Zijn je collega's ook je vrienden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:10

Hier wel leuke, grote groep collega's. Regelmatig etentjes, festival, (sport)activiteiten, borrels, spelletjesavonden. Noem maar op. Leeftijden tussen de +- 25 en 60 jaar.

Heb ook ex collega's die zijn blijven plakken als vrienden

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:02

Hier wel een hele goede vriendin welke ook een collega is. We werkten ooit voor hetzelfde bedrijf, zij ging weg en later heeft haar nieuwe baas mij ook benaderd. Zo werden we weer collega's, echter wel elk op een andere afdeling. Het contact is altijd gebleven en de vriendschap steeds meer gegroeid. We spreken regelmatig af.

Andere collega's heb ik geen behoefte aan om een vriendschap mee op te bouwen. Contacten uit vorige banen zijn ook allemaal verwaterd en dat vind ik prima.

Lexis

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:04

Sansevieria schreef:
Nee, werk is werk en privé is privé bij mij.

Vroeger wel gedaan, maar heb daar redelijk slechte ervaringen mee opgedaan zullen we maar zeggen.
Vandaar dat ik het tegenwoordig anders doe...

Hier sluit ik me bij aan! Ik houd het inmiddels ook beter gescheiden, ik kom om mijn werk te doen en ben verder sjaak afhaak bij borrels na het werk :D

L_iek

Re: Zijn je collega's ook je vrienden?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:15

Ik werk 16 jaar bij mijn werkgever en heb zeker vrienden gemaakt op het werk. We gaan vaak dingen ondernemen, curlen, karaoke of gewoon lekker borrelen.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:55

Ik heb een heel select aantal collega's die ik als vrienden kan beschouwen. Maar de meesten waar ik het goed mee kan vinden zijn gewoon goeie collega's.
Snap aan de ene kant wel dat je moet voorzichtig zijn met teveel banden te bouwen met je collega's. De sfeer op een bedrijf kan zo enorm verzuren. Aan de andere kant is er geen andere plek waar ik zoveel tijd doorbreng als op het werk, dus ik ga daar niet lopen citroen spelen. Ik heb lang geleden besloten dat ik nooit mijn halve leven als een corporate robot ga doorbrengen.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:05

Eigenlijk vind ik dat in Nederland werk en privé nog veel te weinig gescheiden zijn. Het begint al bij je sollicitatie: de werkgever (of iemand anders die de sollicitatie doet) vraagt naar je hobby's. Je hobby's! Pleur toch op man, kan jou het wat schelen of ik na vijven ga klaverjassen of modelbouwen! In Duitsland is zoiets echt ondenkbaar.

Wat ook ondenkbaar zou moeten zijn, is al die dingen die bedrijven voor hun personeel doen. Uitjes, avonden, borrels e.d. Ik mijd die dingen als de vliegende vinkentouwtering. Wat heeft dat nou voor nut? Als je geld over hebt voor een reisje of een feestje, geef het dan gewoon als extra loon aan je werkgevers! Kan ik daar zelf wel een dagje van op reis gaan, of van gaan zuipen, als ik dat wil!
Laatst bijgewerkt door musiqolog op Vandaag, 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:09

Nee zijn geen echte vrienden, al zijn er echt genoeg leuke collega's waar ik echt lol mee heb op het werk.
We staan voor elkaar klaar als iemand het nodig heeft.
2 a 3 keer per jaar een bedrijfsborrel wat altijd onwijs gezellig is. En 1x per jaar bij 1 van het MT/MTT een etentje thuis. En volgende maand een etentje voor alle vrouwen.

Maar privé zie ik ze verder niet muv 1 mannelijke collega, maar dat is meer omdat het een kennis van mijn man is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:09

musiqolog schreef:
Eigenlijk vind ik dat in Nederland werk en privé nog veel te weinig gescheiden zijn. Het begint al bij je sollicitatie: de werknemer (of iemand anders die de sollicitatie doet) vraagt naar je hobby's. Je hobby's! Pleur toch op man, kan jou het wat schelen of ik na vijven ga klaverjassen of modelbouwen! In Duitsland is zoiets echt ondenkbaar.

