Geld lenen aan vrienden, doen of niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:04

Ik heb gelukkig het soort vrienden (even kijkend naar onze beste vrienden, waar we het meest contact mee hebben) waarbij ik hier niet eens over hoef na te denken. Ik weet het gewoon, vanuit beiden kanten zouden we voor elkaar in de bres springen. Op welke manier dan ook, ook financieel (als dit kan, je moet ook maar geld te leen hebben). Friends for life. Zou ik echt geen seconde over hoeven na te denken. Antwoord is meteen ja. :j En mbt kleine zaken zoals lunches e.d. doen we daar ook nooit moeilijk over, of een keer wat voorschieten ergens in een winkel of whatever. Daar hoeven we van beide kanten ook niet over na te denken.

Voor grotere bedragen bv weet ik ook dat het echt echt heel erg raar moet lopen zouden ze dat vragen, dan moet het echt een vreselijke situatie zijn. Net als andersom.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 08-12-25 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:11

Ik denk dat de balans van gelijkwaardigheid in jullie vriendschap nu al heel erg scheef zit.

Ik snap dat het heel lastig is om vrienden te zijn als de financiële situatie zo uiteen loopt. Het is dan heel moeilijk om die balans te bewaren.

Wat ik al eerder zei, uitlenen daar doe ik niet aan. Als ik iemand eens uit de brand moet helpen, dan is het een gift. Mocht diegene het terug willen geven, dan is dat aan hun, maar ik verwacht niks terug.

Bij uitlenen worden de verhoudingen snel scheef. Zolang je het geld niet terug hebt, ga je toch anders naar die ander kijken, en naar hoe die zijn geld uit geeft.

Maar hier is de verhouding ook scheef gegroeid, doordat jou “steun” een verwachting is geworden.

Voor mij zou het ook nogal een verschil maken of ze wel op andere manieren “terug doet” door je te helpen en tijd te investeren in jou zonder dat je het hoeft te vragen. Stel je zou kinderen hebben, dat ze wel eens aanbiedt om op je kinderen te passen bijvoorbeeld.

Blijk en waardering en gelijkwaardigheid en balans kan op meerdere manieren gevonden worden.

Ik denk dat de crux in de situatie is wat de houding is, hoe stelt iemand zich op, wat wordt normaal gevonden en hoe hoog is de nood.

Moet ze echt elke stuiver 3 keer omdraaien en zit ze echt met haar handen in haar en doet ze enorm haar best en gaat ze nergens vanuit? Of vind ze het wel makkelijk zo? En maakt ze gebruik van de situatie?

Aangezien jou gevoel neigt naar dat laatste, vraag ik me oprecht af of zo’n vriendschap nog te redden valt.

De omgeslagen opstelling/verwachting van haar kant heeft van “een lief gebaar en een vriendin steunen” veranderd in “afhankelijkheid en ongelijkheid”.

Ik denk dat je drie dingen kunt doen:

1: niks, de situatie accepteren, en doorgaan zoals altijd, maar je kunt je dan afvragen hoe “Echt” jullie vriendschap dan is.

2: de betaalde uitjes terug schroeven en meer aansturen op goedkope/gratis activiteiten, waarbij jij niet meer ergens voor hoeft te betalen en de verwachting wellicht afneemt. Maar dit kan lang duren. En het is maar de vraag of het kwartje zal vallen.

3: het gesprek aangaan. Hoe ongemakkelijk ook. Met een reele kans dat ze zich aangevallen voelt en het je je vriendschap kost. Maar als zij jou net zo belangrijk vind als jij haar, dan zal ze hopelijk eens naar zichzelf kijken en haar houding aanpassen. De crux daarin is het bij jou eigen gevoel te houden en geen beschuldigingen te doen. Dus niet “jij doet dit” maar “ik weet niet of je het zo bedoelt, maar dit komt zus op mij over en ik voel mij daar zo bij en ik vind het moeilijk daar goed mee om te gaan, want je bent belangrijk voor mij”.

Het kan helpen haar de tijd te geven erover na te denken en voor te stellen er later in de week een keer over te hebben.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:35

Wintu schreef:
Een vriendin van me heeft het niet breed, al jaren niet. Bij alles wat we doen, ben ik degene die betaald, etentjes, koffie, vakanties enz enz. en dat is allemaal prima, zij vraagt er niet om, ik bied het aan. Op een bepaald moment merk je dat er ook automatisch de verwachting is dat je dit altijd doet en het voor de ander heel normaal is geworden, toen begon ik te twijfelen of wat ik deed wel ok was voor beide partijen.

