Nog kinderfeestjes houden als eigen kinderen nooit worden uitgenodigd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Re: Nog kinderfeestjes houden als eigen kinderen nooit worden uitgenodigd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 07:35

Bij onze school letten ze er wel echt op. Uitnodigingen komen meestal ook echt in de brievenbus en niet via de schooltas.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:20

Als ouder lijkt me dit een verdrietige situatie. Toch zou ik het wel blijven organiseren. Je kunt het toch ook kleinschalig doen? Een feestje hoort wel bij jarig zijn vind ik. Ik zou het sneu vinden als ze geen feestje zouden geven. Het is inderdaad zo dat sommige kinderen ivm een limiet niet gevraagd worden.

Hier worden de kinderen vaak gevraagd, maar wij vragen niet al die kinderen terug. Dus het komt wel voor dat de kinderen hier meerdere keren bij X op het feestje zijn geweest, maar X nooit terugvragen omdat ze met de 'harde kern' van hun vriendjes gewoon al op de max zitten. Het moet voor ons als ouders namelijk ook behapbaar blijven vind ik (zowel organisatorisch en qua begeleiding als financieel).

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 22:22

Ik heb nog geen uitnodigingen op school gezien hier maar kinderen worden regelmatig door de organiserende ouder opgehaald met zijn allen op woensdag, ook lekker confronterend.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 23:01

En toch is het iets waar kinderen mee moeten leren omgaan. Hoe sneu het soms misschien ook kan zijn. Je kan ook moeilijk in het geniep feestjes gaan geven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 06:20

Ja en ze hebben het er natuurlijk ook gewoon steeds over op school.

Maar an sich vind ik het wel goed om niet met die uitnodigingen te gaan lopen wapperen en dan bij die net buiten de boot vallende kinderen er in te wrijven dat zij geen kaartje hebben.

Ik heb het de eerste 2 jaar ook niet gedaan en ook wel eens vriendelijk tegen andere ouders gezegd van joh het staat in de schoolregels dat we geen uitnodigingen op school mogen uitdelen hè. Maarja als de anderen daar poep aan hebben en het toch gewoon op school doen, en er ook niks van gezegd wordt dan ga ik ook niet 'als enige' moeilijk lopen doen hoor := Die van ons kiest toch altijd een vast cluppie.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 06:23

Qua uitdelen: Wij brengen de uitnodigingen rond in de wijk. Maar er zullen ook misschien kinderen zijn die niet dicht bij school wonen en daarom op school uitdelen. In dat geval snap ik dat. Maargoed, de meeste kinderen wonen dicht bij de basisschool en dan is dat niet nodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 06:25

Ja dat hebben wij de eerste jaren ook gedaan, met fiets in het dorp, met bakfiets in het volgende dorp en het verst weg wonende kind met de auto. Best leuk om er zo 'een missie' van te maken.

Maar daarna ook best makkelijk om het gewoon in de tas mee te geven met 'regel het maar' :))

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:01

Douce schreef:
Ik heb nog geen uitnodigingen op school gezien hier maar kinderen worden regelmatig door de organiserende ouder opgehaald met zijn allen op woensdag, ook lekker confronterend.

Ja hoe moeten ze het dan doen, stiekem een straat verderop verzamelen :+ ?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:37

Nou idd. Bij ons liever ook de uitnodigingen niet op school uitdelen. Ik moet zeggen dat ik zelf vaak last minute iets bedenk en het via app regel. Maar er worden ook kaartjes op school uitgedeeld en idd groepjes uit school mee genomen.

Ik snap dat het voor de enkeling die echt nergens uitgenodigd wordt niet fijn is. Maar verder denk ik dat we ook niet moeten overdrijven in alles maar weg houden bij kinderen. Je kunt niet met iedereen vrienden zijn en op elk feestje uitgenodigd worden. Net als dat je niet altijd iedereen uit kunt nodigen. Niet met kinderfeestjes en niet later als je groot bent.
Als je als collega's onderling met een stel afspreekt oid heb ik toch liever dat dat gewoon open besproken wordt dan dat er geniepig over gedaan moet worden omdat degene die niet mee 'mogen' het niet mee mogen krijgen oid.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:41

Doubtless schreef:
Douce schreef:

Dit ja.

