Elektrische auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 18:30

Zertab schreef:
Wow dat is een dure Kia Picanto geweest! Ik heb vorig jaar mijn bijna nieuwe Renault Clio goedkoper gekocht (wel met inruil van oude auto)

Mij tante is wel echt zo’n oud dametje die zich makkelijk wat laat aansmeren door de merkdealer.. maar ik vond het ook echt te veel geld voor zo’n stadsautootje (was wel zonder inruil). Ding was duurder dan mijn EV met nog geen 20.000km op de teller :=

Zelfde trouwens bij mijn ouders; die kwamen aan met een advertentie voor een Renault Twingo voor dik 8k. Ik zeg, voor dat geld heb je ook een elektrische ZOE met koopaccu. Die hebben ze dus ook uiteindelijk gekocht. Veel meer waar voor je geld imo.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 18:40

Mijn broertje heeft voor mij gerekend, en met afschrijving etc. erbij, zou ik duurder uit zijn met een EV dan met mijn huidige benzine auto. Ik pas dus :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 18:44

Zertab schreef:
Mijn broertje heeft voor mij gerekend, en met afschrijving etc. erbij, zou ik duurder uit zijn met een EV dan met mijn huidige benzine auto. Ik pas dus :)

Mag ik vragen hoe de afschrijving berekend is? Wij hebben een volvo en een Peugeot waarbij ik me goed voor kan stellen dat de volvo waardevaster is dan de Peugeot bijv.

8nnemiek

Re: Elektrische auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 18:52

Als je weinig kilometers maakt dan kan ik me voorstellen dat het voordeliger is om de oude auto op te rijden inderdaad.
Uiteindelijk krijg je natuurlijk wel het gedoe met onderhoud aan oudere auto’s, maar dat is ook weer een kwestie van pech/geluk hebben.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-25 19:07

Mijn auto is nog maar twee jaar. En woon-werk is mijn maximum 56km op een dag. Daar zitten voor mij ook de meeste km's in.

Geen idee hoe het betekent is maar gaat in beide gevallen om een Renault.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 19:08

germie schreef:
Het grootste nadeel is elke paar 100km meteen 20 tot 25 minuten kwijt zijn om te laden. Dus nee, ik zie geen voordelen in elektrisch rijden. Hou dus met de traagheid van al dat laden ook rekening. Met een tank diesel ben je 1000km verder. Is 5 minuten werk. En tijd is nu eenmaal ook geld. Daar moet je ook rekening mee houden.

Daarnaast gaan er steeds meer geluiden op dat het stroomnet fors overbelast is en dat dit in de toekomst zeer waarschijnlijk voor stroomuitval gaat zorgen hier en daar. Juist grootverbruikers zoals een elektrische auto dragen bij aan dit probleem. Ik rijd daarom zelf liever benzine: niet voor alles afhankelijk van elektrische energie.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 21:06

Hier nog nooit in de rij gestaan, tijdens vakanties word je naar de locaties geleid waar voldoende plek is. Je kunt tegenwoordig bijna overal laden, dus veel opties als het drukker is.

Mar3: juist niet wij laden met name in de nachten en dan is er juist veel stroom. Zeker met wind. Of overdag als je op locatie bent en dan gebruik kunt maken van zonne-energie. Het probleem zit hem met name in de piekbelasting, dus in de ochtend en begin avond. Dan kan niet iedereen zijn/haar auto laden nee.

Overigens kunnen elektrische auto’s (of alleen de accu’s) een oplossing zijn van dat probleem: laden bij overschot en terugleveren in de piekmomenten.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 21:37

De accu's van EV's leveren minder in dan een jaar of 10 geleden gevreesd werd. Vooral bij jongere modellen blijft de accu lang goed. De accu techniek gaat vooruit, het laden wordt beter gecontroleerd en doordat de gemiddelde accu groter is dan 10-15 jaar geleden hoeft elke cel in die accu minder snel lading op te nemen of af te geven.
https://youtu.be/r1BBNJDnkTQ?si=CdtExhmJXRBU68l6

