Hoelang gegaarde kip bewaren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 10:07

Celebi schreef:
Las net op een site van de Keurslager dat je geopende kip maximaal een dag kan laten liggen en daarna meteen moet consumeren. Dus vanavond maken en opeten kan waarschijnlijk nog prima, maar daarna weer in de koelkast bewaren en pas donderdag opnieuw opwarmen is denk ik toch echt een beetje op/over het randje.

Die confit de canard is wel een hele goede tip ja. Je kunt dat ook in zakjes kopen. Volgens mij gooi je dan die zakjes in geheel in kokend water en na zoveel minuten is het klaar. Dat is zo enorm lekker, echt bizar. Heel kerstig ook. Dus als je na vandaag helemaal klaar bent met kip kun je zoiets nog overwegen. Lost je probleem van de oven ook gelijk op.

Maar wat doe ik dan met de kip die ik nu heb? Dat recept ziet er wel lekker uit inderdaad.

Maar de tip kipfilet in j'orange en met gegrilde groenten vind ik ook een aanrader.

Kan ik nu wel kippensoep maken met deze kip en dit bewaren?

Ik zie even het overzicht niet meer wat wel/niet kan haha! Wat erg..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 10:11

Vandaag maken en eten kan als ik de bronnen online lees sowieso veilig (na geur check natuurlijk). Het daarna bewaren en later eten is een twijfelgevalletje als ik het goed begrijp. De houdbaarheid is enorm achteruit gegaan door een nacht en dag buiten de beschermde verpakking te liggen waardoor de houdbaarheid van het bewaren na garing ook minder lang kan zijn.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 10:22

Celebi schreef:
Vandaag maken en eten kan als ik de bronnen online lees sowieso veilig (na geur check natuurlijk). Het daarna bewaren en later eten is een twijfelgevalletje als ik het goed begrijp. De houdbaarheid is enorm achteruit gegaan door een nacht en dag buiten de beschermde verpakking te liggen waardoor de houdbaarheid van het bewaren na garing ook minder lang kan zijn.

Maar ook als ik er kippen soep van maak?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 10:25

Wat een hilarisch topic :D

Sorry, dat was mijn enige bijdrage :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 10:30

Wanneer je er soep van maakt en dit lekker een uur of langer laat pruttelen, is het echt wel weer een aantal dagen houdbaar of geschikt om in te vriezen en later weer te ontdooien.
Grote voordeel van soep is dat je dat ook makkelijk weer volledig verhit voordat je het gaat eten.
Soep na bewaren in koelkast of na invriezen en later ontdooien in de koelkast rustig opwarmen en even goed door laten koken voor je het serveert en je kunt het prima eten.

Wanneer je de soep (deels) wil bewaren, al dan niet ingevroren, is het wel aan te raden om dat deel van de soep dat je wil bewaren, zo snel mogelijk te koelen.
Dus je pan bijvoorbeeld ik een bak koud water zetten, of buiten, het wordt lekker koud vanavond.
Niet op kamertemperatuur met de deksel erop laten afkoelen, maar even zorgen dat het snel afkoelt en dan de koelkast of vriezer in (is trouwens altijd aan te bevelen met soep die je wil bewaren, niet alleen voor kippensoep met een kip die een dag ligt).

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 10:35

Majabeestje schreef:
Wat een hilarisch topic :D

Sorry, dat was mijn enige bijdrage :')

Haha ja i know! Maar als dit mijn enige problemen zijn in het leven, heb ik het aardig goed gedaan toch? :')

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 10:36

Iemand nog een lekker recept voor kippensoep? Dan krijgt mijn omgeving vandaag en morgen gewoon lekker kippensoep!

Nog als kleine toevoeging: ik wil dus donderdag een gerecht eten waar ik cranberry saus bij kan serveren.

rien10

Re: Hoelang gegaarde kip bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 11:27

Kippensoep met Orzo en Citroen vind ik erg lekker. Als je erop googlet, vind je diverse recepten.

