Post onvoldoende gefrankeerd: moet ik perse als ontvanger betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat zou jij in mijn situatie doen?

1. Adresgegevens vd afzender doorgeven aan PostNL; daarbij afzender NIETS laten weten
1 (0%)
2. Afzender inlichten / "lastig vallen"
5 (1%)
3. Gewoon zelf betalen, of je nu wel of niet de afzender op de hoogte stelt.
58 (15%)
4. Niets doen, afwachten en het op z'n beloop laten
302 (82%)

Totaal aantal stemmen: 366


Sjolvir

Berichten: 25582
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:00

Ik heb ze nog nooit betaald, vond de heffing absurd, als ze gewoon gemiste porto hadden gerekend met tikje verhoging had ik allihct wel betaald, maar ze drukken er berg meerkorsten op, de groeten :+ .

Wistaire

Berichten: 322
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:00

Ik heb dit ooit gehad met een kerstkaart die ik verstuurd had aan mijn ouders, was net te zwaar voor één postzegel en dus kregen mijn ouders (de ontvangers) achteraf een kaartje van postnl of ze even 5 a 6 euro bij wilden betalen. Dat bedrag is vanwege de administratiekosten, niet enkel de missende postzegel.

Toen niet betaald, de ontvanger kunnen ze niet verplichten, alleen de opdrachtgever/verzender. Ik had met liefde en plezier die extra postzegel betaald, maar ik ga geen 5 euro extra betalen aan 'administratiekosten' voor een kaart die 2 gram te zwaar was. Sindsdien weeg ik netjes al mijn kerstkaarten :')

Zertab

Berichten: 15379
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 13:10

Weet je zeker dat het geen spam is? Ik heb laatst ook zo'n bericht gehad, of ik even €11,53 ofzo wilde betalen. Mooiste van alles; ik had niets ontvangen waarop pak hem beet 9 postzegels te weinig waren geplakt. Dus ik heb er uiteraard niets mee gedaan.

Cambionn

Berichten: 1611
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 22:36

Alpha89 schreef:
Evercreek schreef:
Ik werk bij PostNL.
Ik heb niet drie pagina's doorgelezen dus ik weet niet of iemand dit al had gezegd, maar deze ben je nooit verplicht te betalen. Je krijgt het kaartje, als je niet betaald krijg je een herinnering en daarna wordt er niets mee gedaan. Je kan als je wil contact opnemen met de klantenservice, die kunnen eventueel de kosten afboeken zodat je geen herinnering krijgt, maar gezien het zo lang duurt in deze tijd van het jaar voor je een medewerker te spreken krijgt, raad ik dit niet aan; kost alleen maar tijd voor eigenlijk verspilde moeite.

Dit.
Heb in mn studententijd ook voor TNT Post en daarna PostNL gewerkt en dit wordt idd ook zo geadviseerd
Case closed :D
Tja, dat klinkt leuk, maar als ze het zo op het briefje zouden zetten zou er ook minder een issue zijn. Zou alleen ook niemand betalen, en iedereen PostNL voor gek verklaren.

Die briefjes zijn geschreven alsof de ontvanger fout zit en nu geld verschuldigt is en moet betalen. Terwijl PostNL daar helemaal geen recht op heeft en eigenlijk gewoon zegt "hey een andere klant heeft niet betaald, wil jij dat ff voor hem doen?". Maar dus gebracht als verplichting. Doe dit zelf via email en het is phising...

senna21

Berichten: 13657
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 22:54

mavantos schreef:
Dit zijn natuurlijk gewoon kosten voor PostNL. Als alle post 10 gram te zwaar is dan gaat dat uiteindelijk natuurlijk optellen.

Ik zou ook niet betalen, maar aan de andere kant draagt dit indirect bij aan het steeds duurder worden van het versturen van post voor iedereen.

Ben eigenlijk wel benieuwd dat als iedereen die, die paar euro kan missen deze briefjes wel betaald, of dit er dan voor zou zorgen dat de kosten voor iedereen minder oplopen.

Maar goed, bovenstaande is meer een vraagstuk dan antwoord op vraag van TS. Zoals ik al zei zou ik er niets mee doen.