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 22:13

Ik heb het inmiddels al vaker gedeeld, maar rij ook al 2 jaar elektrisch. Inmiddels meer dan 80000 km op de teller staan en ook regelmatig met de trailer op pad.
Ja, het is iets beter vooruit denken, maar het comfort is vele malen hoger. Ook gaat hij jaarlijks mee op skivakantie en ja, wij rijden een uur langer dan met een niet EV, maar de pauzes vallen vaak gelijk met even benen strekken, plassen en wat eten/drinken halen en mijn man (die echt wel moeite had met de overgang naar EV) is helemaal om. Hij komt nu veel uitgeruster aan op de diverse bestemmingen, vanwege de verplichte rustpauzes.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 22:34

De berekening heb je inmiddels gemaakt, @TS.
Voor mij viel er niks te berekenen, EV is verplicht bij elke nieuw uitgeleverde dienstauto sinds ik meen 2021 o.i.d.

Maar ik zag van te voren ook enorme beren op de weg.
In het begin wilde ik ook elke ochtend met een volle accu weg, want stel dat, maar inmiddels ben ik veel handiger in inschatten wanneer die vol moet en wanneer het wel goed komt met maar 50% of 60% aan het begin van de werkdag.

Ik laad niet thuis, maar ik heb nagenoeg nooit laad stress.

Toevallig vorige week een keer met een volle accu vertrokken en halverwege mijn werkdag kwamen er nog een "paar kilometer" extra bij.
Lees, ik moest i.p.v. retour Arnhem-Veeningen na Veeningen ineens spontaan door naar Jistrum voordat ik terug naar Arnhem kon.

En dat haalde ik net niet. Het was 400 km totaal en dat haal ik in de zomer wel, maar nu in de herfst en winter wordt het weer ongeveer 380 km.

Op de terugweg moest ik dus even ergens 10 minuten snelladen (en ondertussen even de administratie bijwerken die ik anders na afloop thuis nog had moeten doen) en ik kon verder door naar huis.

Meestal als ik van te voren weet dat ik zo'n afstand heb, probeer ik mijn lunchpauze op een strategische plek bij een (snel)lader te plannen en dan hoef ik dus op de terugweg niet te stoppen voor een laadpauze.

En verder word ik na 4 jaar elektrisch rijden steeds handiger in ergens parkeren en laden tegelijkertijd.
En dan kost het laden geen 10 of 20 minuten, maar 2 x 30 seconden, om de kabel aan te sluiten en na afloop weer op te bergen.
Zo snel ben ik met de dieselauto nooit met tanken, dat duurt altijd wel een paar minuten :+

Hij hoeft ook echt niet elke keer vol, want de keren dat ik nergens kan laden en achter elkaar 400 km moet rijden, komt echt niet vaak voor.

Op bezoek bij familie en terwijl ik daar ben, laadt de auto weer bij.

Een avondje theater en ondertussen is de auto aan het laden.
Parkeren moet je toch en laden kan op zoveel plekken.

Vergadering op kantoor, auto aan de lader en een volle accu weer mee naar huis.

Zo simpel is het echt wel, maar heel eerlijk, ik ben dat echt pas gaan zien en ervaren toen ik gedwongen werd ermee te rijden.

Nu is het zo dat wanneer er om wat voor reden een auto van ons zelf bij zou moeten, we zeker voor een (kleine) EV willen gaan, omdat we er beiden heel erg enthousiast over zijn, het rij-comfort is fantastisch.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 07:16

En de laadpalen staan vaak aan het begin van parkeergarages. <<) Scheelt soms een heel eind lopen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:19

Elektrische rijder hier, rij nu bijna 7jr volledig elektrisch en ik sta zelden bij een benzinestation te laden. Ik kan thuis laden op onze zonnepanelen. En als ik echt ver moet parkeer ik bij een laadpaal en kan de auto laden tijdens mijn bezoek/activiteit.

Wat ik in de berekeningen in dit wel mis is dat elektrische auto’s veel minder onderhoud nodig hebben en veel langer mee gaan dan een benzineauto. Hier zijn de kleine en grote beurt ook een stuk goedkoper dan voor onze benzineauto. Scheelt soms de helft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:22

Zo moet ik af en toe voor mijn werk midden in het centrum parkeren, soms op een drukke zaterdag.. en dan is het ontzettend handig dat er nog een paar laadplekken vrij zijn terwijl alle gewone parkeerplaatsen bezet zijn :D

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:57

Ik lees even mee. Heb nu een benzine auto en wil overstappen naar een hybride (Tiguan of XC40) want volledig elektrisch lijkt me niks ivm de range anxiety indd en het mogen trekken van een trailer.

