Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

DuoPenotti schreef:Nee 3 uur is zeker geen vroeg in de ochtend. Dat word hoogste vanaf 4 uur gezegd.
Maar toen ik vroeger de telefoon op moest nemen was dat echt van 0.00-6.00 goedenacht met...
. Het is dus ook maar net waar je werkt. 
Marije_jiplover schreef:Zeg jij dan nooit als je net opgestaan bent, wat heb ik vannacht toch lekker (of niet lekker) geslapen?
Zeg je dan al direct, wat heb ik afgelopen nacht lekker/niet lekker geslapen?
Cer schreef:ik laat dan het hele vannacht/afgelopen nacht weg, maar gewoon "ik heb ruk geslapen"![]()
Langer geleden weet ik toch niet meer
Ibbel schreef:Je hebt 'vannacht' (dat is ongespecifieerd, kan afgelopen nacht zijn, of komende nacht, afhankelijk van de context) of wat specifieker 'vannacht om 3.00 uur'. Vannacht om 3 uur kan wél maar 1 tijdstip zijn. Maar dat is nog steeds óf afgelopen nacht (vannacht om 3 uur werd ik wakker van mijn kat die aan het kotsen was) of komende nacht (vannacht om 3 uur heb ik in de nachtclub met Piet afgesproken).
Op het moment dat je er dinsdagnacht om 3 uur van maakt (omdat het verder in de toekomst ligt dan 'vannacht'), dan specificeer je een dag en daarmee dus een datum. Dan bedoel je 30 december om 3 uur, en niet 31 december om 3 uur. Want 31 december was woensdag, geen dinsdag.
Marije_jiplover schreef:Als ik kijk naar de vraag "vannacht", dan hangt het af van het tijdstip van de dag.
Als ik het nu over vannacht heb, heb ik het over de nacht die achter me ligt.
Ik heb lekker geslapen vannacht. Als ik het nu over de nacht heb die gaat volgen op vandaag, dan heb ik het over komende nacht.
Maar als het vanavond 20.00 uur is ofzo en ik heb het over vannacht, dan heb ik het over de komende nacht.
Overigens heb ik idd nog nooit gehoord van oudjaarsnacht, ik ken oudjaarsdag, oudjaarsavond en nieuwjaarsnacht volgt daar imo op.
Koningsnacht werd eerder ook al geschreven, is de nacht voorafgaand aan Koningsdag.
Dus ik blijf bij team nacht start om 00.00 uur en de reeds voorbije nacht op dit moment is voor mij dus vrijdagnacht.
. Misschien ook ‘wat versta jij onder dinsdagnacht’? Ik zal dat waarschijnlijk niet meer kunnen aanpassen. dorothea schreef:Ik heb het misschien niet goed verwoord. Ik zou eigenlijk ook niet weten hoe ik het dan moet opschrijven. Misschien ook ‘wat versta jij onder dinsdagnacht’? Ik zal dat waarschijnlijk niet meer kunnen aanpassen.

Saga schreef:De definitie is echt van dinsdag op woensdag.