Wat kost baby per maand?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-26 09:27

Mandyy schreef:
Hier ruim 1.000 euro per maand kwijt voor 1 kind 2 dagen per week naar de opvang.
Krijg er idd ook veel van terug.

Jeetje wat een geld, ik kwam netto uit op 300/maand voor 4 dagen. Bruto zit je dan op 1800 euro ofzo.
Netto voor 3 dagen is het 200/maand.

Tzt maar even kijken, werk zelf 4x9. En dan misschien opa en oma inzetten voor één dag. Dat scheelt weer in kosten. Thuisblijven is geen optie, heb daar geen jaren voor gestudeerd en ik heb ook m'n eigen kosten incl paard die betaald moet worden, dus moet sowieso blijven werken. Maar je hebt ook ouderschapsverlof, dus wellicht dan dat eerste jaar wat minder uren werken.

Diddykong

Re: Wat kost baby per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 09:30

Als je gaat rekenen voor kinderopvang, houd dan rekening dat de belastingdienst maar tot een bepaald uurtarief vergoed. Veel kinderdagverblijven zitten daarboven en die kosten moet je dus sowieso zelf dragen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 10:53

Goed punt inderdaad, Diddykong. Veel kinderdagverblijven hebben een rekentool op de website waar je de proefberekening kan maken en daarbij wordt wel rekening gehouden met die extra kosten. Want een kinderdagverblijf kan gerust 2 euro per uur boven het maximum zitten en dan praat je met 11 uur afname per dag al over 22 euro per dag extra. Weer een uurtje voor niks gewerkt :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 10:59

@ Yessy: Dat is echt veel, inderdaad. En dat keer ik weet niet hoeveel kinderen die diezelfde dag aanwezig zijn. Beste inkomsten daar! :$

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:08

Beetje off-topic dit, maar het zijn vooral de babygroepen die het duur maken om een kdv te runnen, omdat ze daar 1 pedagogisch medewerker per drie baby's hebben. Vanaf 2 jaar mogen ze 1 op 8 draaien, dan wordt het financieel wel een stuk interessanter. Ik heb weleens gelezen dat als ze kinderopvang gratis willen maken, het eigenlijk vanuit overheidsperspectief nog wel interessant kan zijn om ouders gezamenlijk een jaar verlof te geven zodat kinderen pas vanaf 1 jaar naar de opvang gaan, dan mag er 1:5 gedraaid worden. Lagere kosten en je personeelstekort is (in theorie) opgelost.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 12:38

En ook daarom heb je niet per se iets aan ervaringen van anderen, want hier is de kinderopvang bijvoorbeeld al (zo goed als) gratis.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:17

"Je kan het zo duur maken als je zelf wil" vind ik altijd zo'n dooddoener. Als je een baby krijgt, heb je ineens heel veel spullen nodig. Die kan je goedkoop of duur aanschaffen, maar je hebt ze gewoon nodig.

Een gezonde en tevreden baby die borstvoeding krijgt, kost een stuk minder dan een niet gezonden en ontevreden baby die de borst weigert. Wij waren, zonder opvang, structureel zo'n 150 per maand kwijt. Tevreden baby op flesvoeding. Maar dat is dan zonder aanschaf van incidentele producten (babykamer, wandelwagen, grotere auto, draagzak, etc).

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:17

veerledec schreef:
En ook daarom heb je niet per se iets aan ervaringen van anderen, want hier is de kinderopvang bijvoorbeeld al (zo goed als) gratis.

Ik ben verder geen onderdeel van dit topic, maar las dit en werd toch even nieuwsgierig. Hoe kan dat zo goed als gratis zijn?

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 13:37

Volgens mij ook een verschil met België en Nederland?
Of als er altijd een beroep wordt gedaan op opa’s, oma’s of andere familie/ vrienden. Dan kost je opvang vrijwel niets.
Wij hebben dat helaas niet. Van ons beide de ouders overleden en verder geen mensen in de omgeving die structureel kunnen oppassen
.
Er wordt gezegd dat werken áltijd loont.
Ben ik het deels mee eens. Natuurlijk verdien ik meer dan dat het kost om m’n kindjes weg te brengen want je krijgt idd een deel terug.
Maar alles bij elkaar… het geregel, als er eentje ziek is onverhoopt weg moeten van je werk of niet naar je werk kunnen…wegbrengen, ophalen. Eerder de deur uit en later thuis enz enz
Ik zou best thuis willen blijven. Hoe leuk ik m’n werk ook vind. Maarja, we hebben ook nog paardenkinderen en hondenkinderen en het financiële plaatje moet wel blijven kloppen….