Maar voor degenen die volledig elektrisch rijden: hoe doe je dat als je een dagje gaat shoppen bijv? Mag je dan in een parkeergarage de hele dag op een laadplek gaan staan ook al is je auto al opgeladen? Of moet je eigenlijk je auto verplaatsen als hij volgeladen is?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:09

Dat verschilt per laadplek. Sowieso is laadpaalkleven niet erg sociaal, er zijn palen waar je na een bepaalde tijd een parkeertarief betaalt. Wat niet gek is want er zijn nog veel meer plekken zonder laadpaal waar je al een flink tarief af mag tikken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:11

Maar als je aan een laadpaal staat in een zone met parkeertarief betaal je dat parkeertarief ook he.
Het is niet zo dat je wanneer je staat te laden geen parkeertarief hoeft te betalen.

Maar het is normaal wel de bedoeling om je auto weg te halen nadat die vol is.
Alleen wanneer die van mij om 3 uur s nachts vol is, laat ik m staan tot de volgende ochtend.
Ben meestal voor 7 uur al weg dan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:21

Misschien rijd ik nog tekort een elektrische auto, maar ik ben er nog niet kapot van. Ik vind dat laden echt wel een dingetje. Ik heb veel familie/vrienden op rond de 160 km afstand, maar kan bij hen in de buurt toch echt weinig laadpalen vinden. En dat betekent dus wel dat ik naar een snellader moet.
Het is dat ik in de hybride versie van mijn auto kotsmisselijk werd door het abrupte remmen maar anders had ik zeker een hybride genomen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:38

ashley1 schreef:
Ik lees even mee. Heb nu een benzine auto en wil overstappen naar een hybride (Tiguan of XC40) want volledig elektrisch lijkt me niks ivm de range anxiety indd en het mogen trekken van een trailer.

Maar voor degenen die volledig elektrisch rijden: hoe doe je dat als je een dagje gaat shoppen bijv? Mag je dan in een parkeergarage de hele dag op een laadplek gaan staan ook al is je auto al opgeladen? Of moet je eigenlijk je auto verplaatsen als hij volgeladen is?

Wij lieten hem staan maar waren meestal ook niet een hele dag bezig.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:43

Ik heb alle drie de opties die hier genoemd worden tot mijn beschikking, mijn eigen auto is een benzine maar de auto's die ik voor de trailer gebruik zijn plug-in hybride of volledig elektrisch. De volledig elektrische Volvo C40 kan met een acculading van 100% ongeveer 200 km een tweepaardstrailer met twee paarden erin trekken.
De hybride Volvo xc60 kan elektrisch zonder trailer zo'n 35 km rijden maar met trailer staat die altijd in all wheel drive waarbij dus zowel de elektro- als benzinemotor wordt gebruikt. Als ik het een keer vergeten ben om zelf aan te zetten dan springt hij met dat gewicht eigenlijk altijd zelf wel in die modus.
Range anxiety heb ik wel een beetje met de volledig elektrische auto maar die wordt wel minder nu ik hem vaker heb gebruikt en het zelf ook beter kan inschatten. Op zich zoals ook hier eerder werd genoemd is hij bij een fastned achtig punt met 20 minuten weer nagenoeg vol. Wij laden thuis want we hebben veel zonnepanelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:46

ashley, als je een dagje zo ver weg gaat shoppen dat je het niet red om op één accu heen en terug gaat rijden dan is het meestal gebruikelijk om je auto in te pluggen en zodra hij vol is weer weg te zetten. Maar er zijn ook plekken waar je auto gewoon mag en kan blijven staan.
Zo ben ik een dag naar Ameland geweest, en daar hebben ze een heel groot parkeerterrein met tig laders, die dus echt bedoeld zijn om een of meerdere dagen je auto te laten staan.

Bij pretparken enzo hebben ze vaak ook palen waar je het hele bezoek lang mag blijven staan.

