Laadkabel over de stoep…

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Een buurt bewoner legt een laadkabel los over de stoep, wat doe jij?

Niets, leven en laten leven
122 (33%)
Niets, maar ik vind het wel super brutaal
56 (15%)
Ik spreek de bewoner erop aan
32 (8%)
Ik maak een melding bij de gemeente/politie
153 (42%)

Totaal aantal stemmen: 363

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:07

Gezien je hier op internet al het risico loopt voor NSB'er uitgemaakt te worden, zou ik ook terughoudend zijn met iemand zomaar aanspreken :+

Lieve Shiloh, als het je stoort, meld het gewoon. De gemeente maakt de regels en het is aan hen om ze ook te handhaven.

Niets zo vervelend als dat jij je wel solidair op probeert te stellen door de regels te volgen, en een ander het niet doet. Ongeacht de reden of wel niet op de hoogte zijn van de regels. Daarbij vind ik je irritatie ook terecht, want zelfs als je buur niet weet dat het niet mag, zou hij het wel moeten weten. Jij hebt destijds ook je research gedaan.

Niet teveel twijfelen aan jezelf. We wonen nu eenmaal met zijn allen op een klein oppervlak en moeten dezelfde regels volgen. En je ASS speelt imo geen rol; het is echt oke hoe jij dit ziet en hoe je graag zou willen dat de samenleving werkt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:37

@Serendipity :):) ik stuur je even een pb

KimD schreef:
. je kunt wel vragen hoe hij dit gefixt heeft met de gemeente.

Dat hoef ik niet te vragen. Dat antwoord heb ik al: niet. De gemeente staat dit in zijn geheel niet toe.

Of ze dat wel of niet weten, vind ik dan persoonlijk in de overweging van aanspreken niet zo relevant.

Of ze weten het, en doen het toch en het boeit ze niet wat anderen vinden. Of ze weten het niet, maar gaan daar op mijn attenderen echt niet mee stoppen als je bedenkt hoeveel geld er al is geïnvesteerd.

Dus voor mijn gevoel is aanspreken in deze echt zinloos. Het zijn ook geen nabije buren. Dit is op de uitlaat route zon 200-300 meter verderop. Maar ik loop er wel minimaal 2 keer per dag met herkenbare hond langs.

Wat ik al zei. Als ik wist dat het wél mocht onder relatief eenvoudige te realiseren en goedkope voorwaarden zou ik wel aanspreken. Omdat het dan oprecht leidt van illegale naar legale oplossing en aanspreken een realistische kans van slagen heeft met een veel kleiner risico op scheve gezichten.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:13

Fitzroy schreef:
Ik vind het juist vreemd dat hier wordt gezegd om zelf die mensen te gaan aanspreken.
Je hebt geen enkele bevoegdheid en aangezien die mensen behoorlijk brutaal zijn, zou ik me daar buiten houden.
Gewoon melden bij de gemeente. Gevaarlijke situaties moet je altijd melden. Dit is er één.

Je kunt toch gewoon in gesprek gaan? Misschien zijn die mensen zich van geen kwaad bewust. Naar de gemeente stappen kan altijd nog.

KimD

Re: Laadkabel over de stoep…

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:17

Ik vind het nu eerder naar jaloezie beginnen klinken, dan dat het daadwerkelijk een probleem gaat /moet zijn. Zeker nadat je in een bericht schrijft dat je zelf ook een elektrische auto hebt overwogen. Je doet aannames en zoekt met geen mogelijkheid naar bevestiging of ontkenning daarvan...

Door dit topic ben ik toch even extra blij met het dorp en de gemeente waar wij wonen en dat we over het algemeen verdraagzaam naar elkaar kunnen zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:35

Shiloh schreef:
@verootje, het is niet máár een kabel over een stoep. Ik vind dat het veel verder gaat dan dat. Een elektrische auto bezitten en het wel of niet thuis privé laden maakt financieel écht een groot verschil. Zeker in combinatie met zonnepanelen op je dak. Ja. Dat is niet rechtvaardig tegenover anderen die wél gewoon netjes aan de publieke paal laden, of die dan toch de keuze maken voor een hybride/brandstof auto en geen zonnepanelen nemen. En dan heb ik het nog niet over de terugverdientijd van je zonnepanelen en de waarde van je woning (zeker in combinatie met kWh vergoeding door werkgever bij zakelijk lease bijvoorbeeld). Dit gaat gewoon over grof geld.

