Vraag omtrent ziekmelding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:23

Niet om het goed te praten, gezien zelf mijn voorkeur zou zijn met communicatie. Maar ik denk dat als je ziekgemeld bent, je LG ook dossier kan bijhouden. En zeker als er wel sprake is van ‘we verwachten je na verloop van tijd gewoon weer op kantoor. En als dat niet lukt horen we graag wat hierin nodig is van de organisatie om dit wel mogelijk te maken,’ dan vermoed ik dat het ziekmelden ook is, zodat de organisatie zich kan indekken.
Plus je zal dan vroeg of laat worden opgeroepen door de bedrijfsarts, die er OOK voor jou is. Dus als je door de situatie het idee hebt dat je constant over je grenzen bent gegaan, is dat iets om aan te geven bij de bedrijfsarts. En dat advies wat daaruit volgt is leidend zover ik weet :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:32

Koekie73 schreef:
Ik lees niet dat het de ziekmelding haar perse tegenstaat, maar dat het vooral is dat het voor haar niet in overleg is gegaan?

TS, heeft de LG niet eerder tegen je gezegd dat er van je verwacht werd weer op kantoor te komen?

Zo lees ik t ook.

Bij mijn weten kan alleen een werknemer zich ziekmelden. Een werkgever kan niet een werknemer ziekmelden zonder dat de werknemer zich ziekgemeld heeft.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:41

Ziekmelden is maatwerk. Ik heb als werkgever altijd met mijn ziekteverzuimdienst contact over hoe en wat, wat is de situatie, hoe ziek is diegene, kan hij vervangend werk doen etc, welke aanpassingen moet ik maken. Er is geen zwart/wit van je bent ziek en je kan niets doen en je bent weer beter en je mag alles doen. Wat ik zo lees heeft je werkgever gedacht je bent niet 100% gezond want je kan niet zonder pijn naar je werk. Daarvoor doen zij als werkgever nu aanpassingen en ik denk dat zij dat laten toetsen door de arbodienst of zij het zo goed doen. Wat iemand al schreef. Je kan best voor 5% ziek staan puur omdat je niet naar je werk kunt door pijn. En je zegt zelf de pijnklachten verdwijnen, maar voor hetzelfde geld blijven er wel restklachten en moet er arbeidstechnisch iets aangepast worden. Bijv. een screening van je werkplek, andere stoel, bureau, aangepast schema etc. Dan is het voor beide partijen ook beter dat er al een "geschiedenis" bekend is. Vraag gewoon aan je werkgever of hij je volledig ziek heeft gemeld of deels. En ook wat zijn beweegredenen hiervoor zijn.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:06

Ir111 schreef:
Koekie73 schreef:
Ik lees niet dat het de ziekmelding haar perse tegenstaat, maar dat het vooral is dat het voor haar niet in overleg is gegaan?

TS, heeft de LG niet eerder tegen je gezegd dat er van je verwacht werd weer op kantoor te komen?

Zo lees ik t ook.

Bij mijn weten kan alleen een werknemer zich ziekmelden. Een werkgever kan niet een werknemer ziekmelden zonder dat de werknemer zich ziekgemeld heeft.

Dit inderdaad. En de ziekmelding heeft iets bij mij losgemaakt.
De LG gaf aan mij deels ziek te moeten melden,ik gaf aan het daar niet mee eens te zijn aangezien ik bijna hersteld ben en LG zou er op terugkomen. Vervolgens kreeg ik via systeem de melding dat ik ziekgemeld stond voor een x %.
Gevraagd waarom en op basis waarvan.
Kreeg een vaag algemeen antwoord dat het in belang van wkg en wn is blabla.
Doe dat dsn in overleg. Had eerst geprobeerd afspraken te maken etc.
Er was niks afgesproken. Geen termijn voor het tijdelijk thuiswerken,niks.
En nu zit ik er aardig doorheen.