Fitzroy, in kleinere dorpen kan het inderdaad lastiger zijn om een laadpaal te vinden, maar toch zie je dat echt heel snel verbeteren.
Als ik ver weg moet werken dan vertrek ik meestal gewoon een half uurtje eerder en ga ik voor aanvang nog even laden. Dan kan ik ook rustig nog een hapje eten en me opfrissen, en dat vangt ook nog soms de vertraging door file op.
Bij vrienden/familie zou je eventueel nog via het stopcontact kunnen laden als je die kabel hebt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 11:32

Tegenwoordig mogen elektrische auto's ook best wat trekken. Onze volgende auto mag 2100kg trekken, dat is meer dan voldoende voor mij.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 19:43

Captain schreef:
Tegenwoordig mogen elektrische auto's ook best wat trekken. Onze volgende auto mag 2100kg trekken, dat is meer dan voldoende voor mij.

Die van mijn man mag idd ook 2250 trekken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 08:14

_Nelleke_ schreef:
Elektrische rijder hier, rij nu bijna 7jr volledig elektrisch en ik sta zelden bij een benzinestation te laden. Ik kan thuis laden op onze zonnepanelen. En als ik echt ver moet parkeer ik bij een laadpaal en kan de auto laden tijdens mijn bezoek/activiteit.

Wat ik in de berekeningen in dit wel mis is dat elektrische auto’s veel minder onderhoud nodig hebben en veel langer mee gaan dan een benzineauto. Hier zijn de kleine en grote beurt ook een stuk goedkoper dan voor onze benzineauto. Scheelt soms de helft.

Dat veel langer meegaan, hoe veel ev's hebben nu al 5 ton of meer op de teller en hebben nog een accu die nog 100% is op die leeftijd? Zo moet je wel rekenen in mijn ogen.
Een brandstofauto haalt gewoon ook als er 5 ton op de teller staat nog gewoon hetzelfde uit een tank brandstof. Banden doen wat, in de winter bij kou iets meer verbruik, in de zomer bij de airco.
Maar als ik lees dat mensen bij 380km al een laadpaal moeten zoeken, dan denk ik: ik tank thuis de auto vol, rij die 380km zonder zorgen en kan dat ook 2 keer zonder zorgen rijden. En pas rond de 1000km hoef ik weer een tankstation te zoeken. Nu tank ik vaak wel wat eerder, maar 2 keer 380km is een afstand die ik makkelijk rij zonder te tanken.

Afgelopen week was er een nieuwsbrief van de anwb over ev's en daar werd dus echt de actieradius bij het trekken van een caravan nog als aandachtspunt genoemd. Dus het is echt nog niet haleluja. Helaas.
1500kg trekken, 1000km rijden op een volle accu, en in 5 minuten weer vol. Dan pas komt in mijn ogen de ev in beeld als een geschikte auto.

Ik heb een tussenwoning, dus vrees niet dat een eigen laadpaal er ooit in zit. Dat betekent dus extra kosten. Die moet je ook meenemen. Ik vind die in 5 minuten van leeg naar vol wel echt een belangrijk punt, evenals die 1000km actieradius. Nu heb ik 1080 op een volle tank volgens mijn boordcomputer. Ik heb de tank nog nooit geheel leeg gereden, maar 900km is echt geen probleem.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 08:49

Zo werkt het niet met een accu, Germie. Die zijn al uitgebreid getest buiten de auto's om. Zo kunnen oudere accu’s onder flinke belasting makkelijk 4000 keer opnieuw geladen worden voordat ze onder de 80% komen, en nieuwe accu’s zitten al op 8000 ladingen.
Onze auto heeft nu 150.000km gereden, en nog steeds 94% soh, wat al heel lang niet verder gezakt is.

Een brandstofauto wordt overigens ook minder zuinig door vervuiling en slijtage van de motor, dus ook dat klopt niet. Mijn vorige benzine auto’s kon ik bij 150.000 km verkopen omdat de reparaties duurder werden dan de waarde van de auto.

Als jij 1000km aan één stuk rijdt dan ben je vooral heel egoïstisch en onverantwoord bezig. Vrachtwagenchauffeurs moeten niet voor niks verplicht pauze houden.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 08:53

En mijn benzine auto's halen die 1000 ook lang niet, die komen op zo'n 600. Tja, als er brandstof auto's zijn die de 1000 ziet halen, dan zijn de brandstof auto's dus ook ongeschikt :+