Grof geld :?
Hoe word jij benadeeld dan door dat grove geld…? Jij hebt enkel last van die kabel op de stoep, niet van het gegeven dat hij probeert z‘n zonnepanelen rendement te geven, want het kost jou geen geld.
En zoveel grof geld is het ook niet, want die laadpaal kost geld, die zonnepanelen waren niet gratis, de auto ook niet, dus of het echt zo’n groot financieel voordeel is betwijfel ik ten zeerste.

Dit klinkt eerder wat afgunstig in mijn oren dan rechtvaardigheid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:40

Serendipity1 schreef:
Niet teveel twijfelen aan jezelf. We wonen nu eenmaal met zijn allen op een klein oppervlak en moeten dezelfde regels volgen. En je ASS speelt imo geen rol; het is echt oke hoe jij dit ziet en hoe je graag zou willen dat de samenleving werkt.

Hier sluit ik me bij aan; ik denk er precies zo over hoor.
Met de uitzondering dat het mij dus weer niet zou uitmaken of de buurman er nu financieel voordeel van zou hebben of niet.
Het gaat mij erom dat dit oneigenlijk gebruik is van de publieke ruimte en gevaar oplevert voor anderen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:44

verootjoo schreef:
Shiloh schreef:
@verootje, het is niet máár een kabel over een stoep. Ik vind dat het veel verder gaat dan dat. Een elektrische auto bezitten en het wel of niet thuis privé laden maakt financieel écht een groot verschil. Zeker in combinatie met zonnepanelen op je dak. Ja. Dat is niet rechtvaardig tegenover anderen die wél gewoon netjes aan de publieke paal laden, of die dan toch de keuze maken voor een hybride/brandstof auto en geen zonnepanelen nemen. En dan heb ik het nog niet over de terugverdientijd van je zonnepanelen en de waarde van je woning (zeker in combinatie met kWh vergoeding door werkgever bij zakelijk lease bijvoorbeeld). Dit gaat gewoon over grof geld.

Hoe word jij benadeeld dan door dat grove geld…? Jij hebt enkel last van die kabel op de stoep, niet van het gegeven dat hij probeert z‘n zonnepanelen rendement te geven, want het kost jou geen geld.
En zoveel grof geld is het ook niet, want die laadpaal kost geld, die zonnepanelen waren niet gratis, de auto ook niet, dus of het echt zo’n groot financieel voordeel is betwijfel ik ten zeerste.

Ik moet zeggen dat ik mij hier wel bij aansluit.

Dit gaat niet meer over een gemeentelijke regel waar zich hij niet aan houd.
Hier worden nu dingen bij gehaald op een zeer afgunstige manier.
Zonder rekening te houden met ook de gemaakte kosten.

Die zonnepanelen had je zelf ook kunnen plaatsen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

Het zou mij gaan om het parkeren op de stoep.
Dat is echt heel vervelend.

Hier hebben we ook een buurman (net nieuw) met een eigen oprit en toch vol op de stoep parkeren terwijl zijn oprit leeg is.
Wij hebben ook een locatie hier voor slechtzienden, voor hun is dat echt een obstakel.

Ik wacht het voor nu eerst af, wellicht spreekt een ander hem aan.
Blijft dit zo dan weet ik nog niet of ik het via de gemeente of via een rechtstreeks gesprek ga doen.

Ik woon hier alleen. Vind het eerlijk gezegd best eng.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:54

verootjoo schreef:
Shiloh schreef:

Als iemand de laadkabel laat liggen als die niet in gebruik is, dan wordt er in ieder geval niet nagedacht hoe de overlast zo minimaal mogelijk te houden. En over losliggende kabels kunne mensen struikelen. Niet voor niets dat die op kantoren niet mogen van de Arbo.

Voor een laadkabel over de stoep moet een ontheffing worden aangevraagd. De ts heeft al een link geplaatst dat er bij haar in de gemeente geen ontheffing wordt gegeven. Deze kabel mag dus niet bij haar in de gemeente.
Als de bewoners die kabel dan ook al op de stoep laat liggen terwijl de elektrische auto er nog niet is durf ik niet te zeggen dat we hier met de attentste buur die je kan hebben mag spreken.

Ik vind het vrij grof om iemand voor afgunstig uit te maken omdat die dingen anders ziet dan jij. Je kan het ook zien dat zij wel zo attent is om geen sch**t te hebben en wel een laadpaal en -kabel aan te schaffen en te doen of haar neus bloedt.
Regels zijn er niet voor niets, ondanks ze soms bloedirritant en beperkend zijn. Maar als iedereen maar zijn goddelijke gang gaat dan wordt het vanzelf een puinhoop en komen er vanzelf klachten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:57

daantjuhhh schreef:
Het zou mij gaan om het parkeren op de stoep.
Dat is echt heel vervelend.

