wat versta jij onder ‘vannacht’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is voor jou ‘dinsdagnacht’? (of welke dag dan ook)

De nacht voorafgaand aan dinsdagochtend dus vanaf 0.00 uur t/m 06.00 uur)
199 (36%)
De nacht volgend op dinsdag (dus van dinsdag op woensdag)
342 (63%)

Totaal aantal stemmen: 541

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 08:44

Als er specifiek over dinsdagnacht 03.00 uur wordt gesproken dan heb je het wel over maandag op dinsdag omdat het tijdstip alleen dan voorkomt. Anders zou de dinsdagnacht vallen na de maandagavond. Echter vanwege het tijdstip kan dinsdag om 03.00 uur in de nacht het enige juiste zijn omdat het een speficiek moment is.

Neemt niet weg dat het soms vaag is en daardoor anders geïnterpreteerd kan worden. Volgende keer gewoon verder doorvragen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 08:46

Nou, ik ben ook team dinsdagochtend 03.00 :D

zodra ik opsta, begint de dag, dus is het imo ochtend :P
Dus voor een vakantie of werk oid, dus echt een duiding van tijd, wordt bij mij alles na 00.00 ochtend genoemd :')
Over het algemeen qua 'heb je goed geslapen vannacht' gaat dat ook over de periode (ervoor) tussen naar bed gaan en opstaan.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 08:46

Yinthee schreef:
Dinsdagnacht is de nacht ná dinsdag, dus dinsdag op woensdag... :j

Mee eens. Zo is het voor mij ook.
Qua afspraak zou je kunnen zeggen dinsdagochtend om 3 uur.
Want na maandag 0.00 snachts begint de dinsdag.

Marije_jiplover

Re: wat versta jij onder ‘vannacht’

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 09:18

Als ik kijk naar de vraag "vannacht", dan hangt het af van het tijdstip van de dag.
Als ik het nu over vannacht heb, heb ik het over de nacht die achter me ligt.
Ik heb lekker geslapen vannacht. Als ik het nu over de nacht heb die gaat volgen op vandaag, dan heb ik het over komende nacht.
Maar als het vanavond 20.00 uur is ofzo en ik heb het over vannacht, dan heb ik het over de komende nacht.

Overigens heb ik idd nog nooit gehoord van oudjaarsnacht, ik ken oudjaarsdag, oudjaarsavond en nieuwjaarsnacht volgt daar imo op.

Koningsnacht werd eerder ook al geschreven, is de nacht voorafgaand aan Koningsdag.

Dus ik blijf bij team nacht start om 00.00 uur en de reeds voorbije nacht op dit moment is voor mij dus vrijdagnacht.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 09:45

Eigenlijk zeg ik in zo'n geval geen van beide, maar maak het expliciet duidelijk door te zeggen "de nacht van dinsdag op woensdag" oid.

En vannacht is de afgelopen nacht, ik snap de titel niet helemaal in de context met de vraag O:)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 09:56

Wat een leuke vraag.
Ik zou ook uitgegaan zijn van dinsdag op woensdag.
Toen ik nog in de nacht werkte werd er ook op deze wijze gecommuniceerd en had je een halve nacht werd het expliciet benoemd omdat het idd anders nog wel eens mis ging.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 10:46

DuoPenotti schreef:
Nee 3 uur is zeker geen vroeg in de ochtend. Dat word hoogste vanaf 4 uur gezegd.

Maar toen ik vroeger de telefoon op moest nemen was dat echt van 0.00-6.00 goedenacht met...

Bij mijn werk was het tot 24.00 gewoon fijne avond en alles daarna, dus middenin de nacht, was echt gewoon goedemorgen hoor :j. Het is dus ook maar net waar je werkt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 10:49

Maar dat is toch raar als je ergens heen belt om 1.00 dat je begroet word met goedemorgen?

