Vervagen van de grens afgunst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Vervagen van de grens afgunst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 13:29

@ Sansevieria Ik snap je goed, dingen die zo negatief zijn zie je terug in andere dingen.
Voor mij is het meer waarom wil je zo zijn? Dat ze zo zijn kan dat zien we inderdaad in dit topic maar ook om ons heen terug. Maar je wilt toch niet zo blijven? Altijd dat negatieve, altijd maar je kop in het zand steken, altijd een ander de schuld geven terwijl je diep in je hart haast toch wel moet weten dat dat niet zo is? Of hebben de mensen die zo zijn van dat laatste zelfs geen last?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:35

Ik vermoed dat ze er zelf geen last van hebben omdat ze niet inzien dat ze fout bezig zijn.
Waarom? Uit egoïsme? Altijd eerst ikke-ikke en nog eens ikke.

Met mijn zus verhalen meegemaakt, dat is te erg om hier te schrijven (en dan nog niet eens alleen naar mij toe, maar echt dat ik me afvraag komen wij uit dezelfde familie? Onbegrijpelijk...)
Niet alleen naar mij toe, maar ook naar haar dieren, kind, andere familieleden.
Geen moreel kompas, geen geweten, ik weet niet onder welke noemer dat zou passen?

Wil ik niet over oordelen, maar vooral geen energie meer aan besteden.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:50

Ik denk dat het voor veel mensen die zo afgunstig doen helemaal niet gaat om de gevolgen van de actie richting de ander maar om het gevoel wat het ze zelf oplevert. Geconfronteerd worden met alles wat niet gaat zoals je wil in je leven is niet leuk, en het is nog minder leuk als je daarin wordt geconfronteerd met jezelf en je eigen fouten en tekortkomingen. Of met je eigen onzekerheid, of met je eigen verleden waarin je nooit heb gekregen wat je zo hard nodig had. Dat doet pijn van binnen en door dat gevoel heen gaan is moeilijk en pijnlijk, en het is makkelijker en prettiger om in plaats daarvan een copingmechanisme te gebruiken. Dus als je dan iemand ziet die wel heeft wat jij ook had gewild dan ga je jezelf wijsmaken dat het eigenlijk ook maar een stom voorwerp is waar je niks aan hebt en dat het dom is van de ander dat ie daar geld aan heeft uitgegeven. Of dat het specifiek aan de ander ligt of aan bovenliggende factoren (‘het is hen ook altijd maar aan komen waaien’). Door dat uit te spreken ga je er nog meer in geloven en die gemaakte waarheid voelt fijner dan de confrontatie met jezelf aangaan. Ik denk dat het daar dan ook vaak ophoud, het gaat meer om een uiting van het eigen gevoel dan dat het er om gaat dat het de ander pijn doet of verdriet geeft, laat staan dat dat het bewuste doel is.

Maar voor sommigen zal het inderdaad gewetenloosheid zijn en een doelbewuste actie om de ander pijn te doen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 14:16

Sansevieria schreef:
Ik vermoed dat ze er zelf geen last van hebben omdat ze niet inzien dat ze fout bezig zijn.
Waarom? Uit egoïsme? Altijd eerst ikke-ikke en nog eens ikke.

Met mijn zus verhalen meegemaakt, dat is te erg om hier te schrijven (en dan nog niet eens alleen naar mij toe, maar echt dat ik me afvraag komen wij uit dezelfde familie? Onbegrijpelijk...)
Niet alleen naar mij toe, maar ook naar haar dieren, kind, andere familieleden.
Geen moreel kompas, geen geweten, ik weet niet onder welke noemer dat zou passen?

Wil ik niet over oordelen, maar vooral geen energie meer aan besteden.

Bijzonder hé dat je dan familie bent van elkaar maar o zo verschillend. Dat denk ik ook vaak bij mijn man en zijn broer of zus bijvoorbeeld.
Je hebt als het goed is beide dezelfde opvoeding gehad maar dan toch zo verschillend in het leven staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 15:06

Ze zien het niet.

Ik heb er bij mijn moeder wel eens uitgeflapt, want ben je toch altijd een jaloers mens! Toen was ze bezig over een vriendin van haar.
Het was even stil, overdonderd. En ze gaf me gelijk.

Is er daarna wat veranderd? Niks, nada, noppes.

Terwijl ik dan denk, bij zulke dingen altijd zo negatief er in staan, dat is voor jezelf toch ook heel naar?
Maar blijkbaar niet naar genoeg of zo...

Je verandert ze niet. Dat stukje echt loslaten.
Want je verspilt daar je eigen energie.