Uiteindelijk maak je een drempel vrij laag voor iemand en nu komen ook de vragen of ik her en der wat bij kan springen. En ik weet eigenlijk niet of ik dat wel wil.

Ik had vroeger zo'n vriendin. Ik werkte al en zij studeerde nog. Ik vond het prima om altijd alles voor haar te betalen. De rekening in de kroeg, etentjes, de bios, etc. Tot ik bij de bank ging werken en haar spaarrekening zag. :wow: De vriendschap was direct bekoeld.

Inmiddels heb ik nog maar een klein clubje mensen om me heen, echte vriendschappen. En die zal ik altijd helpen als ik dat kan, ook financieel. In het dagelijks leven geven we veel weg aan elkaar. Een van ons pakt de rekening op en dat gaat over en weer zonder dat het bij wordt gehouden.

Joltsje

Re: Geld lenen aan vrienden, doen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:58

hi TS, wat een lastige situatie.

ik vind dat je al een hele goeie vriendin bent (geweest). jij wilt graag wat leuks samen doen, zij heeft daar de financiele middelen niet voor, dus jij betaald. hierdoor hoef jij je niet aan de passen aan haar financiële niveau en kunnen jullie samen wat leuks doen. dit geef je ook, in plaats van uitlenen. chapeau, dat doen niet veel. ik lees ook dat je daar niet haar vriendschap mee koopt, zo komt het niet over in ieder geval. dat ze het normaal is gaan vinden, is vervelend, maar kan ik me wel voorstellen. ik denk dat je hier in vooral moet kijken: wat is onze vriendschap (nog) waard?

nu vraagt ze om meer geld. ik denk dat het inderdaad belangrijk is grenzen te stellen. je geeft aan dat je je hier niet goed bij voelt. wil ze het lenen of krijgen? verwacht je ook dat ze het terug betaald?

wij hebben wel bij familie geleend en ook wel uitgeleend aan familie. vrienden nog nooit. bij etentjes schiet regelmatig iemand voor en betalen we terug. wisseld vaak wie betaald. en het niet altijd terug krijgen is prima, maar structureel niet. een groter bedrag, alleen als ik het zelf kan missen inderdaad.

ik zou aangeven dat dit voor jou niet goed voelt. je kan vragen om wat nu haar prangende problemen zijn en dan eenmalig iets voorschieten en dan samen kijken hoe ze dit aan kan pakken dat het niet meer nodig is?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:01

Nee, ik zou nu niet eenmalig iets gaan voorschieten. Etentjes en weekendjes weg betalen is al een heel groot gebaar. Dat mag gewaardeerd worden, en niet gebruikt worden om steeds meer te vragen.
Ik zou, hoe moeilijk ook, toch zeggen dat je je hier niet goed bijvoelt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:26

Ooit werd salaris niet gestort en heb ik aan vrienden 250 euro gevraagd zodat ik die maand de boodschappen kon doen. Het salaris kwam twee weken later als normaal en gelijk terug betaald. Was geen enkel probleem.
Ik leen ook geld uit aan kinderen en vrienden. Komt altijd terug

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:28

Met die scheve verhouding zou ik ook voorzichtig zijn. De mensen aan wie ik zonder aarzelen geld zou uitlenen, zijn mensen met wie we een langdurige, waardevolle vriendschap hebben en waar nooit geld strubbelingen mee zijn geweest. Dat is toch anders dan dat het altijd al van één kant moest komen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:32

prompter schreef:
Met die scheve verhouding zou ik ook voorzichtig zijn. De mensen aan wie ik zonder aarzelen geld zou uitlenen, zijn mensen met wie we een langdurige, waardevolle vriendschap hebben en waar nooit geld strubbelingen mee zijn geweest. Dat is toch anders dan dat het altijd al van één kant moest komen.

Ja, helemaal eens inderdaad. Als er al een schevere verhouding is, zou ik er denk ik ook anders instaan :j

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:01

Ik had ook ooit een vriendin die geen geld had, maar ineens wel een jaar naar Australië kon vertrekken. Ik was toch een beetje teleurgesteld toen want in had heel vaak dingen betaald.