En dan ook de kinderen een spreekverbod opleggen zodat er niet over het feestje gesproken wordt?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:27

Kimbers schreef:
En toch is het iets waar kinderen mee moeten leren omgaan. Hoe sneu het soms misschien ook kan zijn. Je kan ook moeilijk in het geniep feestjes gaan geven.

Vind ik ook. Het leert je ook omgaan met eventuele teleurstelling. En natuurlijk is het wat anders als steeds de hele klas uitgenodigd zou worden behalve Pietje. Maar dat je niet altijd bij het groepje zit of op een feestje mag komen hoort er wel gewoon bij.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:36

_San87_ schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:
Mijn oudste is een lieve jongen en kan op school goed met allerlei kinderen, (maar) hij heeft ADHD en kan ook echt heel druk en storend zijn. Tijdens de onderzoeken daarnaar ontdekten we dat de leerkrachten een sociogram van de klas maken (in principe voor intern gebruik). Daarbij vragen ze alle kinderen met wie ze het liefste spelen/samen zitten, en met wie ze het minst graag spelen/samen zitten. Daar kwam mijn zoon uit als 'passief verstoten'. Alleen van de term werd ik al verdrietig. Het betekend min of meer dat hij niet actief uitgesloten word, maar ook niet als 'leukste' door anderen wordt gekozen.

Ik pik dit er even uit, is dit normaal op scholen? Want ik vind dit echt heel gemeen overkomen en vooral buitensluiten in de hand werken, iets wat een school toch zou moeten voorkomen, lijkt mij.

Hoezo werkt het in de hand? Dit wordt intern gebruikt en niet met kinderen gecommuniceerd. Zo heb je zicht op wie populair is, wie de pester is, wie gemeen doet, wie behulpzaam is, wie de leider is etc...Daar kan je als docent op inspelen met deze informatie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 10:46

_San87_ schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:
Mijn oudste is een lieve jongen en kan op school goed met allerlei kinderen, (maar) hij heeft ADHD en kan ook echt heel druk en storend zijn. Tijdens de onderzoeken daarnaar ontdekten we dat de leerkrachten een sociogram van de klas maken (in principe voor intern gebruik). Daarbij vragen ze alle kinderen met wie ze het liefste spelen/samen zitten, en met wie ze het minst graag spelen/samen zitten. Daar kwam mijn zoon uit als 'passief verstoten'. Alleen van de term werd ik al verdrietig. Het betekend min of meer dat hij niet actief uitgesloten word, maar ook niet als 'leukste' door anderen wordt gekozen.

Ik pik dit er even uit, is dit normaal op scholen? Want ik vind dit echt heel gemeen overkomen en vooral buitensluiten in de hand werken, iets wat een school toch zou moeten voorkomen, lijkt mij.

Zonnetje81 schreef:
Hoezo werkt het in de hand? Dit wordt intern gebruikt en niet met kinderen gecommuniceerd. Zo heb je zicht op wie populair is, wie de pester is, wie gemeen doet, wie behulpzaam is, wie de leider is etc...Daar kan je als docent op inspelen met deze informatie.

Ik lees dit ook echt anders. Met zo'n instrument als een sociogram hebben leerkrachten eerder in de gaten wie er buiten de groep valt. En daar kun je dan wat mee, bijvoorbeeld kinderen laten rouleren (naast wie ze zitten in de klas). Of de kwaliteiten van zo'n kind wat buiten de groep valt heel subtiel wat uitlichten zodat zo'n kind wat omhoog getild wordt.
TS, je zou op school eens kunnen vragen of er zo'n sociogram is en hoe je kinderen daarin passen. Als er op school en op het schoolplein niks aan de hand is en je kinderen passen er goed tussen (wat wel zo lijkt, omdat ze nog graag naar school gaan) is er niks aan de hand. Dan komt het echt neer op het aantal kinderen dat uitgenodigd kan worden en dan is dat prima uitlegbaar. En zolang je kinderen dat zelf leuk vinden, lekker kinderfeestjes blijven organiseren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 12:26