Hier hebben we ook een buurman (net nieuw) met een eigen oprit en toch vol op de stoep parkeren terwijl zijn oprit leeg is.
Wij hebben ook een locatie hier voor slechtzienden, voor hun is dat echt een obstakel.

Ik wacht het voor nu eerst af, wellicht spreekt een ander hem aan.
Blijft dit zo dan weet ik nog niet of ik het via de gemeente of via een rechtstreeks gesprek ga doen.

Ik woon hier alleen. Vind het eerlijk gezegd best eng.

Hier doen mensen het ook terwijl ze gewoon volledig op de straat ku ben staan zonder problemen. Ik kan dus in mijn eigen dorp mijn rolstoel niet eens gebruiken, omdat de stoep door allerlei dingen in gebruik is genomen. Auto's maar ook rustig containers langer laten staan, zakken niet ophangen maar op de stoep zetten dagen van te voren, ook kabels soms met pionnen eromheen waardoor ik er juist helemaal niet meer langs kan.

En het is niet toegestaan, maar mensen geven er niet om. Dan moet je maar over de straat ook al moet je dan heel stuk op de straat rollen omdat je de stoep niet meer op komt...

Laat staan de hoeveelheid mensen die planten/struiken/heggen zo groot laten worden dat de halve stoep in beslag genomen wordt en je er dus weer niet langs kan. En zelfs na snoeien blijft die zo breed want ze maken hem niet tot erfafscheiding maar alleen de uitstekende takken eraf.

Ts, ik ben ook van regels zijn regels en het uitzoeken :+ Dus ik snap je. Hoewel ik wel het liefste eerst aanspreek en daarna pas melding maak. Maar dat aanspreken; ik heb tot nu toe met rolstoel echt te vaak negatieve reacties gehoord waarbij verwacht wordt dat ik me aanpas en zij niet. Terwijl zij iets doen wat niet mag...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:00

In de wijk waar ik werk (industrie met een paar woonhuizen) liggen overal kabels over de stoep, ik zou er geen idee van hebben dat dat niet mag (heb ook geen EV). Ik ben dus 1 van die volkomen onwetende mensen, omdat ik ze hier overal zie. Sommigen hebben er zo'n rubber matje overheen liggen. Maar het komt dus voor, mensen die geen idee hebben :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:08

Maar jij hebt er zelf geen, prompter. Ik weet er ook niet het fijne van, want heb er ook geen 1. Maar als ik er 1 zou willen aanschaffen zoek ik het uit :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:19

Had een mening gegeven, laat maar. Stelde vragen aan TS over de situatie van de weg etc.

Maar ik zou mij of niet druk maken of even gewoon vragen aan de buren of het anders kan. Simpel…
Laatst bijgewerkt door Kabayo op Gisteren, 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:22

Kabayo schreef:
Even alleen reactie op titel/beginpost

Neu, hier zou ik mij beslist niet druk om maken :+ Ga er van uit dat de kabel niet 10 cm dik is en je er makkelijker overheen kan rollen met kinderwagen/rollator of rolstoel. Wbt de auto op de stoep, hoe is de situatie daar? Is er een stoep aan de overkant en zo’n (goh hoe heet dat eigenlijk) inkeping (?) in de stoep dat je kan oversteken? Of is het echt aan een drukke 80 weg dat je ook niet even over de weg er langs kan? Staat de auto echt helemaal op de stoep of met 2 banden dat je er eigenlijk nog wel voorbij kan. Zie een rolstoel is ook niet 2 meter breed

Oversteken is natuurlijk wel ongewenst.

In een rolstoel ben je minder zichtbaar voor verkeer omdat je lager zit en als blinde is er ook meer gevaar.
Daarnaast dan sta je aan de overkant en als daar 50 meter verderop weer een opstakel is moet je weer oversteken.

