Wie heeft de verwarming aan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

Ik begin ergens eind okt. wel te stoken omdat de luchtvochtigheid in huis boven de 70% uit komt, meer droogstoken dus dan warm stoken. Stook dan ook dus wel eens 24+ uur door ipv de boel 's nachts terug te draaien naar 16. Hier is het nu voor mij aangenaam met 17.5, wollen kleedje en 58% luchtvochtigheid.
En ja het zal ook wel een stukje wat ben je gewend zijn en wat voor huis heb je, hier 20 graden of meer zou ik echt niet prettig vinden.
Kan best dat de kosten lager worden dit jaar (dak is net vernieuwd, incl. extra isolatie).

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

daantjuhhh schreef:
Hier staat hij op 20 of 21 graden overdag.

Ik vertik het om in de kou te zitten.

Hier ook, altijd (dag en nacht) minimaal 20graden. Overdag nog vaak op 21.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:26

Ik ben een koukleum, als de verwarming niet aanstaat koelt het af naar zo’n 19,5 graad. Ik wordt pas een beetje comfortabel vanaf 21,5. :+

Met als resultaat dat mijn man peentjes zweet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:28

Daar hebben ze t-shirts voor uitgevonden, toch? O:)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:31

2 van mijn radiatoren doen het niet en de monteur kan het niet oplossen.
Gelukkig heb ik elektrische dekentjes

Maar heb hem wel op 20,5 staan nu. Duurt alleen eeuwen eer het warm is dus. Daarom zet ik de verwarming 's nachts op 18,5. Als ik hem helemaal uit zet wordt het nooit op tijd warm.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:31

Hij is hier nog niet aan geweest en ik ga het zo lang mogelijk uitstellen ( van mijn part helemaal niet). Als het echt koud is en we krijgen visite dan zetten we hem even op 20 graden en dan zitten we beide te zweten omdat we het niet gewend zijn.
We dragen beide thuis kleding van oodie en dat is ontzettend warm

Overigens kan ik het prima betalen maar ik vind het niet per se nodig

Edit: hij staat standaard op 15 graden
Laatst bijgewerkt door Amber_anne op Gisteren, 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleurdelys

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:32

Hier staat hij ‘s nachts standaard op 18 en overdag op 21,5 of soms 22,5.. kan me niet voorstellen dat mensen nu nog hem een paar uur uit hebben staan :brr: Nieuwbouwhuis uit begin 2000 dus niet eens heel oud hier, maar toch fris.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:32

Balou_k schreef:
Ik ben een koukleum, als de verwarming niet aanstaat koelt het af naar zo’n 19,5 graad. Ik wordt pas een beetje comfortabel vanaf 21,5. :+

Met als resultaat dat mijn man peentjes zweet.

hier is het andersom, mijn man heeft het altijd koud en heeft nu al 2 merinowollen shirts, een polo met lange mouwen en een dik vest aan, ik zit nog in een t-shirt me rot te zweten. De airco is net aangezet op verwarmen en staat voorlopig nog in storing....

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:33

Ons huis is uit 1975, wij hebben vloerverwarming dus hij springt gewoon zelf aan.
Standaard staat hij op 19 graden, als we het echt koud hebben gaat hij op 20. (En ik heb het eigenlijk altijd koud, dus ik zit vaak onder een elektrische deken met een oodie, want dan heeft mijn vriend het nog warm)
Zoals ik het heb begrepen is het met vloerverwarming niet slim om hem ‘s avonds of overdag als je niet thuis bent op bijvoorbeeld 16,5 te zetten. Dus bij ons is het altijd gewoon 19 graden :')

In de hal hebben we wel nog een kachel dus die staat ook af en toe aan, hetzelfde voor de badkamer. Maar die slaan ook alleen aan als de vloerverwarming aangaat. Op de slaapkamer staat hij niet aan en op zolder ook niet.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:40

vandaag aangedaan! ik woon in frankijk, de eerste sneeuw is al gevallen, binnen is t 14,2 graden, vandaag kreeg ik t koud en mocht ie aan!

Mri

Re: Wie heeft de verwarming aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:46

Hier staat die overdag op 19 of 19,5

In de slaapkamers van de meiden staat een electrische verwarming op 16 graden. En dat 24/7
Onze slaapkamer is niet verwarmd en momenteel zo'n 12-13 graden .

Beneden verwarmen we alleen de woonkamer, de keuken en bijkeuken. En verder verwarm ik een ruimte alleen als ik er bezig ben.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:48

De CV staat hier nu op 18 graden. S’avonds hebben we de houtkachel aan. Op dit moment 26 graden in huis. :+ Iets te hard opgestookt.

In het weekend hebben we de houtkachel overdag al aan als we thuis zijn.

Het huis is van 1905. Wel geïsoleerd, maar beneden en boven deels nog enkel glas. En sommige glazen zijn echt heeeeeel oud.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:51

Wij hebben een jaren '50 hoekhuis met energielabel C. De verwarming staat op 19 graden en staat dagelijks aan.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:02

Huis uit '53 hier, wel wat extra isolatie in muren en dak maar het is nog steeds een huis wat heel makkelijk enorm opwarmt en ook heel snel afkoelt. Hier staat de boel overdag op 19,5 en 's nachts op 17 graden.

Ik vind het oké zo maar ik hoor nog steeds regelmatig van bezoek dat het hier fris is, dan gaat ie wat hoger.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:11

Hier in appartement niet nodig, 4 buren om mij heen en het is 21 graden, ik laat hun wel stoken :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:32

Huisje van 1951 hoek huis. s nachts 15 graden overdag 17,5 en bij uitzondering 18 graden. Redelijk geisoleerd maar niet top. Deels dubbel glas deels enkel.