Googled, googelt, goo.... dinges dus

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 11:37

Herfstblad schreef:
Iemand nog een lekker recept voor kippensoep? Dan krijgt mijn omgeving vandaag en morgen gewoon lekker kippensoep!

Nog als kleine toevoeging: ik wil dus donderdag een gerecht eten waar ik cranberry saus bij kan serveren.

Ik maak altijd een simpele kippensoep.
Bouillon maken (stukken wortel, ui, selderij en peterselie koken met de kip). Kip plukken, bouillon zeven. Bouillonblokjes erbij en soepgroente en vermicelli. Klaar.

Varkenshaas met brie en cranberrysaus is heerlijk!

Varkenshaasjes aan 1 kant opensnijden, vullen met brie. Prikkers erin. Zout en peper erop.
Kort aanbraden. En dan even de oven in.
Erg lekker om daar cranberrysaus bij te serveren.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 11:54

Majabeestje schreef:
Herfstblad schreef:

Bouillon maken (stukken wortel, ui, selderij en peterselie koken met de kip). Kip plukken, bouillon zeven. Bouillonblokjes erbij en soepgroente en vermicelli. Klaar.

Varkenshaasjes aan 1 kant opensnijden, vullen met brie. Prikkers erin. Zout en peper erop.

Helaas lust één van de gasten geen brie..

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 12:09

Herfstblad schreef:

OMG jij kunt toch met de kerst geen kip meer zien joh. Hoeveel dagen eet je al een overdaad aan kip _O-

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 12:18

Diddykong schreef:
Herfstblad schreef:

OMG jij kunt toch met de kerst geen kip meer zien joh. Hoeveel dagen eet je al een overdaad aan kip _O-

Ik heb alleen zaterdag kip gehad. Met een vriendin. Maar daarom wil ik wellicht iets anders maken.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:02

https://www.ah.nl/allerhande/recepten-z ... kippensoep
Staat hier geen recept bij wat je denkt dat is een lekkere kippensoep.

Dit topic geeft wel wat leven in de brouwerij.

Kan je de kip niet paneerden, klaarmaken en dan in porties invriezen zodat je over de komende maand hem op kan eten in een wrap met sla. Kan mooi als lunch.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:13

Ik vind dit topic ook hilarisch, vooral omdat ik kip sowieso niet zo lekker vind en dus niet snap dat je zo vastberaden kunt zijn het te eten _O-
Kippensoep lust ik wel, met citroen en orzo klinkt heel goed!

Natuurlijk hoop ik voor jou wel dat het je lukt, TS :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:17

Herfstblad schreef:
Majabeestje schreef:

Helaas lust één van de gasten geen brie..

Dan maak je eentje zonder brie.
Gebruik een andere kaas als die dat wel lust.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 13:23

Konstantine schreef:
Ik vind dit topic ook hilarisch, vooral omdat ik kip sowieso niet zo lekker vind en dus niet snap dat je zo vastberaden kunt zijn het te eten _O-
Kippensoep lust ik wel, met citroen en orzo klinkt heel goed!

Natuurlijk hoop ik voor jou wel dat het je lukt, TS :)

Nou fijn dat je hier de lol van kan inzien. Vindt het zelf aardig bijzonder worden inderdaad haha! Het is niet dat ik perse die kip wil eten met kerst, maar meer dat ik nu een enorme kip van 1,4 kilo in de koelkast heb liggen en dit niet zomaar wil weg gooien. Al lijkt mij dit nu wel de meest makkelijke oplossing haha.

Maar ik denk dat ik vanavond een romige kippensoep ga maken en deze als voorgerecht ga serveren.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 13:25

friezenfan2 schreef:
https://www.ah.nl/allerhande/recepten-z ... kippensoep
Staat hier geen recept bij wat je denkt dat is een lekkere kippensoep.

Dit topic geeft wel wat leven in de brouwerij.

Kan je de kip niet paneerden, klaarmaken en dan in porties invriezen zodat je over de komende maand hem op kan eten in een wrap met sla. Kan mooi als lunch.