Ir111

Re: Vraag omtrent ziekmelding

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:12

Ik zou juridisch loket bellen voor advies hoe om te gaan met een werkgever die jou zonder jouw medeweten ziekmeldt.

Daarna(ast) in gesprek gaan met de werkgever om de lucht te klaren en een traject op te starten waarin vastgelegd is hoe en wanneer je weer gaat werken volgens de normale afspraken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:16

Ik snap je wel TS. Ziekmelding staat bij mij ook gelijk aan weer allerlei te ondernemen stappen. Weer naar een bedrijfsarts, daar je verhaal moeten doen, weer afwachten in hoeverre je begrepen en gesteund wordt… Het is weer even een drempel over die je soms liever niet zet. Zeker wanneer je zelf denkt wel de juiste dingen te doen om juist niet uit te vallen. Zo’n traject kost ook weer de nodige energie.

Ik zit er toevallig nu ook midden in en daarin heeft ook mijn leidinggevende besloten dat het beter was om me gedeeltelijk ziek te melden. Wel in goed overleg gelukkig. Het heeft me deze keer veel opgeleverd. Ik heb goede gesprekken gehad met de bedrijfsarts en praktijkondersteuner. Ze hebben me gesteund en gesterkt in mijn terugkeer. Daarbij is het fijn om alles vast te laten leggen in een dossier. Er staat nu echt wat waar ik ook weer op terug kan vallen.

Soms moet je je laten helpen en kan dat goed voor je uitpakken. Geef ook aan dat je betere uitleg had gewild hierover. Dat mag best. Sterkte!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:39

Jessix schreef:
Ik snap je wel TS. Ziekmelding staat bij mij ook gelijk aan weer allerlei te ondernemen stappen. Weer naar een bedrijfsarts, daar je verhaal moeten doen, weer afwachten in hoeverre je begrepen en gesteund wordt… Het is weer even een drempel over die je soms liever niet zet. Zeker wanneer je zelf denkt wel de juiste dingen te doen om juist niet uit te vallen. Zo’n traject kost ook weer de nodige energie.

Ik zit er toevallig nu ook midden in en daarin heeft ook mijn leidinggevende besloten dat het beter was om me gedeeltelijk ziek te melden. Wel in goed overleg gelukkig. Het heeft me deze keer veel opgeleverd. Ik heb goede gesprekken gehad met de bedrijfsarts en praktijkondersteuner. Ze hebben me gesteund en gesterkt in mijn terugkeer. Daarbij is het fijn om alles vast te laten leggen in een dossier. Er staat nu echt wat waar ik ook weer op terug kan vallen.

Soms moet je je laten helpen en kan dat goed voor je uitpakken. Geef ook aan dat je betere uitleg had gewild hierover. Dat mag best. Sterkte!

Wat vervelend, jij ook sterkte.
Ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe.
Bij mijn weten bepaal alleen ik of ik mij ziekmeld, en niet de leidinggevende.
Als ik mij zou ziekmelden,zou de bedrijfsarts vervolgens bepalen wat wel en niet kan. Zo hoort het te gaan.
En nu kom ik in zo't traject terwijl ik mij niet heb ziekgemeld.

Ik heb niet kunnen opladen tijdens mijn verlof en zit nu emotioneel helemaal stuk.
Ik zou mij hierom nu het beste alsnog volledig moeten ziekmelden, maar geef dan toe aan een onterechte ziekmelding en dat verdom ik gewoon.
Misschien ten kosten van mezelf, want als ik nu doorga moet ik weer volledig aan het werk en op gesprek komen etc. terwijl ik dat op dit moment niet aankan. Ik ben zo emotioneel over de hele situatie.
Ik weet niet wat ik moet doen. Ben met mijn rug tegen de muur gezet en voel me machteloos.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:43

