Gelukkig zijn, wat is dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 20:39

Voor mij is geluk liefde, vrijheid en zon voelen. Het meest gelukkig ben ik dan ook met mijn man op reis. Daar waar je het gevoel hebt niks te moeten. Mijn moeilijke momenten zijn dan ook in de winter, weinig zon en daglicht en dan ga ik niet vaak op vakantie dus lange tijd achter elkaar doorwerken.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:46

Ik kwam vandaag toevallig een LinkedIn post tegen van Roos Vonk (Hoogleraar sociale psychologie). Voor wie het interessant vindt deel ik de inhoud daarvan hier:

Iedereen wil geluk. In een onderzoek in 48 landen over de hele wereld bleek dat we geluk zelfs belangrijker vinden dan een zinvol leven. Er zit ogenschijnlijk logica in: als je gelukkig bent, wat zou je dan verder nog willen? Dan ga je gewoon lekker gelukkig zitten zijn en hoef je verder niks meer.

Toch klopt dat niet. Een doel bereiken kan gelukkig maken: bestemming bereikt, dus dan kun je ontspannen en ervan genieten. Maar het geluk is tijdelijk. Het blijkt dat we juist onderweg, tijdens de reis, méér positieve gevoelens ervaren. Die ervaren we bij elke stap die ons dichter bij de bestemming brengt. Geluk komt vaak meer voort uit onze vooruitgang op weg naar het doel dan uit het bereiken daarvan.

Dit hangt samen met twee verschillende systemen in het brein. Verlangen – hunkeren, streven, ambiëren, hoe je het ook noemt: je wilt ergens naartoe. En genieten: je bent er. Bij verlangen speelt dopamine een rol, een hormoon dat energie en een lekker gevoel geeft. Mensen genieten bijvoorbeeld meer vóór hun vakantie, als ze zich erop verheugen, dan tíjdens de vakantie: dan wordt hun geluk sterk bepaald door alledaagse kleine dingen zoals hoe lang je moet wachten op een ober of een bus, hoe aardig de bevolking is of hoe klaterend de douche-straal in je hotel.

Het is paradoxaal, want je werkt aan een doel omdat je denkt dat het fijn zal zijn als je er bent. Maar ben je er eenmaal, dan ontstaat vaak een ‘Is that all there is?’-gevoel. Of, wanneer je wel voldaan bent, gaat dat weer over en dan wil je méér, of je wilt iets anders. Zoals Schopenhauer zei: elk menselijk streven ontstaat doordat we denken dat het ons gelukkig zal maken, maar als we het bereikt hebben, valt dat altijd tegen.

Moeten we het streven naar geluk dan opgeven? Ja! Sterker: geluk als doel heeft in mijn ogen iets leegs, oppervlakkigs. Maar ik zie ook niet veel in het boeddhistische motto ‘Je hoeft nergens heen’. Dan mis je de passie van het verlangen, het streven, ergens naartoe willen.

Ik zie geluk daarom liever als een bijproduct dat je ervaart tijdens de reis. De reis die in dienst staat van andere waarden – zoals zingeving, verbondenheid, je ergens deel van voelen, de wereld mooier maken. Het is niet je bestemming, maar het kan je onderweg ten deel vallen. Geniet ervan zolang het duurt, zonder te verwachten dat je nooit meer op reis hoeft. Ergens naartoe willen, op weg gaan, dat is juist de sjeu van het leven.

Goof

Re: Gelukkig zijn, wat is dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 15:53

Mooie post :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:54

fransje23 schreef:
Fitzroy schreef:
Ik vind het een hele lastige. Ik ervaar geluk als ik op een strandbedje lig en het geluid van de golven hoor.
Maar ik kan ook geluk ervaren als ik op de bank lig met 2 katten op schoot. En dan bedenken dat je gezegend bent met een dak boven je hoofd en geen oorlog.
Constant gelukkig? Nee, dat zeker niet. Het zijn voor mij wel echt momenten.