Vanaf een uur of 4 snap ik hem nog wel, zeker in de zomer word het alweer (bijna) licht.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 11:05

:D
lovelucydan schreef:
Jullie brengen mij in de war...... Hahahhahahaha

Dit vat hem goed samen voor mij!! Moest er even goed overna denken en snap dat er misverstanden over kunnen komen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 11:06

Je hebt 'vannacht' (dat is ongespecifieerd, kan afgelopen nacht zijn, of komende nacht, afhankelijk van de context) of wat specifieker 'vannacht om 3.00 uur'. Vannacht om 3 uur kan wél maar 1 tijdstip zijn. Maar dat is nog steeds óf afgelopen nacht (vannacht om 3 uur werd ik wakker van mijn kat die aan het kotsen was) of komende nacht (vannacht om 3 uur heb ik in de nachtclub met Piet afgesproken).

Op het moment dat je er dinsdagnacht om 3 uur van maakt (omdat het verder in de toekomst ligt dan 'vannacht'), dan specificeer je een dag en daarmee dus een datum. Dan bedoel je 30 december om 3 uur, en niet 31 december om 3 uur. Want 31 december was woensdag, geen dinsdag.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 11:52

Vandaag is vannacht van vrijdag op zaterdag, van donderdag op vrijdag noem ik afgelopen nacht.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 13:44

JeaDH schreef:
Vandaag is vannacht van vrijdag op zaterdag, van donderdag op vrijdag noem ik afgelopen nacht.

Zeg jij dan nooit als je net opgestaan bent, wat heb ik vannacht toch lekker (of niet lekker) geslapen?
Zeg je dan al direct, wat heb ik afgelopen nacht lekker/niet lekker geslapen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 14:04

ik laat dan het hele vannacht/afgelopen nacht weg, maar gewoon "ik heb ruk geslapen" :')
Langer geleden weet ik toch niet meer :D

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 15:25

Marije_jiplover schreef:
Zeg jij dan nooit als je net opgestaan bent, wat heb ik vannacht toch lekker (of niet lekker) geslapen?
Zeg je dan al direct, wat heb ik afgelopen nacht lekker/niet lekker geslapen?

Ik zeg dan: Ik heb lekker/slecht geslapen

Cer schreef:
ik laat dan het hele vannacht/afgelopen nacht weg, maar gewoon "ik heb ruk geslapen" :')
Langer geleden weet ik toch niet meer :D

:knuffel:

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 15:28

Ha leuke vraag, megaraar het Nederlands.

Je hebt dinsdagochtend, dinsdagmiddag, dinsdagavond en dinsdagnacht (naar woensdag toe) in die oplopende volgorde in mijn beleving.

Vanochtend, vanmorgen, vanmiddag, vanavond, vannacht ook in die oplopende volgorde. Vannacht is daarom in mijn beleving wat komen gaat vind ik.

Gisterochtend, gistermorgen, gisteravond, gisternacht is voor mij de afgelopen nacht. Dus vandaag is het vrijdag, dus gisternacht was de nacht van donderdag op vrijdag.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 16:24

Ibbel schreef:
Je hebt 'vannacht' (dat is ongespecifieerd, kan afgelopen nacht zijn, of komende nacht, afhankelijk van de context) of wat specifieker 'vannacht om 3.00 uur'. Vannacht om 3 uur kan wél maar 1 tijdstip zijn. Maar dat is nog steeds óf afgelopen nacht (vannacht om 3 uur werd ik wakker van mijn kat die aan het kotsen was) of komende nacht (vannacht om 3 uur heb ik in de nachtclub met Piet afgesproken).

Op het moment dat je er dinsdagnacht om 3 uur van maakt (omdat het verder in de toekomst ligt dan 'vannacht'), dan specificeer je een dag en daarmee dus een datum. Dan bedoel je 30 december om 3 uur, en niet 31 december om 3 uur. Want 31 december was woensdag, geen dinsdag.

Precies!
En bij een afspraak zou ik dan waarschijnlijk zeggen: maandag op dinsdagnacht om 3 uur.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 16:05

Marije_jiplover schreef:
Als ik kijk naar de vraag "vannacht", dan hangt het af van het tijdstip van de dag.
Als ik het nu over vannacht heb, heb ik het over de nacht die achter me ligt.
Ik heb lekker geslapen vannacht. Als ik het nu over de nacht heb die gaat volgen op vandaag, dan heb ik het over komende nacht.
Maar als het vanavond 20.00 uur is ofzo en ik heb het over vannacht, dan heb ik het over de komende nacht.