Ik snap TS ook wel. Als je gewoon thuis doorwerkt en bijna weer klaar bent om de terugkeer naar kantoor te maken, dan kan ik me voorstellen dat het steekt als de leidinggevende ineens een ziekmelding maakt zonder overleg, en hier in een gesprek daarover ook niet duidelijk is. Ziekmelden is niet erg of fout of zwak, maar kan wel consequenties hebben. In die zin snap ik dat TS er vraagtekens bij heeft.
Juridisch advies inwinnen of dit wel zo mag en nog eens het gesprek aangaan met je leidinggevende lijkt me een goede stap. Sterkte TS.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:57

Wat ellendig dat je je zo voelt :knuffel:

Als ik je verhaal zo lees dan zit je behoorlijk stuk. Dat het je allemaal zo hoog zit, dat zegt ook wel wat. Dat een (administratieve?) ziekmelding zoveel met je doet lijkt me ook wel zorgwekkend.
Kun je daar hulp bij krijgen? Ik krijg het idee dat band met je LG niet heel fijn is, in elk geval qua communicatie niet. Misschien is er binnen het bedrijf (bijv. iemand van PZ?) wel iemand waar je een betere klik mee hebt en waar je een goed gesprek mee kunt hebben?

MonaLieske

Re: Vraag omtrent ziekmelding

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:14

Hebben jullie een vertrouwenspersoon op werk? Zo ja, zou ik die benaderen. Die persoon kan in ieder geval een luisterend oor bieden en je wellicht ook handvatten geven voor het vervolg.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:16

Jessix schreef:
Ik snap je wel TS. Ziekmelding staat bij mij ook gelijk aan weer allerlei te ondernemen stappen. Weer naar een bedrijfsarts, daar je verhaal moeten doen, weer afwachten in hoeverre je begrepen en gesteund wordt…

Bedrijfsarts e.d. zou ik niet eens aan beginnen als ik me niet zelf ziekgemeld heb. "Ik heb me nooit ziekgemeld en werk gewoon al m'n uren, vraag m'n werkgever maar om informatie"

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

veneri schreef:
Als ik mij zou ziekmelden,zou de bedrijfsarts vervolgens bepalen wat wel en niet kan. Zo hoort het te gaan.

Ik heb niet kunnen opladen tijdens mijn verlof en zit nu emotioneel helemaal stuk.
Ik zou mij hierom nu het beste alsnog volledig moeten ziekmelden, maar geef dan toe aan een onterechte ziekmelding en dat verdom ik gewoon.
Misschien ten kosten van mezelf, want als ik nu doorga moet ik weer volledig aan het werk en op gesprek komen etc. terwijl ik dat op dit moment niet aankan. Ik ben zo emotioneel over de hele situatie.
Ik weet niet wat ik moet doen. Ben met mijn rug tegen de muur gezet en voel me machteloos.

Dat eerste is niet waar. JIJ bepaalt, samen met en op advies van een bedrijfsarts hoe jouw proces verloopt. De bedrijfsarts bepaalt niets.

Dat 2e is echt onverstandig. Ziek zijn = niet in staat om te werken. Als jij nu emotioneel en mentaal niet in staat bent om te werken, moet je voor jezelf zorgen.
En aangezien je al ziekgemeld staat hoef jij dat dua niet meer te doen.

Maar echt; bel morgen even en ga gewoon in gesprek. Hoe moeilijk is dat?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:49

veneri schreef:
Dit inderdaad. En de ziekmelding heeft iets bij mij losgemaakt.
De LG gaf aan mij deels ziek te moeten melden,ik gaf aan het daar niet mee eens te zijn aangezien ik bijna hersteld ben en LG zou er op terugkomen. Vervolgens kreeg ik via systeem de melding dat ik ziekgemeld stond voor een x %.
Gevraagd waarom en op basis waarvan.
Kreeg een vaag algemeen antwoord dat het in belang van wkg en wn is blabla.
Doe dat dsn in overleg. Had eerst geprobeerd afspraken te maken etc.
Er was niks afgesproken. Geen termijn voor het tijdelijk thuiswerken,niks.
En nu zit ik er aardig doorheen.

