Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Suzanne F. schreef:Celebi schreef:Was wel geïntegreerd door iedereen op de eerste pagina die zei dat het zo bijzonder was.
Geïntrigeerd.
Suzanne F. schreef:Roodvos schreef:Ik heb vanmiddag de enquête met planten gedaan.
Ik wilde de geld-vraag overslaan, want niet in geïnteresseerd, maar dat kon niet.
Ik vraag me af waarom die vraag er ineens tussen zat? Dat heeft toch niks met planten te maken?
uggy schreef:Alle reacties helpen, dus ook de nieuwe! Hierbij de uitleg van mijn zusje:
Het onderzoek gaat over hoe mensen keuzes maken tussen iets kleins nu of iets groters later (temporal discounting) , en hoe dat beïnvloed wordt door zogenoemde hot cues. Hot cues zijn prikkels die sterke emoties of verlangens oproepen, zoals aantrekkelijke beelden, eten of andere vormen van beloning. Eerder onderzoek laat zien dat zulke prikkels mensen vaak impulsiever maken, waardoor ze sneller kiezen voor een directe beloning in plaats van te wachten op iets beters in de toekomst.
In dit onderzoek wordt gekeken of dat effect hetzelfde is wanneer de hot cues niet echt door mensen zijn gemaakt, maar door kunstmatige intelligentie. AI kan tegenwoordig heel realistische beelden maken, maar mensen ervaren die vaak als minder echt of minder emotioneel. De vraag is daarom of zulke AI-prikkels hetzelfde effect hebben op ons gedrag als menselijke prikkels, of dat ze juist een zwakkere reactie oproepen omdat ze minder authentiek aanvoelen. Het onderzoek probeert zo te begrijpen of en hoe de bron van de prikkel, mens of AI invloed heeft op hoe impulsief mensen reageren.