Geen afscheid bij verlaten werkgever

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:19

Toen ik bij mijn vorige werkgever ging heb ik zelf iets op tafel gelegd voor bij de koffie. Mijn laatste dienst was zelfs op zaterdag of zondagavond. Dus verwachte überhaupt niemand. Toen was er een collega zo lief, waar ik wel een goede band mee heb, om mij ergens op te wachten en laatste slag mee te gaan met de bus. Dus nee, niet verwacht, ook niet gekregen, hier had ik ook maar 4 jaar gewerkt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:21

maar dan neem je zelf toch wat lekkers mee en dan komt dat momentje er toch ook?

Dikke kans dat de collega's misschien niet beseffen dat morgen die laatste dag is. Ivm de operatie.
Plus, die dag is nog niet voorbij, misschien verrassen ze ts wel :)

Kinke schreef:
ik vind het ook gewoon raar dat je dan als collega's van de TS niet eventjes een bakkie wilt doen, elkaar bedankt voor de samenwerking en het beste wenst. Het hoeft helemaal niet met veel bombarie zoals sommigen het hier willen doen lijken

EvaC

Re: Geen afscheid bij verlaten werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:24

In de OP staat toch heel duidelijk dat ze zelf een moment heeft geïnitieerd met een broodje. Waarom blijft iedereen erop hameren dat ze zelf ook wat kan doen of zelfs dat collega's geen koffie willen drinken?

fransje23

fokfanaat schreef:
ja zo kan je er ook in zitten. Voor mij is het een waardering naar een collega toe, maar doen we ook als er een baby geboren wordt of iemand gaat verhuizen, een kaartje als een familielid overleden is oid.
vind dat niet meer dan normaal sociaal gedrag.

Wij hebben een lief en leedpotje voor dat soort dingen. Als dat leeg is leggen we weer 5 euro pp in.
Een kaartje, een fruitmand, bloemen etc namens de collega's worden daarvan betaald.
Helaas hebben we meer leed dan lief de afgelopen jaren..

Mijn baas regelt vaak zelf ook nog wat zoals bloemen.

Dat vind ik persoonlijk ook normaal sociaal gedrag. Ik breng je veel tijd door met mijn collega's.

Lara

Ik snap dat je iets verwacht, maar je bent ook nog niet weg toch? Er worden aannames gedaan maar gun je werkgever nog een kans.

Ik heb overal wel in meerdere of mindere mate afscheid gehad, maar het is ook maar net wat je er van maakt. Ik heb een baan gehad waar alle afdelingen erg op hun eigen hokje zaten, toen ging ik zelf gewoon even overal langs voor een praatje op mijn laatste dag.

O sommige plekken kreeg ik een bos bloemen, sommige plekken een pakje merci. Het maakt me allemaal niet zo veel uit hoe of wat, het is leuk om even gedag te zeggen. Het is verder maar wat je er zelf van maakt.

Ik weet van iemand die na ruim 2,5 jaar ergens weg ging en er ook echt helemaal niks was, geen kaartje, geen koffie. Er waren slechts 2 collega's aanwezig op de laatste dag, ook geen teamleider. Opzich beetje vreemd maar allemaal prima, whatever ;) Maar toen die teamleider een paar weken later hoorde dat ze kwam te werken bij een belangrijke opdrachtgever kreeg ze wel een appje dat ze nog maar eens koffie moesten drinken. Tja dan weet je ook genoeg natuurlijk.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:25

Bij mijn huidige werkgever merk ik dat het nogal afhangt van de manager. De ene regelt wat, de ander zie je niet eens op de laatste dag. Ik vind in ieder geval een kaartje/bloemetje en een dankwoordje wel op zijn plek. Iets lekkers regelt bij ons meestal degene die weg gaat. Gewoon even tijdens de koffiepauze of na de teammeeting zoals anderen ook zeggen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:29

EvaC schreef:
In de OP staat toch heel duidelijk dat ze zelf een moment heeft geïnitieerd met een broodje. Waarom blijft iedereen erop hameren dat ze zelf ook wat kan doen of zelfs dat collega's geen koffie willen drinken?

omdat dit later is toegevoegd.
Ik ben door jou bericht speciaal terug gaan kijken en zag de edit.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:00

Ik zou ook zelf wat meenemen.

Ik vind je verwachting vooral bijzonder.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

Phoe ik viel eigenlijk bijna van mijn stoel dat je daar zo zwaar aan tilt en wél een afscheid verwacht eerlijk gezegd?
Terwijl jij schrijft dat je nog nooit meegemaakt hebt dat dat er niet is, heb ik dan weer nog nooit meegemaakt dat dat wél zo is...?

