Moestuinieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 12:46

Wat een leuk topic. We hebben een kas van ca. 45 m² die gedeeltelijk belicht en verwarmd wordt, daarnaast staat er nu wat platglas in de tuin.

We hebben in ieder geval onderstaande, maar volgens mij staat er inmiddels al meer:
- appels;
- peren;
- druiven;
- sla;
- rode kool;
- aardbeien;
- blauwe bessen;
- frambozen;
- rode bessen;
- rabarber;
- bramen;
- komkommers;
- edamame bonen;
- kaki's;
- kiwi's;
- twee soorten meloenen.

Er staan nu een paar honderd planten in de kas. Die kunnen we straks niet allemaal kwijt trouwens, dus we zullen wat weggeven en vast niet alles overleefd het. Ik doe er zelf niks aan. Is vooral de hobby van mijn vriend, maar ik vind het wel leuk om mee te lezen wat jullie allemaal doen!
Laatst bijgewerkt door mavantos op 11-03-26 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 12:46

Gooien jullie dan gewoon zaad op de mesthoop?

callippo

Re: Moestuinieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:04

Nee, wij zaaien pompoenen voor, tot de planten veilig zijn voor de slakken (dus echt wel een stevige stengel hebben) anders houden we niets over.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 15:42

Wow die pompoenen :wow: ! Dat is wel andere koek dan wat wij hebben, we hebben 4 bakken in totaal en willen er misschien nog eentje bij. Heeft iemand nog een goede tip voor plantaardige moestuingrond zonder turf? Liefst in Duitsland te verkrijgen, het is jammer dat we geen bauaktiv in de buurt hebben.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:25

Op de paardenmest composthopen gaat pompoen inderdaad prima. Maar ook amarant, sudan gras, tomaten, tomatillo, courgette, meloen, mais, zonnebloem en blad kolen.

Dit was (een deel van) onze wildernis vorig jaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:52

Wauw Malenka, wat ziet dat er heerlijk uit. Ik krijg gelijk zin om er doorheen te lopen en te kijken welke schatten (lees groentes) er allemaal verstopt zijn.

Hier loop ik een beetje achter in mijn planning. Ik heb pas de kleinste van de 5 bakken schoon en aangevuld met nieuwe potgrond. Dit weekend hoop ik er nog eentje te kunnen doen zodat ik wortel kan zaaien. In mijn koude bak ga ik mini spitskool, paarse broccoli en prei (deze keer in een seedsnail) voorzaaien.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:21

Gelukkig doet de natuur niet zo moeilijk over het algemeen. Je bent nog prima op tijd. :)

En ja, ik vind dat schatzoeken ook heel leuk. :o super toch dat dit een mesthoop is? Op deze manier vind eigenlijk niemand het vervelend in de zomer. In de winter is dat zooitje pallets een stuk minder leuk om naar te kijken.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:54

Hier ook wel de nodige brandnetels en 'onkruid' op de mesthoop, daarom dek ik af, dan is het ook veel sneller compost. Maar misschien ga ik er dit jaar toch weer eentje laten begroeien, wel heel leuk.