Wat ook ondenkbaar zou moeten zijn, is al die dingen die bedrijven voor hun personeel doen. Uitjes, avonden, borrels e.d. Ik mijd die dingen als de vliegende vinkentouwtering. Wat heeft dat nou voor nut? Als je geld over hebt voor een reisje of een feestje, geef het dan gewoon als extra loon aan je werkgevers! Kan ik daar zelf wel een dagje van op reis gaan, of van gaan zuipen, als ik dat wil!

Ben het niet met je eens gezamenlijke uitjes zijn wel goed voor de teambuilding. Zorgen dat mensen elkaar spreken en kunnen drempels verlagen.

Ik vind het een meerwaarde om mensen in een andere setting te spreken.

Vragen over hobbies kunnen het ijs breken en het schets een beeld van een persoon.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:10

Er zijn zat mensen die dat wel heel erg waarderen Musiqoloog, en ik vind het hier in vergelijking met bijvoorbeeld Aziatische landen juist prima gescheiden :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:12

fransje23 schreef:
Ben het niet met je eens gezamenlijke uitjes zijn wel goed voor de teambuilding. Zorgen dat mensen elkaar spreken en kunnen drempels verlagen.

Ik vind het een meerwaarde om mensen in een andere setting te spreken.

Vragen over hobbies kunnen het ijs breken en het schets een beeld van een persoon.

Maar gebeurt dat ook? Hier zitten bij de teambuilding en afdelingsuitjes toch de vaste groepjes bij elkaar.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:18

@musiqolog Laatste paragraaf heb je een punt _/-\o_ Ik erger me eraan dat er zoveel naar meetings gereisd worden omdat... waarom? Ik kan dat ook online. En dan moet er 's avonds tot 22u gegeten worden. In mijn ogen zijn de werkdagen op verplaatsing 24u lang, want ik wil daar niet zijn. Meestal mogen de workbesties al niet mee. En als er tot laat moet getafeld en gebabbeld worden dan zijn dat ook werkuren imo. Maarja, ik mag veel vinden. Dat geld kan ook beter besteed worden.

Maar dat ze in Duitsland niet naar je privé vragen dat is toch een heel andere ervaring dan wat ik had. Grootste shock van mijn werkleven was mijn nieuwe Duitse baas die me nauwgezet bij de kennismaking vertelde dat hij een vriendin had, hij was niet getrouwd, hij had geen kinderen, hij ging veel golfen, was altijd om 5u wakker en hij ging vaak naar Turkijke, mode was belangrijk voor hem. Was de enige manager die er ooit op stond dat we als team bij hem thuis kwamen eten op meeting en die ons zijn schoenencollectie liet zien. Heel vreemd, wist niet wat ik meemaakte. Zo blij dat ik een collega bij had die getuige was... Niemand zou me geloven.
Gewonere managers uit Duitsland waren ook heel sociaal. Waren vrij begaan met hun personeel. Misschien heb ik enkel ervaring met de soort die naar niet-Duitse bedrijven trekt om te werken...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:20

Hier ook geen vriendschap met collega's, kan het met de meeste prima vinden maar daar mag het bij blijven.

Soms een etentje of borrel vind ik ook gezellig, elkaar eens in andere setting spreken en een beetje socializen. Ook leuk omdat ik dan weer eens wat mensen zie/spreek van onze andere locatie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:23

Ik heb 90 collega’s op mijn afdeling.
Met een heb ik daar echt een hechte vriendschap opgebouwd.
Met een ander die inmiddels ergens anders werkt en met een ander die op een andere afdeling is gaan werken een oppervlakkige vriendschap.
De andere 89 collega’s op mijn afdeling kan ik bijna allemaal goed mee, maar blijven collega’s.

