Betalen jullie weleens iemand zwart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wonkeydonkey

Re: Betalen jullie weleens iemand zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 07:40

Onze Chinee, daar kun je pas sinds kort met de pin betalen.
En die zit er minimaal 40 jaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 07:53

Suzanne F. schreef:
AnnoNiemand schreef:
:') Komt er nu nog antwoord over die Chinees op zondag? Inmiddels is daar ook een pizzatent bijgekomen lees ik. Ik ken dit concept niet. :')

Wat bedoel je? Blijkbaar kan je daar alleen cash betalen. Geen pin. Dat is wat ik begrijp.

Alleen op zondag cash, rest van de dagen wel met pin toch? Zo lees ik het.
Was er ook gefascineerd door :+

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 08:09

Klopt het is echt alleen op zondag cash. De rest van de week kan je pinnen. Als je geen cash mee hebt sturen ze je ook gewoon weg

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:00

Alleen op zondag? Waarom dat?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:08

Suzanne F. schreef:

Omdat er waarschijnlijk op hun website staat dat ze op zondag gesloten zijn?
Als er dan toch pin transacties zijn is dat wel een beetje gek….

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:12

Alja schreef:
Suzanne F. schreef:

Oh zo. Dat is best wel verdacht inderdaad.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:19

Alja schreef:
Suzanne F. schreef:

Of in een gelovig gebied?
Pinbetalingen op zondag = werken, contant kan op maandag ingeboekt worden.

Wij kwamen ooit bij een zwembad op zondag, dat was contant afrekenen en anders maandag terugkomen om te pinnen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:23

Op de website staat gewoon dat ze open zijn. Maar het is wel Bible Belt dus misschien is dat een verklaring

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:42

Biblebelt was ook mijn eerste gedachte, maar ik woon zelf midden op de bible belt en heb dit nog nooit gezien :')
Dan is meestal alles gewoon dicht op last van de gemeente, of soms wel open zoals idd een Chinees, maar kan je wel pinnen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 10:07

Wonkeydonkey schreef:
Maar als hun een uitkering hebben en ze geven het niet op dan is dat toch zwart.

Daar vind ik wel wat van. Een uitkering hebben en zwart werken.

Meestal heeft de glazenwasser geen uitkering.
En geeft hij het meeste netjes op maar het kan zijn dat hij niet alles netjes opgeeft.

Ik vind dat zijn eigen keuze.
En goed dat ik daar niks van weet. Ik betaal gewoon contant en ik vind het fijn dat we nog contant kunnen betalen ook in de supermarkt.

Dat hele alle geld maar volgen dat is iig niet goed. We leveren steeds meer vrijheid in. Daar vind ik veel meer van dan iemand die af en toe wat zwart bij verdient.

En de belasting dienst die ons minder laat betalen, laat me niet lachen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 10:41

Ik vind dat in dit topic cash betalen en zwart betalen best vaak als hetzelfde gezien wordt.

Zwart is volgens mij vaker cash dan digitaal.

Cash betekent echter niet automatisch zwart.
Ik betaal best regelmatig en best veel dingen cash.
Soms omdat ik dan beter overzicht kan houden op mijn uitgaven, en ook omdat ik best regelmatig op plekken kom waar nog niet of nauwelijks mogelijkheden zijn om digitaal te betalen.

Apparaten die alleen op muntgeld werken, kleine niet 24/7 bemande camperplaatsen waar je zelf het geld in een envelop doet en door een brievenbus gooit, etc.

Verder ben ik regelmatig in Duitsland, alle grote supermarktketens accepteren mijn pas prima, maar bij kleinere bedrijven wil dat soms niet lekker. Een gasfles ergens ruilen en vullen ofzo.
Ook dat gaat dan gewoon contant.

Contant staat níet gelijk aan zwart.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 10:50

Cash is King!!!
Jullie komen zeker nooit in het buitenland?
Daar waar cash betalen niet meer dan normaal is!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 10:58

Ik weet van bouwvakkers die opeens controle kregen op een klus. Ze moesten dan bewijzen dat alles op factuur zou gaan.
Vaak waren er al eerdere dagen/weken stiekem foto's gemaakt.
Zelfs zo ver dat eentje bij familie aan het helpen was. Was ook gewoon geheel gratis maar dat kon niet zeiden ze. Ze gaan er vanuit dat niemand voor niets werkt. Degene heeft het uiteindelijk voor laten komen en in het gelijk gesteld.

Ik werk in een bouwmarkt, en zie regelmatig toch wel grotere bedragen contant voldaan worden.
Veelal mensen waarvan je weet dat ze een beroep uitoefenen waarbij zwartwerken makkelijker is.
Kijk ik bemoei me daar verder niet mee, dat moeten ze zelf weten.
Maar moet stiekem wel lachen dat ze dan wel een geregistreerde klantenpas gebruiken waarbij de transacties worden opgeslagen in een account en zichtbaar is in ons systeem.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 11:29

Popstra schreef:
Cash is King!!!

Dit topic gaat over zwart betalen, niet over cash.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 11:42

Het is inderdaad niet slim om dit op een openbaar forum te bespreken. := Ik zou even kijken of een mod het kan sluiten en naar de mesthoop te verplaatsen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 11:44

verootjoo schreef:
Popstra schreef:
Cash is King!!!

Dit topic gaat over zwart betalen, niet over cash.

Ik reageer op de post boven mij juffie dat cash nogal eens verward word met dat het gelijk zwart betalen is!