Hier is de auto zodanig op de stoep geparkeerd dat zelfs als je dik bent je er niet meer tussen door kunt.
Ik denk hoogstens 30cm over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:26

Kabayo schreef:
Even alleen reactie op titel/beginpost

Neu, hier zou ik mij beslist niet druk om maken :+ Ga er van uit dat de kabel niet 10 cm dik is en je er makkelijker overheen kan rollen met kinderwagen/rollator of rolstoel. Wbt de auto op de stoep, hoe is de situatie daar? Is er een stoep aan de overkant en zo’n (goh hoe heet dat eigenlijk) inkeping (?) in de stoep dat je kan oversteken? Of is het echt aan een drukke 80 weg dat je ook niet even over de weg er langs kan? Staat de auto echt helemaal op de stoep of met 2 banden dat je er eigenlijk nog wel voorbij kan. Zie een rolstoel is ook niet 2 meter breed

Ik kan me voorstellen dat je geen problemen ziet wanneer je geen fysieke beperking hebt. Al heb ik die ook niet en zie ik het probleem van een kabel over de stoep wel. Je verwacht dat gewoon niet op een voetpad.

Daarnaast zijn de kabels die ik hier zie voor elektrische auto's een stuk dikker dan kabels van bijvoorbeeld een verlengsnoer. Als dat hier ook het geval is, struikel je daar makkelijker over denk ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:32

Ik heb een smalle rolstoel want ben zelf ook smal, maar ik ben breder als kinderwagen en kan niet meer over de stoep heen als er een auto half op staat.

Dit is echt veel te simpel gedacht, ook dat je wel even over kan steken. :n dat is niet de bedoeling en niet prettig. Ook niet elke oversteekplek, ook geen idee hoe die dingen heten, is fijn en veilig om vanaf te rollen. Ze lopen lang niet altijd netjes door tot aan wegdek en eraf is dan onprettig en erop kan soms echt heel lastig zijn.
Plus als je het toelaat bij 1 er altijd meer mensen het gaan doen en met beetje pech kan je dan niet eens meer op bestemming aankomen, want ondanks oversteken word je telkens s opnieuw geblokkeerd of mag je weer tig meter terug om van de stoep af te kunnen en dan over de weg. En op de weg rollen is echt niet veilig.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:41

Ik stelde alleen vragen over de situatie. Heb t maar weggehaald want was niet de bedoeling iemand tegen de schenen schoppen

Om het kort te houden, of niet druk maken of even met de buren kletsen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:58

Ik mis de optie: "informeren bij de bewoner of dit zo blijft of dat er nog wat volgt wat nog geleverd moet worden.
Dus de vraag stellen, blijft dit zo of verandert de situatie nog?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:57

verootjoo schreef:

2 buren, beide willen investeren in hun woning en verduurzaming en daarvoor zonnepanelen plaatsen. Een elektrische auto kan daar om verschillende manieren bij helpen.

- Je bespaarde benzine kan worden afgezet tegen de investering van je zonnepanelen, en helpt dus de terugverdientijd te verkorten, want die kwh lever je zelf op. Bij publiek kan dat niet, want je bent dan bij een ander die kwh aan het kopen. Eenmaal je investering terugverdient bespaar je niet alleen op je energie rekening, maar ook op je vervoerskosten.

- Als je zelf laadt, kun je tevens je kwh overschot gebruiken om je auto te laden, wat met het binnenkort verdwijnen van de salderingsregeling veel rendabeler is ivm besparing op benzine/inkopen kwh, dan de vergoeding die je straks nog krijgt.

- Als je zakelijk lease rijdt heeft dat nog weer extra impact op de terug verdien tijd. Want je werkgever betaald je die opgewekte kwh gewoon uit. Dus jou opgewerkte kwh, met name het oveschot, wordt letterlijk omgezet in geld, wat gunstiger was dan de salderingsregeling en al helemaal als die stopt. Ik heb voor mijn vorige woning waar ik wel een oprit had die berekeningen uitgevoerd, en afhankelijk van het aantal gereden kilometers en dergelijken kon dat oplopen tot een verkorting van 30-40% van de terugverdien tijd van je zonnepanelen.

- Hoe eerder je je zonnepanelen investering hebt terug verdient, hoe eerder je gaat besparen op je energie rekening. verbruikte kwh die je zelf opwekt

- De zonnepanelen helpen weer bij de waarde van je woning en hoe eerder je die investering hebt terug verdient, hoe eerder je ook weer nieuwe investeringen kunt doen.

Over 10/20 jaar tijd heb je het dan echt over een finacieel voordeel in je vermogens opbouw van duizenden euros zo niet 10 duizenden euros. Het werkt allemaal weer door in je investerings rendement en wat je vervolgens weer exponentieel met dat rendement kan doen.

Het is toch absurt als zo'n verschil kan ontstaan puur en alleen omdat de één de regels respecteert en de ander niet?

Ja, ik vind dat onrechtvaardig.
Ik vind het de wereld op zijn kop als het zó loont om de wet te overtreden.
En ik vind het oprecht bizar dat er mensen zijn die dit maar normaal vinden, of het zelfs als afgunst/jaloezie afschetsen.

