Heb jij een paard(enleven)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Heb je een paard?

Ja, ik heb (een) eigen paard(en)
333 (66%)
Nee, maar ik rijd of verzorg een vast paard
40 (7%)
Nee, maar ik rijd soms, bv op vakantie/bij een vriendin
23 (4%)
Nee, ik doe niets meer met paarden
102 (20%)
Nee, ik heb nooit iets met paarden gedaan
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 501

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:12

Ik ben op dit moment nog eigenaar van 1 shetlander ruin van 24 jaar (gekocht via Bokt overigens).
Staat in bruikleen bij anderen en ben er eerlijk gezegd al 2,5jr niet meer geweest. Hij doet het daar prima en af en toe wisselen we wat appjes uit.

Ik ben in 2000 begonnen met shet Polly, in 2002 kwam Sharif daarbij via Bokt, Polly heeft in 2003 veulentje Katinka gekregen.
In 2004 kocht ik merrie Nancy, Polly en Nancy zijn beide gedekt door Sharif en zo had ik in 2005 uit Pol veulentje Just a Miracle en uit Nancy Mystique.
En zo had ik er ineens 6.
Sinds 2004 op eigen land en volledig in eigen beheer.

In 2008 (geloof ik) kwam via Bokt Groninger Jupiter bij ons en toen zijn er wat shets verkocht, uiteindelijk had ik naast Jupiter de twee eerste shets.

In 2014 is Jupiter verkocht omdat ik graag minder wilde werken zodat ik meer bij mijn ernstig zieke moeder kon zijn.

Polly is in 2018 overleden en zo had ik alleen Sharif nog die dus sinds 2023 elders in bruikleen staat wegens gezondheidsissues van mijn kant.

Als ik nu de prijzen van pensionstallen weleens lees en me realiseer hoe onwijs veel tijd ik kwijt was mis ik de paarden geen moment en heb dus ook nog geen dag spijt gehad.

Voor de broodnodige dagelijkse frisse lucht en mijn dagelijkse dosis poepscheppen heb ik een paar kipjes in de tuin ;)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:14

Wat ik heb is geen optie in de poll.
Ik heb eind 2024 mijn paard moeten laten inslapen. Dus nu zelf paardloos vanwege ook financiële redenen.
Maar ik werk als instructrice.
Dus ik ben wel veel met paarden bezig en rij ook paarden van klanten.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:46

Ik heb 3 weken geleden mijn 24 jarige haflinger laten inslapen. We waren al meer dan 2 jaar aan het kwakkelen geweest met de gezondheid en heb dus goed kunnen nadenken wat ik wilde mocht hij te komen overlijden. Hij stond op een stal in eigen beheer aan het einde van de straat.
Ik wilde mijn hobby nog niet opgeven en die stal ook niet!

Ik heb toen besloten dat mocht er wat gebeuren met de haf, we de stal aanhouden en ik een fjord wilde. ( mijn 1e pony was ook een fjord).
En dat is gebeurd! Ik heb nu een fjordenruin van 2 jaar en 8 maanden. Die op diezelfde stal staat.

Ik was met mijn eerdere account al langer lid, dus ja ik heb een eigen paard :)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:47

Ik heb er 3, kan mij ook niet voorstellen helemaal geen paarden meer te hebben. Mocht er eentje weg vallen, dan blijft het bij 2. Alles is dan net even wat makkelijker ;)

Sure_lee

Re: Heb jij een paard(enleven)?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:02

Ik heb al bijna 13 jaar 2 haflingers.
Hierna zou ik niet meer voor een eigen paard gaan. Ik zou van het geld wat ze kosten liever buitenritten of trektochten maken op mooie plekken op de wereld.
Kan best voor dat bedrag }:0

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:05

Ik heb al 40 jaar zelf eerst een pony en daarna een paard. Paar jaar geleden juist heel bewust afscheid genomen van mijn kneusjes en weer een jong paard gekocht om weer wedstrijden te gaan rijden.
Door omstandigheden is ons wedstrijddebuut een paar jaar uitgesteld, maar eind vorig jaar zijn we dan toch (voortvarend) begonnen.