Als ik hierdoor een Nederlands bedrijf zou kunnen 'redden', zou ik dat zeker doen. Maar ik betwijfel het of het ook ten goede komt aan het behoud van de service van dit bedrijf in Nederland.
Jammer hoor! De commercialisering van diensten aan bewoners heeft vooral meer versnipperdheid gebracht.
Ps in Denemarken bestaat er geen gewone 'Post' meer. Armoede, als je het mij vraagt.

Douce

Berichten: 4266
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 04:54

Blij om te lezen dat meer mensen de hoogte van de strafporto belachelijk vinden. Denk dat ze stiekem een hoger succes ratio zouden hebben als ze die al skippen.

Dat gezegd hebbende, als je digitaal je postzegel koopt kun je er helaas niet omheen want dan komen ze rechtstreeks bij jou als verstuurder. Ik was me van geen kwaad bewust dus dat was extra zuur.

Marije_jiplover

Berichten: 26817
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 07:05

Wij kregen ook een melding met een digitaal aangekochte postzegel op een brief naar het buitenland.

Maar dat klopte echt niet, want ik had de brief gewogen en we hebben besteld wat ik nodig had (dus gewichtsklasse en land van bestemming) en toen kreeg ik de betreffende code die ik op de brief geschreven heb.
Dus mijn man heeft gebeld en uiteindelijk is de strafport komen te vervallen en is de brief alsnog bezorgd.
Beetje jammer wel dat het een rouwbrief was, gelukkig zonder uitnodiging voor een uitvaart en de persoon voor wie de kaart was had via familie in Nederland al wel gehoord van het overlijden.

Zertab

Berichten: 15379
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 07:54

Ik krijg vandaag weer een herinnering in de post zie ik. Ze zoeken het maar uit hoor. Ik heb geen idee over welke post het gaat en het bedrag is €11,-
Doe even normaal.

JustMe8484
Berichten: 2196
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Post onvoldoende gefrankeerd: moet ik perse als ontvanger betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 07:59

In deze situatie zou ik niet zoveel doen. Wellicht hebben zij echt niet door gehad dat het onvoldoende gefrankeerd was. De reden van de post is niet fijn. Daarnaast geef je ook nog aan een zakelijke relatie te hebben. Die wil je niet verpesten voor een dusdanig laag bedrag. Dus ik zou zeker niet de verzender lastig gaan vallen ermee.
Ik zou denk ik ook niet betalen. ik snap dat PostNL verliezen loopt als niemand betaald, anderzijds zijn de bedragen vaak zo uit verhouding met het tekort. Dus ik zou het lekker negeren en omwille van de goede vrede er ook niks mee doen bij de afzender. Er vanuit gaande dat zij dit niet bewust hebben gedaan.

Autumnn

Berichten: 8710
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Post onvoldoende gefrankeerd: moet ik perse als ontvanger betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 09:00

ik heb een tijdje post voor iemand ontvangen die niet op ons adres woont. Uiteindelijk kregen we ook een verzoek met betaling voor de postzegels, want, ook onvoldoende gefrankeerd. PostNL gebeld en uitgelegd dat de ontvanger hier niet woont. Ik was nog niet uitgesproken of ze zeiden al dat ze het hadden verwijderd en ik niks hoefde te betalen.

CastaMickey

Berichten: 7515
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 09:47

In elk geval niet de familie lastigvallen, ik zou het niet in m'n hoofd halen om mensen die moeite hebben gedaan om een rouwkaart op te sturen om geld te gaan vragen.

Martina67
Berichten: 674
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 10:51

Post NL kan je niet verplichten dit te betalen.
Je weet immers niet dat je de post ontvangt (een uitzondering is er altijd)
Je bent niet verantwoordelijk voor wat een ander wel of niet betaald.

Martina67
Berichten: 674
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 10:54

Quote:

Die briefjes zijn geschreven alsof de ontvanger fout zit en nu geld verschuldigt is en moet betalen. Terwijl PostNL daar helemaal geen recht op heeft en eigenlijk gewoon zegt "hey een andere klant heeft niet betaald, wil jij dat ff voor hem doen?". Maar dus gebracht als verplichting. Doe dit zelf via email en het is phising...