Bizar!

Hoe is dit anders dan een man die veel meer verdient dan een vrouw voor hetzelfde werk, kwaliteit en duur? Dat vinden we wel allemaal maar onrechtvaardig en raar en verkeerd. Ik vind dit niet anders, sterker nog, ik vind de situatie hierboven kwalijker, want bij een loonverschil is er tenminste niemand die vind dat de wet niet voor hem geldt.

Dus nee, het is niet máár een kabel :n
Laatst bijgewerkt door Shiloh op Gisteren, 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:01

Je maakt 't wel heel groot nu... Meld het gewoon als je zelf niet durft aan te spreken, dan kan de gemeente het oppakken. Maar om dit te vergelijken met discriminatie..? Dat is het niet, want als de gemeente ingrijpt geldt voor die buren gewoon hetzelfde als voor alle anderen.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:30

senna21 schreef:
Ik verbaas mij erover dat er zo weinig mensen 'aanspreken' hebben gekozen, maar wel 'bij de politie melden'.
Is aanspreken ingewikkelder? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Aanspreken is zeker niet ingewikkelder echter tegenwoordig hebben bijzonder veel mensen een zeer kort lontje en krijg je voor de normaalste dingen op je gezicht.

Een straat verderop, onbekende bewoner, heeft de stofzuiger (letterlijk) midden op straat staan naast een duur uitziende mercedes. Zelf in geen velden of wegen te bekennen. 5 minuten gewacht, toen uit de auto (overigens een aangepaste wegens beenhandicap) die stofzuiger aan de kant zetten.
Flits! Daar was "meneer", grote bek en een duw, die ik natuurlijk niet kon hebben. Knal tegen de grond, een hoop dreigementen.
Ik bont en blauw naar huis.
Politie-aangifte, niks mee gedaan.

Dus, ik meld direkt aan gemeente e/o politie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:20

Shiloh schreef:
verootjoo schreef:

2 buren, beide willen investeren in hun woning en verduurzaming en daarvoor zonnepanelen plaatsen. Een elektrische auto kan daar om verschillende manieren bij helpen.

- Je bespaarde benzine kan worden afgezet tegen de investering van je zonnepanelen, en helpt dus de terugverdientijd te verkorten, want die kwh lever je zelf op. Bij publiek kan dat niet, want je bent dan bij een ander die kwh aan het kopen. Eenmaal je investering terugverdient bespaar je niet alleen op je energie rekening, maar ook op je vervoerskosten.

- Als je zelf laadt, kun je tevens je kwh overschot gebruiken om je auto te laden, wat met het binnenkort verdwijnen van de salderingsregeling veel rendabeler is ivm besparing op benzine/inkopen kwh, dan de vergoeding die je straks nog krijgt.

- Als je zakelijk lease rijdt heeft dat nog weer extra impact op de terug verdien tijd. Want je werkgever betaald je die opgewekte kwh gewoon uit. Dus jou opgewerkte kwh, met name het oveschot, wordt letterlijk omgezet in geld, wat gunstiger was dan de salderingsregeling en al helemaal als die stopt. Ik heb voor mijn vorige woning waar ik wel een oprit had die berekeningen uitgevoerd, en afhankelijk van het aantal gereden kilometers en dergelijken kon dat oplopen tot een verkorting van 30-40% van de terugverdien tijd van je zonnepanelen.

- Hoe eerder je je zonnepanelen investering hebt terug verdient, hoe eerder je gaat besparen op je energie rekening. verbruikte kwh die je zelf opwekt

- De zonnepanelen helpen weer bij de waarde van je woning en hoe eerder je die investering hebt terug verdient, hoe eerder je ook weer nieuwe investeringen kunt doen.

Over 10/20 jaar tijd heb je het dan echt over een finacieel voordeel in je vermogens opbouw van duizenden euros zo niet 10 duizenden euros. Het werkt allemaal weer door in je investerings rendement en wat je vervolgens weer exponentieel met dat rendement kan doen.

Het is toch absurt als zo'n verschil kan ontstaan puur en alleen omdat de één de regels respecteert en de ander niet?

Ja, ik vind dat onrechtvaardig.
Ik vind het de wereld op zijn kop als het zó loont om de wet te overtreden.
En ik vind het oprecht bizar dat er mensen zijn die dit maar normaal vinden, of het zelfs als afgunst/jaloezie afschetsen.

Bizar!