Je geeft ook wel gemengde signalen en je komt ook wel een beetje over alsof er meer aan de hand is. Bijna hersteld = klein deel ziek. Sterkte en denk goed aan jezelf. Probeer het zakelijk te zien en niet persoonlijk.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:02

Goof schreef:
veneri schreef:

Dat eerste is niet waar. JIJ bepaalt, samen met en op advies van een bedrijfsarts hoe jouw proces verloopt. De bedrijfsarts bepaalt niets.

Dat 2e is echt onverstandig. Ziek zijn = niet in staat om te werken. Als jij nu emotioneel en mentaal niet in staat bent om te werken, moet je voor jezelf zorgen.
En aangezien je al ziekgemeld staat hoef jij dat dua niet meer te doen.

Maar echt; bel morgen even en ga gewoon in gesprek. Hoe moeilijk is dat?

Ik sta voor een klein % ziekgemeld.
Moet dus nog steeds gewoon werken
En hoe moeijk het is?ik heb het meerdere malen geprobeerd,
telefonisch en per email.
Ik krijg geen antwoorden.
Ik zou de reintegratieadviseur kunnen bellen,alleen om de uitleg aan te horen. Maar daar houd het voor nu op voor mij.
Dit speelt al een aantal weken en ik dit heeft enorm aan mij lopen vreten.

Even los van het hele verhaal eromheen,want dat was mijn oorspronkelijke vraag;
Weet iemand hier hoe het juridisch zit? (Ga uiteraard ook advies inwinnen) als de leidinggevende je deels ziekmeld, terwijl je jezelf niet ziekgemeld hebt,en in overleg thuis volledig kon werken?
(Ongeacht hoe zwaar die periode voor mijzelf was,ik heb wel gewoon goed gefunctioneerd)

En als ik mij nu alsnog ziekmeld (weliswaar om een andere oorzaak; stress,oververmoeid,tegen overspannen aan misschien) dan geef ik mijn LG alsnog gelijk.
Net alsof ik dan instem met de eerdere gedeeltelijke ziekmelding.
Laatst bijgewerkt door veneri op Vandaag, 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:03

Ik zou even informeren bij rechtsbijstand en daarna een gesprek aan gaan en gewoon even helder krijgen hoe en wat.

Want idd alleen jij kan je zelf ziekmelden.. de leidinggevende niet.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:05

Het is toch op z'n minst raar, dat iemand die haar werk naar behoren uitvoert, zonder overleg wordt ziekgemeld? Ik zou daar wel opheldering over willen als het mij zou overkomen. Geen idee hoe dat juridisch precies zit, maar raar is het wel. Ga het gesprek aan en vraag om duidelijkheid over het hoe en waarom van deze gang van zaken. Heel veel sterkte!

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:06

Het gaat om jou gezondheid.. houdt dat doel voor ogen.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:09

Raakt het je misschien zo hard omdat je voelt dat jouw inzet, ondanks de pijn en ellende die je ervaart, niet gezien en voor jouw gevoel niet gewaardeerd wordt? Dat jij misschien voor je gevoel 120% energie in je werk stopt en nu als dank daarvoor misschien maar voor 90% aangezien wordt? Dat voelt natuurlijk onrechtvaardig. Helemaal als daar niet open en helder over gecommuniceerd wordt.

Ik zou in jouw geval, als je de antwoorden niet van het leidinggevende krijgt, eens met HR of de manager van je manager van praten. Er moet natuurlijk een duidelijk verhaal achter zitten. En dat moet iemand van het bedrijf je toch gewoon uit kunnen leggen.

Dan nog kan het natuurlijk zijn dat het onrechtvaardig voelt maar dat het toch gewoon een wettelijke grondslag heeft.