Is dat zo'n groot verschil dan tussen BE en NL? Want hier als iemand uit dienst gaat of uit dienst gezet wordt, is er eigenlijk nooit echt iemand die daarnaar kraait, er wordt alleszins vanuit het bedrijf nooit geen feest of iets georganiseerd en ik zou ook echt niet inzien wat daar de meerwaarde van zou moeten zijn?

Til je hier niet bijzonder zwaar aan overigens? Hoe komt dat? En waarom al gelijk conform de cao erbij halen? Wat zou jij wensen dan als afscheid?

Maar 2,5 jaar trouwens... Dat is toch echt bijzonder kort om een afscheid te verlangen? Uiteindelijk doe je "maar gewoon" je werk hé, je werd betaald en dat is het toch?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:28

Een afscheid hoeft toch ook niet meteen een heel feest te zijn? Bij ons is dat meestal gewoon een momentje rondom de kast met koffie, wat lekkers en een presentje voor degene die weggaat. Bij ons zijn dat echt geen mega bedragen die we inleggen, meestal €2,50-€5. Als je dat keer 20 (aantal collega's) doet, zit je echt wel op een leuk bedrag om wat te kopen voor iemand.

Natuurlijk doe je uiteindelijk gewoon je werk en wordt je ervoor betaald, maar een stukje persoonlijke waardering is toch leuk? Zal wel aan het team liggen dan, want wij bouwen echt wel een band op met elkaar, zéker na 2,5 jaar (wat ik persoonlijk echt niet weinig vind).

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:40

Verschilt erg per werkgever. Bij mijn eerste baan ging ik na 4 jaar weg en kreeg ik een bos bloemen en een cadeaubon van €50 en de enige reden dat er niet iets georganiseerd werd was vanwege corona (andere collega's kregen een diner of borrel).
Bij de tweede ben ik na 7 maanden weg gegaan. Lag daar niet heel goed in het team. Maar kreeg als nog een kaartje en cadeau (pot snoep dat ik niet lust, maar toch :') ). Mensen die na 2 maanden naar een andere afdeling gingen kregen zelfs nog wat.

Ik ga volgende week weg bij mijn huidige werkgever na 2 jaar en verwacht deze keer niets. 2 jaar lijkt kort, maar is dat in mijn sector niet en ik ben de manager. Ik heb niemand iets zien krijgen, ook de manager niet die na 9 jaar weg ging. Wel van collega's, maar van de baas kreeg hij niet eens een kaartje. Was gewoon spullen inleveren en klaar. Daar vond ik wel wat van eigenlijk. Vind dat echt onfatsoenlijk :o
Hoe de baas omgaat met zijn personeel is voor mij dan ook de voornaamste reden om te vertrekken. Wil niet voor zo iemand werken :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:48

fokfanaat schreef:
ja zo kan je er ook in zitten. Voor mij is het een waardering naar een collega toe, maar doen we ook als er een baby geboren wordt of iemand gaat verhuizen, een kaartje als een familielid overleden is oid.
vind dat niet meer dan normaal sociaal gedrag.

Eens. Ben blij dat ik ook zo'n team heb. Lief en leed, ook bij (langdurige) ziekte komt er wel eens een kaartje. Blijk van waardering naar elkaar toe.

Hoe lang je er ook werkt, een klein momentje om erbij stil te staan is toch het minste. Al is het alleen maar een kaartje waar iedereen wat op heeft kunnen zetten.

Ik snap dat TS het jammer vind. Misschien niet zo bedoeld gezien de operatie je nu eerder weggaat. Ik zou zelf 10 minuutjes in de agenda's zetten en koekjes uitdelen, en iedereen bedanken voor de samenwerking. Eer bij jezelf.houden en denk dat je daar zelf ook blijer van wordt dan helemaal niets :)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:56

Little_Gift schreef:
Phoe ik viel eigenlijk bijna van mijn stoel dat je daar zo zwaar aan tilt en wél een afscheid verwacht eerlijk gezegd?
Terwijl jij schrijft dat je nog nooit meegemaakt hebt dat dat er niet is, heb ik dan weer nog nooit meegemaakt dat dat wél zo is...?

Is dat zo'n groot verschil dan tussen BE en NL? Want hier als iemand uit dienst gaat of uit dienst gezet wordt, is er eigenlijk nooit echt iemand die daarnaar kraait, er wordt alleszins vanuit het bedrijf nooit geen feest of iets georganiseerd en ik zou ook echt niet inzien wat daar de meerwaarde van zou moeten zijn?

Til je hier niet bijzonder zwaar aan overigens? Hoe komt dat? En waarom al gelijk conform de cao erbij halen? Wat zou jij wensen dan als afscheid?

Maar 2,5 jaar trouwens... Dat is toch echt bijzonder kort om een afscheid te verlangen? Uiteindelijk doe je "maar gewoon" je werk hé, je werd betaald en dat is het toch?