Hoe is dit anders dan een man die veel meer verdient dan een vrouw voor hetzelfde werk, kwaliteit en duur? Dat vinden we wel allemaal maar onrechtvaardig en raar en verkeerd. Ik vind dit niet anders, sterker nog, ik vind de situatie hierboven kwalijker, want bij een loonverschil is er tenminste niemand die vind dat de wet niet voor hem geldt.

Dus nee, het is niet máár een kabel :n

Wow…

Vind je dit zelf ook niet een klein beetje overdreven? Om dit nu met discriminatie/seksisme te vergelijken..

En je berekeningen lijken me nogal rooskleurig. Het levert echt geen tienduizenden aan bespaard geld op. En wat dan nog; ze komen het geld niet bij jou halen.

Tegen de tijd dat je je zonnepanelen of EV eruit hebt komt er wel weer belasting op. Die voordelen zijn altijd maar tijdelijk.
Het kan mij echt niet schelen wie daarvan profiteert en of buurman X net wat meer financieel geluk heeft dan een ander.

Iemand die struikelt over de kabel vind ik idd een reden om er wat van te zeggen, maar al deze dingen erbij halen gaat wat ver m.i.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:21

Ik vind het eerlijk gezegd hele lief van TS dat ze óók denkt aan de minder mobiele medemens die moeite kan hebben met zulke obstakels. Het is met een rolstoel gewoon niet wenselijk om van de ene stoep naar de andere te moeten slalommen, voor zover dat al mogelijk is qua schuine afritjes.

Rollen kost al veel meer kracht dan gewoon lopen, een vrije stoep heeft vaak al obstakels genoeg en dan moet je ook nog veilig zien over te steken, zoals Daantje ook al aangeeft. Oh en even aanbellen als ik weet bij wie de auto hoort? Helaas hangt bij veel mensen de bel buiten mij bereik, zeker als een extra opstapje voor een deur zit, dus dat is ook niet altijd evident :+ .

Mensen met een rollator hebben die ook niet voor niks, die maken ook bij voorkeur geen extra meters, want reeds slecht ter been.

Slechtzienden zien met een beetje pech zo'n kabel niet liggen en struikelen er over en een auto op de stoep betekent ook voor hun extra risico met er over de weg omheen lopen of over moeten steken.

En ja, helaas, ik ben met mijn rolstoel ook al meer dan eens afgebekt als ik ergens vriendelijk(!) iets van zei, of liever gezegd, vriendelijk vroeg of mensen ajb rekening willen houden met mensen die minder goed ter been zijn.

Ik maak echt niet overal per direct melding van, maar soms zijn de bestuurders niet te vinden, soms is niet duidelijk waar ze zijn (ik woon in een flat, werkbusjes staan nog wel eens in de weg, maar ik kan niet zien op welk nummer ze aan het werk zijn. Staat er een telefoonnummer op de bus dan bel ik dat eerst!), maar ik maak ook wel melding als iemand structureel fout parkeert en óf niet reageert op een verzoek dat niet te doen óf gewoon onvindbaar is, en voor hinder zorgt. Een keer een handhaver is doorgaans genoeg om het af te leren.

De doorgang die ze blokkeren is ook de doorgang voor de hulpdiensten hier bij de flat en soms staan die beide geblokkeerd. Tja, dan kun je of je bus/auto weghalen, of je riskeert een prent. Is er een doorgang gewoon vrij, dan bel ik hooguit even als er een nummer op de bus staat. Ofwel, ik meld niet hele vaak voor handhaving.

Er zit hier ook een basisschool om te hoek, daar zit op nog geen 50m lopen een goed en veilig bereikbaar parkeerterrein bij de supermarkt (ja, met voldoende plek), toch staan veel ouders met halen en brengen óf dubbel geparkeerd bij ons op het parkeerterrein, of dus op die doorgangen óf half op de stoep en nee, ik kan hier niet naar de stoep aan de overkant als ik naar de supermarkt moet. Over straat is ook niet onverdeeld veilig.

Als het daar met parkeren uit de hand loopt, dan neem ik contact op met de school en vraag of zij naar de ouders willen communiceren hier bij de flat netjes te parkeren en op de stoep in elk geval voldoende ruimte vrij te houden voor mensen met hulpmiddelen/kinderwagens. Dat werkt doorgaan wel een tijdje.

En verder heeft TS gewoon een ver ontwikkeld gevoel van (on)rechtvaardigheid, daar kunnen wij allemaal van vinden wat we willen, maar dat verandert niks aan dat gevoel.