Huis van 1846 heel dikke muren waarvan deels met 40 cm geisoleerd. Woonkamer 40 cm vloerisolatie. Enkel glas in de woonkamer nog, keuken heeft dubbelglas dikke vloer en semi isolatie op de buitenmuur. Beiden wel houten plafond met warmte gat naar boven.

De pelletkachel in de woonkamer staat op 19 graden maar die schiet altijd door naar 20 graden plus, houtkachel in de keuken is aan of uit, (soms de kamerdeur open zodat de warmte naar de keuken kan) daar valt niet veel aan te sturen. Beide kachels gaan aan overdag als het onder de 17 graden gaat, maar ook tussendoor uit als het warm genoeg is. S nachts staan twee electrische kachels met steen op 7,5 graad als backup.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:35

Ik heb hem dit najaar 1 keer aan gehad om te testen of ie het doet, en vandaag voor het eerst aangezet omdat ik volledige 3 dagen thuis ga zijn. Dus ik stook het nu warm, en dan zet ik hem morgen uit, en dan blijft de warmte nog wel een dagje hangen hoop ik. Ik ben toch de halve dag bezig in de tuin. Daarna laat ik hem dus weer gewoon uit, want dan ga ik weer werken en dan vind ik het zonde om het hele huis warm te stoken. Ga wel in bad zitten als ik warmte wil. Stoken is voor mij echt een luxe. In principe staat de verwarming uit.
Ik betaal elke maand grof teveel aan vattenfall, zodat ik elk jaar een fors bedrag terugkrijg. Zo heeft mijn stookgedrag geen directe impact op mijn portemonnee, en is het jaarbedrag nog altijd keurig. 50 euro per maand. Ik heb overigens helemaal geen gas, dus ik doe alles op electriciteit.
Heb het wel grondig verbouwd toen ik er kwam wonen. Huis is zowat volledig gestript geweest en heb het dus goed laten isoleren. Er zit ook dakisolatie op. Het hele dak is eraf geweest. Ben heel blij dat dit allemaal zo grondig gedaan is
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op Gisteren, 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:38

Hier normaal 20. Had iets teveel gestookt, was bloedheet, daarom nu maar terug naar 19x

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:50

Meestal staat hij hier op 15. Cs Ochtends gaat hij even aan naar 18 en daarna weer uit. Als ik thuis ben tenminste, anders gaat hij of niet aan, of pas als ik 's middags/'s avonds weer thuis kom.

's Avonds stoof ik mezelf warm tussen een elektrische stoelverwarming en een elektrische deken. Het is hier nu 17 graden in huis.
Nee, dat vind ik niet echt een fijne temperatuur, maar zo tussen de elektriciteit is het prima te doen. Het is wel een stuk goedkoper, namelijk. En heb ik een rotdag, kan ik als troost de verwarming aan doen :))

Huis uit 1975, twee-onder-een-kap, maar 2 jaar terug wel een nieuw dak gekregen. Slaapkamer staat verwarming uit, andere kamer aan, vooral ook omdat daar een verzameling muziekinstrumenten staat die slecht tegen vocht en te groot temperatuurwisseling kunnen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:07

Vraag me af of het nou financieel echt heel veel scheelt of je je verwarming (gas,cv) nou de hele winter 2 graden hoger of lager hebt staan.
De verwarming stond hier van ongeveer april tm eind september uit.
Heb echt geen trek om in de kou te gaan zitten voor een tientje kostenbesparing per maand namelijk.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:12

Ja, dat maakt uit. En best veel ook. €7,93 aan gas op een dag dat ik hem aan had, tegen €1,24 dat ik alleen gedoucht heb. Per dag, dus. Tel uit je winst.

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:15

Bij ons staat hij op 17 graden. De thermostaat hangt naast de voordeur ( tijdelijke plek ivm verbouwing ) de voordeur kan je doorheen kijken dus als hij warmer staat is het tropisch in de andere kamers. Nu is het prima in huis.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:15

Ik vind persoonlijk een warm huis vreselijk. :o
Wil gewoon in een hoodie binnen kunnen zitten en pak liever een (elektrische) deken erbij dan dat het hele huis warm is en je er niet aan kunt ontsnappen.
Zeker in de slaapkamer, dan kom ik gewoon echt niet in slaap.
Dus hier is het niet eens echt om het geld, aangezien we veel opbrengst hebben van zonnepanelen en dat ook niet echt zouden merken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:26

Saga schreef:
700 euro per maand?

Jup. We wonen buiten onbeschut. Vrij groot huis.
(Buiten verbruiken we ook veel stroom)

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:31

Wij stoken inmiddels al een paar weken. We wonen in een ouder huis uit de jaren 60. Dubbele enkel glas ramen, geen spouwmuur maar wel een dikke bakstenen muur van zeker wel 40 cm dik. We hebben in twee ruimtes een tegelkachel staan. Die stoken we als het niet super koud is een keer per dag op en dan houdt de kachel de rest van de dag de kamer warm genoeg. Als het onder het vriespunt komt dan stoken we soms twee keer per dag de kachel op.
We hebben geen thermometer maar ik denk dat we wel boven de 20 graden komen wanneer de kachels goed opgestookt zijn. Wanneer we in de winter in NL zijn dan vinden we het doorgaans erg koud in de Nederlandse huizen waar de kachel op 18,5 graad staat :')