Hoe dan ook hoop ik dat je snel duidelijkheid krijgt en weer snel helemaal hersteld bent.
Laatst bijgewerkt door Lestria op Vandaag, 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:10

veneri schreef:
[

knip

En als ik mij nu alsnog ziekmeld (weliswaar om een andere oorzaak; stress,oververmoeid,tegen overspannen aan misschien) dan geef ik mijn LG alsnog gelijk.
Net alsof ik dan instem met de eerdere gedeeltelijke ziekmelding.

Waarom ben jij zo hard voor jezelf?

En ja, stel je LG ziet dat zo, niet wetende of dat zo is, maar stel van wel.
Kan jou toch aan je bips oxideren wat hij er dan van denkt dat het terecht was.

Je zet jezelf nu in een moeilijke positie neer omdat jij daar van alles omtrent van maakr.

En de enige die je daarmee hebt ben jezelf, niet de LG, niet een bedrijfsarts, jezelf...

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:10

Ik snap ook dat je het als zo vervelend ervaart hoor. Heb je toevallig al ervaring met ziek gemeld worden en heel dat traject? Ik heb dat wel en reageer ook heel heftig nu over alles wat daarmee te maken heeft, want het is gewoon niet fijn geweest. Daarnaast zal het ook niet helpen dat je je al mentaal slecht voelt, dan komt alles sowieso harder aan natuurlijk. :(:)

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:12

Ja dat weet ik. Ik ben hard voor mezelf en had eerlijk gezegd gehoopt op een sneller herstel.
Had ook niet verwacht dat dit zo zou gaan lopen.
En de emoties en stress die er nu uitkomen had ik ook totaal niet verwacht.
Maar ik wil dit aan de ene kant oogelost hebben en mijn %ziekmelding ongedaan laten maken omdat die onterecht is, daarvoor zal ik het gesprek moeten aangaan (en nu met een reintegratieadviseur)
Aan de andere kant ben ik nu helemaal gesloopt, en moet ik misschien toch alsnog voor mijzelf kiezen en me ziekmelden.
Had ik dat destijds aan het begin van mijn klachten maar meteen gedaan denk ik nu.
Maar zoals gezegd hoopte ik op een sneller herstel en thuiswerken was voor tijdelijk een goede oplossing.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:15

nevica schreef:
Ik snap ook dat je het als zo vervelend ervaart hoor. Heb je toevallig al ervaring met ziek gemeld worden en heel dat traject? Ik heb dat wel en reageer ook heel heftig nu over alles wat daarmee te maken heeft, want het is gewoon niet fijn geweest. Daarnaast zal het ook niet helpen dat je je al mentaal slecht voelt, dan komt alles sowieso harder aan natuurlijk. :(:)

Ik heb daar inderdaad al eens ervaring mee gehad. Jaren terug, andere werkgever.
Toen was ik echt niet in staat om te werken, en wilde de werkgever mij juist aan het werk krijgen terwijl dat niet ging.

Misschien dat dit een reden is dat ik doorgebuffeld heb. Ik wilde niet weer in deze situatie terechtkomen, en zit dat nu alsnog.

Bedankt voor al jullie reacties.
Het zet mij goed aan het denken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:16

Bel morgenochtend nou gewoon eerst eens naar je leidinggevende, geef aan dat e.e.a. onduidelijk voor je is waardoor je er stress van krijgt en vraag of hij/zij even kort concreet kan vertellen waar je ziekmelding over gaat.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:17

Ik denk gezien je berichten het verstandig is om je ziek te melden. Ziek is ziek.
En dat hoeft helemaal niet lang te zijn.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:17

@goof:
het is de bedoeling dat ik daarvoor contact opneem met de reintegratieadviseur, die ook een afspraak/gesprek op kantoor wil inplannen.
Er zit voor mij nu teveel druk op.
Ik kan dit nu niet handelen.