Feit blijft: de gemeente Eindhoven staat geen kabelgoten en dergelijk toe. Parkeren op de stoep mag sowieso niet. De gemeente is aansprakelijk als het misgaat. Niet iedereen voelt zich (nog) prettig bij het aanspreken van mensen. Dan is melden bij de gemeente, niet bij de politie, een goed alternatief. Of als aanspreken niet helpt een logische volgende stap.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:45

Ik maak het zo groot als hoe de situatie in de realiteit kan zijn.

Het gaat me niet om of ik nu wel of niet ga melden, het gaat me ook niet om of de gemeente handhaafd of niet.

Mijn argumenten gaan me om het sentiment wat er hier heerst over wat normaal gevonden wordt en wat verketterd wordt.

Wat ik allemaal al naar mijn hoofd heb gekregen hier he?
Ik ben afgunstig
Ik ben jaloers
Het is belachelijk/overdreven dat ik het respectloos, onrechtvaardig en egoistisch vind.
Ik ben een bemoeial
Ik maak me druk om wat anderen vinden
Ik gedraag me als een NSB'er
Ik overdrijf

En dan heb ik nog niks helemaal niks gedaan? 

Eigenlijk alleen maar omdat ik er een gevoel en mening bij heb, die wellicht wat zwart witter is dan de gemiddelde persoon.

Alleen maar omdat ik vind dat niemand belangrijker is dan een ander en iedereen zich aan dezelfde regels te heeft houden?

Alleen omdat ik me erger aan de arrogantie van mensen die vinden dat zij boven de wet staan? Persoonlijk vind ik onwetendheid geen excuus, maar enigsinds minder kwalijk, wel vind ik dat je een onderzoeksplicht hebt wanneer je zoiets wilt gaan doen en het maakt het nog steeds niet minder onrechtvaardig imho. Ook als je er later achter komt, sta je nog steeds niet boven de wet.

Alleen omdat ik vind dat het niet zou moeten kunnen dat mensen door zich niet aan de wet te houden voordeel hebben tov mensen die dat wel doen en netjes accepteren dat ze die kansen niet kunnen benutten?

Natuurlijk is dit geen racisme, er is geen sprake van een andere behandeling op basis van gender, geloof, huidskleur oid. Ik beweer ook nergens dat dit racisme is.

Maar zowel racisme dmv een gender-loonkloof als bij deze laadpaal situatie is er 1 individu die een onrechtmatig financeel voordeel heeft tov van een ander individu (of een straat aan individuen), op basis van een factor die geen rol zou mogen spelen. Maar als die factor gender is, vind iedereen dat het niet klopt en dat er iets gedaan moet worden. Maar wanneer die factor een wet is, een verbod, welke door de bevoordeelde genegeerd wordt, dan is het belachelijk om daar bezwaar tegen te hebben?

Waarom is het gevoel van onrechtvaardigheid "afgunst, jaloezie en bemoeienis" wanneer iemand zich door onwettig gedrag iets toeeigend, maar een "voortreffelijk ethisch moreel besef" wanneer de bevoordeelde geen directe invloed of blaam betreft, en het praktisch tastbaar resultaat vergelijkbaar en even onterecht is?

Ben ik dan echt de enige die dat raar vind? Een onterecht voordeel hebben is linksom of rechtsom toch gewoon onterecht? Vinden jullie het ook normaal dat als iemand belasting ontduikt en daarmee weg komt? Is dat dan ook afgunst en jaloezie?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:09

@Verootjoo, Ik denk dat ik er met een schattig van 10 a 20 jaar een voordeel van ruim 10.000 er helemaal niet zo veel naast zit. Hoe meer je km hoe groter het verschil. Ik was nieuwsgierig en ben eens opnieuw gaan rekenen, de prijzen zijn in 5 jaar tijd erg veranderd en de aanstaande afschaffing van de salderingsregelen heeft hier echt een hele grote impact op.

Door je zonnepanelen te combineren met het thuisladen van een elektrische auto verhoog je het gemiddeld zelfverbruik percentage van zo'n 30% tot 60%. Dat maakt echt een enorm verschil. Misschien het komende jaar nog niet echt. Maar vanaf 2027 zal de opbrengst over elke kwh die je niet zelf direct verbruikt sterk dalen, of misschien zelfs tot kosten leidt. Hoe meer die in de toekomst daalt, hoe groter het voordeel wordt van combineren met thuisladen. 

Maar ik ben dus nog eens gaan rekenen. Uiteraard op basis van de huidige prijzen.