Oh ik vergeet mijn buurman die is ook mijn collega en carpool ik mee. Ook met hem kan ik goed. We doen wel eens een borreltje. Soms met zijn vrouw soms zonder. Maar met hem heb ik ook echt wel een vriendschap opgebouwd. We vertellen echt alles tegen elkaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:32

@musiqolog van mij hoefde dat ook niet.

Ik ben dan iemand die het wel gezellig vind. En de teambuilding gedoe enz ook wel begrijpt.
Maar als je iemand bent die een werkdag meer dan voldoende vind om weer vol te houden.
Iets na werktijd doen betekende geen enkele andere privé activiteit is dan nog mogelijk.
Dan sloeg ik het liever over en deed in mijn vrije tijd liever iets wat ik echt graag wilde.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:45

Wellicht weet ik het niet eens. Met meer als 10.000 collega's (nee, geen grap) is dat zomaar een risico. Ik weet van de meeste vrienden wel wat ze doen maar van sommige niet echt. Die zouden zomaar collega kunnen zijn of worden.

Wat binnen dit bedrijf wel erg belangrijk is: "werkvrienden"! Hoe meer collega's je ontmoet waar je goed mee kunt samenwerken, hoe beter en simpeler je werk wordt.
Ik werk op een afdeling die nog maar net bestaat. Met een aantal mensen van andere afdelingen en enkele nieuwe mensen levert dat een schat aan contacten op waarbij we elkaar regelmatig vooruit helpen en weer meer contacten opdoen :D

Verder heb ik lieve en fijne collega's en sommigen zouden zomaar vrienden kunnen zijn of worden maar als het niet gebeurt is dat niet erg. Dan werken we gewoon lekker samen, dat is ook goed.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:01

Ik heb altijd gezegd dat ik werk en privé gescheiden wil houden maar ik ben uiteindelijk wel bevriend geraakt met een collega. Dat is werktechnisch behoorlijk de soep ingelopen waardoor voor mij bevestigd werd waarom ik collega's leuk en gezellig vind maar geen vrienden mee wil zijn.

Dat gezegdhebbende. Het is niet altijd stuurbaar ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:09

Lieser schreef:
Maar gebeurt dat ook? Hier zitten bij de teambuilding en afdelingsuitjes toch de vaste groepjes bij elkaar.

Dat kun je wel voorkomen met de juiste uitjes en indeling in groepjes.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:22

fransje23 schreef:
Lieser schreef:

Dat kun je wel voorkomen met de juiste uitjes en indeling in groepjes.

Ja, als je volwassenen als kleuters wilt behandelen ...
Dat zou bij ons echt niet geaccepteerd worden _/-\o_

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:23

Ik heb een vriendin die ook een collega is.
Maar ik heb haar buiten werk om (bij de paarden, via een wederzijdse vriendin, samen als groom op het NK endurance) leren kennen en pas daarna op het werk ook met haar te maken gekregen.

En een andere collega ben ik via werk mee bevriend geraakt.
In Coronatijd werkte ik 2 dagen per week in haar regio en overnachtte ik in een hotel. Maar toen moest je vanwege de corona maatregelen in je eentje op je hotelkamer eten en dat vond ze zo ongezellig voor mij, dat ik bij haar mocht eten.
En ook toen de maatregelen eraf waren, ben ik wekelijks blijven eten, zolang ik daar in de regio werkte.

En dat maakt dat we nu ik gewoon weer in mijn eigen regio werk, nog steeds buiten werk om ook contact hebben.

Maar verder kan ik het heel gezellig hebben met collega's, maar reken ik de meesten eigenlijk niet tot mijn vriendenkring.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 34 min geleden

Ik heb 2 vriendinnen die ik heb ik leren kennen als collega.
De ene ken ik zelfs al meer dan 20 jaar en de andere ook al wel meer dan 10 jaar.
Dus uit ervaring weet ik dat je er fijne vriendschappen aan over kan houden. :)

Met mijn huidige collega's ben ik geen vrienden.
Maar wel gewoon gezellig, bij sommige ben ik ook wel eens thuis geweest, of ergens iets drinken of zo.
Dat vind ik niet onder vriendschap vallen.