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 16:22

Nooit gebruik gemaakt van kinderopvang maar als een baby 900 euro per maand had gekost hadden wij er geen 8 gehad hoor.
Wegwerpluiers voor de eerste 4 gebruikt, toen overgestapt op wasbare luiers, en die zijn de volgende 4 keer kinderen mee gegaan. Flesvoeding was, toen we nog in NL woonden van Kruidvat, en iets van 8 euro per pak? Geen idee, meer ben al zolang weg.
Kleding en alle baby spullen altijd tweedehands gekocht, doe ik voor mezelf ook dus zie geen reden het voor mijn kinderen niet te doen. Wieg en ledikant is voor alle kinderen hergebruikt, commode ook.
Ik denk dat we in totaal als baby misschien 100 euro per maand kwijt waren, en dat is nog ruim genomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 16:31

In Nederland gemiddeld 15 % van het besteedbare inkomen bij 2 ouders .

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 17:02

Maar Nadia, zoals FloortjeM al aangaf, voor 8 kinderen heb je waarschijnlijk wel een groter huis nodig. Dus je hypotheek kosten zijn nu hoger dan ze wss waren geweest als je geen kinderen had gehad.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 17:36

Wij huren en hebben 4 slaapkamers in totaal, dat hadden we voor we 8 kinderen hadden ook. Hebben tijdelijk nog op een 3 slaapkamer woning gewoond maar dus niet groter dan we al niet hadden.
We zijn nu bezig met een koophuis, in t noorden van Engeland en dat kost niet meer dan een 3 slaapkamer woning waar we nu wonen. Sterker nog, onze maandlasten gaan £200 naar beneden als we straks een 7 slaapkamer woning hebben

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 17:42

Hieper89 schreef:
veerledec schreef:

Ik ben verder geen onderdeel van dit topic, maar las dit en werd toch even nieuwsgierig. Hoe kan dat zo goed als gratis zijn?

Grensregio, in België is het vanaf twee jaar gratis en daarom is er hier (Nederland) veel weglek. Vandaar dat hier nu al een tijd met gratis opvang wordt gewerkt. Toen mijn kinderen klein waren was het al 'vijf ochtenden brengen, twee betalen'.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 18:14

Doubtless schreef:
"Je kan het zo duur maken als je zelf wil" vind ik altijd zo'n dooddoener. Als je een baby krijgt, heb je ineens heel veel spullen nodig. Die kan je goedkoop of duur aanschaffen, maar je hebt ze gewoon nodig.

Een gezonde en tevreden baby die borstvoeding krijgt, kost een stuk minder dan een niet gezonden en ontevreden baby die de borst weigert. Wij waren, zonder opvang, structureel zo'n 150 per maand kwijt. Tevreden baby op flesvoeding. Maar dat is dan zonder aanschaf van incidentele producten (babykamer, wandelwagen, grotere auto, draagzak, etc).

Bepaalde uitgaven kan dat ook en bij bepaalde niet. Dus het is geen dooddoener. Het is gewoon zo voor een deel van de kosten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 18:30

Er staat ook niet je kan het zo goedkoop maken als je zelf wil.
Wij waren tevreden met kleding van de Hema, V&D en Zeeman, anderen willen liever dure merken, ook helemaal prima. Sommigen zijn tevreden met tweedehands kleding en spullen en anderen willen alles nieuw. Je kindje word er niet anders van.

Natuurlijk zijn bepaalde basis noodzakelijk, maar daarin kan je vaak wel kiezen voor duurder en goedkoper. En in het geval van dieetvoeding kan het voorgeschreven worden door de kinderarts en dan krijg je de hele dure voeding ook vergoedt.

Uiteindelijk is het vooral belangrijk dat je kind aandacht en liefde krijgt. Of ze nou rondkruipen in kleding van de Hema of Ralph Lauren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 19:07

Die van ons kan niet goed tegen koemelk, en de Nannycare geitenmelkpoeder was wel prijzig hoor... hij zoop er ook als een malle van, ging van heel klein af aan al over de liter per dag heen :=

Wat dan officieel niet mocht maarja je gaat een hongerige baby die toch al heel snel overprikkeld is en heel slecht slaapt, ook niet op rantsoen zetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 19:22

Het enige wat ik absoluut nieuw kocht waren de matrasjes voor de ledikantjes.
En flesjes met de spenen later.
Voor de rest alles tweedehands want het wordt kort gebruikt.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 19:37

Toen mijn kindjes klein waren (nu gaan ze naar school), hadden wij ongeveer de volgende kosten:

Incidenteel:
Kolf, flesjes etc
Babykamer (denk ook aan verf, gordijnen etc)
Later een groot bed (tweedehands met nieuw matras)
Babyfoon
Draagdoek en draagzak
Babywagen
Autostoel (en bij +- 1 jaar weer een nieuwe en bij bijna 4 weer een nieuwe) voor twee auto’s
Een extra vriezer voor gekolfde melk en ingevroren hapjes enzo
Invriesbakjes voor hapjes
Voedingskussens
Zwangerschapskleding
Hydrofiele handdoeken/luiers, washandjes, een babybadje, etc.