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 11:49

In Duitsland is contant betalen heel gewoon, ook grote bedragen. Betalen bij aflevering met gewoon een rekening. Ik vindt het eigenlijk onprettig dat ‘ iedereen’ zich bemoeien kan met wat en waar ik mijn geld aan uitgeef en wanneer. Voorbeeld jumbo weet wat je koopt. De bank vraagt waarom je een bedrag wilt opnemen etc. Tegenwoordig komt de ewe gas met een aanmaning voordat je betalen moet. En het staat ook stomweg op de e-mail en daarna ook nog schriftelijk. 20 + jaar klant altijd betaald . Wat een verkwisting van geld. …

En een beetje zwart links en rechts, kunnen zij ook eens lekker op vakantie!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 11:51

Ingeborgx schreef:
In Duitsland is contant betalen heel gewoon, ook grote bedragen. Betalen bij aflevering met gewoon een rekening. Ik vindt het eigenlijk onprettig dat ‘ iedereen’ zich bemoeien kan met wat en waar ik mijn geld aan uitgeef en wanneer. Voorbeeld jumbo weet wat je koopt. De bank vraagt waarom je een bedrag wilt opnemen etc. Tegenwoordig komt de ewe gas met een aanmaning voordat je betalen moet. En het staat ook stomweg op de e-mail en daarna ook nog schriftelijk. 20 + jaar klant altijd betaald . Wat een verkwisting van geld. …

Maar met gewoon een rekening + contant is niet zwart. Contant betalen staat niet gelijk aan zwart betalen.

De OP van TS is wel een goed voorbeeld van (strafbaar) zwart betalen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 12:10

Hele volksstammen hebben huishoudelijke hulp, die dames en heren geven vast grotendeels niet op. En als 'werkgever' weet je dat niet, toch?
Iemand die een tamelijk hoge functie bij de belastingdienst had, was trouwens van mening dat de economie er zwaar onder zou lijden als zwarte transacties plotseling uitgebannen zouden kunnen worden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 12:13

Iedere bank/pin transactie kost geld dat in je zak houdt als je contant betaald, zoals bij die Chinees kan dat aardig oplopen.
Vaak kopen ze dan ook contant hun goederen in.
Ik snap dat wel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 12:22

cissy schreef:
Iedere bank/pin transactie kost geld dat in je zak houdt als je contant betaald, zoals bij die Chinees kan dat aardig oplopen.
Vaak kopen ze dan ook contant hun goederen in.
Ik snap dat wel.

Ik snap het zeker.

Alleen heeft pinnen in mijn ogen grotere voordelen. Het is veiliger, sneller en minder gedoe. En cash kost ondernemers ook geld. Niet elke ondernemer kan zijn cash gebruiken. Storten is duur.

En de overheid volgt helemaal niet alles wat je doet, dat is echt een mythe. Sinds het pinnen bestaat is het juist veiliger voor ondernemers ook. Ik zou als winkelier / ondernemer geen cash aannemen voor mijn eigen veiligheid.

De mensen die ik ken uit mijn omgeving (werk en privé) die veel cash betalen, die doen dit vooral omdat dit geld niet bij de belastingdienst gemeld is.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 12:41

Elke ondernemer moet toch ook weer boodschappen doen?
Als dat nu voor zichzelf is of voor z’n onderneming?

Bij een bepaalde kledingketen wordt geen cash meer geaccepteerd, prima koop ik daar niet meer.
Vind het namelijk belachelijk dat een wettig betaalmiddel wordt geweigerd

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 12:50

Alja schreef:

Bij een bepaalde kledingketen wordt geen cash meer geaccepteerd, prima koop ik daar niet meer.

Je kan niet zomaar geld uit je eigen onderneming voor je privé boodschappen uitgeven. Vaak moet er toch gestort worden. Dat kost geld. En een voorraad geld hebben is gevaarlijk.

En ik snap je punt hoor. Maar ik vind wel dat ondernemers de vrijheid mogen hebben of ze cash aannemen of niet. Zeker als het een kleine zaak is waar iemand veel alleen staat, is veiligheid veel waard.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:07

roxiie schreef:
Of in een gelovig gebied?
Pinbetalingen op zondag = werken, contant kan op maandag ingeboekt worden.

Wij kwamen ooit bij een zwembad op zondag, dat was contant afrekenen en anders maandag terugkomen om te pinnen.

Was hier eerder bij supermarkten ook zo. Kun je telefonisch je bestelling doorgeven en dan via de achterdeur ophalen. Nu mogen ze wel open op zondag, dus is dit ook opgelost.

Ik betaal de hoefsmid en de les contant. Geen idee of zij het opgeven bij de belastingdienst.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 14:18

MarlindeRooz schreef:
Alja schreef:

Je kan niet zomaar geld uit je eigen onderneming voor je privé boodschappen uitgeven. Vaak moet er toch gestort worden. Dat kost geld. En een voorraad geld hebben is gevaarlijk.

En ik snap je punt hoor. Maar ik vind wel dat ondernemers de vrijheid mogen hebben of ze cash aannemen of niet. Zeker als het een kleine zaak is waar iemand veel alleen staat, is veiligheid veel waard.

Eens inderdaad, er zijn ook steeds meer bedrijven die geen cash meer aannemen na bijvoorbeeld 17 uur, kan ik best begrijpen.

Of die zo'n betaalkast hebben, dus dan wel nog een caissière maar die kunnen zelf niet meer in contact komen met het contante geld.

Voor beroepen zoals een hoefsmid en dergelijke vrij onmogelijk maar dat is ook begrijpelijk. In de tijd dat ik nog paarden had heb ik die altijd contant betaald, uiteraard geen idee of alles netjes opgegeven is of niet. Toendertijd was ik daar ook helemaal niet mee bezig.

Bij de dierenarts was contant betalen op een bepaald moment niet meer mogelijk, dan kreeg je de factuur toegestuurd en dan per bankoverschrijving.