Hoe voel je je dan de rest van de tijd?

Emotieloos? Gewoon, in je bubbel? Ja lastig uit te leggen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 16:13

s1993 schreef:
Knip. mooi stuk over geluk

Helemaal eens.
Daarom zeggen ze ook: Life isn’t about waiting for the storm to pass, but to learn how to dance in the rain.
Als je altijd blijft wachten tot geluk jouw kant opkomt, mis je het onderweg. Geluk is vluchtig en vaak pas zichtbaar als het voorbij is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 16:25

Volgens mij is het vaak ook zo dat hoe meer ellende je meemaakt hoe meer je de gelukkige momenten/periodes kunt zien en waarderen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:11

Babootje schreef:
Volgens mij is het vaak ook zo dat hoe meer ellende je meemaakt hoe meer je de gelukkige momenten/periodes kunt zien en waarderen.

Dat is absoluut zo. Pas als je de dalen hebt gezien kan je de pieken waarderen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 19:16

Suzanne F. schreef:
Babootje schreef:

Dat is absoluut zo. Pas als je de dalen hebt gezien kan je de pieken waarderen.

Zou je denken, maar dit gaat dus niet op voor de persoon naar wie ik in de OP verwijs.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:19

Ik heb weinig dalen gekend in mijn leven, maar zie veel geluk in veel kleine dingen :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:24

Goof schreef:
Zou je denken, maar dit gaat dus niet op voor de persoon naar wie ik in de OP verwijs.

Heeft diegene juist wel of niet veel dalen gekend?

Sommige mensen missen ook een bepaald geluksstofje in de hersenen las ik laatst. Dat lijkt me echt heel naar. Als je je nooit gelukkig kan voelen. Vroeger heb ik er wel moeite mee gehad terwijl ik toen zoveel had om gelukkig mee te zijn. Maar ik was niet echt gelukkig. Geen idee of dat iets chemisch was in mijn lichaam of dat je gelukkig zijn kunt ‘leren’.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 21:29

prompter schreef:
Ik heb weinig dalen gekend in mijn leven, maar zie veel geluk in veel kleine dingen :)

Dan ben je een rijk mens Prompter :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 07:53

prompter schreef:

Ik ook :j

Denk dat het een zegening is om veel geluk te zien.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 08:02

Suzanne F. schreef:
Goof schreef:

Heeft diegene juist wel of niet veel dalen gekend?

Ja, juist wel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:06

Misschien dat je dan het positieve juist niet meer kan zien, dat er altijd een zwart randje omheen zit? Ik noem mezelf een zondagskind, ben ook op die dag geboren ;), maar er gebeuren gewoon veel meer fijne dan vervelende dingen in mijn leven, en ik kan genieten van simpele dingetjes, het hoeft niet groots en meeslepend te zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:18

Misschien juist wel zoveel dalen gekend dat het lastig is om die los te laten. Ze tekenen je toch, je draagt het mee.
Heeft deze persoon wel goede (rouw)verwerking gehad? Daar hulp bij gehad?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:37

Ik weet ook niet of dalen al dan niet meespelen.
Hoe je daar mee om kan gaan wel.

Sommige hebben echt diepe kraters en zijn nog steeds positief ingesteld.
Ander hebben een kuiltje op hun pad en gaan er zowat aan onderdoor.