Ik denk wel dat dit mijn laatste paard is. En dat idee maakt me nu al verdrietig -O- . Als alles goed gaat dan is tegen de tijd dat ik 70 wordt dit paard halverwege de 20.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:41

Ik heb momenteel geen paarden meer. Ik heb vanaf jongs af altijd eigen ponies en paarden gehad. Ik heb ook veel paarden in training gehad van klanten en een tijdje als stalruiter gewerkt. Ik heb een vrij zwaar ongeluk gehad met een van mijn eigen paarden waardoor ik mijn rug op meerdere plaatsen brak en nu met een incomplete dwarslaesie zit dus rijden is gewoonweg te gevaarlijk. De paarden zijn verkocht. Wellicht dat we nog wel een willen gaan investeren in jonge paarden en die bij een goede ruiter neerzetten maar voor nu vind ik het wel even prima zoals het nu is.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:03

Ik heb een eigen paard. En vanaf dat ik 4 was, eigen paarden gehad. Ik kan me eigenlijk geen leven zonder voorstellen.
Maar met die stijgende kosten. Hoop ik dat ik m’n paardje kan houden -O-

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:31

Ik heb 4 eigen paarden staan nu een 19 jarige kwpn merrie en een 12 jarige oldenburger merrie, een 12 jarige Friese stermerrie en sinds 2 weken een 5 jarige Friese ruin erbij gekocht. Tevens staat er bij ons de allerliefste tinkerpony ruin van bijna 6 en zijn vriendje van bijna 12 ook een kwpner, paarden staan bij ons aan huis De pony en de kwpn ruin zijn van onze hoefsmid en zijn vriendin.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:41

Ja, sinds 2005 op Bokt en nog steeds actief in de paarden. Ik weet niet hoe het geweest zou zijn als ik de enige binnen ons gezin zou zijn... Nu 4 paarden en 4 actieve paarden-gezinsleden

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:46

Ik heb nu ruim 25 jaar zelf paarden, of naja pony's. Heb een jaar of 9 gelden mijn rijlaarzen wel aan de wilgen gehangen en rijpony's verkocht. Omdat ik niet helemaal kon stoppen heb ik toen een shet gekocht. Daar weer fanatiek mee gaan mennen en daarna een welsh A gekocht. Die heb ik nog en ondanks dat ik niet uit de paarden ben heb ik wel het idee dat ik afgeschaald ben ofzo. Mijn welshje is toch goedkoper in bepaalde dingen, ik hou al jaren bij wat ik kwijt ben elke maand en dat is toch ongeveer waar je een grote alleen maar voor stalt in deze omgeving.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:50

Ik heb er vier aan huis en mijn leven draait ook wel om de paarden en huisdieren. Besteed er dagelijks vele uren aan en heb er in mijn leven veel voor gelaten, maar altijd enorm veel plezier van gehad. De jongste 2 zijn 11 jaar en ik 47, dus als zij overlijden komt er geen ander meer. En als ik het toch heel erg zou missen dan in pension.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:58

Ik ben nog in het bezit van mijn eerste en enige paard. Bijna 27-jarige haflinger die op pension staat.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:06

Nee, ik doe niks meer met paarden.

Heb van m’n 6e tot m’n 28e denk ik ongeveer gereden.
Ik heb nooit een eigen paard gehad, altijd geleased en bijgereden, maar toen ik ging verhuizen en door de reistijd het bijrijden echt teveel tijd ging kosten, ben ik ermee gestopt. Heb er ook geen behoefte meer aan en mis het rijden totaal niet (ben ook te zwaar om te rijden nu)

Ik miste wel heel erg het verzorgen en tutten, maar ik heb nu 2 honden dus die zijn nu de sjaak _O- <3

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:16

Wesseltje schreef:
Ik heb er 3, kan mij ook niet voorstellen helemaal geen paarden meer te hebben. Mocht er eentje weg vallen, dan blijft het bij 2. Alles is dan net even wat makkelijker ;)

Ja, zo zit ik er ook in.