Gewoon paneren en in de oven? En dan als hij is afgekoeld in stukken snijden?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:40

Nee eerst in stukken snijden, paneren en dan in de pan.
Als je die hele kip nu gepaneerd in de oven stopt en daarna pas in stukken snijd heb je heel veel stukken niet gepaneerd.

Ik roep ook alleen maar wat hé. Ik zou nooit een hele kip kopen, dat eet ik niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:40

Wel opletten met kippensoep maken dat deze heel snel zuur kan worden als je m niet snel laat afkoelen en in de koelkast zet.
Echt, zure soep dat wil je niet ruiken en vooral niet eten! :r

Ik zou deze kip gewoon lekker braden in grote braadpan totdat het vlees vd botten valt en dan al het vlees eraf halen en in porties invriezen voor later op een wrap of met friet en appelmoes :))

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:53

Als ik dit topic lees doe ik, en met mij vele andere BBQers, toch iets fout met kip. Ik laat een kip gerust l24 uur ang marineren in een zak en leef nog steeds. Zeker als je een marinade neemt met zout of suiker conserveer je ook gewoon. Ik zou 2 dagen max aanhouden en hem anders gewoon in de vriezer mikken eigenlijk al dan niet in stukken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 13:54

Apple schreef:
Om te bereiden zou ik de kip niet in water leggen zoals hier is voorgesteld, dan krijg je een 'waterkip'.

Een waterkip is een ander dier :+

Vlees in een zoutoplossing (want dat is het eigenlijk) leggen is een vrij gebruikelijke methode, ook in restaurants. Door osmose trekt water wat al in de kip zit eruit en wordt vervangen door het zoute water (en eventuele andere kruiden/specerijen die je in de brine doet). Ook verandert het de celstructuur waardoor het vlees sappiger blijft. Werkt goed voor o.a. gevogelte (kip, maar ook kalkoen, eend, parelhoen, etc) en varkenshaas.

Je hebt ook een dry brine, waarbij je het vlees eigenlijk al een stuk eerder zout, en dan een tijd laat liggen. Het idee is hetzelfde, zout trekt water uit het vlees, zout lost daarin op en wordt geabsorbeerd in het vlees. Dat laat je een x aantal uur liggen (afhankelijk van het vlees, de grootte, etc) en dan veeg je eventueel overgebleven zout van de buitenkant af. Werkt voor dezelfde soorten vlees, maar ook voor biefstuk bijvoorbeeld.

Mijn biefstuk haal ik altijd de dag ervoor al uit de verpakking en leg ik dan open en bloot in de koelkast (zorgt ervoor dat de buitenkant wat uitdroogt en 'ie beter bakt), en op de dag zelf haal ik 'm 45 minuten van tevoren uit de koelkast om op kamertemperatuur te komen, en zout 'm dan ook gelijk. Geeft je een sappigere biefstuk met veel meer smaak.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 14:07

Unwritten schreef:
Als ik dit topic lees doe ik, en met mij vele andere BBQers, toch iets fout met kip. Ik laat een kip gerust l24 uur ang marineren in een zak en leef nog steeds. Zeker als je een marinade neemt met zout of suiker conserveer je ook gewoon. Ik zou 2 dagen max aanhouden en hem anders gewoon in de vriezer mikken eigenlijk al dan niet in stukken.

Doe ik idd ook met marineren, 12 a 24 uur.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 14:09

Hannanas schreef:
Unwritten schreef:

Doe ik idd ook met marineren, 12 a 24 uur.

2 dagen tot consumeren of 2 dagen tot bereiden en dan later consumeren?

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 14:11

Tot bereiden en dan consumeren. Zeker als hij goed koud ligt en nog goed ruikt, niet grijzig is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 14:12

Idealiter doe je iets marineren, bereiden en dan gelijk consumeren.

Vlees wordt er vaak niet lekkerder op als je het na het bereiden eerst weer laat afkoelen om daarna weer te verhitten.