Geen geld betekent bij mij ook lege spaarrekening.

Kwam erachter dat mensen al gauw zeggen geen geld te hebben maar dan ineens wel een huis kunnen kopen of een dure auto oid.

Ik heb weleens moeten lenen omdat ik een dure rekening had gehad en mijn rekeningen echt leeg waren ( door medische omstandigheden) en anders niet kon eten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:09

Jessix schreef:
Tot ik bij de bank ging werken en haar spaarrekening zag. :wow: De vriendschap was direct bekoeld.

Ik mag hopen tijdens bezigeheid in opdracht van haar en met haar toestemming... Anders is dat wel even een giga overtreding van je bankiers eed :oo

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:29

Ik ken ook iemand die soms zegt geen geld te hebben om bijv naar de bioscoop te gaan, maar ik weet dat die zich behoorlijk strak aan haar budgetten houdt. En ‘geen geld’ hebben voor de bioscoop betekent in haar geval dat het budget voor uitjes die maand op is. Ze houdt zich er vrij strikt aan. En spaart ook gewoon elke maand. Schuift wel eens met potjes in een maand maar houdt op die manier haar uitgaven goed in de hand. Zij geeft bijv wel veel meer geld uit aan boodschappen (in van die speciaal zaakjes) dan ik. Die keuze moet ieder zelf kunnen maken vind ik. Het is maar net waar je prio aan geeft. Ik ga voor haar de bioscoop dus niet betalen…we gaan een andere keer!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:33

Maar dat is toch prima.
Maar zij zal dan niet lenen voor de bioscoop denk ik.
Ik heb ook voor het ene wel geld en voor het ander niet. Je kunt je geld maar èèn keer uitgeven.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:39

Ik heb niemand in mijn vriendenkring aan wie ik niet vol vertrouwen mijn pinpas en code mee zou geven als dat nodig zou zijn, daar zit niemand in waarvan ik ook maar het vaagste vermoeden heb dat het misschien niet terugkomt.
Staat tegenover dat daar ook niemand bij zit die grote bedragen voor 'onzin' zou lenen, dat maakt het wel makkelijker natuurlijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:45

Het klinkt alsof je niet voor niets het gevoel begint te krijgen dat het wat scheef / ongezond is gaan worden...

In dit specifieke geval zou ik toch wel even goed nadenken of je inderdaad deze drempel wel weg wilt nemen....best kans dat dan helemaal het hek van de dam is en je vroeger of later toch tegen het punt aan komt dat je 'nee sorry' niet zo lekker zal landen, als het al een vanzelfsprekendheid is geworden.

Het verschil zou er bij mij wel in zitten of het echt totaal 1-richtingsverkeer is waarbij zij (bijna) alleen maar ontvangt en (bijna) niks teruggeeft, of dat ze wel op andere manieren haar best doet om er wat balans in te houden. Want dat is altijd ontzettend veelzeggend over iemands karakter en betrouwbaarheid.

Is er weinig wederkerigheid dan zou ik er geen vertrouwen in hebben. Mensen die vanuit intrinsieke motivatie terug willen betalen die herken je al eerder, doordat ze dankbaarheid tonen en zich wat ongemakkelijk voelen bij het vele ontvangen. Die bieden dan uit zichzelf al vanalles aan om niet altijd op jouw zak te teren.

Al is het maar van vandaag betaal ik een ijsje, koffie, toegangskaartje of dat je iets liefs doet of meeneemt ofzo.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:51

Toevallig gisteren 330 euro geleend aan mijn vriend, die had wat tegenslagen auto kapot, faillissement zaak etc waar ook zijn spaargeld in was gaan zitten.
Ik ken hem al 8 jaar, dus zal het wel terug krijgen :P is ook weer niet zo'n wereld bedrag.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:22

Ik ben altijd heel makkelijk geweest met geld uitlenen of betalen als ik een keer met een vriendin of vriend uitga. Altijd zonder er iets voor terug te verwachten.
Ik ben altijd heel voorzichtig met uitgeven en denk 2x na voordat ik iets koop.

Tot ik laatst een groot bedrag aan mijn partner heb geleend (waar ik al ruim een jaar mee samen ben), hij beloofde het binnen 7 dagen terug over te maken.
7 dagen niets, 10 dagen, 2 weken gingen voorbij.
Ik kreeg daar serieus buikpijn van.
Hij zei er niets over, alsof hij het niet meer wist of bestond.
Na een maand (!) heb ik erom gevraagd hoe of wat. Hij was verbaasd en zelfs beledigd dat ik erom vroeg.