Door zo'n stofje zou mij niet verbazen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:47

Ik denk idd niet dat je dalen moet kennen om geluk te herkennen. Het lijkt me inderdaad eerder andersom: hoe minder beschadigd je bent, hoe makkelijker je gelukkig kunt zijn.
Sowieso is de ene persoon beter in gelukkig zijn dan de ander. Sommige mensen maken ook continu keuzes die riskant zijn voor hun geluk. Bijvoorbeeld keihard werken/strijden omdat ze bijvoorbeeld iets willen bereiken. Waardoor ze alleen maar bezig zijn met het geluk wat er ooit zal komen. Maar soms komt dat geluk in de toekomst niet, of is het in het nu teveel en gaan ze eraan onderdoor, of verwachten ze teveel van het geluk van de toekomst, en zijn ze, wanneer ze eenmaal daar zijn, minder euforisch over het eindresultaat dan ze hadden verwacht. Halve leven het idee hebben van poeh als ik dit of dat heb bereikt, dan ben ik echt gelukkig. En dan eenmaal daar is het van oh, is dit het nou?
Dus misschien is gelukkig zijn wel een combinatie van blij zijn met je verleden, het heden en de toekomst. Accepteren dat je verleden je heeft gebracht waar je nu bent, nu lekker in het nu leven en daarvan genieten, en tevreden zijn met de vooruitzichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:50

verootjoo schreef:
Soms heb ik het idee dat mensen de lat heel hoog leggen bij ‘gelukkig zijn’.

Voor mij is het; leven in vrijheid en in goede balans met mezelf. Daarnaast voldoende financiën om te kunnen leven en een dak boven mn hoofd.

En idd genieten van kleine dingen.

Ik geloof dat je van teveel streven ongelukkig wordt, en van bewustzijn in het hier-en-nu gelukkig.

Ik sluit mij hier helemaal bij aan. In mijn werk kom ik bij de meest schrijdende situaties thuis. Waar veel armoede is, waar geen vloer ligt, weinig geld is voor kleding of eten. Je waardeert dan wel wat je allemaal hebt. En dat het een luxe is dat je een paard kan houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 08:57

DuoPenotti schreef:
Ik weet ook niet of dalen al dan niet meespelen.
Hoe je daar mee om kan gaan wel.

Sommige hebben echt diepe kraters en zijn nog steeds positief ingesteld.
Ander hebben een kuiltje op hun pad en gaan er zowat aan onderdoor.

Door zo'n stofje zou mij niet verbazen.

:j

Maar sommige mensen weigeren ook hun oliebol te verwerken, als het meegedragen wordt als een zware last dan kan het leven ook zwaarder worden. Zeg niet dat het makkelijk is, er is lef voor nodig om te doen maar het kan wel veel schelen.

En het scheelt ook echt of iemand een positief of negatief ingesteld persoon is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:40

Ja dat is waar. Sommige mensen kunnen enorm blijven hangen in dingen. Die zien overal de negativiteit in.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:53

Ik ben gelukkig op zielsniveau ik doe zoveel mogelijk dingen waar ik ook echt iets positiefs kan uit halen. Nou heeft dat zielsniveau ook wel met mijn werk te maken, ik leer ook mensen hoe ze zo kunnen leven. Mijn werk is dan ook1 grote leerschool, maar ook heeft te maken met dankbaarheid. Ik ben ongelofelijk dankbaarvoor alles wat er op mijn pad komt, ik kies zelf uit wie of wat er op mijn pad komen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 09:59

Ja ik vind dat er wel een groot verschil is tussen geluksmomentjes en echt gelukkig zijn.
Maar ik denk dat je die geluksmomentjes wel nodig hebt om echt gelukkig te kunnen zijn. Je moet kunnen genieten van de kleine dingetjes om over het geheel gelukkig te kunnen zijn.

Ik denk dat voor mij gelukkig zijn is dat je een gevoel van te vredeheid en blijheid hebt dat zo overheersend is dat je de moeilijke / minder leuke dingen kan relatieveren. Er gebeurd niet DIT (vervelends) maar gelukkig heb ik DAT in mijn leven om op terug te vallen DUS HET KOMT WEL GOED.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 10:25

Gezond zijn is gelukkig zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 10:35

Sanano schreef:
Gezond zijn is gelukkig zijn.

ook zonder gezond zijn kun je gelukkig zijn. :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 10:37

En je kunt ook ongelukkig zijn als je gezond bent