Geheel juist, dit

marfries

Berichten: 79
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: bij Hoogersmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 11:10

Eens met iemand hierboven, het zou niet eens in mijn hoofd opkomen deze kosten door te sturen naar nabestaanden die op jouw verzoek jou de rouwkaart nog per post gestuurd hebben.
Je had immers ook kunnen aanbieden die op te halen, of zelf de digitale te printen of laten afdrukken. Nu bezorg jij een ander kosten, want zij moeten wel de kaart afdrukken, envelop en porto regelen.
En ergens is het ook logisch dat, als post.nl zo vriendelijk is de post te bezorgen ondanks dat deze te laag gefrankeerd is, jou vraagt om het porto verschil met een bedrag voor administratiekosten te betalen. In dit geval heb je dan voor 6 euro de door jou zo gewenste papieren rouwkaart, en op een nette manier.
Was je blijer geweest als post.nl gewoon deze post niet bezorgd zou hebben omdat er te weinig gefrankeerd was?
Ik ben geen fan van post.nl, maar ik vind dit niet een onfatsoenlijk verzoek van ze.

Exitium

Berichten: 8605
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 11:48

marfries schreef:
Eens met iemand hierboven, het zou niet eens in mijn hoofd opkomen deze kosten door te sturen naar nabestaanden die op jouw verzoek jou de rouwkaart nog per post gestuurd hebben.
Je had immers ook kunnen aanbieden die op te halen, of zelf de digitale te printen of laten afdrukken. Nu bezorg jij een ander kosten, want zij moeten wel de kaart afdrukken, envelop en porto regelen.
En ergens is het ook logisch dat, als post.nl zo vriendelijk is de post te bezorgen ondanks dat deze te laag gefrankeerd is, jou vraagt om het porto verschil met een bedrag voor administratiekosten te betalen. In dit geval heb je dan voor 6 euro de door jou zo gewenste papieren rouwkaart, en op een nette manier.
Was je blijer geweest als post.nl gewoon deze post niet bezorgd zou hebben omdat er te weinig gefrankeerd was?
Ik ben geen fan van post.nl, maar ik vind dit niet een onfatsoenlijk verzoek van ze.

Nee, logisch zou zijn dat ze dat bij de verzender vragen i.p.v. bij de ontvanger. In dit geval ligt dat wellicht nog net iets anders gezien het achterliggende verhaal, maar PostNL wéét niet van dat verhaal en vraagt daarnaast altijd aan de ontvanger om te betalen i.p.v. de verzender.

Evercreek

Berichten: 845
Geregistreerd: 07-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 11:59

Exitium schreef:
marfries schreef:
Eens met iemand hierboven, het zou niet eens in mijn hoofd opkomen deze kosten door te sturen naar nabestaanden die op jouw verzoek jou de rouwkaart nog per post gestuurd hebben.
Je had immers ook kunnen aanbieden die op te halen, of zelf de digitale te printen of laten afdrukken. Nu bezorg jij een ander kosten, want zij moeten wel de kaart afdrukken, envelop en porto regelen.
En ergens is het ook logisch dat, als post.nl zo vriendelijk is de post te bezorgen ondanks dat deze te laag gefrankeerd is, jou vraagt om het porto verschil met een bedrag voor administratiekosten te betalen. In dit geval heb je dan voor 6 euro de door jou zo gewenste papieren rouwkaart, en op een nette manier.
Was je blijer geweest als post.nl gewoon deze post niet bezorgd zou hebben omdat er te weinig gefrankeerd was?
Ik ben geen fan van post.nl, maar ik vind dit niet een onfatsoenlijk verzoek van ze.

Nee, logisch zou zijn dat ze dat bij de verzender vragen i.p.v. bij de ontvanger. In dit geval ligt dat wellicht nog net iets anders gezien het achterliggende verhaal, maar PostNL wéét niet van dat verhaal en vraagt daarnaast altijd aan de ontvanger om te betalen i.p.v. de verzender.