Dit is zeer kort geleden, maar vanaf nu leen ik dus niets meer. Aan hem niet, maar bij anderen denk ik nu ook vaker na.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:22

Heb je het teruggehad?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:34

Is hij je partner nog?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:36

Ik wou zeggen ik neem aan dat dit je ex partner is?

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:29

Shiloh schreef:
Jessix schreef:
Tot ik bij de bank ging werken en haar spaarrekening zag. :wow: De vriendschap was direct bekoeld.

Ik mag hopen tijdens bezigeheid in opdracht van haar en met haar toestemming... Anders is dat wel even een giga overtreding van je bankiers eed :oo

Zelfs als het in opdracht van die vriendin was, is het niet echt wenselijk :o althans bij ons niet.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:34

Tinkermuts schreef:
Mijn hele goede vrienden mogen altijd bij mij lenen, ik hoef niet eens de reden te weten.
Ik heb mijn vrienden al meer dan 25 jaar en vertrouw ze volledig.
En maakt me niet uit of het klein of groot bedrag is.
Ik weet dat ze er voor mij ook altijd zijn mocht dat nodig zijn.

Dit.

edit: TS ik lees dat jij in een andere situatie terecht bent gekomen. Jij financiert een stukje leven wat die vriendin niet kan betalen. Dat zou ik zo structureel niet doen. Voor een verjaardag oid wel, maar niet volgens dat verwachtingspatroon dat nu ontstaat.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:39

Wat een rare opmerking over de bankrekening van een ander. Met alle respect maar daar heeft een ander toch niks mee van doen? Is dat wettelijk toegestaan trouwens? Volgens mij kan je daar aardig mee in de problemen komen.

Wb TS: kun je niet voorzichtig aankaarten wat jouw probleem met je vriendin is? En anders dingen gaan doen waarbij je geen geld uit hoeft te geven. Persoonlijk vind ik het niet zo erg om een ander te helpen als ze krap bij kas zitten zodat ze ook leuke dingen kunnen ondernemen die ze anders niet of nauwelijks zouden kunnen. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je er moeite mee hebt dat de vriendin in kwestie bijna over jouw portemonnee gaat beslissen. Zou het gesprek voorzichtig aangaan als ik jou was.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:44

Wintu schreef:
Een vriendin van me heeft het niet breed, al jaren niet. Bij alles wat we doen, ben ik degene die betaald, etentjes, koffie, vakanties enz enz. en dat is allemaal prima, zij vraagt er niet om, ik bied het aan. Op een bepaald moment merk je dat er ook automatisch de verwachting is dat je dit altijd doet en het voor de ander heel normaal is geworden, toen begon ik te twijfelen of wat ik deed wel ok was voor beide partijen.

Uiteindelijk maak je een drempel vrij laag voor iemand en nu komen ook de vragen of ik her en der wat bij kan springen. En ik weet eigenlijk niet of ik dat wel wil.

Je hebt altijd het recht om nee te zeggen, het gaat immers om jouw geld. Ik ben er wel een vriendin om verloren, maar uiteindelijk vond ik de vriendschap ook niet meer fijn. Het is wel een heel zuur gevoel :(:)

Bij mij ging het wringen om de verwachting inderdaad dat ik altijd wel kon taxiën of betalen, maar uiteindelijk werd ik niet meer uitgenodigd voor haar bruiloft. Waar ik inmiddels al een paar honderd euro in had geïnvesteerd en heel veel tijd. En dan maakt het feestje zelf me niet zo uit, maar het was een principe kwestie geworden...

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:45

Kleine bedragen geef ik liever, maar mij is vroeger(auw) geleerd met vrienden moet je wandelen en niet handelen. Dat ging volgens mijn ouders ook om geld uitlenen. En als je het dan doet maak een contract met een getuigen erbij. Gelukkig nog nooit in deze situatie gezeten. Weet niet wat ik zou doen mocht iemand het vragen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:47

Detroit schreef:
Shiloh schreef:

Zelfs als het in opdracht van die vriendin was, is het niet echt wenselijk :o althans bij ons niet.

Uiteraard in opdracht en aanwezigheid van haar.