Ik rijd zo'n 30-35k per jaar, grofweg is er dan totaal zo'n 6000 kwh nodig is.

publiek laden:
6000 totaal, gemiddelde prijs publiek 0,30 - 0,60, laten we het gemiddelde nemen 0,45 en dat is echt vriendelijk, je zag de laatste maanden uitschieters naar dik 0,75, en snelladen is nog duurder ->
6000 * 0,45 = 2700 euro per jaar
totale kosten na 10 jaar= 27000 euro

thuis zonder zonnepanelen:
6000 totaal, volledig afnemen van energie provider -> 6000 * 0,30 cent = 1800 euro per jaar, echter, je moet ook investeren in een laadpaal, zeg 3000 euro. 

totale kosten na 10 jaar = 18000 euro, maar ook een investering van 3000 euro. 

Totaal voordeel na 10 jaar puur en alleen door thuis te laden ipv publiek: 6000 euro, en + 4500 euro voor elke 5 jaar daarna.

Zonnepanelen investering en opbrengst los van thuisladen.
Met een 10 zonnepanelen is je jaaropbrengst ongeveer 3400 kwh, 30% zelf gebruik, 70% terugleveren is gemiddeld. 
Dat betekend een energie besparing van 1020 kWh a 30 cent, en een terugbetaling vergoeding van 2380kwh a 15 cent, saldering is bijna afgeschaft, dus die negeren we voor nu. -> voordeel afgerond 660 euro per jaar.
Investering installatie ongeveer 5500 euro.
Waardevermeering woning bij 10 panelen -> ook gemiddeld nog 5500 euro. Dus investering en waardevermeerdering kunnen we tegen elkaar wegstrepen.

Totale toename vermogen na 10 jaar -> dat is 6600 euro.

Zonnepanelen combineren met thuisladen:
Gemiddeld gaat het percentage zelfverbruik van zonnepanelen in combinatie met een elektrische auto van 30% naar ongeveer 60%
Dus 2040 kWh a 30 cent en een terugleververgoeding van 1360 kwh a 0,15 cent is een totaal afgerond besparing van 816 euro.

Dat is dus een extra voordeel van ongeveer 155 euro per jaar tov zonder laadpaal.

Na 10 jaar is dat dus omdat je thuisladen combineert met zonnepanelen een extra voordeel van 1550 euro. 

Totaal voordeel na 10 jaar bij ongeveer 30-35k km en zonnepanelen
-> 6000 + 1550 = 7550, en + 5275 euro voor elke 5 jaar jaar na

Echter is 10 panelen relatief weinig als je combineert met een auto, stel je verhoogt het aantal zonnepanelen naar 14. De extra investering is verwaarloosbaar tegen de waardevermeerdering van je woning.
Je kwh opbrengst stijgt naar 5100 kwh,
Als je dat zou doen zonder auto thuis laden levert je dat 330 euro per jaar extra op, maar gezien de onzekerheid rond de opbrengst van niet zelf gebruikte kwh een behoorlijk risico.
De hogere besparing bij combineren met thuisladen is een extra 75 euro per jaar.

Daarnaast spelen er nog andere factoren mee:
- Je liquide middelen komen sneller vrij zodat je weer andere investeringen kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan een investering in een thuisbatterij, waardoor je het percentage zelfverbruik nóg verder kunt verhogen en nog meer voordeel kan behalen uit je zelf opgewekte stroom. Of het verder verduurzamen van je woning. Al is dat nu nog niet zo interessant, want ze zijn veel te duur.
- 

Daarnaast maakt het uberhaubt de keuze om de investering in zonnepanelen aan te gaan aantrekkelijker. De grootste onzekerheid en risico zit hem in de niet zelfgebruikte kwh. Ik ben nu uitgegaan van wat er nu gepland staat, dat je nog steeds ongeveer 50% vergoed krijgt. Maar Ik vind het ook niet ondenkbaar dat die vergoeding er helemaal af gaat of zelfs tot kosten leidt. Stel je moet ineens 10 cent gaan betalen voor elke ongebruikte kwh ipv dat je 15 ontvangt. Je totale besparen droogt bij 10 panelen dan ineens op van een besparing van totaal 660 euro per jaar, naar 68. Met een elektrische auto beperkt zich dat tot een opbrengst van 476 euro per jaar. Dat is een verschil van ruim 400 euro per jaar!

Dus nee, ik vind mijn verontwaarding helemaal niet overdreven, ik vind niet dat ik het groter maak of overdrijf. If anything vind ik het heersende sentiment teleurstellend en verdrietig.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op Gisteren, 22:47, in het totaal 2 keer bewerkt