Let it go

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 15:37

Tja ik herken het wel met mijn zus. De grap is we zijn een drieling, dus je zou denken dat we dezelfde ouders hadden op hetzelfde moment in hun leven. En toch hebben we alledrie hun ouderschap en onze kindertijd heel anders ervaren.

Zei was de gene die altijd voordelen kreeg en hulp vanuit vooral mijn moeder. Ze kon niks fout doen en ik en mijn andere zus gunde haar niks of sloten haar buiten.

Als we met de verjaardag zaten was ze nooit tevreden met haar cadeaus, ze wou altijd meer, en kreeg dit soms ook. Ze was eigenlijk altijd jaloers tot op het zieke af, ze heeft menig woede uitbarsting gehad als kind als we naar de winkel gingen voor mij of zus B. En vaak ook met succes.

We hebben het alledrie nooit breed gehad, en mijn ouders waren zacht gezegd nooit de beste ouders. Maar ik gunde haar meer, als ze in de oliebol zat help ik haar ondanks alles altijd geholpen of met geld, boodschappen, uitjes. Ik heb een deel van haar opleiding betaald, een deel haar rijbewijs.

Maar wat ze niet door heeft is dat als ze niet zo jaloers zou zijn en eigenlijk ondankbaar, zou ik haar meer gunnen. Mijn grootste voorbeeld is haar auto, ze had lang gespaard voor een leuk autootje, had ze nodig voor haar werk. Al haar spaargeld ging erin ze werd alleen opgelicht. Weg auto, weg geld. Na een hoop gedoe toch een deel van het bedrag terug gekregen en toen had ik een financiële meevaller. Ben toen gaan kijken voor een tweedehands auto voor haar en een leuke rode panda gevonden.

Ik ga eerlijk zijn, de bedoeling was om hem aan haar te geven. We hadden besproken dat ik haar wel wat geld kon voorschieten, maar ik dacht. Joh jij hebt het ook moeilijk, vanalles gebeurd ik gun je die auto wel. In overleg heb ik de auto zelf bezichtigd en uiteindelijk gekocht en toen ik hem kwam afleveren was het eerste uit haar mond, de rode kleur is wel wat flets en ik had haar gewoon 1000 euro meer moeten lenen had ze vast een jongere auto kunnen kopen. Op dat moment besloot ik meteen, Nee je betaald hem helemaal terug. :=

Maargoed, dit is dezelfde persoon die met kerst en verjaardagen haar hele leven altijd opzoekt hoe duur de cadeaus ongeveer waren van iedereen, en mocht ze er achter komen dat iemand iets duurder of meer heeft gekregen ,hier luidt over klaagt. Emotioneel onvolwassen is hoe ik haar omschrijf, en ze heeft nul zelfreflectie. Ook de reden dat vrienden haar uiteindelijk niet meer helpen of laten vallen.

Waar die enorme jaloezie vandaan komt heb ik mijn ideeën over, maar het enige waar ik dank aan denk is, waarom zei de gene is die zo jaloers is, en ik en zus B zowat het tegenover gestelde zijn onder dezelfde omstandigheden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 16:08

@ DuoPenotti mijn moeder was net zo, hoe herkenbaar. Het lijkt me ook niet prettig, de hele tijd maar daar mee bezig zijn, er zijn zoveel mooiere en leukere dingen om je tijd mee te vullen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 16:12

@ alice0cullen wat een verhaal zeg. Vreselijk zeg zelfs kijken wat iets gekost heeft, dat gaat wel ver vind ik. Je krijgt iets wat iemand voor jou heeft gekocht, heeft daar tijd in gestoken, gunt het jou.... En dan nog uitzoeken wat het kostte, oe dat is wel iets waar je tenen van gaan krom staan. Net als het voorbeeld van de auto, heeft ze het nog aan je terug betaald? Denk je dat haar houding mede is ontstaan door de voortrekkerij vanuit je moeder? Ze had tenslotte meerdere malen succes met haar gedrag, dus waarom zou je er mee stoppen vanuit een kind geredeneerd dan.

