voorkomend) het vingertje naar 'die buitenlanders' snel gewezen is. Maar andere mensen ellende toewensen of het naast je neerleggen danwel stukje victim blaming ('hadden ze maar niet moeten sexen dan was er geen ongewenste zwangerschap' / 'ga dan ergens anders heen' of de klassieker'draag dan ook geen rokje, dan wil zo'n vent ook niks van je') omdat je het zelf ingewikkeld hebt stuit me gewoon enorm tegen de borst.

En tuurlijk op de manier waarop dingen aangepakt moeten/kunnen worden kan je het hebben. Maar das anders mi

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:28

Ja oke, dat is het stuk (voor) oordelen weer wat mensen soms doen. En het graag naar andere wijzen/ zondebokken zoeken etc. Dat gedrag houdt ik ook niet van.

Mooi geschreven Senna, ik denk dat je de essentie daar heel mooi te pakken hebt. :j