En als tzt de grote jongens allemaal de ogen gesloten hebben wil ik 2 pony's. Ik wil toch niet meer rijden en met een pony van 1.30-1.40 kan ik net zo veel lol hebben maar is alles net weer wat makkelijker (minder eten, minder uitmesten bv :D ).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:26

Ik kreeg op mijn 13e mijn 1e pony.
In augustus 2024 is ons laatste paard totaal onverwacht op een heftige manier overleden. Hij was 22 en top fit. Wij hadden hem 16 jaar.
Ik rij zelf al een jaar of 10 niet meer i.v.m. gezondheidsklachten. Mijn dochters reden hem.
Maar ik haalde hem uit de wei ('s nachts op stal), poetste hem en in de winter ging ik vaak met hem wandelen. Reed naar wedstrijden met de trailer of naar het strand en was voorlezer bij wedstrijden.
Ik hoopte dat hij ons laatste paard was, na het verdriet van zijn overlijden.
Maar mijn dochters waren zo verdrietig en inmiddels een kleindochter op ponyles, dus toch weer een jong paard gekocht.
Alleen is hij op dit moment met mijn gezondheidsklachten te sterk voor mij om echt iets met hem alleen te doen.
Maar ik ga een paar keer per week mee naar stal, om hem te zien en te kijken naar het rijden.
Als hij ook een jaar of 20 wordt dan ben ik bijna 80 :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:30

Nee, ik doe niks meer met paarden. Ruim 10 jaar geleden verkocht ik Doubtless en daarna heb ik geen paarden meer gehad. Tijdens corona nog wel even gereden (wat heel fijn was, in die rare periode waarin niets mocht). Toen werd ik zwanger en heb ik nog tot 18 weken doorgereden. Daarna ging het niet meer. Na de zwangerschap nog een paar keer gereden, maar niet meer echt opgepakt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:40

Ik ben zelf niet meer actief met rijden. Maar ik heb nog wel 2 pony's van 27 en 20. Helaas zijn ze nu allebei wat aan het kwakkelen. Dus de vraag is hoe lang nog.

Als ze er ooit niet meer zijn dan blijf ik paardloos. Ik wil ooit wel weer eigen paarden maar alleen als ik eigen grond heb en alles helemaal naar eigen zin kan inrichten. Maar het zal wel gek zijn als ze er niet meer zijn. ik heb ze beide als veulen af aan, dus mijn leven staat al 27 jaar in het teken van mijn pony's. Ik weet eigenlijk niet beter als een leven met mijn pony's en ik houd altijd rekening met ze.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:41

Samen met dochter en schoonzoon 3 paarden; Fjord Mick (14), paint Vicky (11) en baby Dice.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:01

Ik heb eind dit jaar 25 jaar paarden, waarvan 18 jaar 2. Sinds augustus is dat er weer eentje, heel verdrietig maar eentje is genoeg momenteel, zowel financieel als qua tijd. Sinds 15 jaar heb ik een klein stalletje in beheer, we zorgen met elkaar voor de paarden.
Ondertussen een dochter die paardengek is maar het ook spannend vindt, we zien wel wat de toekomst brengt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:05

Ik heb twee paarden in mn achtertuin, echt onderdeel van ons gezin zijn ze. Maar ik rijd niet meer. Hoewel ik de bosritten heel erg mis, is mijn lef gewoon met de leeftijd de deur uit gevlogen.

Ik mis mijn lef echt enorm. Nu ben ik volwassen, eigen trailer, goede trekauto ervoor, lid van de club op 7 min rijden (aan het bos!) en braaf paard... En ik durf niet :')

Komt ook door mijn andere, iets minder betrouwbare, paard. Die bang wordt en dan kortsluiting krijgt en aan de kletter gaat en niet meer te houden is. Als je valt issie weg. Dat vind ik echt spannend.

En gelukkig geniet ik enorm van de verzorging, interactie, bezig zijn met ze.