Ontvanger wordt alleen gevraagd als de afzender niet bekend is.

Roodvos

Berichten: 7916
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 14:08


Liannetje86
Berichten: 935
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Post onvoldoende gefrankeerd: moet ik perse als ontvanger betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 14:18

Ooit bij de post gewerkt, je krijgt een herinnering, die gooi je ook weg en je hoort nooit meer wat :')

Marjo

Berichten: 38763
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 14:21

Ik heb deze kaarten ook al eens gehad in het verleden. Ik heb nooit betaald. Je krijgt vaak nog een herinnering, maar meer ook niet.

Te weinig frankeren kan altijd per ongeluk gebeuren, maar ik vind niet dat ik daar als ontvanger voor op moet draaien. Soms weet je niet eens wie de afzender is om de kosten te verhalen. Hier worden regelmatig kaarten via Postcrossing bezorgd. Moet ik dan de verzender uit Vietnam gaan vragen om de kosten te vergoeden?
Daarnaast, PostNL kiest ervoor om de post alsnog te bezorgen, ondanks dat er te weinig voor betaald is. Dat lijkt mij hun risico, en niet iets waar ik voor zou moeten betalen.


TLDR: Nooit betaald, nooit problemen gehad :)

anjali
Berichten: 17629
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Post onvoldoende gefrankeerd: moet ik perse als ontvanger betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 15:48

Ik zei dat ik in SOMMIGE gevallen de afzender zou inlichten, is niet om het geld van hen te krijgen, maar om hen te vertellen wat er gebeurd is. Mogelijk ook om herhaling te voorkomen.

Zertab

Berichten: 15379
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 15:49

Roodvos schreef:
Zertab schreef:
Ik krijg vandaag weer een herinnering in de post zie ik. Ze zoeken het maar uit hoor. Ik heb geen idee over welke post het gaat en het bedrag is €11,-
Doe even normaal.

Je kan ook overwegen bezwaar te maken:
https://jouw.postnl.nl/porto/bezwaar?pst=porto-faq-stp1-bezwaar


Waarom zou ik? Ik heb niet eens post ontvangen wat zoveel zegels waard is :')
Ze zoeken het maar uit daar.

marleen_88

Berichten: 16689
Geregistreerd: 21-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 17:44

anjali schreef:
Ik zei dat ik in SOMMIGE gevallen de afzender zou inlichten, is niet om het geld van hen te krijgen, maar om hen te vertellen wat er gebeurd is. Mogelijk ook om herhaling te voorkomen.


Dat zou ik niet doen. Het is vast niet met opzet gedaan.

Ik negeer de rekeningen van PostNL en dan stopt het vanzelf. Al blijft het natuurlijk heel vervelend.

paars

Berichten: 6914
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 18:06

Als ik postNL was dan gingen te laag of ongefrankeerde brieven gewoon in een container. De groeten ermee. Zou ze iig niet bezorgen. Problemen daar laten waar ze ontstaan. Niet bij de bezorgende dienst of de ontvanger. Zo gaat zo’n bedrijf toch failliet?

Martina67
Berichten: 674
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 20:42

paars schreef:
Als ik postNL was dan gingen te laag of ongefrankeerde brieven gewoon in een container. De groeten ermee. Zou ze iig niet bezorgen. Problemen daar laten waar ze ontstaan. Niet bij de bezorgende dienst of de ontvanger. Zo gaat zo’n bedrijf toch failliet?


Erg rigoreus wat je zegt.
De bezorgkosten van andere zaken zijn fors genoeg en er wordt zeker niet met opzet te weinig gefrankeerd.
Bovendien: dan moeten ze de prijs maar weer op de zegels zetten i.p.v die nietszeggende cijfers, net als vroeger dan is e.e.a.ook duidelijker.

Uppojono

Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 21:40

Ik vind het wel bijzonder dat je het überhaupt overweegt om de kosten van de rouwkaart, die op jouw verzoek verzonden is, neer te leggen bij de rouwende familie.

In dit geval zou ik gewoon betalen of helemaal niets doen.