Ik herinner mij van vroeger dat je je beste vriendjes uit nodigde. Dat waren hooguit met jezelf mee en mss nog een broer of zus er bij 5 kinderen thuis waar spelletjes gedaan werden. Ik zelf werd zo een 4x per jaar uitgenodigd. Er waren ook kinderen waar je niks mee had.
Of waar je bij die ouders niet welkom was omdat je een in mijn geval te grote waffel had! Het kan uiteraard ook dus aan kinderen zelf liggen. Dat ze anders zijn dan de anderen. Geen schaapjes zeg maar en dat bedoel ik niet negatief.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 13:45

Hoe kan je dat niet negatief bedoelen :+ ?
Ik moest vroeger altijd een meisje dat niet goed in de groep lag uitnodigen. En ik moest ook naar haar feestje toe. Dat was echt niet leuk. Nu als volwassene snap ik de motivatie, maar ik ga het zelf toch anders aanpakken..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 15:31

Mazida schreef:
Mijn kinderen zitten op een dorpsschool en ik kom zelf van buiten het dorp en wij wonen in het buitengebied (10 minuten met de auto naar school). Het zijn hier wel kliekjes met ouders, dus dat scheelt vast ook wel dat ze niet uitgenodigd worden.

N.a.v. jullie reacties blijf ik de kinderfeesjes toch maar organiseren. Mochten kinderen ouder worden en er zelf over beginnen, dan kunnen we altijd nog kijken wat we doen. En ik denk de kinderfeestjes wat kleiner te houden. Deze zomer had dochter feestje met 3 meiden en dat was ook prima eigenlijk. Misschien is dat een mooi compromis, scheelt ook weer in organiseren :')

misschien is de afstand ook wel een drempel voor sommige ouders, dat ze het te ver vinden om kinderen thuis te brengen na het feestje.

Uitnodigingen gaan hier meestal via een appgroepje. De ouder (altijd moeder) van het jarige kind maakt een groepje aan en stuur zo de uitnodiging. Hoeven ze in de klas geen scheve gezichten te hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 15:35

Oh dat doen wij ook, maar alleen voor de ouders, dan zeg je van X wil graag die datum en tijd zijn feestje vieren, kan Y dan mee...? En pas als ouders zeggen dat het prima is, maken we de uitnodigingen die kind dan fijn zelf maar uitdeelt.

Is ook wel fijn voor alle partijen dat je zeker weet dat iedereen kan. En in het appgroepje deel je dan de foto's van het daadwerkelijke feestje.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 23:21

Doubtless schreef:
Douce schreef:

Wij hebben het feestje op een ander tijdstip gehouden. Kan ook gewoon hè :+

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 07:16

Och kinderfeestjes… mijn dochter van 7 werd van de week niet uitgenodigd op een feestje van een klasgenootje en haar beste vriendinnetje. Ze voelde zich buitengesloten maar vergat even dat ze nauwelijks met het betreffende kind speelt. :+

Haar eigen feestje geven we voor haarzelf. Vind ze heel erg belangrijk en leuk. Al lijkt het mij echt zalig om wat als gezin te doen. Maar ze is enigs kind dus we zijn nou niet bepaald vervangers op dat gebied.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 15:57

Leuk idee om naar de Efteling te gaan met de familie. Dat kost een klap geld. Dus ik zou het niet over het niet uitnodigen hebben maar gewoon aan ze vragen of ze het leuk vinden om een jaar naar de Efteling te gaan met het gezin ipv een kinderfeestje. Dan weet je het gelijk.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 07:03

Je krijgt van de situatie een prachtige spiegel en daarin spiegelt, zoals je zelf al schrijft, je eigen pijn. En niet die van je kinderen :) Je bent verdrietig, zeg je, wat wordt er geraakt? Iets van vroeger van jezelf? Iets van het nu ; het van buiten het dorp komen? Mooi om dat in jezelf te gaan onderzoeken, dat helpt ook in het nu en in de oplossing

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 17:49

Mijn zoon zit in groep 2 dus ik kom net kijken.
Ik krijg een appje van vader/moeder dat hij uitgenodigd is en waar en wanneer ik hem kan brengen en halen.
Soms is het feestje klein, soms is het feestje groot. Natuurlijk praten ze erover.