Nee, dit is in NL niet anders dan in BE.

Ik ben uitsluitend bekend met het vieren van een afscheid indien een collega met pensioen ging.

In overige gevallen een enkele keer een bloemetje, maar vaker niets.
Zeker na een dienstverband van slechts 2,5 jaar is het ook mijn ervaring dat het een kwestie van je verhuren per uur is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:59

Ik vind ook niet dat je er zomaar vanuit mag gaan dat er iets gedaan wordt na slechts 2.5 jaar vanuit de werkgever. Misschien wel van je directe collega's als ze zouden willen.....

Ik werk in een fabriek. Groot verschil tussenkantoor deel en productie.... op kantoor leeft afscheid nemen veel meer dan in de fabriek. Ik zit al 31 jaar in het fabrieksdeel

Hier is het zo dat als je zelf weggaat er niets gedaan wordt vanuit werkgever,wel vaak door directe collega's soms iets. Vaak geeft degene die weggaat zelf aan dat je welkom bent voor een gebakje /koekje etc. Op kantoor dan! Fabriek gebeurt niks

Wanneer er mensen met pensioen gaan op de pensioengerechtigde leeftijd, krijgen ze van de baas een envelop mee, bloemen, en mogen ze kiezen tussen een etentje met 10 personen of gebak voor iedereen (>100) mensen) en gaan we zelf met de pet rond voor een kado.

Wanneer mensen eerder "met pensioen" gaan gaan we zelf met de pet rond op eigen afdeling en doet de werkgever niks.

Wanneer mensen gewoon weggaan.... ligt eraan hoelang je er werkt, met 2.5 jaar zeker niet...zijn eerder mensen die er 15 jaar of langer gewerkt hebben. En het ligt er ook aan of collega's genegen zijn iets te doen... niet geliefd = geen kado, hard maar waar....

Eerlijk, hier is de werkgever al gul.
* je pensioen wordt volledig betaald
*veel vrije dagen
*nooit moeilijk doen wanneer er privé iets is en je afwezig bent ( bv bij ziekte, overlijden etc ) dan gaat alles door en kost het je geen dagen oid
* met kerst en je verjaardag €10 VVV bon
* mensen die er anger dan 30 werken krijgen diensttijd toeslag: in juni en december een leuk extra bedrag bij je salaris ( dat is 30 jaar geleden afgeschaft maar er zijn er nog een stiuk of 20 die dat nog steeds krijgen)

Zelf doe ik als ik iemand aardig vindt wel een klein kadootje bij een baby of zo, of ik ga met de pet rond als een directe collega die er al lange tijd werkt weggaat. Meer mijn instelling.... ik werk in een fabriek en die horken die daar werken denken er niet eens aan iets te doen, maar verwachten zelf wel van alles HAHAHAHAHA

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:07

Niet het hele topic doorgelezen, maar snap TS wel hoor. Al is het bij grote bedrijven soms toch anders, hebben er minder tijd voor en is de relatie met werknemers vaak minder persoonlijk. Dit kan toch een grote impact hebben op het al dan niet geven van afscheidsfeestjes, zeker als er veel komen- en gaan is.

Ik ben werkzaam in België en heb eigenlijk altijd een soort afscheid gehad, zelfs bij stages en korte vervangopdrachten. Wij zijn met 30 binnen het bedrijf waar ik nu werk, hier krijgt iedereen tijdens de lunch een bedankje, een klein cadeau en taart wanneer die persoon ons verlaat, ook wanneer je maar 6 maanden hebt gewerkt. Ik heb het eigenlijk ook nooit anders geweten.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:09

En ik zat er al enorm mee dat na 2 jaar, ik taart mee had voor m’n verjaardag. De taart lekker werd opgesmikkeld maar er geen gefeliciteerd vanaf kon.
Dan weet je toch dat je om de juiste reden weggaat? :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:11

absque_dubio schreef:
En ik zat er al enorm mee dat na 2 jaar, ik taart mee had voor m’n verjaardag. De taart lekker werd opgesmikkeld maar er geen gefeliciteerd vanaf kon.
Dan weet je toch dat je om de juiste reden weggaat? :)

Bah -O-

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:37

Zonnehoed schreef:
furious schreef:
Ik sta echt te kijken van sommige reacties . Ik heb bij iedere (volwassen) baan waar ik langer was dan een half jaar wel een soort afscheid gehad, bijv. wat lekkers bij de koffie of een presentje. Bij mijn Huidige baan hou ik het in de gaten dat we iets regelen, al is het maar een kaartje. Bij vertrek na > 10 jaar, is er echt wel budget vanuit mijn werk.

