Elektrische auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:30

Zertab schreef:
Wow dat is een dure Kia Picanto geweest! Ik heb vorig jaar mijn bijna nieuwe Renault Clio goedkoper gekocht (wel met inruil van oude auto)

Mij tante is wel echt zo’n oud dametje die zich makkelijk wat laat aansmeren door de merkdealer.. maar ik vond het ook echt te veel geld voor zo’n stadsautootje (was wel zonder inruil). Ding was duurder dan mijn EV met nog geen 20.000km op de teller :=

Zelfde trouwens bij mijn ouders; die kwamen aan met een advertentie voor een Renault Twingo voor dik 8k. Ik zeg, voor dat geld heb je ook een elektrische ZOE met koopaccu. Die hebben ze dus ook uiteindelijk gekocht. Veel meer waar voor je geld imo.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 18:40

Mijn broertje heeft voor mij gerekend, en met afschrijving etc. erbij, zou ik duurder uit zijn met een EV dan met mijn huidige benzine auto. Ik pas dus :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:44

Zertab schreef:
Mijn broertje heeft voor mij gerekend, en met afschrijving etc. erbij, zou ik duurder uit zijn met een EV dan met mijn huidige benzine auto. Ik pas dus :)

Mag ik vragen hoe de afschrijving berekend is? Wij hebben een volvo en een Peugeot waarbij ik me goed voor kan stellen dat de volvo waardevaster is dan de Peugeot bijv.

8nnemiek

Re: Elektrische auto

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:52

Als je weinig kilometers maakt dan kan ik me voorstellen dat het voordeliger is om de oude auto op te rijden inderdaad.
Uiteindelijk krijg je natuurlijk wel het gedoe met onderhoud aan oudere auto’s, maar dat is ook weer een kwestie van pech/geluk hebben.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:07

Mijn auto is nog maar twee jaar. En woon-werk is mijn maximum 56km op een dag. Daar zitten voor mij ook de meeste km's in.

Geen idee hoe het betekent is maar gaat in beide gevallen om een Renault.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:08

germie schreef:
Het grootste nadeel is elke paar 100km meteen 20 tot 25 minuten kwijt zijn om te laden. Dus nee, ik zie geen voordelen in elektrisch rijden. Hou dus met de traagheid van al dat laden ook rekening. Met een tank diesel ben je 1000km verder. Is 5 minuten werk. En tijd is nu eenmaal ook geld. Daar moet je ook rekening mee houden.

Daarnaast gaan er steeds meer geluiden op dat het stroomnet fors overbelast is en dat dit in de toekomst zeer waarschijnlijk voor stroomuitval gaat zorgen hier en daar. Juist grootverbruikers zoals een elektrische auto dragen bij aan dit probleem. Ik rijd daarom zelf liever benzine: niet voor alles afhankelijk van elektrische energie.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:06

Hier nog nooit in de rij gestaan, tijdens vakanties word je naar de locaties geleid waar voldoende plek is. Je kunt tegenwoordig bijna overal laden, dus veel opties als het drukker is.

Mar3: juist niet wij laden met name in de nachten en dan is er juist veel stroom. Zeker met wind. Of overdag als je op locatie bent en dan gebruik kunt maken van zonne-energie. Het probleem zit hem met name in de piekbelasting, dus in de ochtend en begin avond. Dan kan niet iedereen zijn/haar auto laden nee.

Overigens kunnen elektrische auto’s (of alleen de accu’s) een oplossing zijn van dat probleem: laden bij overschot en terugleveren in de piekmomenten.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:37

De accu's van EV's leveren minder in dan een jaar of 10 geleden gevreesd werd. Vooral bij jongere modellen blijft de accu lang goed. De accu techniek gaat vooruit, het laden wordt beter gecontroleerd en doordat de gemiddelde accu groter is dan 10-15 jaar geleden hoeft elke cel in die accu minder snel lading op te nemen of af te geven.
https://youtu.be/r1BBNJDnkTQ?si=CdtExhmJXRBU68l6

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 39 min geleden

Ik heb het inmiddels al vaker gedeeld, maar rij ook al 2 jaar elektrisch. Inmiddels meer dan 80000 km op de teller staan en ook regelmatig met de trailer op pad.
Ja, het is iets beter vooruit denken, maar het comfort is vele malen hoger. Ook gaat hij jaarlijks mee op skivakantie en ja, wij rijden een uur langer dan met een niet EV, maar de pauzes vallen vaak gelijk met even benen strekken, plassen en wat eten/drinken halen en mijn man (die echt wel moeite had met de overgang naar EV) is helemaal om. Hij komt nu veel uitgeruster aan op de diverse bestemmingen, vanwege de verplichte rustpauzes.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19 min geleden

De berekening heb je inmiddels gemaakt, @TS.
Voor mij viel er niks te berekenen, EV is verplicht bij elke nieuw uitgeleverde dienstauto sinds ik meen 2021 o.i.d.

Maar ik zag van te voren ook enorme beren op de weg.
In het begin wilde ik ook elke ochtend met een volle accu weg, want stel dat, maar inmiddels ben ik veel handiger in inschatten wanneer die vol moet en wanneer het wel goed komt met maar 50% of 60% aan het begin van de werkdag.

Ik laad niet thuis, maar ik heb nagenoeg nooit laad stress.

Toevallig vorige week een keer met een volle accu vertrokken en halverwege mijn werkdag kwamen er nog een "paar kilometer" extra bij.
Lees, ik moest i.p.v. retour Arnhem-Veeningen na Veeningen ineens spontaan door naar Jistrum voordat ik terug naar Arnhem kon.

En dat haalde ik net niet. Het was 400 km totaal en dat haal ik in de zomer wel, maar nu in de herfst en winter wordt het weer ongeveer 380 km.

Op de terugweg moest ik dus even ergens 10 minuten snelladen (en ondertussen even de administratie bijwerken die ik anders na afloop thuis nog had moeten doen) en ik kon verder door naar huis.

Meestal als ik van te voren weet dat ik zo'n afstand heb, probeer ik mijn lunchpauze op een strategische plek bij een (snel)lader te plannen en dan hoef ik dus op de terugweg niet te stoppen voor een laadpauze.

En verder word ik na 4 jaar elektrisch rijden steeds handiger in ergens parkeren en laden tegelijkertijd.
En dan kost het laden geen 10 of 20 minuten, maar 2 x 30 seconden, om de kabel aan te sluiten en na afloop weer op te bergen.
Zo snel ben ik met de dieselauto nooit met tanken, dat duurt altijd wel een paar minuten :+

Hij hoeft ook echt niet elke keer vol, want de keren dat ik nergens kan laden en achter elkaar 400 km moet rijden, komt echt niet vaak voor.

Op bezoek bij familie en terwijl ik daar ben, laadt de auto weer bij.

Een avondje theater en ondertussen is de auto aan het laden.
Parkeren moet je toch en laden kan op zoveel plekken.

Vergadering op kantoor, auto aan de lader en een volle accu weer mee naar huis.

Zo simpel is het echt wel, maar heel eerlijk, ik ben dat echt pas gaan zien en ervaren toen ik gedwongen werd ermee te rijden.

Nu is het zo dat wanneer er om wat voor reden een auto van ons zelf bij zou moeten, we zeker voor een (kleine) EV willen gaan, omdat we er beiden heel erg enthousiast over zijn, het rij-comfort is fantastisch.