Ik zou blij zijn met het kadootje wat ik krijg, op mijn verjaardag krijg ik altijd de vraag wat zou je graag willen, dan is altijd mijn antwoord een gezellig feestje, heb geen wensen. Als ik dan toch een kadootje krijg vind ik dat erg leuk, net wat ik al eerder aangaf die persoon heeft moeite voor jou gedaan, dat is toch lief!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 16:17

Als je naar het 'waarom' in het algemeen wilt kijken: social media heeft een hoop op z'n geweten. Het maakt ons individualistischer (we zitten allemaal achter ons schermpje), we worden continu met de (gefilterde, gladgestreken, mooi gemaakte) gewéldige plaatjes en praatjes van anderen geconfronteerd wat uiteraard heel makkelijk afgunst oproept - zeker als je daar toch al aanleg voor hebt. Tel daarbij op dat ongezouten je mening geven óók een kenmerk van social media is, en de cirkel is rond. Die ene keer dat we dan wél IRL praten, komt er ongezouten 'online' bagger uit, want dat is de enige manier van communiceren waar iemand nog in getraind is. En als je dan ook nog weinig zelfinzicht hebt (en soms ook niet in de gaten hebt hoe opgepoetst de plaatjes op social media zijn) dan kan het aardig uit de hand lopen. Je denkt dan opeens die fantastische 'het gaat vanzelf' opgepoetste online wereld in werkelijkheid te zien. Want het harde werk wordt online netjes weggewerkt/niet getoond.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 17:17

Klopt Ibbel, het is heel makkelijk om vanaf een toetsenbord iets te roepen, je ziet niet hoe de boodschap aankomt. Sta je tegenover iemand dat kan je dat wel zien (als het goed is) en dan kan je alsnog proberen de toon wat zachter te maken om er geen blijvend misverstand van over te houden. Ik kan aardig rechtstreeks zijn en als ik zie dat de boodschap te hard aankomt kijk ik wat ik kan doen om deze anders over te brengen. Een vriendin van mij kan heel gemakkelijk haar mening uiten dat zie ik ook op haar fb, dat is dan meer een algemeen iets wat ze doet, niet op de man af. Dan denk ik oké prima, dat is haar mening, draai me om en ben er klaar mee, hoef er dan ook niets mee te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:38

Memories schreef:
Ik denk dat het voor veel mensen die zo afgunstig doen helemaal niet gaat om de gevolgen van de actie richting de ander maar om het gevoel wat het ze zelf oplevert. Geconfronteerd worden met alles wat niet gaat zoals je wil in je leven is niet leuk, en het is nog minder leuk als je daarin wordt geconfronteerd met jezelf en je eigen fouten en tekortkomingen. Of met je eigen onzekerheid, of met je eigen verleden waarin je nooit heb gekregen wat je zo hard nodig had. Dat doet pijn van binnen en door dat gevoel heen gaan is moeilijk en pijnlijk, en het is makkelijker en prettiger om in plaats daarvan een copingmechanisme te gebruiken. Dus als je dan iemand ziet die wel heeft wat jij ook had gewild dan ga je jezelf wijsmaken dat het eigenlijk ook maar een stom voorwerp is waar je niks aan hebt en dat het dom is van de ander dat ie daar geld aan heeft uitgegeven. Of dat het specifiek aan de ander ligt of aan bovenliggende factoren (‘het is hen ook altijd maar aan komen waaien’). Door dat uit te spreken ga je er nog meer in geloven en die gemaakte waarheid voelt fijner dan de confrontatie met jezelf aangaan. Ik denk dat het daar dan ook vaak ophoud, het gaat meer om een uiting van het eigen gevoel dan dat het er om gaat dat het de ander pijn doet of verdriet geeft, laat staan dat dat het bewuste doel is.

Maar voor sommigen zal het inderdaad gewetenloosheid zijn en een doelbewuste actie om de ander pijn te doen.

Mooi verwoord zeg, ik denk dat het in veel gevallen dit is. :j (eerste deel)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:40

Social media haalt zeker niet het beste in mensen naar boven.
Maar zowel mijn moeder als mijn broer doen daar niets mee.

En beide deden dit al voordat internet uitgevonden was voor ons :D
En ik zal niet zeggen dat het voor een groep mensen dit geen fijne toegevoegde waarde is, maar de meeste hebben dat niet nodig om te zijn wie ze zijn.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:57

rien10 schreef:
Wat maakt het dat deze houding je kwetst. Je hebt er immers hard voor gewerkt, voor je spullen. Je hebt niemand tekort gedaan.
Laat de houding van je zwager bij hem. Het is niet van jou.

Dit...
En vraag het eerlijk aan hem... Ga oprecht het gesprek aan zonder verwijten.