Structureel:
luiers (als je in Duitsland boodschappen doet, red je dat voor 20 per maand ofzo. Ik las hier ergens 8-10 per dag, maar dat was hier alleen de eerste maand ofzo. Daarna al heel snel minder)
Opvang, voor twee dagen per week en later kwam daar een halve dag PSZ bij. Wij hebben helaas geen opa’s en oma’s om gratis in te zetten.
Minder werken, van 36 naar 32 en later 28 uur. Mijn man werkt 32 uur.
Extra eten, ander eten (twee kinderen met koemelkallergie), meer fruit en groente etc
Verzorgingsproducten, zoals badspul, wasmiddel, babyolie, billencreme, dentinox, paracetamol, etc
Kleding en speelgoed. Dat hangt ook heel erg af van je situatie, wij krijgen veel doorgeschoven van m’n broer en kopen in de uitverkoop.

Nu zijn ze duurder:
Zwemles
allebei nog een tweede sport (in ons geval klimmen en Aerials)
duurdere kleding (we kopen nog steeds niks echt duurs, maar een broek in 128 is nu eenmaal duurder dan in 68. Doen ze wel wat langer mee).
Kinderfeestjes en cadeautjes voor vriendjes en vriendinnetjes die jarig zijn
Gymkleding en -schoenen
Broodtrommels, schooltassen, drinkflessen etc. En dat hoeft niet elk jaar nieuw, maar gaat ook weleens kapot en je kunt de kinderen ook niet naar groep 3 sturen met de Nijntjetas van groep 1 zegmaar.
Ze eten meer en hebben nu ook wat meer wensen qua snoepjes en tussendoortjes e.d.
de jongste heeft ‘s nachts nog luiers aan, die zijn duurder dan die kleine maatjes
Knutselspullen en speelgoed, af en toe eens een nieuwe voetbal, de verf of het papier is op enz.

Opvang is goedkoper geworden en schoolgeld stelt niks voor, da’s vrijwillig en hier was het daarvoor 70 euro per jaar voor twee kinderen samen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 19:50

Ik denk dat de nibud rekentool aardig klopt.

Het ligt eraan wat je wil meerekenen maar bij ons kostte de kinderopvang heel veel geld en liepen we ook geld mis door minder te werken.

Verder kun je inderdaad op spullen wel bezuinigen maar onze dochter paste bijv echt alleen pampers, alle soorten luiers geprobeerd maar alles lekte door. Dus reken jezelf niet rijk door overal de goedkoopste variant te kiezen want dat lukt niet altijd. Ze reageerde ook snel allergisch op babydoekjes dus daar moesten we ook een speciale variant van hebben (later wasbare).

Kosten die mij zijn tegengevallen: opvang, opvang, lactatiekundige, opvang, slaapcoach, opvang en eh, zei ik al opvang? :+

Kosten die me zijn meegevallen: kleertjes, voeding, hydrofiele doeken etc.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 20:09

Hier zijn de kids dan weer allebei allergisch voor pampers en de luiers van de Lidl. Kruidvat en dm (Duitsland) gaat gelukkig wel goed. Was wel balen van de luiertaarten die we als kraamcadeaus kregen, die konden we allemaal weggeven, want Pampers…. Babydoekjes sensitieve Kruidvat of Zwitsal, maar ook daar geen Pampers.

Opvang kun je op toeslagen.nl gewoon een proefberekening maken btw. Met een heel klein inkomen en een kdv of gastouder die niet boven het maximum tarief rekenen, is het dan zo goed als gratis.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 22:22

_Nadia_ schreef:
Wij huren en hebben 4 slaapkamers in totaal, dat hadden we voor we 8 kinderen hadden ook. Hebben tijdelijk nog op een 3 slaapkamer woning gewoond maar dus niet groter dan we al niet hadden.
We zijn nu bezig met een koophuis, in t noorden van Engeland en dat kost niet meer dan een 3 slaapkamer woning waar we nu wonen. Sterker nog, onze maandlasten gaan £200 naar beneden als we straks een 7 slaapkamer woning hebben

Als echte Anglofiel wordt ik echt hebberig als ik zie wat de huizen kosten in het noorden van Engeland.
Ooit….. “als ik later groot ben……” -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 06:26

In plaats van babydoekjes werkt het ook heel goed om gewoon een bakje te vullen met olijfolie, daar even een dubbel gevouwen stukje toiletpapier in te deppen en de billen mee afvegen. Heel huidvriendelijk en werkte hier net zo goed.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-26 09:55

Doubtless schreef:

Ik zit nu al wat te kijken op marktplaats naar eea, dus hoef echt niet alles nieuw. Dingen zoals autostoeltje enzo die wil ik wel nieuw, dat moet gewoon veilig zijn. Maar een bedje, box, etc dat kan allemaal tweedehands. En aangezien ik uberhaupt nog niet zwanger ben, vanaf begin zwangerschap heb je ook nog x aantal maanden om spullen te verzamelen.....

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 10:46

Ik bedoelde vooral dat een babykamer van marktplaats vaak ook iets kost. Je kunt het zo duur maken als je wil, maar alles kost doorgaans geld.

Ter relativering: mensen in alle lagen van de samenleving krijgen kinderen. Waarom zou het jullie niet lukken?