verootjoo schreef:Grof geld
Hoe word jij benadeeld dan door dat grove geld…? Jij hebt enkel last van die kabel op de stoep, niet van het gegeven dat hij probeert z‘n zonnepanelen rendement te geven, want het kost jou geen geld.
En zoveel grof geld is het ook niet, want die laadpaal kost geld, die zonnepanelen waren niet gratis, de auto ook niet, dus of het echt zo’n groot financieel voordeel is betwijfel ik ten zeerste.
Dit klinkt eerder wat afgunstig in mijn oren dan rechtvaardigheid.
2 buren, beide willen investeren in hun woning en verduurzaming en daarvoor zonnepanelen plaatsen. Een elektrische auto kan daar om verschillende manieren bij helpen.
- Je bespaarde benzine kan worden afgezet tegen de investering van je zonnepanelen, en helpt dus de terugverdientijd te verkorten, want die kwh lever je zelf op. Bij publiek kan dat niet, want je bent dan bij een ander die kwh aan het kopen. Eenmaal je investering terugverdient bespaar je niet alleen op je energie rekening, maar ook op je vervoerskosten.
- Als je zelf laadt, kun je tevens je kwh overschot gebruiken om je auto te laden, wat met het binnenkort verdwijnen van de salderingsregeling veel rendabeler is ivm besparing op benzine/inkopen kwh, dan de vergoeding die je straks nog krijgt.
- Als je zakelijk lease rijdt heeft dat nog weer extra impact op de terug verdien tijd. Want je werkgever betaald je die opgewekte kwh gewoon uit. Dus jou opgewerkte kwh, met name het oveschot, wordt letterlijk omgezet in geld, wat gunstiger was dan de salderingsregeling en al helemaal als die stopt. Ik heb voor mijn vorige woning waar ik wel een oprit had die berekeningen uitgevoerd, en afhankelijk van het aantal gereden kilometers en dergelijken kon dat oplopen tot een verkorting van 30-40% van de terugverdien tijd van je zonnepanelen.
- Hoe eerder je je zonnepanelen investering hebt terug verdient, hoe eerder je gaat besparen op je energie rekening. verbruikte kwh die je zelf opwekt
- De zonnepanelen helpen weer bij de waarde van je woning en hoe eerder je die investering hebt terug verdient, hoe eerder je ook weer nieuwe investeringen kunt doen.
Over 10/20 jaar tijd heb je het dan echt over een finacieel voordeel in je vermogens opbouw van duizenden euros zo niet 10 duizenden euros. Het werkt allemaal weer door in je investerings rendement en wat je vervolgens weer exponentieel met dat rendement kan doen.
Het is toch absurt als zo'n verschil kan ontstaan puur en alleen omdat de één de regels respecteert en de ander niet?
Ja, ik vind dat onrechtvaardig.
Ik vind het de wereld op zijn kop als het zó loont om de wet te overtreden.
En ik vind het oprecht bizar dat er mensen zijn die dit maar normaal vinden, of het zelfs als afgunst/jaloezie afschetsen.
Bizar!
Hoe is dit anders dan een man die veel meer verdient dan een vrouw voor hetzelfde werk, kwaliteit en duur? Dat vinden we wel allemaal maar onrechtvaardig en raar en verkeerd. Ik vind dit niet anders, sterker nog, ik vind de situatie hierboven kwalijker, want bij een loonverschil is er tenminste niemand die vind dat de wet niet voor hem geldt.
Dus nee, het is niet máár een kabel