Wat maakt dat je dit zegt? Vraag dat eens aan hem.
Waarom vind je dit?
Dat soort vragen....
Waarschijnlijk zit er onzekerheid en misschien ook een stukje jaloezie in van hem uit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:46

Wat Memories zegt zit veel waarheid in. Kinderen doen dit ook vaak. Het is een manier om met gemis om te gaan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 18:47

Het valt me vaak op hoe afgunstig mensen tov elkaar kunnen zijn. Ik begrijp dat niet zo goed. Waarom niet iedereen het zonlicht in de ogen gunnen?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 21:01

meggiemeg schreef:
@ alice0cullen wat een verhaal zeg. Vreselijk zeg zelfs kijken wat iets gekost heeft, dat gaat wel ver vind ik. Je krijgt iets wat iemand voor jou heeft gekocht, heeft daar tijd in gestoken, gunt het jou.... En dan nog uitzoeken wat het kostte, oe dat is wel iets waar je tenen van gaan krom staan. Net als het voorbeeld van de auto, heeft ze het nog aan je terug betaald? Denk je dat haar houding mede is ontstaan door de voortrekkerij vanuit je moeder? Ze had tenslotte meerdere malen succes met haar gedrag, dus waarom zou je er mee stoppen vanuit een kind geredeneerd dan.

Ik zou blij zijn met het kadootje wat ik krijg, op mijn verjaardag krijg ik altijd de vraag wat zou je graag willen, dan is altijd mijn antwoord een gezellig feestje, heb geen wensen. Als ik dan toch een kadootje krijg vind ik dat erg leuk, net wat ik al eerder aangaf die persoon heeft moeite voor jou gedaan, dat is toch lief!

Oh ja ze heeft na wat zeuren uiteindelijk het hele bedrag terug betaald. Ze is er nog zuur over, en ergens ben ik slecht genoeg dat er nog iedere keer een binnen pretje om heb als ze het er over heeft, ze had hem gratis kunnen krijgen als ze gewoon wat aardiger was geweest :+ }:) }:)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 08:47

Sky_As schreef:
rien10 schreef:
Wat maakt het dat deze houding je kwetst. Je hebt er immers hard voor gewerkt, voor je spullen. Je hebt niemand tekort gedaan.
Laat de houding van je zwager bij hem. Het is niet van jou.

Dit...
En vraag het eerlijk aan hem... Ga oprecht het gesprek aan zonder verwijten.

Wat maakt dat je dit zegt? Vraag dat eens aan hem.
Waarom vind je dit?
Dat soort vragen....
Waarschijnlijk zit er onzekerheid en misschien ook een stukje jaloezie in van hem uit.

Ik heb gereageerd op de opmerking van rien10.
Een eerlijk antwoord zal je van mijn zwager nooit krijgen, zeker niet op vragen die naar zijn idee een persoonlijke aanval zijn. Het maakt niet uit hoe je vraag stelt. Op de vraag waarom heb je op kantoor in de boeken zitten snuffelen krijg je te horen mag dat niet dan? Was gewoon nieuwsgierig. Euh nee dat is niet de bedoeling gaat je ook niets aan.
Waarom heb je je broer zo laten vallen door de gemaakte beloftes niet na te komen? Dat wilde zijn toenmalige vriendin niet dat hij gratis ging werken.... Stel je de vraag later nog een keer dan kan je maar zo een heel ander antwoord krijgen. Jaloezie is hem niet vreemd, dat blijkt wel want anders laat je de dingen niet zo duidelijk merken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 08:48

alice0cullen schreef:
meggiemeg schreef:

Oh ja ze heeft na wat zeuren uiteindelijk het hele bedrag terug betaald. Ze is er nog zuur over, en ergens ben ik slecht genoeg dat er nog iedere keer een binnen pretje om heb als ze het er over heeft, ze had hem gratis kunnen krijgen als ze gewoon wat aardiger was geweest :+ }:) }:)

Zo dom en dan ook nog niet in willen zien dat het zo anders had kunnen lopen. Snap wel dat je daar een binnenpretje om kunt hebben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 08:49

Lukasje schreef:
Het valt me vaak op hoe afgunstig mensen tov elkaar kunnen zijn. Ik begrijp dat niet zo goed. Waarom niet iedereen het zonlicht in de ogen gunnen?

Jammer hé, het leven kan zoveel leuker zijn als de mensen wat minder in hun eigen dingen blijven hangen en open staan voor andere dingen, al zijn het maar de kleine dingen om mee te beginnen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 08:53

Memories schreef:

Mooi verwoord en ook duidelijk!
Als we allemaal kleine stapjes zetten komen we er ook denk ik vaak. Leren van onze fouten en weer door gaan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 09:12