Overigens heb ik idd nog nooit gehoord van oudjaarsnacht, ik ken oudjaarsdag, oudjaarsavond en nieuwjaarsnacht volgt daar imo op.

Koningsnacht werd eerder ook al geschreven, is de nacht voorafgaand aan Koningsdag.

Dus ik blijf bij team nacht start om 00.00 uur en de reeds voorbije nacht op dit moment is voor mij dus vrijdagnacht.

Ik heb het misschien niet goed verwoord. Ik zou eigenlijk ook niet weten hoe ik het dan moet opschrijven :P. Misschien ook ‘wat versta jij onder dinsdagnacht’? Ik zal dat waarschijnlijk niet meer kunnen aanpassen.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 10:41

Officieel is het zo:
De ochtend is van 06:00 -12:00
De middag is van 12:00 - 18:00
De avond is van 18:00 - 24:00
De nacht is van 00:00 - 06:00

De dinsdagnacht is dus op dinsdag tussen 00:00 - 06:00

Vannacht is de komende nacht.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 11:08

dorothea schreef:
Ik heb het misschien niet goed verwoord. Ik zou eigenlijk ook niet weten hoe ik het dan moet opschrijven :P. Misschien ook ‘wat versta jij onder dinsdagnacht’? Ik zal dat waarschijnlijk niet meer kunnen aanpassen.

Dinsdagnacht is van 00.00 uur tot 06.00 uur op dinsdag, datum X - de eerstvolgende datum in dit geval is 6 januari 2026.

Vanaf 24.00/0.00 uur ná de dinsdag heb je nl de volgende datum en dus de volgende dag- en datumaanduiding. Dan wordt het woensdag 7 januari.
Dag en datum zijn gekoppeld, altijd.

Als je de datum noemt, ipv de dag, ben je dan nog steeds in de war? Vind jij dat het nog steeds 6 januari is, als de klok 12 slaat aan het einde van de dinsdag?

En - andere vraag - heo benoem je de winter van 2026? Is dat nú (januari, februari en maart tot de 21ste zijn wintermaanden) of is dat straks in december (formeel maar 10 dagen winter, nl vanaf 21 december)?

Is de volgorde van de seizoenen voorjaar, zomer, herfst, winter en is het nu nog steeds de winter van 2025? Of toch niet?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 11:15

ista schreef:
Officieel is het zo:
De ochtend is van 06:00 -12:00
De middag is van 12:00 - 18:00
De avond is van 18:00 - 24:00
De nacht is van 00:00 - 06:00

De dinsdagnacht is dus op dinsdag tussen 00:00 - 06:00

Vannacht is de komende nacht.

Ja?

Het heeft vannacht gesneeuwd.
Het gaat vannacht sneeuwen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 11:19

Saga schreef:
De definitie is echt van dinsdag op woensdag.
Dat men het anders gebruikt in de dagelijkse gang zaken, is iets anders.

Dus in het geval van de OP:"Een collega en ik hadden afgesproken om 03.00 uur dinsdagnacht om te gaan werken. "
Dan is het officieel dus van dinsdag op woensdagnacht.
Je ziet aan de poll ook dat de meeste mensen het zo gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Saga op 04-01-26 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 11:20

Nope, echt niet

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 11:20

:')

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 11:21

Afbeelding

De dag start om 00.00 met 6 uur nacht, dan 6 uur ochtend, dan 6 uur middag en dan 6 uur avond.

Deze afbeelding is 1 dag.

Als we dit even een dinsdag maken, dan valt dinsdag 03.00 dus vóór dinsdagochtend.

Blijkbaar doen verschrikkelijk veel mensen dat verkeerd. Dat kan natuurlijk.

En zelf noem ik graag datum en tijd,
Of gebruik de woorden afgelopen nacht of komende nacht.

Maar dinsdagnacht 03.00 is echt maar op 1 manier correct te interpreteren, en dat is vóór de ochtend van betreffende dag.
Laatst bijgewerkt door F_T op 04-01-26 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 11:21

We hebben het over de definitie volgens de Nederlandse taal, niet een random tabelletje van internet.