Ik verbaas mij er ook over. Er wordt gedaan alsof TS een hele receptie verwacht, maar ik vind een klein koffiemomentje eigenlijk heel normaal bij een vertrek. Zelfs bij stagiairs ben ik dat gewend. Ook dat mensen zeggen dat 2,5 jaar niks is vind ik iets te kort door de bocht, in die tijd draag je heus wel wat bij aan een organisatie.

Ik sta er ook een beetje van te kijken hoeveel mensen het blijkbaar doodnormaal vinden dat iemand vertrekt en dat we dan allemaal doen alsof er niks is. Het is toch normaal, sociaal en menselijk gedrag om stil te staan bij momenten zoals welkom, vertrek, pensioen, verloven/trouwen, zwanger/geboorte, ziekte, overlijden, etc? Ook bij mensen die iets verder van je afstaan maar met wie je wel iets hebt zoals buren, collega’s, kennissen, stalgenoten, of clubleden. Zijn we dan echt met z’n allen zo asociaal en individualistisch geworden?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:41

Bij ons zou er wel wat gedaan worden maar volgens mij zitten veel mensen die weggaan helemaal niet te wachten op zo'n ongemakkelijk afscheid. Zou me er niet druk om maken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:45

Memories schreef:
Ik sta er ook een beetje van te kijken hoeveel mensen het blijkbaar doodnormaal vinden dat iemand vertrekt en dat we dan allemaal doen alsof er niks is. Het is toch normaal, sociaal en menselijk gedrag om stil te staan bij momenten zoals welkom, vertrek, pensioen, verloven/trouwen, zwanger/geboorte, ziekte, overlijden, etc? Ook bij mensen die iets verder van je afstaan maar met wie je wel iets hebt zoals buren, collega’s, kennissen, stalgenoten, of clubleden. Zijn we dan echt met z’n allen zo asociaal en individualistisch geworden?

Of zijn we ondertussen zo veeleisend geworden, of vol verwachting of.. weet niet precies hoe ik het moet noemen?

Ik ben begonnen in 1990 met voltijds werken en toen was dat naar mijn idee veel minder dan nu. Overal een "happening" van maken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:47

Memories schreef:

Nee ik vind het inderdaad een mooie instelling dat men dat doet voor anderen.
Hetgeen mij verbaast echter, is dat men dat tegenwoordig bijna eist/verlangt dat dat gedaan wordt...

Daar stoot het mij tegen de borst in de tekst van TS.

Ik vind heel die tekst overkomen als "ik wil het middelpunt zijn" of "ik vind het niet meer dan normaal dat iedereen mij zodanig belangrijk vind om een afscheid voor mij te willen (moeten) organiseren".
(onaardig verwoord, ik vond even geen betere manier van beschrijven dus niet persoonlijk naar TS toe maar wat let TS om zélf afscheid te organiseren van haar collega's? Immers ZIJ laat haar collega's achter, niet andersom hé... Of zijn haar collega's dan niet belangrijk genoeg om door TS afscheid van genomen te willen worden?)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:50

Memories schreef:

Of je communiceert er gewoon over en bent duidelijk in wat je wil.
Er zitten veel mensen niet te wachten op een ongemakkelijk afscheidsmoment.
Als je wel een afscheidsmoment wilt en niet weet of en wanneer dit gepland wordt, had je toch met de LG kunnen bespreken wanneer dat dan plaats kan vinden?
Of van tevoren een mail rond doen met ‘dan neem ik taart mee en hoop ik iedereen nog eens te zien voor de laatste keer’.

Maar zelf helemaal niks communiceren en dan verwachten dat mensen weten wat je wilt, daar sta ik dan weer van te kijken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:09

Ik heb nog nooit een afscheid of cadeautje/presentje gekregen nadat ik na zoveel jaar werken ontslag nam. Vond het alleen wat banketstaaf op de laatste dag dat ik er was na 5 jaar dat niemand aanwezig was. Ik was de hele dag alleen aan het werk en er is verder ook niks gezegd of überhaupt ‘bedankt voor de inzet en wellicht tot later.’ Niks :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:11

Kabayo schreef:
Ik heb nog nooit een afscheid of cadeautje/presentje gekregen nadat ik na zoveel jaar werken ontslag nam. Vond het alleen wat banketstaaf op de laatste dag dat ik er was na 5 jaar dat niemand aanwezig was. Ik was de hele dag alleen aan het werk en er is verder ook niks gezegd of überhaupt ‘bedankt voor de inzet en wellicht tot later.’ Niks :=

Dat vind ik wel heer erg! :oo

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:11

Kabayo schreef:

Dit vind ik dus abnormaal. Het hoeft geen 'groot ding' te zijn, maar je kan toch wel gewoon even een momentje voorzien?