Mij verbaast echt helemaal niks meer van mensen. Ze zijn soms echt schaamteloos terwijl ze daarvoor niet in de positie zitten. Of ze hebben gewoon een gebrek aan enige klasse. Denken totaal niet logisch na. Soms gaat het om de schone schijn of om "hoe het hoort", niet om "hoe het het meest handig of prettig kan". Ben je gewoon duidelijk en eerlijk, gaan mensen meteen janken omdat je het anders had moeten verwoorden. Maarja, als je dan net het verkeerde eufemisme kiest ben je weer een leugenaar :') _O-
Ik heb al sinds vrij jonge leeftijd besloten dat je het beste gewoon vanaf het aller eerste moment 100% duidelijk en recht voor zn raap te zijn. De mensen die daar niet tegen kunnen, gaan gelijk helemaal uit hun stekker en willen niks meer met je te maken hebben. Ideaal, want zulke mensen moet je constant voor op je tenen lopen, daar heb je niks aan, en zij hebben ook niks aan jou, omdat ze de hele tijd druk moeten zijn met wat er allemaal verkeerd aan jou is. Verspilde moeite. Dus beter dat zulke mensen niet te dicht in je buurt komen.
De mensen die goed voor je zijn, die blijven wel, want die waarderen je eerlijkheid en duidelijkheid. En inderdaad, zoals veel mensen zeggen, had de beste man dan na maximaal een paar dagen al buiten gestaan, ofwel omdat hij boos was geworden, ofwel omdat jij hem eerlijk en duidelijk had aangeboden dat hij heus ook wel onder de brug of ergens anders mag slapen als hij jouw uitgavenpatroon mentaal niet aankan

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 09:24

DuoPenotti schreef:
Ze zien het niet.

Ik heb er bij mijn moeder wel eens uitgeflapt, want ben je toch altijd een jaloers mens! Toen was ze bezig over een vriendin van haar.

Terwijl ik dan denk, bij zulke dingen altijd zo negatief er in staan, dat is voor jezelf toch ook heel naar?

Let it go

Klopt helemaal, je verandert ze niet maar mijn moeder is overleden en nog heb ik er nog weleens last van dat ze zo was.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 09:25

In dat geval rest maar 1 oplossing, en dat is zulke mensen weren uit je leven.

Energie vreters moet je zo veel mogelijk uit je leven zien te krijgen.... verzamel mensen om je heen die energie geven.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 09:44

Dorine92 schreef:
Mij verbaast echt helemaal niks meer van mensen. Ze zijn soms echt schaamteloos terwijl ze daarvoor niet in de positie zitten. Of ze hebben gewoon een gebrek aan enige klasse. Denken totaal niet logisch na. Soms gaat het om de schone schijn of om "hoe het hoort", niet om "hoe het het meest handig of prettig kan". Ben je gewoon duidelijk en eerlijk, gaan mensen meteen janken omdat je het anders had moeten verwoorden. Maarja, als je dan net het verkeerde eufemisme kiest ben je weer een leugenaar :') _O-
Ik heb al sinds vrij jonge leeftijd besloten dat je het beste gewoon vanaf het aller eerste moment 100% duidelijk en recht voor zn raap te zijn. De mensen die daar niet tegen kunnen, gaan gelijk helemaal uit hun stekker en willen niks meer met je te maken hebben. Ideaal, want zulke mensen moet je constant voor op je tenen lopen, daar heb je niks aan, en zij hebben ook niks aan jou, omdat ze de hele tijd druk moeten zijn met wat er allemaal verkeerd aan jou is. Verspilde moeite. Dus beter dat zulke mensen niet te dicht in je buurt komen.
De mensen die goed voor je zijn, die blijven wel, want die waarderen je eerlijkheid en duidelijkheid. En inderdaad, zoals veel mensen zeggen, had de beste man dan na maximaal een paar dagen al buiten gestaan, ofwel omdat hij boos was geworden, ofwel omdat jij hem eerlijk en duidelijk had aangeboden dat hij heus ook wel onder de brug of ergens anders mag slapen als hij jouw uitgavenpatroon mentaal niet aankan

Koop op echt elke week een auto van dat bedrag, heb de auto trouwens nog steeds :D
Maar inderdaad hij heeft niets te zeggen over waar wij ons eerlijk verdiende geld aan uitgeven.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 10:02

chanicha schreef:
DuoPenotti schreef:
Ze zien het niet.

Let it go

Klopt helemaal, je verandert ze niet maar mijn moeder is overleden en nog heb ik er nog weleens last van dat ze zo was.

Ik denk velen met jou, die nog last hebben van gebeurtenissen uit hun verleden.
Maar desondanks zie je maar dat broers en zussen die uit de zelfde omstandigheden komen daar individueel anders mee omgaan.

Dorine, met name jouw laatste zin, ik moest wel lachen, maar je slaat de spijker op zijn kop _/-\o_

Verder ook eens met Sky_As, je hebt er niks aan om aan zulke mensen energie te blijven verspillen.