Wij hebben twee feestjes gegeven nu waar hij wat vrienden voor uit mocht nodigen en ik heb hem daarbij volledig gevolgd. Zijn feestje, hij kiest.
Ik heb er werkelijk waar geen moment bij stil gestaan wat een ouder daarvan zou kunnen vinden.

Ik vind het ook niet oké mijn kind te leren dat je ‘verplicht’ iemand uit moet nodigen omdat het anders zielig of onbeleefd is. Als je niet veel met diegene om wil gaan is dat gewoon prima.
Ze hebben tijd zat met elkaar door te brengen op school, waar het moet. En natuurlijk doe je vriendelijk tegen elkaar maar verplicht naar elkaars’ feestje zou ik eerlijk gezegd belachelijk vinden. Zeker als dat vanuit een ouder beïnvloed wordt.

Als mijn kind niet terug uitgenodigd wordt en hij zit er zelf niet mee, zou ik daar ook niks van vinden. Mijn kind moet zich er goed bij voelen en als hij graag een feestje wil doen we dat.
Nu gaan we voor een feestje waar vrij veel kinderen kunnen komen, maar anders moest hij ook een klein gezelschap kiezen. Hij zou dan ook niet iedereen uit kunnen nodigen die hem uitgenodigd heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 18:07

Hier is er wel eens gezeik van gekomen dat een moeder erg gepikeerd was dat haar kind niet terug uitgenodigd was door iemand die hij wel uitgenodigd had. Andere moeder had uitgelegd dat er een beperkt aantal kinderen mee kon naar de activiteit en dat andere vriendjes / vriendinnetjes gekozen waren.

Nou moeders was zó in de wiek geschoten dat haar zoontje niet meer mocht spelen met de jarige, terwijl ze toch regelmatig bij elkaar over de vloer kwamen. Ik vond dat rotter voor dat jochie en de jarige dan dat hij toevallig buiten de boot viel voor dat feestje...dat overigens niks voor hem geweest was want daar was hij ongetwijfeld nogal een stoorzender geweest want het was een rustige setting en dat was niet zijn sterke kracht :=

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 18:42

Ik vind niet dat je iedereen per se terug uit moet nodigen. Ik vind er ook niets van als mijn kind niet terug wordt uitgenodigd (hier groep 3 en groep 1, dus sowieso nog redelijk wisselende contacten).

Maar ik merk dat ik ergens wel een beetje moeite heb met die "ieder voor zich"-mentaliteit. Als er kindjes zijn die nooit uitgenodigd worden, vind ik dat je er als groep best wel bij stil mag staan en erover na mag denken hoe je die kindjes er toch bij kan betrekken. Je bent met zijn allen een groep. Je eigen belang versus dat van de ander, afwegingen maken, dat verhaal. Ik vind het erg gezond voor kinderen om die vaardigheden óók te leren. Niet jezelf opofferen, maar ook niet alléén maar naar jezelf kijken en de ander niet zien.

(De oudste zat eerst op een vrije school, daar was bovenstaande normaal. Nu, op een reguliere school, is dat community-gevoel er veel minder en is het dus meer ieder voor zich, wat ik persoonlijk jammer/een gemiste kans vind.)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 18:54

Ik sprak vandaag een collega en toevallig kwam het onderwerp kinderfeestjes ter sprake. Zij vertelde dat zij ooit alle meisjes uit haar klas wilde uitnodigen op 1 na. Van haar ouders moest ze dat meisje ook uitnodigen. Later werd zij bij dat zelfde meisje uitgenodigd. Die twee mochten elkaar niet, wilden helemaal niet bij elkaar op het feestje komen, maar ook dat moest van de ouders. Grappig om te horen dat hoe de ouders er over dachten echt totaal het tegenovergestelde was van wat beide kinderen wilden...